Minulla olisi pari kysymystä:
Nitropolttisauto: Onko mitään väliä nitron osuudella polttoaineeseen muuten kuin tehon kannalta?
Voiko polttisautolla ajaa talvella?
Polttis Rc-tietoa kaivataan!
5
1490
Vastaukset
- ...
On ja voi
- Aloittelija123
Jos moottori on nyt esim. 21CXP SH, niintarkoittaako se että se käyttää 21% nitroa?
- RC-pilotti1
Aloittelija123 kirjoitti:
Jos moottori on nyt esim. 21CXP SH, niintarkoittaako se että se käyttää 21% nitroa?
No ei. Se 21 tulee jenkkiläisestä tavasta merkata moottorin iskutilavuus. Tapauksessasi se on 3,5cm3. Kyllä se moottori toimii nitraamattomallakin, mutta tehoa se ei anna samalla mitalla. Autoissa käytetään vähemmän öljyä kuin lennokeissa moottorin kuormituksesta johtuen.
Talviajössa tarvitset sitä nitrattua pakkasella käyntiin saamiseen.
- UrpÅulu
Onko polttoaineen liiallisella rasvaprosentilla muita haittoja kuin.. sotkeentuminen, ja tehojen vähyys ?
- Harrastajavm75
"Nitro" polttoaineista pari sanaa:
-RC vermeissä käytettävä polttoaine sisältää käytännössä aina vähintään metanolia ja öljyä[kyllä jopa 4-tahtisissa on yleensä öljyä polttoaineessa], ilman nitroa olevaa seosta kutsutaan myös "suoraksi". Yleensä mukana on myös 5-30% nitrometaania lisäämässä tehoa ja tuomassa käyntivarmuutta. Monissa moottoreissa nitron merkitys ei ole pelkästään teho vaan ennenkaikkea käyntivarmuus tyhjäkäynnillä ja kaasuvasteessa. Edellämainittujen komponenttien lisäksi valmispolttoaineissa on yleensä lisäaineita, kuten korroosio suoja ym. Niiden tehtävä on suojata moottoria ruostumiselta ja syöpymiseltä. Nitrometaanin palokaasut ja vesi nimittäin muodostavat yhdessä typpihappoa, joka syövyttää ja on epäterveellistäkin.
-Lennokki- ja autopolttoaineissa on jonkinverran eroa lähinnä öljyn määrässä. Tyypillinen lennokkipolttoainen sisältää n. 20% öljyä, 20-25% nitrometaania ja loput 55-60% metanolia.
-Autoihin tarkoitetuissa polttoaineissa öljyä on vähemmän ja määrä on esim 12%. Nitroa yleensä 20-30% ja loput jälleen metanolia.
Öljyn määrästä:
-Liian vähän öljyä tai vääränlaista:
-Moottori kuluu nopeasti
-moottori ei toimi kunnolla ja oikeassa lämpötilassa
-voi vaikuttaa myös tehoon, koska parhaista öljyistä osa on suunniteltu palamaan osittain.
Liian paljon öljyä:
-moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä tai ei vastaa kaasuun kunnolla
-kaasutin vaikea säätää
-jossain tapauksissa karstoittuminen
Vielä sana polttoaineen säilytyksestä:
-Metanoli on myrkky ja hyvin pieni määrä sokeuttaa ja hiukan isompi tappaa. Pidetään siis ne polttoaineet pois pienten lasten ulottuvilta.
-Metanoli nitro sitoo itseensä ilmasta kosteutta ja sen vuoksi polttoaine vanhenee jopa vuodessa, jos on säilytetty kosteassa ja väärin. Nitrometaani on myöskin lähtökohtaisesti räjähdysaine väärin käytettynä. Jenkeissä valmistetussa nitrossa oli takavuosina indikaattori väriaine mukana, joka paljasti jos nitro loli muuttunut epästabiiliksi ja räjähdysherkäksi, nykytilannetta kiinan nitrojen kanssa en tiedä. Eli hävitetään vanhat vuosikausia käyttämättöminä seisseet polttoaineet asianmukaisesti ja käetetään tuoretta niin moottoritkin pelaa paremmin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko852157- 431740
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!691503- 751264
- 771171
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon261164- 481153
- 591061
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai38954- 37933