Mikä meitä suomalaisia vaivaa?

Sopu sijaa antaa

Olen seuraillut näitä lämmityskeskusteluja ja ihmettelen mikä meitä vaivaa?
Jos joku haluaisi jotain kokemusperäistä tietoa niin AINA se keskustelu vääntyy siihen jankkaamiseen että "mun lämmitysvalinta on ainoa oikea".

Sehän on jokaisen oma asia mitä valintoja tekee, eikö olisi järkevintä kertoa hyvistä ja huonoista kokemuksista rehellisesti ja sitten se joka valintaansa harkitsee niin tekee omat päätöksensä.
Itse lämmitän paljon puilla, se vaatii työtä ja roskaakin tulee mutta minulle se sopii ja tykkään tehdä niitä puita.
Kaverilleni tulee maalämpö uuteen taloon, en kuitenkaan ole sitä parjaamassa että mikset puilla lämmitä, maalämpö sopii hänelle.
Monella tutulla on pelkkä sähkö ja ovat tyytyväisiä.

Ei aina ole sitä ainutta oikeaa ratkaisua, meitä on moneen junaan ja moni pyrkii veturiinkin. Siksi valintojakin tehdään erilailla.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille lämmittäjille.

160

2459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+19

      Suomaisten perussairaus KATEUS sehän se on havittavissa täälläkin.

      • pökköä pesään

        Kyllähän se harmitaa jos joku toinen lämmitää muutaman euron halvemalla vuodessa!


      • tai päin vastoin

        Tai sitten se kiukuttaa kun muut eivät olekkaan kateellisia... Puulämmittäjää harmittaa kun vaivannäkö ei muista olekkaan säästyneen rahan arvoista jne.


      • 0+897
        tai päin vastoin kirjoitti:

        Tai sitten se kiukuttaa kun muut eivät olekkaan kateellisia... Puulämmittäjää harmittaa kun vaivannäkö ei muista olekkaan säästyneen rahan arvoista jne.

        "Puulämmittäjää harmittaa kun vaivannäkö ei muista olekkaan säästyneen rahan arvoista"

        Puun poltosta saa paljon energiaa ja 80% hyötysuhteella olevilla tulisjoilla ja todellakin säästöä syntyy.


      • risunkerääjä
        0+897 kirjoitti:

        "Puulämmittäjää harmittaa kun vaivannäkö ei muista olekkaan säästyneen rahan arvoista"

        Puun poltosta saa paljon energiaa ja 80% hyötysuhteella olevilla tulisjoilla ja todellakin säästöä syntyy.

        10 kg puuta on 40 kWh. 4-5 euroa.


      • rypsi rapsi paisto

        meillä lämmitetään sähköllä,ja ilmalämpöpumppuja kolmekappaletta,lisäksi poltan puita.en tiedä onko halvin.mutta on kiva kuntoilla puita metsästä nyt tilasin metrin haloille halkomakoneen maksaa varmman 3000-4000 euroa mutta kestää kymmeniä vuosia.ja halonteko onkin yhtä juhlaa josta nauttii kun tulee omista käsistä motteja että jyskää.minä harrastan tallaista ja toiset kaljapakkauksisi pystykorvaa ja ponssea niitä pitkiä kaljapakkauksia ne on ponsseja.ostin traktorin ja entisöin sellaisen engfor.super majorin 1961 ensimmäinen lukkoperällä olevan siihen vinssi.kallion konepajan katkaisu sirkkeli ja nyt klapikoneen tekee metri klapeja.pienemmät on meillä pilkettä.josku joku on antanut toiselle pilkettä silmäkulmaan,on muuten komiat kun on pilkettä kulmassa.tulkoon itse kukin uskossaan autuaaksi.meillä tehdään näin niin kauan kun jaksaa.pilkkeet käy myös bensalla kulkevaan autoon pienillä muutoksilla.ja disel auto kulkee ravintolan jäte rypsi rapsi ja paisto öljyllä.maksaa vain vaivan hakea pois ja 40 senttiä maksaa tullille veron on muuten halpaa ajoa.


      • raivostutt suomi24

        Ei ole lainkaan ihme ettei ihimiset osaa keskustella. Raivostuttaa suorastaa, kun Suomi24.ään ei vastaa, vaikka laaja ongelma onkin järjestelmissään. Maalämpöasia ei raivostuta tällä hetkellä lainkaan niin paljon kuin toimimaton sähköposti!!


      • aina_väärässä

        Vähän on ehkä menny keskustelu ohi aiheen...


      • rakentajatar
        rypsi rapsi paisto kirjoitti:

        meillä lämmitetään sähköllä,ja ilmalämpöpumppuja kolmekappaletta,lisäksi poltan puita.en tiedä onko halvin.mutta on kiva kuntoilla puita metsästä nyt tilasin metrin haloille halkomakoneen maksaa varmman 3000-4000 euroa mutta kestää kymmeniä vuosia.ja halonteko onkin yhtä juhlaa josta nauttii kun tulee omista käsistä motteja että jyskää.minä harrastan tallaista ja toiset kaljapakkauksisi pystykorvaa ja ponssea niitä pitkiä kaljapakkauksia ne on ponsseja.ostin traktorin ja entisöin sellaisen engfor.super majorin 1961 ensimmäinen lukkoperällä olevan siihen vinssi.kallion konepajan katkaisu sirkkeli ja nyt klapikoneen tekee metri klapeja.pienemmät on meillä pilkettä.josku joku on antanut toiselle pilkettä silmäkulmaan,on muuten komiat kun on pilkettä kulmassa.tulkoon itse kukin uskossaan autuaaksi.meillä tehdään näin niin kauan kun jaksaa.pilkkeet käy myös bensalla kulkevaan autoon pienillä muutoksilla.ja disel auto kulkee ravintolan jäte rypsi rapsi ja paisto öljyllä.maksaa vain vaivan hakea pois ja 40 senttiä maksaa tullille veron on muuten halpaa ajoa.

        Sopu, kultaseni,
        kyllähän meitä on moneen junaan, mutta onneksi suurin osa jää jo asemille.
        Veturiin pyrkijöitä on vähemmän...
        Ehdottomasti maalämpö on alkukulujen jälkeen paras vaihtoehto.
        Lisänä voi olla ilmalämpöpumppu (ilmastointiin ja kesällä jäähdytykseen), varaava takkauuni (tunnelmaa luomaan, myös uuniruokien paistoon). Aurinkopaneeleiden nykyisestä kehityksestä en tiedä...
        Mikäli haluat keskustella yksityisesti aiheesta lisää ja rakentaa talon kanssani, ota yhteyttä [email protected]


      • rippuu ostohinnsta
        risunkerääjä kirjoitti:

        10 kg puuta on 40 kWh. 4-5 euroa.

        "10 kg puuta on 40 kWh. 4-5 euroa. "'

        Heittokuutio kouvupilkettä on noin 1000kWh ja jo oletetaan polttotapahtuman hyötysuhteeksi 80%, niin 60€ heittokuution nettokilowattitunnin hinnaksi tulee 7,5 senttiä/kwh, joten ei siitä paljon tekopalkkaa jää, jos jää yhtään.


      • fyysikko
        rippuu ostohinnsta kirjoitti:

        "10 kg puuta on 40 kWh. 4-5 euroa. "'

        Heittokuutio kouvupilkettä on noin 1000kWh ja jo oletetaan polttotapahtuman hyötysuhteeksi 80%, niin 60€ heittokuution nettokilowattitunnin hinnaksi tulee 7,5 senttiä/kwh, joten ei siitä paljon tekopalkkaa jää, jos jää yhtään.

        Otat siis kahteen kertaan hyötysuhteen pois??


      • bluffin huomaava
        rakentajatar kirjoitti:

        Sopu, kultaseni,
        kyllähän meitä on moneen junaan, mutta onneksi suurin osa jää jo asemille.
        Veturiin pyrkijöitä on vähemmän...
        Ehdottomasti maalämpö on alkukulujen jälkeen paras vaihtoehto.
        Lisänä voi olla ilmalämpöpumppu (ilmastointiin ja kesällä jäähdytykseen), varaava takkauuni (tunnelmaa luomaan, myös uuniruokien paistoon). Aurinkopaneeleiden nykyisestä kehityksestä en tiedä...
        Mikäli haluat keskustella yksityisesti aiheesta lisää ja rakentaa talon kanssani, ota yhteyttä [email protected]

        Taitaa olla tämäkin rakentajatar hieman vinoon kasvanut rakentajareiska.


      • 554444
        rakentajatar kirjoitti:

        Sopu, kultaseni,
        kyllähän meitä on moneen junaan, mutta onneksi suurin osa jää jo asemille.
        Veturiin pyrkijöitä on vähemmän...
        Ehdottomasti maalämpö on alkukulujen jälkeen paras vaihtoehto.
        Lisänä voi olla ilmalämpöpumppu (ilmastointiin ja kesällä jäähdytykseen), varaava takkauuni (tunnelmaa luomaan, myös uuniruokien paistoon). Aurinkopaneeleiden nykyisestä kehityksestä en tiedä...
        Mikäli haluat keskustella yksityisesti aiheesta lisää ja rakentaa talon kanssani, ota yhteyttä [email protected]

        "Ehdottomasti maalämpö on alkukulujen jälkeen paras vaihtoehto."

        Ei ole varsinkaan uudessa matalaenrgia. Ei tule koskaan maksamaan itseään takaisin.

        Lyhyet takuut (max 5v) myös kertovat kuin helposti hajoavaa lämpöpumpputekniikka on.


    • Iso päätös

      Samaa täytyy ihmetellä ja jokaisella palstalla tulee ikäviäkin vastauksia aivan asiallisiin kysymyksiin.

      Itse olen ottanut periaatteeksi unohtaa ikävät vastaukset ja antaa kysyjille tietoa jos minulla sitä on! Suuri osa meistä on kuitenkin kohtuu fiksua väkeä ja haluan tiedoillani auttaa jos voi. Matkailupalstalla on kyllä saanut kiitostakin joskus.

      Mukavaa alkanutta vuotta ja kun meillä kohta siirrytään maalämpöön kerron kyllä miten projekti meni meillä ja mikä oli valintamme. Kaikesta huolimatta!

      • Sopu sijaa antaa

        Kerro ihmeessä. Vaikka en lämmitystapaani olekaan vaihtamassa niin aina tällaiset projektit kiinnostaa. Laitteiden toimintaa on mukava seurailla.


      • oiiiloiiii

        Näin on näppylät niinku sanoitki.
        Jonku aikaa oon itte seurannu palstan keskusteluja ja vaikka täällä on jos vaikka mimmosia huuhaamiehiä pätemässä nii aika äkkiä niitten kirjotuksista huomaa ettei sitä tietoo oikeesti oo, vaan oletuksia ja kuulopuheita.

        Ittellä ei oo maalämpöä vaan asun vielä vuokralla mut talon hankinta on eessä piakkoin ja tulevana velkavankina nämä lämmitysjutut kiinnostaa päivä päivältä enempi ku se on kuiteski lainanlyhennyksen lisäksi isoin kustannus okt asukille.
        Njoo, ehki se puu olis rahallisesti halvin mut on mulla muutaki tekemistä elämäs ku työ ja talon lämmitys.

        Palstalla ei viimepäivinä oo näkyny yhen asiallisen kaverin kirjotuksia. (tarkotan poraria poralta)
        Se kaveri saa paljon kritiikkiä ja epäilyjä maalämmöstä mut mun mielestä kaveri on aika seppä alallaan ja siltä löyty aina ns. jauhot suuhun epäilijöille ku oli puhe maalämmöstä.
        Toivottavasti tuollasen porarin kaltasilta alan ammattilaisilta tulis enemmän juttua tänne ku tääl näkyy olevan turhan paljo sitä ykskantasta suppeaa oman tuvan lämmityksen perusteella olevaa juttua.


      • epätietoinen maalämp

        olen ihmetellyt maalämpö.miten sitä saisi siirrettyä sähköpattereihin.en ole aiemmin kuullut maalämmöstä,muuta kuin että perunat säilyy kellarissa maalämmöllä


    • +llö

      "Itse lämmitän paljon puilla, se vaatii työtä ja roskaakin tulee mutta minulle se sopii ja tykkään tehdä niitä puita."

      Lämmitän myös puilla ja ei ole paljon työtä ja roskaa ostoklapeilla eikä myöskään omatekoisissa pussitetuilla klapeilla.

      • Sopu sijaa antaa

        Mulla noi puut pitää hankkia pystymetsästä niin niissä tuppaa oleen työtä mutta vielä se on mennyt nautinnon puolelle. Loppujen lopuksi aika vähän niiden tekoon menee aikaa, välineistähän se on paljon kiinni. Mukavaa puuhastelua.


      • +llö
        Sopu sijaa antaa kirjoitti:

        Mulla noi puut pitää hankkia pystymetsästä niin niissä tuppaa oleen työtä mutta vielä se on mennyt nautinnon puolelle. Loppujen lopuksi aika vähän niiden tekoon menee aikaa, välineistähän se on paljon kiinni. Mukavaa puuhastelua.

        "Mulla noi puut pitää hankkia pystymetsästä niin niissä tuppaa oleen työtä mutta vielä se on mennyt nautinnon puolelle"

        jos innostun ja viitsin itse tekemään klapit, niin pirautan klapitehtaalle ja kauppareissulla haen kuivaa koivun oksa- ja latvarankaa ja puukkosahalla pätkin. Muutamassa tunnissa syntyy parikin heittokuutiota kuvia klapeja.


    • Aika säälittävää

      Älykkääseen keskusteluun sopisi myös omien mielipiteiden perustelu jollakin tavalla. Tätä ei täältä löydy oikein millään.

      Mun on paras, muut ovat huonoja mielipiteet edustavat tasoltaan päiväkoti- ikäisten puhetta, mutta vastaavaa täällä kyllä saa lukea melkein jatkuvasti.

      • klapilämpö

        Lämmön tuottaminen huonetilaan on vain yksi lämmityskustannusten tekijä.
        Todella rajallista energiasäästö keskustelua.


      • talousnero3
        klapilämpö kirjoitti:

        Lämmön tuottaminen huonetilaan on vain yksi lämmityskustannusten tekijä.
        Todella rajallista energiasäästö keskustelua.

        Aivan. Kannattaa myös laskea paljonko on maksanut se koko rakennelma tulisijan ympärillä, jotta voisi ilmaisia puita poltella. Pelkästään sen rakennelman korot voivat olla satoja euroja kuukaudessa. Tuollaisilla koroilla asuisi kunnan kolhoosissa ilmaiseksi.


      • 43+45
        talousnero3 kirjoitti:

        Aivan. Kannattaa myös laskea paljonko on maksanut se koko rakennelma tulisijan ympärillä, jotta voisi ilmaisia puita poltella. Pelkästään sen rakennelman korot voivat olla satoja euroja kuukaudessa. Tuollaisilla koroilla asuisi kunnan kolhoosissa ilmaiseksi.

        "Tuollaisilla koroilla asuisi kunnan kolhoosissa ilmaiseksi. "

        Täysin käsittämätön ajatus on tuo velattoman matalaenrgiatalon omistajalle, jonka käyttökulut ovat 100-200eur/kk.


      • talousnero3
        43+45 kirjoitti:

        "Tuollaisilla koroilla asuisi kunnan kolhoosissa ilmaiseksi. "

        Täysin käsittämätön ajatus on tuo velattoman matalaenrgiatalon omistajalle, jonka käyttökulut ovat 100-200eur/kk.

        Velaton pääoma on verrattava siihen, että myy pois ja sijoittaa rahat. Jos ei myy on laskettava pääoman hiipuminen korjausvelan kasvaessa. Velaton jahti jossain satamassa ei ole ilmainen sekään. Eikä uusi omilla rahoilla ostettu auto.

        Herää tähän maailmaan tampio!


      • 43+45
        talousnero3 kirjoitti:

        Velaton pääoma on verrattava siihen, että myy pois ja sijoittaa rahat. Jos ei myy on laskettava pääoman hiipuminen korjausvelan kasvaessa. Velaton jahti jossain satamassa ei ole ilmainen sekään. Eikä uusi omilla rahoilla ostettu auto.

        Herää tähän maailmaan tampio!

        "Velaton jahti jossain satamassa ei ole ilmainen sekään"

        Kyllä jahdin omistaminen vaan on todella halpaa, jos on oma laituri ja talvisäilytyspaikka, niin kuin minulla on.


      • kasööri.
        talousnero3 kirjoitti:

        Velaton pääoma on verrattava siihen, että myy pois ja sijoittaa rahat. Jos ei myy on laskettava pääoman hiipuminen korjausvelan kasvaessa. Velaton jahti jossain satamassa ei ole ilmainen sekään. Eikä uusi omilla rahoilla ostettu auto.

        Herää tähän maailmaan tampio!

        Juuri näin.
        Kun kokonaiskustannuksia lasketaan on laskettava aina pääoman korko mukaan riippumatta siitä onko investoisti tehty lainalla vai ei.

        Näin tehdään oikeassa elämässä kun kustannuksia verrataan.


      • aurinkok-patteri

        sinä kun olet viisas,kertoisitko minulle,miten aurinkopanelit kytketää sisä pattereihin että tulisi lämpöä.patterin myyjät ei osaa neuvoa kun soitin maahantuojalle.miksi niitä tuodaan jos kukaan ei osaa neuvoa.


      • asdfasdfasdfasdfasd3

        Ja ellei sana mene perille alkaa perinteinen homottelu :-D


      • kriittine
        asdfasdfasdfasdfasd3 kirjoitti:

        Ja ellei sana mene perille alkaa perinteinen homottelu :-D

        Minä ilmoitan sitten kun poikkeaa homoteltavasta. Pääsee helpommalla kun ei tarvitse koko ajan homotella.


    • 30/30

      Samaa mieltä olen että mielipiteen vaihto kääntyy heti eipäsjuupas väittelyksi.
      Toki itsekin ns provoviesteihin vastaan provoilemalla mutta samalla yrittänyt asiaviestejä kommentoida asiallisesti.

      • geolämpö

        Mutta aivovammaisia puunhaalaajia pitää ohjata oikealle tielle. Ilmaisia puita ei ole.


      • 4+5
        geolämpö kirjoitti:

        Mutta aivovammaisia puunhaalaajia pitää ohjata oikealle tielle. Ilmaisia puita ei ole.

        halaa sinä vaan sitä mlp kaappia ja kuullostele, koska laukeaa. Muista myöskin maksaa velan lyhennykset ja korot ja pohdiskele tuletko koskaan näkemään takaisinmaksutaivaspaikkaa.


      • ilimaistaa
        geolämpö kirjoitti:

        Mutta aivovammaisia puunhaalaajia pitää ohjata oikealle tielle. Ilmaisia puita ei ole.

        minulla kasvaa ilmaiseksi puuta tontilla.ja niitä joutuu poistamaan ja kun on poistettu ja pienitty vastuksinta pois ja kannan uuniin eikö se ole ilmaista kun ei tarvitse kuskata kaatopaikalle ja maksaisi jäte maksun ja polttoaineen.sehän on pelkkää säästöä kun polttaa


      • tietävä
        ilimaistaa kirjoitti:

        minulla kasvaa ilmaiseksi puuta tontilla.ja niitä joutuu poistamaan ja kun on poistettu ja pienitty vastuksinta pois ja kannan uuniin eikö se ole ilmaista kun ei tarvitse kuskata kaatopaikalle ja maksaisi jäte maksun ja polttoaineen.sehän on pelkkää säästöä kun polttaa

        Sinun kuuluu myydä ne klapit pösilö.


    • Atmoshemmo

      No nämä puulämmityksen vastustajat tuskin ovat talojaan koskaan puulla lämmittäneet. Kokemuksia lähinnä takoista. Nykyaikainen puulämmitys on aika vaivaton, kiitos uusien tehokaiden ja modernien kattiloiden. Yleensä yksi pesällinen riittää päivässä. Toki puiden teossa on oma hommansa en sitä kiellä. Usein lukee sellaisia kommentteja että pitäis suurin piirtein nukkua kattilan vieressä että torppa pysyy lämpöisenä. Ja kaikki vapaa-aika halkopinolla kirves ja saha kädessä. Eli ei hajuakaan mistää todellisesta maailmasta.

      Itse lämmitän 100% puulla. Ehkä tulevaisuudessa voi maalämpö olla vaihtoehto kun on vesikiertoinen lämmönjako. Jos uuden talon tekisin niin vesikiertoinen lattialämmitys tulisi joka huoneeseen, siihen voi sitten melkein valita minkä vaan lämmitysmuodon, vaikka aurinkolämmön osaksi. On ne vaan niin mukavat nuo lämpöiset lattiat, ainakin kun ei itsellä niitä ole joka huoneessa. No ehkä hiukan kadehdin niitä joilla on lattialämmitys :D

    • semaksaajoka.,..

      Meillä menee lämmitykseen ja sähköön vuodessa yhteensä 1300 euroa, eikä ole läheskään suurimpia menoja, enemmän menee ruokaan, juomaan, autoon, mökkeilyyn, lomailuun, shoppailuun ja yleiseen hauskanpitoon. Elikkä lämmitys on vasta sijalla 7.

      • Döödeddmdm

        Mulla on ilmainen maalämpö. Tietysti jotta saan sen maksettua niin harrastusmielessä käyn nauttimassa työpaikalla, mutta sehän ei ole mitään työtä jolle täytyy laskea hinta koska pidän tekemisestä. Ei tarvitse kuin pari tuntia kuussa harrastusmielessä työskennellä niin on sähkölaskut lämmitykseen maksettu.

        Puulämmittäjät ei ole vielä tätä hokanneet!


      • fasdfadsf
        Döödeddmdm kirjoitti:

        Mulla on ilmainen maalämpö. Tietysti jotta saan sen maksettua niin harrastusmielessä käyn nauttimassa työpaikalla, mutta sehän ei ole mitään työtä jolle täytyy laskea hinta koska pidän tekemisestä. Ei tarvitse kuin pari tuntia kuussa harrastusmielessä työskennellä niin on sähkölaskut lämmitykseen maksettu.

        Puulämmittäjät ei ole vielä tätä hokanneet!

        Mieti sitten sitäkin että sun pitää tienata se maalämmön ylättömän kallis alkupanoskin, puulämmityksen ja maalämmön erotuksella saa aika ison kasan valmiita puita pihaan vaikka pinottuna. Koivukuitua (20€/kuutio) saa 7000€ joka varmaan on todellinen erotus perustamiskuluissa, 350 kuutiota pihaan tuotuna. Eli 17 vuoden puut. Sitten ollaan vasta tasoissa. Siihen sitten lisäät sun sähkölaskut ja pari kompuraa muut kulut. Puukattila kestää tuon 17v kyllä. Korkeintaan pari kiertovesipumppua menee (100€ kipale). Että joudut hiukan enempi olemaan kyllä töissä kun puulämmittäjä halkopinolla. Puulämmittäjä kun viettää halkopinolla 2-3 pyhänaikaa eukon kanssa niin puut on taas vuodeksi tehty.


      • taivaan tulet

        sioista en tiedä meillä menee noin 1459 euroa sähköä.neliöitä 280m2.siinä on ruuan laitot,saunasähkä,autojen lämmitys,eli koko sähkölasku.harrastuksena ja kuntoiluna hankin puita 14 mottia ja huvilan puut.poltan 14 mottia puita talon takassa.jos joku viisas keksii halvemman otan heti vinkistä vaarin ja toimeen.mutten sijoita siihen rahaa koska eihän se ole säästöä jos pitää lämmitykseen sijoittaa joka haihtuu taivaan tuuliin kylmänä ilmana


    • Iojthnk

      Jos jaetaan 7000 euron erotus vaikka sille kuuluisalle 20 vuodelle joka on olevinaan se maalämmön elinkaari. 350 euroa vuosi. 30 euroa kuukausi. 2 tuntia siis päivätyötä kuussa niin ei tarvitse klapiinkaan tai sahaan koskea. Lämmitykseen menee 300kWh kuukausi keskimäärin, joka maksaa myös 30 euroa. Ja koska klapimiehetkin joutuu tekemään nokihommat ylitöinä niin voin minäkin tehdä ylitöinä. Eli 60 euroa on aika lailla 2 tuntia ylitöitä per kuukausi ja on maalämmön erotus maksettu ja itse sähköön menevä lämmityskin. Eikä tarvitse nähdäkään tikkuja ja risuja.

      Tai sitten vaan totean että mua ei kirveelläkään sais ilmaiseks rypemään johonki klapihommiin, vielä vähemmän että toisin ne paskaset puut sisälle tai puhumattakaan että kävisin lisäilemässä pannuhuoneessa puita pesään. Minä haluan että lämmittäminen ei ole 1800-luvulta kun muukin talon tekniikka on 2010-luvulta.

      Nämä vertailut ovat todellisuudessa hyvin helppoja. Jos ostokuutiolla klapeja ja niiden klapien polttamiseen ja varastoimiseen kuluvasta menetetystä ajasta huolimatta kannattaa taloudellisesti, niin sitten se kannattaa. (Oman mettän puuthan voi edelleen myydä siihen kuutiohintaan). Mutta kun en ole pariin vuoteen nähnyt yhtään ihan oikeata laskelmaa puulämmittämisestä jossa jätetään kaikki ylimalkaiset arviot pois ja lasketaan ihan vaan kuluja, aikaa ja tuotettua energiaa.

      • he hee

        Mutta hyvänen aika ethän klapihommin pystyiskään? Ne on miesten hommia ei rallukoitten!


      • 5+ 4+

        miten maalämpö kytketää sähköpatteriin.kukaan ei edes maahantuoja osannut kertoa.olisiko maallikoita jotka kytkee maalämmön pattereihin.kellarissa meillä on maalämpo joka on noin 5 joskus 4


      • mualämpöö

        ajattelin kaivattaa ison tunnelin,maan alle ja asennan maalämpö ilmapumpun sinne eikö se ole maalämpöä jota siirrän tupaan putkilla.


      • Palkka 3300 kk

        Minua taas ei mikään saisi tekemään ylitöitä varsinaisessa työssä. Ihan järjestöntä. Mutta kotona rauhassa puita voin kyllä tehdä!


      • järvilämpöä
        mualämpöö kirjoitti:

        ajattelin kaivattaa ison tunnelin,maan alle ja asennan maalämpö ilmapumpun sinne eikö se ole maalämpöä jota siirrän tupaan putkilla.

        asun järven rannalla,ajatteli rakentaa lämmön vaihtimen alumiinisäiliö ilmalämpöpumpun taakse johon kierrätän järven 4-5 asteista vettä ja ilmalämpöpumppu ottaa siitä lämmön pois ja vesi kiertää järveen takaisin ja pumppu kierrättää vettä hiljaa jatkuvasti.virtaava vesi ei jäädy


    • 1+6

      Lämmityssysteemien paremmuudesta kinaaminen on loppupeleissä rahattomien tai liiasta luppoajasta kärsivien harrastus. Ei kenenkään talous ole oikeasti nyt tai tulevaisuudessa kiinni siitä, miten taloaan lämmittää. Meillä kuluu ok-talomme suorasähköön 2500 €/a. "No voi kauheaa!", ajattelee varmaan maa- tai puulämmittäjä. Toiselta kantilta katsottuna: Me emme myöskään tupakoi. Säästö 2555 €/a (1 aski á 3,5 €/pv/henk.). Me emme käy ravintolassa nauttimassa alkoholia: säästö 100 €/vk/2 henk = 5200 €/a. Hankimme miltei kaikki lastenvaatteet (ja osan omistammekin) kirppareilta: säästö pari tonnia vuodessa. Elämä on täynnä valintoja.

      • 23+44

        "Lämmityssysteemien paremmuudesta kinaaminen on loppupeleissä rahattomien tai liiasta luppoajasta kärsivien harrastus"

        Puolueetonta tietoa ei esim ensikertaa uuden talon hommaava saa mistään muualta kuin keskustelupalstoilta. Siksi nämä keskustelut ovat varmasti hyödyllisiä. Esim lämpöpumppuhypetykseen langenneita voi harmittaa, etteivät hankkineet tällaista:

        http://www.tulikivi.fi/tuotteet/TulikiviGreen_W10-Vesilammitysjarjestelma


    • Sopu sijaa antaa

      Kinaaminen on turhaa ja eläminen on täynnä valintoja kuten sanoit. Kuitenkin jokainen perusduunari hakee varmaan säästöä jostain ja epäilen, että yksi monen talouden säästökohteista tulee tulevaisuudessa olemaan juuri energiankulutus.

      Kaikki hinnat vaan nousee ja palkat laahaa perässä, vuoden alusta alv:n korotus ja yleisradiovero voimaan, paljonko palkat nousee tänä vuonna?
      Vain kulutuksella voidaan vaikuttaa alv:n määrään. Meidän perheessä ainakin koitetaan kuluttaa mahdollisimman järkevästi ettei valtion veronkiskuri saa yhtään ylimääräistä. Vaikka töissä käydään eikä alkotella eikä savutella niin silti ei ole varaa ruveta tuhlaamaan. Raha on kälämiä kulumaan jos vaan höllöttelee.

    • Iso päätös

      Onko taas jo riidan poikasta ilmassa? Tuntuu siltä vaikka keskustelussa ei alunperin pitänyt lämmityksiä verratakaan! Puulämmittäjillä on roimasti aina perusteluja oman valintansa puolesta!
      No, meillä ainakin siirrytään maalämpöön ennenkaikkea rahan takia. Turha makuuttaa rahaa pankkitilillä kun voi maalämpöön siirtymisellä saada hyvän tuoton.
      Onhan tuo öljyn hinta noussut vajaassa 4:ssä vuodessa rutkasti. Verotuksen syytä tietysti suuri osa. Kun muutimme ja ensimmäisen öljyn maksoimme oli hinta 0,57€/litra. Nyt se on lähes 100% enemmän? Tuskin laskee....
      Ymmärrän kyllä niitä jotka eivät voi sijoittaa isoa rahaa uuteen järjestelmään silloin pitää kituuttaa vanhalla ja keksiä säästöt muualta.

      • rfgagegh

        Eiköhän nuo maalämpö kaverit aina morkkaa puulämmitystä, ainakin sähkölaskun eräpäivänä on hyvä purkaa pettymys puulämmittäjiin !!!


      • 2+3
        rfgagegh kirjoitti:

        Eiköhän nuo maalämpö kaverit aina morkkaa puulämmitystä, ainakin sähkölaskun eräpäivänä on hyvä purkaa pettymys puulämmittäjiin !!!

        Tuo johtuu lämpöpumppulämmityksen uskonnollisesta luonteesta. Läpi historian vääräuskoiset ovat olleet uskovaisten maalitaluina, vaikka todellisuudessa uskovaiset elävät saduissa.

        Vastaavanlaista keskustelua on monessa ryhmässä, esim täällä uskovaiset riehuvat jopa ammatikseen:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3448


      • 3+2
        rfgagegh kirjoitti:

        Eiköhän nuo maalämpö kaverit aina morkkaa puulämmitystä, ainakin sähkölaskun eräpäivänä on hyvä purkaa pettymys puulämmittäjiin !!!

        Selvästi järkevää ja mukavaa hommaa on puulämmitys verratuna muihin.

        Ei puulämmittäjien tarvitse tehdä tällaisia avauksia muita lämmitysmuotoja vastaan:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11176532


      • pelasta itsesi

        "Onhan tuo öljyn hinta noussut vajaassa 4:ssä vuodessa rutkasti. Verotuksen syytä tietysti suuri osa. Kun muutimme ja ensimmäisen öljyn maksoimme oli hinta 0,57€/litra."

        Olette tekemässä tyypillisen virheen, vanhan talon energiakulutusta yritetään purkkapaikata mlp:llä. Fiksumpaa olisi laittaa talon tiiveys, eristys ja iv kuntoon.

        Ajattele nyt vaikka talon jälleenmyyntiarvoa, fiksut ei halua ostaa harakanpesää, jossa on kohta laukeava lämpöpumppu. Tulee pakkasviikko, jolloin harakanpesä ei lämpeä millään.


      • Iso päätös
        pelasta itsesi kirjoitti:

        "Onhan tuo öljyn hinta noussut vajaassa 4:ssä vuodessa rutkasti. Verotuksen syytä tietysti suuri osa. Kun muutimme ja ensimmäisen öljyn maksoimme oli hinta 0,57€/litra."

        Olette tekemässä tyypillisen virheen, vanhan talon energiakulutusta yritetään purkkapaikata mlp:llä. Fiksumpaa olisi laittaa talon tiiveys, eristys ja iv kuntoon.

        Ajattele nyt vaikka talon jälleenmyyntiarvoa, fiksut ei halua ostaa harakanpesää, jossa on kohta laukeava lämpöpumppu. Tulee pakkasviikko, jolloin harakanpesä ei lämpeä millään.

        Kuka sanoo että meillä on vanha talo?
        Talomme on vm. 2006 ja öljyä kuluu 2200 litraa vuodessa. Neliöt 240.
        Talomme on hyvin eristetty.


      • 2330+33
        Iso päätös kirjoitti:

        Kuka sanoo että meillä on vanha talo?
        Talomme on vm. 2006 ja öljyä kuluu 2200 litraa vuodessa. Neliöt 240.
        Talomme on hyvin eristetty.

        Ihme valinta vuonna 2006. Samanikäinen talo eikä olisi tullu öljylämmitys mieleenkään.


    • naurava lämmittäjä

      Hah, kun säästää maalämmöllä 2400 € vuodessa verrattuna öljylämmitysaikaan niin sähkölaskua katsellessa suorastaan naurattaa.

      • 86+4

        Matalaenergiatalon omistajia ei paljon naurattaisin moiset öljylämmitysaikaiset harakanpesät.


    • 30/30

      No niih lapsukaiset, pidetääs nuo typerät provoilut poissa ketjusta, minua kiinnostaisi asialliset kommentit perusteluineen omasta lämmitysmuodosta.

      Päiväkodissa voitte sitten kisailla kenen kattila/uuni/pumppu(iskä) on paras.

      :-))

      • yrittäjä

        Työt vähenee, kun on tämä lama. Kohta kerkiän puumetsään. Mutta ei tuolla tavalla monta päivää kuittaa. Puuvarasto on 10 kuutiota.


    • hazrtawtg

      Sen sanon että puulämmitys on halpa jos on omaa metsää. Mutta laiskoille se ei sovi sillä siinä joutuu välillä nousemaan sohvalta. Syksyllä ja alku talvesta käymään muutamana päivänä sahan kanssa metsässä ja tuomaan puut tullessaan pihaan. Ja kevät auringon lämmittäessä hiukan katkomaan, halkomaan ja pinoamaan puita kuivamaan. Mutta onhan tuo kivaa puuhastelua koko perhe voi osallistua jos innostusta riittää. Itse pidän puuhommia mukavimpina kotitöinä, joksi ne lasken.

      • 30/30

        Ihan hyvä yritys asiakeskusteluun mutta tuon viittauksen laiskuudesta olisit voinut jättää pois asiaankuulumattomana

        :-D


      • azgdh
        30/30 kirjoitti:

        Ihan hyvä yritys asiakeskusteluun mutta tuon viittauksen laiskuudesta olisit voinut jättää pois asiaankuulumattomana

        :-D

        Tottahan se on. Laiskat täällä laskee palkkaa omalle työlle. Kunitse eivät sitä viitsi edes itselle ilmaiseksi tehdä. Tuo on laiskuutta jos joku.


      • 30/30
        azgdh kirjoitti:

        Tottahan se on. Laiskat täällä laskee palkkaa omalle työlle. Kunitse eivät sitä viitsi edes itselle ilmaiseksi tehdä. Tuo on laiskuutta jos joku.

        Totuus on tuolla ulkona.....

        :))

        Ei maailma ole noin mustavalkoinen, Sanat puulämmittäjä ja ahkera eivät ole synonyymeja eivätkä sanat maalälämmittäjä ja laiska.
        ;-)


      • azgdh
        30/30 kirjoitti:

        Totuus on tuolla ulkona.....

        :))

        Ei maailma ole noin mustavalkoinen, Sanat puulämmittäjä ja ahkera eivät ole synonyymeja eivätkä sanat maalälämmittäjä ja laiska.
        ;-)

        En nähdäkseni maininnut sanaa maa... koska se on pyhä lehmä täällä palstalla. Kirjoitin että puulämmitys ei sovi laiskoille. Vaatii talvella päivittäistä panostusta. Ei siinä voi sohvalla laskea että onko taloudellisesti kannattavaa tästä nousta.


      • 30/30
        azgdh kirjoitti:

        En nähdäkseni maininnut sanaa maa... koska se on pyhä lehmä täällä palstalla. Kirjoitin että puulämmitys ei sovi laiskoille. Vaatii talvella päivittäistä panostusta. Ei siinä voi sohvalla laskea että onko taloudellisesti kannattavaa tästä nousta.

        Toki et maininnut ja tarkoitinkin lähinnä seuraavaa ajatusta:
        puullalämmittäjä-ahkera, muullalämmittävä-laiska.

        Ihan noin asiapohjalta sanoen. Itse asunut elämäni ensimmäiset parikymmentä vuotta puulämmitteisessä talossa ja kyllä siinä puuhaa riitti. Puuthan tuli omasta metsästä ja osin vanhempien työn ylijäämänä joten hintaa niille kertyi suhteellisen vähän mutta senaikuisilla työvälineillä (moottorisaha, kirves, leka ja kiila) aikaa kului viikkojen työtunnit.

        Eikä se kyllä silloin nuorena tuntunut miltään hermolevolta tai hauskalta vapaa-ajan harrastukselta.

        Lämmittäminen oli kanssa oma lukunsa kun oli neljä muuria ja uuni sekä saunassa vielä kiukaan ja padan pesät.

        Pakkaskaudella siinä oli kohtuullisesti päivittäistä puunkantoa ja vahtimista ja siltikin vuorokautinen lämmönvaihtelu oli liki 10 asteen luokkaa.

        Toki tiedän että puulämmitys nykykattiloin ja paremmin eristetyissä taloissa on lastenleikkiä noihin aikoihin verraten mutta ei siltikään minun lämmitysratkaisuni.
        Olen kyllä valmis maksamaan vaivattomasta lämmityksestä jonninverran enemmän.

        Ja en tunne itseäni mitenkään laiskaksi senvuoksi.
        Menen metsään mielelläni mutta ennemmin kiikarit ja kamera kädessä kuin kirves ja saha.


      • puhelut raskaita
        30/30 kirjoitti:

        Toki et maininnut ja tarkoitinkin lähinnä seuraavaa ajatusta:
        puullalämmittäjä-ahkera, muullalämmittävä-laiska.

        Ihan noin asiapohjalta sanoen. Itse asunut elämäni ensimmäiset parikymmentä vuotta puulämmitteisessä talossa ja kyllä siinä puuhaa riitti. Puuthan tuli omasta metsästä ja osin vanhempien työn ylijäämänä joten hintaa niille kertyi suhteellisen vähän mutta senaikuisilla työvälineillä (moottorisaha, kirves, leka ja kiila) aikaa kului viikkojen työtunnit.

        Eikä se kyllä silloin nuorena tuntunut miltään hermolevolta tai hauskalta vapaa-ajan harrastukselta.

        Lämmittäminen oli kanssa oma lukunsa kun oli neljä muuria ja uuni sekä saunassa vielä kiukaan ja padan pesät.

        Pakkaskaudella siinä oli kohtuullisesti päivittäistä puunkantoa ja vahtimista ja siltikin vuorokautinen lämmönvaihtelu oli liki 10 asteen luokkaa.

        Toki tiedän että puulämmitys nykykattiloin ja paremmin eristetyissä taloissa on lastenleikkiä noihin aikoihin verraten mutta ei siltikään minun lämmitysratkaisuni.
        Olen kyllä valmis maksamaan vaivattomasta lämmityksestä jonninverran enemmän.

        Ja en tunne itseäni mitenkään laiskaksi senvuoksi.
        Menen metsään mielelläni mutta ennemmin kiikarit ja kamera kädessä kuin kirves ja saha.

        "Ja en tunne itseäni mitenkään laiskaksi senvuoksi."

        Se vaatikin todella paljon, että soittaa klapimyjääle joka tuo klapit pihaan.


      • 30/30
        puhelut raskaita kirjoitti:

        "Ja en tunne itseäni mitenkään laiskaksi senvuoksi."

        Se vaatikin todella paljon, että soittaa klapimyjääle joka tuo klapit pihaan.

        Jos tuo lainaus oli ainoa asia josta kommentoitavaa niin olisiko kannattanut antaa olla?


      • laiskahko
        puhelut raskaita kirjoitti:

        "Ja en tunne itseäni mitenkään laiskaksi senvuoksi."

        Se vaatikin todella paljon, että soittaa klapimyjääle joka tuo klapit pihaan.

        Saahan ne pihaan helposti, mutta pitää sitten vielä siirtää liiteriin. Laiskalle ylivoimaista. Mutta onhan pressut keksitty.


      • 30/30
        laiskahko kirjoitti:

        Saahan ne pihaan helposti, mutta pitää sitten vielä siirtää liiteriin. Laiskalle ylivoimaista. Mutta onhan pressut keksitty.

        Nyt pomppas puulämmityksen hinta pilviin kun tarttis puusuulikin rakentaa.
        Tai ainakin investoida pressuun ja vuokrata jostain parkkihalli autoille kun ei ne sit enää pihaan mahdu jos sen puilla täyttää!

        :-))


      • 98´34
        30/30 kirjoitti:

        Nyt pomppas puulämmityksen hinta pilviin kun tarttis puusuulikin rakentaa.
        Tai ainakin investoida pressuun ja vuokrata jostain parkkihalli autoille kun ei ne sit enää pihaan mahdu jos sen puilla täyttää!

        :-))

        "Nyt pomppas puulämmityksen hinta pilviin kun tarttis puusuulikin rakentaa."

        Niin se sinun harakanpesä on niin pieni, ettei sisätiloihin muutamaa klapia mahdu.


      • 30/30
        98´34 kirjoitti:

        "Nyt pomppas puulämmityksen hinta pilviin kun tarttis puusuulikin rakentaa."

        Niin se sinun harakanpesä on niin pieni, ettei sisätiloihin muutamaa klapia mahdu.

        Mahtuu, mutta eihän kukaan täysjärkinen puita talon sisällä varastoi.


      • +l094
        30/30 kirjoitti:

        Mahtuu, mutta eihän kukaan täysjärkinen puita talon sisällä varastoi.

        http://www.mottimarket.fi/Polttopuut.php

        Noi lähtevät sisätiloista ja soivat hyvin sisätiloihin.

        teidän puut ovat ulkona ja sitten tuotte ötököitä sisään. Ei täysijärkistä.


      • Näinhän se on
        +l094 kirjoitti:

        http://www.mottimarket.fi/Polttopuut.php

        Noi lähtevät sisätiloista ja soivat hyvin sisätiloihin.

        teidän puut ovat ulkona ja sitten tuotte ötököitä sisään. Ei täysijärkistä.

        Ja rautakaupasta saa aivan höylättyäkin tavaraa, niin ei tule pikku kätösiin tikkuja.

        Ja kyllästettyäkin myyvät, niin ei ole ötököitäkään.


      • 32+33
        Näinhän se on kirjoitti:

        Ja rautakaupasta saa aivan höylättyäkin tavaraa, niin ei tule pikku kätösiin tikkuja.

        Ja kyllästettyäkin myyvät, niin ei ole ötököitäkään.

        "Ja rautakaupasta saa aivan höylättyäkin tavaraa, niin ei tule pikku kätösiin tikkuja."

        Koivuklapeista ei tule tikkuja muutenkaan.


      • 30/30
        +l094 kirjoitti:

        http://www.mottimarket.fi/Polttopuut.php

        Noi lähtevät sisätiloista ja soivat hyvin sisätiloihin.

        teidän puut ovat ulkona ja sitten tuotte ötököitä sisään. Ei täysijärkistä.

        Siis maksaako ostopuu noin paljon. Maalämpöhän tulee noilla hinnoilla halvemmaksi käyttökustannuksiltaan. Ja tuohon kun lisää puulämmittämisen vaivan niin tyytyväisyys omaan valintaan senkun kasvaa.

        Ja tuosta säilytyksestä vielä, tuskinpa puumyyjät niitä taloissaan varastovat vaan varastossa ja suuliin ne kuuluvat tayspäisillä käyttäjilläkin.


      • antiuskis
        30/30 kirjoitti:

        Siis maksaako ostopuu noin paljon. Maalämpöhän tulee noilla hinnoilla halvemmaksi käyttökustannuksiltaan. Ja tuohon kun lisää puulämmittämisen vaivan niin tyytyväisyys omaan valintaan senkun kasvaa.

        Ja tuosta säilytyksestä vielä, tuskinpa puumyyjät niitä taloissaan varastovat vaan varastossa ja suuliin ne kuuluvat tayspäisillä käyttäjilläkin.

        "Siis maksaako ostopuu noin paljon."

        Ei maksa:

        http://www.kolumbus.fi/oma/polttopuu.html

        "Maalämpöhän tulee noilla hinnoilla halvemmaksi käyttökustannuksiltaan"

        Ei tule.

        "Ja tuohon kun lisää puulämmittämisen vaivan niin tyytyväisyys omaan valintaan senkun kasvaa."

        Etenkin silloin, kun mlpkaappi ei toimi;-)

        "Ja tuosta säilytyksestä vielä, tuskinpa puumyyjät niitä taloissaan varastovat vaan varastossa ja suuliin ne kuuluvat tayspäisillä käyttäjilläkin. "

        (Lämpöpumppu-)uskontoon hurahtaneet eivät ole täysipäisiä.


      • 30/30
        antiuskis kirjoitti:

        "Siis maksaako ostopuu noin paljon."

        Ei maksa:

        http://www.kolumbus.fi/oma/polttopuu.html

        "Maalämpöhän tulee noilla hinnoilla halvemmaksi käyttökustannuksiltaan"

        Ei tule.

        "Ja tuohon kun lisää puulämmittämisen vaivan niin tyytyväisyys omaan valintaan senkun kasvaa."

        Etenkin silloin, kun mlpkaappi ei toimi;-)

        "Ja tuosta säilytyksestä vielä, tuskinpa puumyyjät niitä taloissaan varastovat vaan varastossa ja suuliin ne kuuluvat tayspäisillä käyttäjilläkin. "

        (Lämpöpumppu-)uskontoon hurahtaneet eivät ole täysipäisiä.

        No näyttää tuollakin maksavan ihan riittävästi eli näköjään puulämmityksen käyttökulut enemmän kuin mlp:n. Oman metsän vapaa-aikana tehdyillä puilla kai sentään tulee hiukan halvemmaksi mutta kyllä noilla hinnoilla kannattaisi ne oman metsän puutkin myydä muille ja lämmittää jollain muulla tavalla. (esim. maalämpö)

        Minäkös aina olen ihmetellyt tuota yhtä sukulaismiestä joka omasta metsästä tekee polttopuita ja myy niitä, mutta aikoinaan kävin hälle vaihtamassa sähkölämmityksen vanhaan taloon ja nyt rakennettavaan tulee maalämpö.
        Silloin kun kysyin niin sanoi vaan puulämmityksen sitovan liikaa.
        Mutta selvä bisnesmieshän tuo on, saa paremman hinnan kun myy polttopuut ja ilman vaivaa hoituu oma lämmitys.


      • 23+3
        30/30 kirjoitti:

        No näyttää tuollakin maksavan ihan riittävästi eli näköjään puulämmityksen käyttökulut enemmän kuin mlp:n. Oman metsän vapaa-aikana tehdyillä puilla kai sentään tulee hiukan halvemmaksi mutta kyllä noilla hinnoilla kannattaisi ne oman metsän puutkin myydä muille ja lämmittää jollain muulla tavalla. (esim. maalämpö)

        Minäkös aina olen ihmetellyt tuota yhtä sukulaismiestä joka omasta metsästä tekee polttopuita ja myy niitä, mutta aikoinaan kävin hälle vaihtamassa sähkölämmityksen vanhaan taloon ja nyt rakennettavaan tulee maalämpö.
        Silloin kun kysyin niin sanoi vaan puulämmityksen sitovan liikaa.
        Mutta selvä bisnesmieshän tuo on, saa paremman hinnan kun myy polttopuut ja ilman vaivaa hoituu oma lämmitys.

        "No näyttää tuollakin maksavan ihan riittävästi eli näköjään puulämmityksen käyttökulut enemmän kuin mlp:n"

        Käyttökuluihin kuuluu myös huoltokulut. Kompurapmpelien huolto on kalliimpaa kuin tulisijojen ja siten puulämmitys on halvin lämmitysmuoto ostoklapeillakin.


      • MSM83

        Talvella ne puut kannattaa halkoa kun ovat jäässä.


    • Iso päätös

      Meillä on lämmitettävää 240 m² eikä täällä kaupungissa tontitkaan ole kovin suuret. Mihin se kaiken puun säilöisi? Omia metsiäkään ei ole joten en kyllä ymmärrä miten voisin puilla lämmittää? Siksikin maalämpö.
      Jos joku haluaa puilla lämmittää ja pitää sitä edullisena niin siitä vaan.

      • työtönpuumies

        Meillä lähimpään naapuriin sellainen sopiva 200m. Eli haulikon kantaman ulkopuolella :) Täällä voi puulla lämmittää. Jos asuisin kaupungissa omakotitalossa niin eihän se tulisi mieleenkään. Ajatelkaa sitä touhua kun kaikki tulee kotiin töistä neljän jälkeen ja lyö tulet pesään. Siinähän kuolee ne kuuluisat harakatkin. Voi sitä kirveitten ja sahojen laulantaan kevät viikonloppuisin asuntoalueella. Lapsia ei uskalla pihalle päästää kun traktorit tuo puukuormia yhtenä kyrpänä. Toki puupinoista saisi hyviä aitoja talojen väliin. Joku järki kuitenkin näihin lämmitys tapoihin. Kaupungissa kaukolämpö tai sähkö, maalla sellaiselle joka ehtii niin puu ja muille on sitten ne maalämmöt ja muut. Jokaisella ei vaan ole edellytystä lämmittää puulla niin kun minä teen, ennen oli öljy mutta se alkoi käymään kukkaron päälle. Joten tiedän kyllä millaisen määrän se puulämmitys vaatii aikaa ja työtä. Jos olisin hyväpalkkaisissa hommissa niin en jaksaisi kyllä puiden kanssa touhuta. Kuitenkaan tuolla lämmitys valinnalla ei pientä omaisuutta saa kasaa.


      • todella vaikeaa on

    • 43242422

      Ei ole tapana säilyttää roskia sisällä, vielä vähemmän saunassa. Ja talon julkisivu on nimensä mukaisesti julkisivu, ei roskavarasto.

    • Iso päätös

      Ei minulla ole mitään ritsikkaa jonka seinustalle ehkä klapipinot sopisivatkin. Ja sisärapusten alle ei kyllä laiteta mitään! Sehän olisi näkösällä eteisessä.
      Ei meidän sauna edes lämpiä puilla niin on kyllä kummaa jos lauteiden alla olisi puita. Eikä ne siellä kuivia olisi koska meillä saunotaan 3-4 krt viikossa.

      Sovitaanko nyt vaan että minä otan sen maalämmön ja sinä jatkat puilla lämmittämistä!

      • pelasta itsesi

        "Sovitaanko nyt vaan että minä otan sen maalämmön ja sinä jatkat puilla lämmittämistä!"

        Huomaatko huutavasi, selvä merkki psykoosista joka on uskovaisille tyypillistä.

        http://www.uskontojenuhrientuki.fi/


      • energiatutkija

        "Sovitaanko nyt vaan että minä otan sen maalämmön ja sinä jatkat puilla lämmittämistä! "

        Otatko täysitehoisen vai alimitoitetun? En minä muuten, mutta kun tulee tämä tuntisähkölaskutus, niin kalleimmat tunnit sähkönhinnassa ovat niitä kun pumppusi imee vastussähköä.


      • 30/30
        energiatutkija kirjoitti:

        "Sovitaanko nyt vaan että minä otan sen maalämmön ja sinä jatkat puilla lämmittämistä! "

        Otatko täysitehoisen vai alimitoitetun? En minä muuten, mutta kun tulee tämä tuntisähkölaskutus, niin kalleimmat tunnit sähkönhinnassa ovat niitä kun pumppusi imee vastussähköä.

        Minä ainakin otin lievästi alimitoitetun, noin -18 asteessa ottaa vastusta mukaan.

        Seuraava pumppukoko olisi vaatinut liittymän isontamista ja keskuksien vaihdot yms.

        Kun asuu täällä lounaisrannikolla niin aika harvassa on ne vuorokaudet jolloin kipuraja ylittyy. (kahtena vuorokautena tänä talvena)


      • Kunhan kysyn
        30/30 kirjoitti:

        Minä ainakin otin lievästi alimitoitetun, noin -18 asteessa ottaa vastusta mukaan.

        Seuraava pumppukoko olisi vaatinut liittymän isontamista ja keskuksien vaihdot yms.

        Kun asuu täällä lounaisrannikolla niin aika harvassa on ne vuorokaudet jolloin kipuraja ylittyy. (kahtena vuorokautena tänä talvena)

        Siis liittymät tarvitaan isommaksi maalämpöä varten, mutta ei vastusta varten?

        Minkähänlaisia vastuksia teillä on?


      • Iso päätös
        energiatutkija kirjoitti:

        "Sovitaanko nyt vaan että minä otan sen maalämmön ja sinä jatkat puilla lämmittämistä! "

        Otatko täysitehoisen vai alimitoitetun? En minä muuten, mutta kun tulee tämä tuntisähkölaskutus, niin kalleimmat tunnit sähkönhinnassa ovat niitä kun pumppusi imee vastussähköä.

        Osatehoisen otin kun on meillä kuitenkin hyvä varaava takka. Poltetaan sitten niitä puita kun kaikki sitä niin mukavaksi puhuvaksi mainostaa!
        Meillä lähtee vastaukset päälle kun tulee -20 ja niitä päiviä nyt ei meilläkään LänsiSuomessa kovasti ole. Tänä talvena ei ole vielä ollut ollenkaan.


      • säästö meni huti
        30/30 kirjoitti:

        Minä ainakin otin lievästi alimitoitetun, noin -18 asteessa ottaa vastusta mukaan.

        Seuraava pumppukoko olisi vaatinut liittymän isontamista ja keskuksien vaihdot yms.

        Kun asuu täällä lounaisrannikolla niin aika harvassa on ne vuorokaudet jolloin kipuraja ylittyy. (kahtena vuorokautena tänä talvena)

        "Minä ainakin otin lievästi alimitoitetun, noin -18 asteessa ottaa vastusta mukaan.

        Seuraava pumppukoko olisi vaatinut liittymän isontamista ja keskuksien vaihdot yms."

        Jos olisit ottanut sen seuraavan koon niin eipä olisi tarvinnut sulakekokoa suurentaa. Se olisi nääs ollut täystehopumppu, eikä vastuksia olisi tarvittu kuin back upiksi.


    • pelitti

      Kukaan ei ole maininnut vielä pellettilämmitystä. Perustamiskustannukset ovat noin 1/3 esim. maalämmön kustannuksista ja energian hinta on kilpailukykyistä,kotimaista ja uusiutuvaa. Nykyiset laitteetkin jopa toimivat ja ovat
      helppohoitoisia. Lämmittelen nyt toista talvea uutta okt.( 670 m3) pellettikulut v.
      n. 750 €

    • Hra Harkitsevainen
    • efarwtg

      Nuo säilytys paikat kyllä ovat huippuja. Lauteiden alla on kyllä huippu. Hiki tippuu sinne puihin ja imeytyy. Ei tarvi pestä saunaa koskaan, täydellistä kierrätystä. Mulla on puulämmitteinen sauna ja ihan tarpeeksi roskaa tulee jo siitä pienestä määrästä millä sauna lämpiää. Portaitten alla ha haaaaaaa. Sieltä se vasta leviää sukissa pitkin kämppää. Pidäppä lapset sieltä pois leikkimästä ja jahtaamasta hämähäkkejä ja muita ötököitä. Joskus toin aina takkapuita ulkoa sisällä edellisenä iltana kuivahtamaan. Oli muuten hämähäkkejä kämpässä, kissa sitten niitä jahtasi pitkin yötä. Nyt ei puita sisällä eikä hämähäkkejäkään. Puitten säilytyspaikka ei ole sisällä.

      • 0935u

        Tulipa sinulta essee, siispä sinua harmittaa talostasi puuttuvat kätevät säilytyspaikat ja hankala puulämmitys.

        Kunnon klapiessa ei mitään hämiksiä ole, esim kaupallisissa klapeissa.


      • efarwtg
        0935u kirjoitti:

        Tulipa sinulta essee, siispä sinua harmittaa talostasi puuttuvat kätevät säilytyspaikat ja hankala puulämmitys.

        Kunnon klapiessa ei mitään hämiksiä ole, esim kaupallisissa klapeissa.

        Ei puutu paikat ei harmita. Puut palaa pannuhuoneessa ja varastossa on paikka puille. Ja jos puita säilytetään kesällä ulkona niin niihin kyllä tulee ötököitä. Tuntuu olevan hyvä paikka hämiksille. Sitten kun puut tuodaan sisälle niin lämmön vaikutuksesta heräävät henkiin. Ja jos puita meinaa poltella niin kaikkea ei voi sisällä kyllä säilyttää. Sen nyt sanoo järkikin. Puupinot ei kuulu sisälle.


      • 405
        efarwtg kirjoitti:

        Ei puutu paikat ei harmita. Puut palaa pannuhuoneessa ja varastossa on paikka puille. Ja jos puita säilytetään kesällä ulkona niin niihin kyllä tulee ötököitä. Tuntuu olevan hyvä paikka hämiksille. Sitten kun puut tuodaan sisälle niin lämmön vaikutuksesta heräävät henkiin. Ja jos puita meinaa poltella niin kaikkea ei voi sisällä kyllä säilyttää. Sen nyt sanoo järkikin. Puupinot ei kuulu sisälle.

        Klapitehtaan kaupalliset klapit ovat suljetussa varastossa, ei ötökän ötökää.

        http://www.mottimarket.fi/Polttopuut.php

        Nuo puut voi huoletta olla sisällä.


      • efarwtg
        405 kirjoitti:

        Klapitehtaan kaupalliset klapit ovat suljetussa varastossa, ei ötökän ötökää.

        http://www.mottimarket.fi/Polttopuut.php

        Nuo puut voi huoletta olla sisällä.

        Ha ha haa noin 95€ pinokuutio, tuohan on kannattavaan puulämmitystä. Viimeksi kun ostin koivuhalkoja 2010 niin maksoin 40€ pinokuutio pihaan tuotuna. Ja niissä oli vielä hämikset kaupan päälle. Luulet vaan, se varasto vilisee hämiksiä. Mutta se nyt ei ollut se sisäsäilytyksen huonoin puoli. Vain kaupunkilaiset on niin hulluja että pinoavat puut sisälle. Kannattaisiko uusiin taloihin tehdä puuhuone sen vaatehuoneen sijasta niin kaupunkilaiset saisivat puunsa sisälle siistiin pinoon. Sen ymmärrän että puunkantotelineellinen puita on takan vieressä, mutta että vaikka 2 pinokuutiota niin salli mun nauraa. Voiko ihmiset olla näin tyhmiä. MIltä se nyt näyttää kun parketin päällä portaiden alla on puupinoja. Mutta niinhän sitä sanotaan että kun elää tarpeeksi vanhaksi niin vitunkin näkee.


      • 90+34
        efarwtg kirjoitti:

        Ha ha haa noin 95€ pinokuutio, tuohan on kannattavaan puulämmitystä. Viimeksi kun ostin koivuhalkoja 2010 niin maksoin 40€ pinokuutio pihaan tuotuna. Ja niissä oli vielä hämikset kaupan päälle. Luulet vaan, se varasto vilisee hämiksiä. Mutta se nyt ei ollut se sisäsäilytyksen huonoin puoli. Vain kaupunkilaiset on niin hulluja että pinoavat puut sisälle. Kannattaisiko uusiin taloihin tehdä puuhuone sen vaatehuoneen sijasta niin kaupunkilaiset saisivat puunsa sisälle siistiin pinoon. Sen ymmärrän että puunkantotelineellinen puita on takan vieressä, mutta että vaikka 2 pinokuutiota niin salli mun nauraa. Voiko ihmiset olla näin tyhmiä. MIltä se nyt näyttää kun parketin päällä portaiden alla on puupinoja. Mutta niinhän sitä sanotaan että kun elää tarpeeksi vanhaksi niin vitunkin näkee.

        "Ha ha haa noin 95€ pinokuutio"

        hahaa, noilla usein tarjouksia ja ilmaiseksikin sieltä saa kuivaa ja latva ja kouvurankaa ilman hämiksiä.

        Pakkasessa jos klapit toimitetaan pihalle niin ötökät kuolevat.

        "mutta että vaikka 2 pinokuutiota niin salli mun nauraa. Voiko ihmiset olla näin tyhmiä. MIltä se nyt näyttää kun parketin päällä portaiden alla on puupinoja. "

        Mahtaa ketuttaa, ettei sinulla lattilämmitys kuivata ja lämmitä yhtään mitään vaan klapit ovat kosteassa, kylmässä ja ötököitä vilisevässä vajassa.


      • 30/30
        90+34 kirjoitti:

        "Ha ha haa noin 95€ pinokuutio"

        hahaa, noilla usein tarjouksia ja ilmaiseksikin sieltä saa kuivaa ja latva ja kouvurankaa ilman hämiksiä.

        Pakkasessa jos klapit toimitetaan pihalle niin ötökät kuolevat.

        "mutta että vaikka 2 pinokuutiota niin salli mun nauraa. Voiko ihmiset olla näin tyhmiä. MIltä se nyt näyttää kun parketin päällä portaiden alla on puupinoja. "

        Mahtaa ketuttaa, ettei sinulla lattilämmitys kuivata ja lämmitä yhtään mitään vaan klapit ovat kosteassa, kylmässä ja ötököitä vilisevässä vajassa.

        Ihan noin rehellisesti sanoen, tuskinpa se ketään harmittaa vaikka sinä kuivaat asunnon lattialämmitykselläsi mottikaupalla puita, lähinnä kai ihmetyttää ja naurattaa.

        Toivottavasti sulla ei ole perhettä. :-))

        Ps. Noilla ostopuuhinnoilla puulämmitys tavoittelee ykkössijaa kalleimpana lämmitysmuotona käyttökustannuksiltaan. ;-)


      • 5kk4
        30/30 kirjoitti:

        Ihan noin rehellisesti sanoen, tuskinpa se ketään harmittaa vaikka sinä kuivaat asunnon lattialämmitykselläsi mottikaupalla puita, lähinnä kai ihmetyttää ja naurattaa.

        Toivottavasti sulla ei ole perhettä. :-))

        Ps. Noilla ostopuuhinnoilla puulämmitys tavoittelee ykkössijaa kalleimpana lämmitysmuotona käyttökustannuksiltaan. ;-)

        Naurattaa lämpöpumppu-uskontoon hurahtaneet harakanpesien hörhöt.

        http://www.youtube.com/watch?v=vGDaLrNznAc

        http://www.youtube.com/watch?v=Ncq7auQ0YAk

        http://www.youtube.com/watch?v=HqDYacyeNzQ

        http://media.folksam.se/sv/2012/01/02/folksam-granskar-trasiga-varmepumpar-fortsatter-oka/
        "De totala kostnaderna för skador på värmepumpar anmälda till försäkringsbolagen mellan 1999-2010 är nu uppe i 850 miljoner kronor. Totalt har drygt 80 000 värmepumpar skadeanmälts under denna period. Enbart under 2010 uppgick skadekostnaden till drygt 200 miljoner kronor.
        "


      • Kuka siellä
        5kk4 kirjoitti:

        Naurattaa lämpöpumppu-uskontoon hurahtaneet harakanpesien hörhöt.

        http://www.youtube.com/watch?v=vGDaLrNznAc

        http://www.youtube.com/watch?v=Ncq7auQ0YAk

        http://www.youtube.com/watch?v=HqDYacyeNzQ

        http://media.folksam.se/sv/2012/01/02/folksam-granskar-trasiga-varmepumpar-fortsatter-oka/
        "De totala kostnaderna för skador på värmepumpar anmälda till försäkringsbolagen mellan 1999-2010 är nu uppe i 850 miljoner kronor. Totalt har drygt 80 000 värmepumpar skadeanmälts under denna period. Enbart under 2010 uppgick skadekostnaden till drygt 200 miljoner kronor.
        "

        Kuulostat niin haarakiilalta. Et satu olemaan sama henkilö?


      • tukehdu ja palele

      • 30/30

      • Voi raasua

      • +022
        30/30 kirjoitti:

        Mees ny taas hakeen pari mottii puita olkarin lattialle kuivumaan.

        :-D

        Tai mee välis hommiin et saat kalliit ostoklapit maksettuu vai loisitko vielä iskäs nurkis.

        Älä tukehdu taloosi ja hommaa w130.


      • 3244
        Voi raasua kirjoitti:

        Kerrotko paljonko noita puuta löytyy sisältä jemmassa?

        Kuivatatko kaikki puut tuolla hienolla koneella?

        Onko takan päällä y-haara auttamassa kuivamiseen?

        Älä tukehdu taloosi ja hommaa w130.


      • Voi raasulia
        +022 kirjoitti:

        Älä tukehdu taloosi ja hommaa w130.

        W130 kuivattaa olohuoneen puupinot todella nopeasti. Todella hyvä laite tuohon hommaan


      • Voi reppanaa
        3244 kirjoitti:

        Älä tukehdu taloosi ja hommaa w130.

        Ei sitten haarakiila saanut nukuttua tänäkään yönä.

        Järjestelit sitten klapeja lauteiden alle tämänkin yön. Mutta meneehän se aika noinkin.

        Tsemppiä!!!


      • imppaajat
        Voi reppanaa kirjoitti:

        Ei sitten haarakiila saanut nukuttua tänäkään yönä.

        Järjestelit sitten klapeja lauteiden alle tämänkin yön. Mutta meneehän se aika noinkin.

        Tsemppiä!!!

        Skeidan jauhamiselle ei näytä tulevan loppua. Sitä se jäteilman imppaaminen teettää.


      • pruits
        Voi raasulia kirjoitti:

        W130 kuivattaa olohuoneen puupinot todella nopeasti. Todella hyvä laite tuohon hommaan

        pruits. Yhtä älykästä tekstiä kuin edellinen.


    • ml213.

      Teitpä mielenkiintoisen aloituksen.Todellisuus on, ettei tämä käyttäytyminen liity edes lämmitysmuotoon milläänlailla, vaan kysymys on persoonallisuudesta.Siis on kykenemätön rakentavaan keskusteluun.Niin, ompa keskuistelun aihe mikä tahansa.
      Mutta, jos oikein syvältä kaivellaan, niin todellisesti kysymys on ihmisen epävarmuudesta ja tämä käyttäytyminen on ilmentymä siitä. Hyvän itsetunnon ja itseluottamuksen omaava ihminen mahdollistuu rauhalliseen keskusteluun ja pyörittämään asiaa joka kantilta,- ylireagoitumatta.

      Samoin hyvää alkanutta vuotta sinulle/kkin.

    • http://keskustelu.su

      "Hyvää alkanutta vuotta kaikille lämmittäjille. "

      Tosi läpinäkyvä provo. Tyyppi aivan selvästi toivoo kaikkien olevan sekaisin lämmitystavoista.

    • lämmöntuotto maksaa

      Lämmön tuottaminen maksaa aina.
      Lämmöntuottotapa perustuu pitkälti uskomuksiin sekä varallisuuteen.
      Lämmityskustannukset perustuvat pitkälti, lämmön tuottotarpeeseen.
      Lämmön tehokas käyttö onkin jotain aivan muuta.
      Tämä tapa toteutuu lähinnä matalaenergiataloissa.

    • sen huomaa

      Suomalaiset on ujoja ja peittävät sen riitelyllä ja kovistelulla.

    • kaukolämpö4545

      Toki jokaisella on oma valinta mutta pitää muistaa että aika monesti ne valinnat vaikuttavat välillisesti tai välittömästi muiden elämään eli "sehän on jokaisen oma asia" on hieman itsekäs ajattelutapa, ainakin asioissa jotka siis vaikuttavat muihin.

      Esimerkkinä vaikkapa sinun puulla lämmittäminen, mitä jos me kaikki lämmittäisimme polttamalla puuta?.. mitä luulisit että se vaikuttaa luontoon, jos kerran savut tupakoijan leijuu jonkun nenään vielä 100 metrin päästä häiriten ja tupakin polttelijat tuomitaan niin mitä luulet, että joku ajattelee sinun puun polttamisesta?

      Eli se sinun tapasi lämmittää ei ole välttämättä siis oikea tai luontoystävällinen ja näin ollen voisi sanoa, että juurikin sinun tapasi lämmittää on täysin väärä ja tämähän on vain minun mielipide, mä lämmitän kaukolämmöllä koska se oikeasti on paljon luontoystävällisempää, se lämpö tuotetaan isossa yksikössä ja kuluttaa luontoa huomattavasti vähemmän kuin jos jokainen meistä polttelisi puita pesässään.

      Olet siis väärässä ja mielipiteesi on väärä, jos olet eri mieltä niin kerro miten sun tapasi lämmittää on luontoystävällisempi?

      Huom tämä on tarkoituksella provokatiivinen joten älä suutu :D

      • MSM83

        Taitaa tulla kallista lämpöä jos putkea pitäisi vetää 10km.


    • Juu monella olis parantamisen varaa, sen välillä huomaa tän Suomi24 keskusteluissa.

    • trollit pois

      Se on se kateus eli y-haara tauti, näyttää leviävän vaan....

      • analyysi1233

        Tuollaisia ketuttaa niin keleesti ettei ole kiertoilmalla varustettua kuutiokonetta. Siispä kannattaa hommata heti swegon casa w130, niiin ei tarvitse jauhaa turhanpäiväistä skeidaa.


    • Vuodesta toiseen

      Muistakaa myös ikkunantiivistys. Miksei Olli Ihamäki vedä enää sitä tiivistysohjelmaa radiossa? Oli niin mieltäylentävää, kun samat hörhöt jaksoivat aina kiihottua tiivistämisestä.

      • ihme mielipide

        Mitä henkilökohtaista sinulla on Ollia tai käsiteltyä asiaa kohtaan? Olli käsittelee vuosittain tuhansia asioita. Kinkustakin yhden kuukauden aikana jopa kymmeniä kertoja.


      • hekotttaja
        ihme mielipide kirjoitti:

        Mitä henkilökohtaista sinulla on Ollia tai käsiteltyä asiaa kohtaan? Olli käsittelee vuosittain tuhansia asioita. Kinkustakin yhden kuukauden aikana jopa kymmeniä kertoja.

        Se on hyvä mainos. Nimittäin se missä reiska selittää pytyn valua ja vetää sen. Pytty roiskaisee mustaa vettä ja laatat lentelee. Mainio. En muista mitä siinä mainostetaan. On se niin hyvä.


    • Ylimäkäräinen

      En edes vaivaudu lukemaan aloitusta. Olen niin paljon ylempänä että voin kommentoida ilmankin. Hmh!

    • Keskusteluako

      Just ajattelin hetki sitten samaa kuin mitä aloittaja kirjoittaa. Mutta tässäkin ketjussa sitten näki että juttu muuttui aivan toiseksi väittelyineen ja pilkkoineen.
      Mietinkin että jos lopettaisi täällä käymisen, välillä tulee itsellekin sellainen ärsyttävä olo kun lukee noita juttuja, se tarttuu se paha olo. Ja sitä kai se loppupeleissä täälläkin on.

      • Auttoi kummasti kun olin vuoden pois kokonaan kaikilta keskustelupalstoilta.....


    • suomreal

      En ole tätä palstaa seurannut, mutta otan kantaa ihan yleisesti: Olen samaa mieltä kanssasi.

      Suomalaista keskustelukulttuuria vaivaa kyvyttömyys esittää hyvin perusteltuja mielipiteitä. Suomalainen keskustelija keskimäärin on sellainen, joka esittää vain äärimmäisen mielipiteen tuohtuneena siitä, että joku toinen on eri mieltä asiasta. Keskustelu on siksi usein latteaa ja epä-älyllistä, niin näillä palstoilla kuin ihan vaikka työpaikalla. On sellainen ilmapiiri, että kaikki mielipiteet ovat jokun mielestä liilkaa, ja sanot mitä tahansa, niin joku aina katsoo oikeudekseen loukkaantua.

      Yksi asia, joka liittyy tähän, on suomalaiseten puhumattomuus ja tympeys, kun heitä näkee kaupoissa, tai missä tahansa, jossa on paljon ihmisiä liikkeellä. Kävin eilen Stocmannilla ja ilokseni huomasin, että siellä päiväänsä viettävät ikäihmiset juttelevat aivan spontaanisti tuntemattomille. Minullekin tuli kaksi vanhemman polven ihmistä juttelemaan kassajonossa ja kahvilassa, ja tajusin oivalluksenomaisesti, että TÄMÄ on normaalia käytöstä, tai ainakin pitäisi olla. Ei se, että pyhälletään tympeän näköisenä eteenpäin ikään kuin muita ihmisiä ei olisikaan, ja etenkin kaupoissa ei väistetä, jos joku yrittää kurottautua ottamaan vaikka maitotökin...

      • Täällä Kanarialla tervehditään bussipysäkeilläkin vaikka ei tunneta tai jos ollaan kerran nähty niin: hola buenas.....
        Kokeillut olen jo monien vuosien ajan Suomessa hymyilemistä tuntemattomille, lenkillä moikkailen tuntemattomia.....harva on yrmeän oloinen tai jättää moikkaamatta takaisin.
        Näin se vaan on että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan niin hyvässä kuin pahassa.
        Miksi emme aloittaisi juuri itse sen puhumisen esim. kassajonoissa.....


    • Miustkii tuntuu et` oon ain` oikias.....siihe asti ku tulee "joku" ja oikaiseeee.....Siin vaihees lähden häntä koipien välis` muualle......
      Olen oppinut antammaan viisaudelle ja kauneudelle tilaa.....

      • yksinkaksinkolmin

        "sishill" nostan hattua sinulle! Olet oivaltanut elämän merkityksen ja ihmisen osuuden siinä, Suomalaisittain.

        Kerron erään tositarinan. Tämä tapahtui jo -70 luvulla, mutta vaikutukset ulottuvat vielä tänne asti ja eteenpäinkin. Kaikki nimittain, mitä valitsemme tehdä on aaltoliikkeen (huom! ei autoliikkeen) lailla vaikuttamassa ympärillämme ja meissä itsessämme, siihen asti kunnes sen tekemisen energiat ovat tyhjennetty johonkin muuhun tekemiseen. Tämä on luonnon laki!

        Tositarinan päähenkilöt, aikuisikään päässeet suomalaiset, mies ja nainen päättivät perustaa kodin ja hankkivat lapsia. Molemmat kävivät kyllä ansiotyössä ja kaikki vaikutti taloudellisesti ja henkiselläkin tasolla olevan kunnossa.

        Sitten siihen asiaan, miten sitä kotia ja perhettä rakennettiin ja miten siitä pidettiin huolta? Kysymys ei ollut siitä, millä lämmitetään asuntoa, sillä ratkaisuna olivat molemmat sähköpatterit ja puukakluuni. Se mikä tuli ongelmaksi oli se että mies hivuttautui aina vaan enempi omien harrastustensa pariin ja nainen jäi kotia hoitelemaan, johon sisältyi lapset sekä vielä ansiotyö. Mieskin hoiteli kyllä....oman ansiötyönsä, mutta ei enää kotia. Oli kotona milloin sattui, eikä ollut keskusteluetäisyydellä, että olisi voinut sopia yhteisestä kodin hoitamisesta. Alkoholilla eikä vierailla naisilla ei ollut osuutta asiaan, luulin ainakin.

        Vaikutti siltä, että mies otti ja alkoi kertakaikkiaan puolustamaan omaa poikamiestyyliänsä, naisen saatua vähäisenkin keskusteluetäisyyden.

        Nainen alkoi vaatimaan miehen ottavan osaa perheen rakentamiseen, kun ensihuuma meni ohi ja elämä urautui pakoilleen arjeksi.

        Mies piti kiinni omista oikeuksistaan omaan elämään, ilman yhteistä kotia.
        Nainen yritti useamman kerran keskustelemaan asiasta. Mies alkoi väittelylinjalle ja naisen mielestä vaikutti siltä, että yhdessä aloitettu elämä oli miehen mielestä muuttunut jonkinlaiseksi pakkopaitaan sitomispaikaksi, mitä piti välttää kaikilla mahdollisilla konsteilla.

        Miehen poikamieselämä ei vaan naisen mielestä ollut oikein ja eräänä kohtalokkaana hetkenä, sanoi miehelle, että se saa valita, joko hänet tai poikamieselämän. Mies valitsi siltä seisomalta poikamieselämän ja lähti.

        Vaikutukset ja seuraukset: Mies ei koskaan halunnut yhdessä ollessaan mennä esim. tansseihin naisen kanssa ja kun lähti talosta, meni ja opetteli tanssin sekä alkoi seurustelemaan toisen naisen kanssa. Sai taas lapsia toisen naisen kanssa....ja kuten arvata saattaa, jatkoi vänkäilyään ja lähti siitäkin suhteesta. Valitsi siis olla AINA oikeassa ja toitotteli sitä mennessään. Mitä sillä väliä, vaikka tuhosi useamman ihmisen elämän tyylillään?!

        Sitten tultiin elämän ehtoolle, siis oltiin vähän vanhempia. Miehellä alkoi jo sydänvaivat ja tupakan polttaminen teki myös ihan selvästi tuhojaan kehossa. Korviini kuului sellaista, että olisi mahdollisesti halukas juttelemaan ja sopua esittämään minulle, ensimäiselleen (meidän lapset olivat jo aikuisia). Päätin tutkia asian perusteellisesti, sillä enhän ollut sydämetön, ja kaipasin vastausta miksi hän niin oli minua kohtaan tehnyt silloin kun lähti?

        Asiallinen puhelinsoitto ja määrätietoinen keskusteluyritys, että päästäisiin asian ytimeen. Mitä lähemmä pääsin ja polttavammaksi asia kävi, sitä enmpi alkoi tämä ihminen puolustamaan tekemisiään ja kertoi todellakin sen! "OLEN AINA OLLUT OIKEASSA JA OLEN NYTKIN"

        Kun nyt olin antanuut hänelle tilaisuuden lähestyä, ja yrittää sovittelevaa lähestymistä, sopivasti pehmeänmuotoisella ja lämpimällä keskustelulla, en voinut muuta kuin antaa hänen mennä. Siinä se suomalinen jääräpäisyys oikein paistoi kauas voimakkuudellaan. Olin pahoillani hänen valinnoistaan ennen ja myös keskustelun jälkeen. Se jäi nimittäin viimeiseksi. Hän kuoli syöpään vuosi sen jälkeen, mies, kuitenkin parhaassa iässä.

        Miksi ei voi keskustella? Miksi PITÄÄ antaa yksistään se kuva että ON OIKEASSA.? Voisko joku kertoa


      • Lisää pökköä pesään!

        Jos joku oikasoo sinnuu ni anna oikasta vaa! Turha siu o mihinkä häntää koipii välis lähtee. Saatha sie olla mitä mieltä vaa - olkoot muut sitt ommaa mieltää!
        Mie muute luulen, et sie et oo oikee karjalaine, ku tuo siu murre tuntuu kyl iha itse tehylt! Mut mitä vällii sill o - myö karjalaisetha ollaa ain ainakii vähä jottai sukkuu toiisillee. Jos ei muuta, nii ainakii lampaat o käyneet samall laitumell. Ja jos ei senkää vertaa, ni kyll meijä Musti o varmaa joskus haistelt teijä Musti takapuolta :-)


    • too2

      Olen itsekin palstaa seuraillut ja miettinyt samaa. Totta puhut!

    • Lisää pökköä pesään!

      Tässäpä vähän pökköä pesään ja lisää keskustelun aihetta:

      Mitä mieltä olette hyvät lukijat tämän viestiketjun aloitustekstistä (liekö peräti sivuston ylläpidosta vastaavan tekele):

      "Olen seurannut näitä keskusteluja jonkun aikaa ja minua ALKAA IHMETYTTÄMÄÄN suomalainen MENTALITETTI. Aina ALETAAN VÄITTÄMÄÄN, että oma vaihtoehto on ainoa oikea, eikä kerrota hyvistä ja huonoista puolista. Miten sinä kerrot kokemuksistasi"

      Minulle on opetettu, että pitää sanoa "alkaa ihmetyttää" / "aletaan väittää" tai "rupeaa ihmetyttämään" / "ruvetaan väittämään"

      • Minulle on opetettu, että "kiva" ei ole suomen kieleen kuuluva sana! Kieli muuntuu ja kehittyy. (Ihminen ei?)


    • Salam

      Moi Mina olen

    • maakaasu2

      Aikanaan asuin maakaasulämmitteisessä omakotitalossa, missä täyskellari yht. 250 neliötä. Maakaasupoltin toimi hyvin ja niin puhtaasti paloi, että uunia ei tarvinnut juuri ikinä puhdistaa. (norm.vesikiertolämmitys patterit). Kummassakin kerroksessa oli lisäksi varaavat takat. Ympäristö suorastaan tykkäsi maakaasu palojätteen vesihöyrystä.
      Nyt jos rakentaisin niin maalämpö, ja vain alakertaan riittävän suuri varaava takka.

    • Tu oikeassa olemisen "lahja"
      Suomalainen pikkusieluisuus siinä vain näyttäytyy. Eipä silti, se on yleismaailmallista ja erityisesti esiintyy yliopistoissa ;-)

      60-luvulla oli Forssassa talo, jota lämmitettiin auringolla. Valtavat ikkunat etelään, mutta "väärin lämmitetty" ja tulipalovaarallinen. Talon omistajan piti uhkasakko painajaisenaan muurata tiiltä seinän peitoksi. Ei saisi koskaan olla aikaansa edellä!

    • Jack Migger

      Aloittaja kirjoitti että roskaakin tulee kun lämmittää puilla. En oikein ymmärrä mistä roskat tulee kun puulla lämmittää. Jos puusta irtoaa pieniä palasia, kuorta tai oksia, niin eihän ne suinkaan ole roskia, vaan puun osasia, jotka palavat ja lämmittävät ihan samalla tavalla kun isompikin halko, suhteessa kokoonsa tietenkin. Nykyajan ihmiset ovat vaan niin mukavuuden haluisia suurin osa että mikään ei saisi aiheuttaa vaivaa eikä "ylimääräistä" tekemistä. Tämä on sinällään mielenkiintoista koska suuri osa ihmisistä tuijottaa apaattisena televisiota tuntikausia vuorokaudessa ja vielä valittavat että on kiire ja ei aika riitä. Puulla lämmittämisestä saa parhaimman lämmön esim leivinuunin kautta ja siinä paistuu ruoka paljon paremmin kuin sähköuunissa. Kukin lämmittäköön tuulimyllyjään millä haluaa. Ei se toisten lämmitystapa ole keneltään pois, aivan sama millä lämmitetään.

    • 3+19

      Housussasi on lämmitä pitkin vuotta, kun noin typerän kuvan avaukseesi lisäsit. KATEUS sehän se on havittavissa sinullakin.

    • Nim. "yksinkaksinkolmin" kertoi hienosti erään tositarinan.
      Kerronpa omaakin tarinaa....Erosin aviomiehestäni parikymmentä vuotta sitten....kun oli vaikeuksia niin aloin puhumaan...mieheni siihen mitä sinä kaivat noita vanhoja asioita....
      No niinhän siinä kävi että erottiin.....olimme olleet erossa jonkun aikaa kun exäni sanoi: kuinka paljon hänellä olisi ollut aikoinaan puhuttavaa minulle!!!! Nono...joskus huvikseni yritin kysyä että millaista puhuttavaa...en vieläkään tiedä mitä se olisi ollut edes kaksikymmentä vuotta jälkeenpäin. Olemme kuitenkin hyvissä väleissä kun näemme niin ilo on molemmin puoleinen.
      Eräs liikuunta tuttavani sanoi että hänen ex-vaimonsa (aviossa 20v) ei koskaan kertonut tuntuiko ja miltä kun olivat siellä aviovuoteessa.....
      Tääkii ketju männöö hauskaks`......peppu eellähä miekii ain`sinne puuhu yritä...mie katoo ku hävint` kettu....tuas...ku vuaditaan jo kieliopillisestkii tulost`...
      Kirjoittelemisen iloja teille kaikille!

    • niinpä-

      Pätee kaikkiin keskusteluihin suomessa, miksi kinata kun voi keskustella asiallisesti.

      • dorkken

        ..mää lämmitän psykiatrini määräämien psykoosilääkkeiden tyhjiksi jääneillä pakkauksilla..


    • Maailman suomalaiset

      Itsesorron yöstä nouskaa! Yhdistykää! Olemme kaikki veljiä ja sisaria! (Ja nyt ne lähtee kauhuissaan hakemaan ulkomailta vaimoja.)

    • hsdjkfkeåwpbm

      Ja ei pelkästään se, että halutaan olla aina oikeassa, vaan monet alkavat nimittelemään ja haukkumaan muita ja heidän mielipiteitä.
      Monesti näkee, että jos joku on jakanut oman mielipiteensä haluten antaa neuvoa jollekkin toiselle, niin sitten joku kolmas kirjoittaa "V**** HOMO OOT VÄÄRÄSSÄ, PAINU ISÄÄS" tai jotain muuta erittäin älykästä.
      Minkä takia ei voi kunnioittaa muiden ihmisten näkemää vaivaa, kun he jakavat neuvojaan toisille?

    • Pööö!

      https://vimeo.com/markusrantanen/videos

    • reppana ukot

      Voihat reppanat mikä on teidän tietotaito tasonne. Keskustelu muistuttaa juupajoen kaljabaari tasoa. Juttukumppania vailla olevat yksineläjät täällä kailottavat.

    • pathfinder77

      Sinä tarvitset himmentimen.

    • sinne vaan

      Tottakai jokainen on oiekassa oman mielipiteensä suhteen
      Ja on tasan itsestä kiinni tahtooko sen vaihtaa

      Minä olen vaihtanut ennen olin hieman somaline käytöstä inhoava - nyt kun tulin lukemaan tänne hyyäsärein mielipiteitä niin nyt sitten aloin vihaamaan koko mamuilua .... mitäpä sitä sitten muutakaan

      Koska hyysärit vihaa puhuu suomalaisista
      Niin se tasan niin että samaa vihaa saa takas koko pommo
      ja kukkupäin ja Lapinlisät mukaan

      .... päivä päivältä menee enempi hermo

      tänään olin tätä mieltä katsellaan mitä huomenna
      http://sinnef.blogspot.fi/2013/01/rasismi-sanan-vaarin-kayttaminen.html

    • olen sitä mieltä ettei kenenkään pidä pakottaa toisia .... silloin se yleensä kääntyy itseään vastaan.

      Aiheesi on hyvä

      Toisaalta sekin että jos ei tahdo jonkun toisen mielipidettä niin eihän sitä ole pakko lukea toisten mielipiteitä. Kun avaa suoli24 tietää että täällä on mielipiteitä laidasta laitaan ja kiusaakin välissä - elämä on. Minullekin puhutaan päivittäin kaikenlaista ... niistä sitten muodostan oman mielipiteeni ... se on niin helppoa.

    • Eikö tässä viestiketjussa keskustelun aloittaja lähinnä asiallisesti kysellyt enemmänkin miksi me (suomalaiset) emme voi hyväksyä toistemme eriäviä mielipiteitä ja miksi kaikesta on kinattava? Herätkää pahvit, suomalaiset miehet ja huomatkaa, miksi me rotunaiset ei teitä oikein pystytä arvostamaan. Aivot käteen ja sydän paikalleen siellä metsänkin keskellä. Kaikkea hyvää ketjun aloittajalle ja te muut halonhakkaajat, herätkää ja opetelkaa keskustelemaan ja ottamaan muiden mielipiteet huomioon. Täällä anonyymeinä kinaatte paremmuuttanne ja kauniita naisia ei egonne kestä kuin umpihumalassa lähestyä koska pakit tulee kuitenkin ;-)

    • Mistä kiikastaa

      Netissä on niin helppo huudella. Paljon asiallisempia oltaisiin kasvotusten. Näin luulen.

    • ghfghfghfhfghfhfghgf

      suomalaisen perusvika on auktoriteettiuskovaisuus.Suomalaiset ovat tottuneet holhoukseen ja jos joku uskaltaa kyseenalaistaa auktoriteetin ja alkaa tekemään omia valintoja,niin johan alkaa parjaaminen ja nimittely "hörhöksi" ja ties miksi.Kaikki mikä lukee lehdessä ja kerrotaan puoli ysin uutisissa on totta tietenkin."Auktoriteetti on paimeneni ei minulta mitään puutu"on suomalaisen elämänohje.

    • Ällykkö

      Elämme keskinkertaisten taliaivojen yhteiskunnassa.

    • Minä tiedän oikeasti

      Olet väärässä.

    • hohhoijaa

      Keskiluokkaiset juntit pamisee joistakin hemmetin lämmityksistä... Eikö muuta keskusteltavaa ole vai onko Järvisen pipo liian tiukalla?
      Itsepetos on suomalaisten lempiharrastus ja pikkusieluisten tapa vannotella toisilla että "olenhan mä kova ja fiksu olenhan"

    • ....................

      Minusta mielipiteitä saa aivan vapaasti esittää, mutta jos osapuolet eivät ole samaa mieltä jostain MIELIPIDE asiasta, niin miksi jatkaa keskustelua.

      Erityisesti politiikasta ja elämäntyylistä keskustelu on turhauttavaa. Jokainen on oman onnensa seppä ja niin kauan kuin ei aiheuta suoranaisesti harmia läheisilleen tai riko lakia, niin jokainen saa tehdä mitä haluaa.

      Itselläni on hyvin poikkeavia mielipiteitä monesta aiheesta enkä arastele esittää niitä. Valitettavasti suurin osa ihmisistä alkaa syytellä, jos esittää jonkun hieman poikkeavan näkemyksen. Siinä syytösten lomassa ei viitsi edes alkaa perustella omaa näkemystään, vaan on vain hiljaa.

      Mitä tulee keskiluokkaisuuteen ja heidän mielipiteisiin, niin sama ongelma on myös rikkailla ja akateemikoilla.

      Yhden rikkaan miehen suurin huoli on ylevero. Monien professoreiden ongelma on siinä, että ihmiset ovat liian typeriä eivätkä ymmärrä heitä täysin oikein. Ensiksi mainitulta voisi kysyä, että kuinka monta % palkastasi tuo ylevero oikein tarkoittaa ja jälkimmäiseksi mainitulle voisi kertoa, että harva ihminen on käyttänyt elämästään 20 vuotta yksittäisen aiheen tutkimiseen ja olisiko sinun velvollisuutesi tuottaa asia sellaiseen muotoon, että ulkopuolinenkin ymmärtää.

      Mutta hei minä vain hymyilen kaikille nykyään julkisesti, koska hyvä ihmistuntemus on osoittanut sen, että harvassa on ne ihmiset, jotka pystyvät sovussa olemaan eri mieltä. Sellaisia on olemassa.

      • hörhöt hönkää

        Eikö tyhjänpäiväselle keskustelulle ole omat keskustelupalstansa?


    • 30/30

      Kaikki kunnia mielipiteillenne mutta miten ne liittyvät aihealueeseen joka on lämmitys ja eristäminen.

      Tiedän että keskustelu on enimmäkseen provoilua ja ne asiakirjoittajat jäävät vähemmistöön tai ainakin asiakirjoitukset jäävät.
      Yksikin ahkera provoilija saattaa hämmentää kaikki keskustelut yleiseksi kilpavit...luksi.

      Provoviestit sinällään eivät minua haittaa ja vastaprovoilen ihan mielelläni.

      Tietysti olisi hienoa jos osa ketjuista säilyisi asiaketjuina tyyliin jokaisella lämmitysmuodolla oma ketju joista tuo provoilu karsittaisiin minimiin niin silloin voisi tulla jotain hyödyllistäkin tietoa/taitoa esiin.

    • 244

      "Mikä meitä suomalaisia vaivaa? "

      Tyhmyys. Metsäkansa ostaa monimutkaisia kalliita lämmityslaitteita joissa on max 5 vuoden takuu. Ei ymmärrä metsäkansa, että lämmityslaite on päällä 24/180 tai 24/365 ja mitä yksinkertaisempi lämmityslaite, sitä kestävämpi.

    • Asia-Linja

      Serverifarmi kellariin - ainoa lämmitysmuoto mistä jää aina voitolle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe