onko kellään kokemusta miten toimii ja kuinka olette sen suorittaneet?
onko kukaan pitänyt huudatus unikoulua?olen kuullut et se on nopea tapa opettaa lapsi nukahtaan itsekseen,mutta minusta siihen ei taida olla,sääliksi käy jos itkee itsesä uneen.
unikoulu
14
255
Vastaukset
- Ei huudatusta
Se on nopea tapa, koska lapsi saa hylkäämisen kokemuksen ja tajuaa nopeasti, ettei hänen tarpeisiinsa vastata eikä kukaan tule auttamaan, vaikka hän pyytää. Ei ole nykyään suositeltava tapa. Äidinvaistosi toimii ihan oikein, jos et halua huudattaa lasta. MLL:n sivuilta löytyy ohjeet tassu-unikouluun.
- väsynyt äiti
olen kokeillut tassuttelua,mutta heti kun lopetan silittelyn huuto alkaa tai monesti huutaa vaikka silittelisinki eli syli tai viereen niin rauhottuu,ajattelen aina et ku nukahtaa viekkuun laitan takasi sängyynsä,mut nukahan myös itse koska olen niin väsynnyt jasit nukutann perhepedissä koko yö.lainasin unihiekkaa etsimässä kirjan,mut ei siinä ole mitään kummenpaa just tassuttelu,huudatus unikoulu sekä tuoli koulu et istutaan tuolilla sängyn vieressä pikkuhiljaa siirellään kauvemmas sitä,mut en usko et auttaa kerta ei auta tassuttelukaan ja kuka väsynyt vanhenpi jaksaa tuolilla istua monta kertaa yössä:)päivälläki poika on hirveesti minun perään,leikkii isoveljen kanssa mutta tarkkailee ain
- djzj
No nukkuuko perhepedissä ok? Jos nukkuu, niin miksette nuku siinä? Ei se omaan sänkyyn siirtely viisasta olisikaan, säikähtää vaan kun herää eri paikassa. Lapsen kannattaa antaa nukkua siinä, mihin hän nukahtaa.
- ugy
pidin unikoulun kohta 10kk tytöllemme viime viikolla ja sujui yllättävän hyvin! meillä yöt oli mennyt siihen että heräili yöllä neljäkin kertaa joten päätin että nyt loppuu yösyöminen! ensimmäisenä yönä tyttö yritti puolenyön aikaan tilata maitoa ja suuttui kun ei sitä heti saanut, silittelin niin kauan kun rauhoittui. pari tuntia tyttö kokeili saada maitotarjoilua mutta nukahti sen jälkeen ja nukkui aamuun asti.. ja seuraavana yönä siliteltiin enään kerran ja lyhyen aikaa ja kolmantena yönä nukuttiin ilman heräämisiä 21-07.. nyt meillä nukutaan yöt hyvin, suosittelen unikoulua!
- ..............
Siis onko unikoulu yösyömisten poistoa varten vai ylipäätänsä heräilyä varten? Meillä tyttö herää ehkä 4 kertaa yössä mutta kerran vain syö. Kolmella muulla kerralla pitää silitellä ja rauhotella. Ja tätä jatkunut pidempään. Miten tässä tilanteessa unikoulu toimii?
- taaaaas ja taaaaas...
kaikkihan nykyisin harrastaa jonkinsortin unikoulua.. Ihan sama kuinka laitat lapsen nukkumaan saa joku sen väännettyä unikouluksi, alkaa jo ärsyttää koko sanakin! Ja ei minulla ei ole hyvin nukahtavaa lasta joka pvä ja ilta kuluu n. tunti nukahtamiseen kaksi vuotiaalla lapsella. En silti rupea kouluttamaan lastani nukahtamiseen. Kaikki pitäis vain olla niin helppoa ja sujuvaa, pienen lapsen kans ei vaan aina oo niin.... Jatkuvat yöheräilyt vielä yli vuoden iässä on kuluttavaa sen myönnän, meillä ku heräillään yhä, nii tiedän mistä kirjoitan. En minä ainakaan pystyisi huudattamaan lastani yhtäkään iltaa, jotta nukahtaisi sitte yksin. Toki tässä on oma ja parisuhdeaika kortilla, mutta sehän nyt on jokaisella tiedossa kun lapsia aletaan tehdä, eikö..?
- nyssykkä
taaaaas ja taaaaas... kirjoitti:
kaikkihan nykyisin harrastaa jonkinsortin unikoulua.. Ihan sama kuinka laitat lapsen nukkumaan saa joku sen väännettyä unikouluksi, alkaa jo ärsyttää koko sanakin! Ja ei minulla ei ole hyvin nukahtavaa lasta joka pvä ja ilta kuluu n. tunti nukahtamiseen kaksi vuotiaalla lapsella. En silti rupea kouluttamaan lastani nukahtamiseen. Kaikki pitäis vain olla niin helppoa ja sujuvaa, pienen lapsen kans ei vaan aina oo niin.... Jatkuvat yöheräilyt vielä yli vuoden iässä on kuluttavaa sen myönnän, meillä ku heräillään yhä, nii tiedän mistä kirjoitan. En minä ainakaan pystyisi huudattamaan lastani yhtäkään iltaa, jotta nukahtaisi sitte yksin. Toki tässä on oma ja parisuhdeaika kortilla, mutta sehän nyt on jokaisella tiedossa kun lapsia aletaan tehdä, eikö..?
Hei taaaaas ja taaaaas,
Meilläkin vielä heräillään, vaikka lapsi yli 3 v. Näkee unia ja huutelee. Itse olen kovin herkkäuninen, joten en ole kunnolla nukkunut siis yli kolmeen vuoteen. Saapi nähdä, kuinka kauan pitää vielä öisin heräillä noihin huhuiluihin. Ei ole helppo tinki.
Tsemppia!
- ap,kirjottaja
Meillä ei ole kyse yö syönnistä,poika lopetti sen hyvin aikasin itse.
ensviikolla on aika lastenlääkärille et onko jotaki allergiaa.
mutta unikoulua on nyt ollut 4 yötä ja ihmeen hyvin on mennyt,siis poika nukkuu
nyt omassa pinniksessään,mut pitää yöllä laittaa tutia suuhun ja välillä silitellä ja shhh...mut nyt kun on kolmena aamuna kokeiltu antaa piimää ihan t-lusikallisen oon antanut kun yritän totuttaa maito tuotteisiin,nii nyt öisin samaan kello aikaan
alkaa kitinä,pitää silitellä ja ssshh..sitten pierasee ja vielä vähän aikaa pyörii ja kitisee mut ei huuda,olen miettinyt et onko allergiaa vaikko sit vielä levotonta öisin muuten vaan?mut eikö nan 2 sisällä myös semmosia aineita et jos oisi allerginen maidolle nii eikö tuollekki pitäs reakoida?- ...............
Jos annat aamulla niin kyllähän vaikutukset ennen yötä jo tulisi... Meillä 7kk vauvalla myös öisin samaan aikaan kitinää ja piereskelyä, en tiedä mistä johtuu. Välillä tuntuu öisin itkevän mahaansa, ruokavalioon ei kuitenkaan ole muutamaan viikkoon tullut mitään uutta.
- ap kirjottaja
miten otetaanko pienillä allergia testit verikokeena?
aijon käyttää pojan nyt lastenlääkärillä,et onko vilja allergiaa
taas testaan että jätin kaurapuuron pois,annnan riisipuuroa ja illalla gluteenitonta
puuroa tai riisipuuroa,viime yö oli itkuinen,olisi halunut olla sylissä tai vieressä,mut
nyt ku on unikoulu alkanut hyvin nii en halua antaa periksi.voi tieten olla eroahdistustakin,kitisi välillä ja välillä huusi ja taas rauhottui,annoin vettä ja silittelin päästä ja hyrräilin nii sitten rauhottui nukkuun ja nukkui aamulla pitkään:)
olen ajatellut siirtää omaa huoneeseen,koska näyttää alku yöstä olevan heikonpi
uni et heti reakoi kun liikutaan sängyssä tai kun tullaan nukkumaan,sit aamu yöstä on sikeänpi uni kun miehelläki soi herätyskelllo minä herään siihen mut poika ei.mut näitä takapakkejahan tulee varmasti olemaan et joka yö ei ole yhtä hyvä.Samahan se on käyttää lastenlääkärillä,saan mielenrauhan sitten ja saan tiedon tarviiko mitään ruoka aineita välttää.itselläni oli alaasteella ainakin maitoallergia ja nykyään se on laktoosi allergia.olin myös pienenä allerginen kananmunalle.minun suvussa allergioita on kyllä,mieheni puolella ei.- mikä sulla
itse asiassa on ongelmana? Lähes kaikki vauvat heräilevät öisin,toiset rauhottuu helpommin kuin toiset.Täälläkin vauva heräilee öisin ja itkeskelee muta en ole edes ajatellut että joku vikana olisi tai pitäisi jotain ihme unikouluja pitää.
- ap kirjottaja
nii vaan eihän kohta 1v ole enää vauva:) itseasiassa vauvana nukkui paremmin ku nykyään.itse pidän 1vuotiasta pienenä mutta en enää vauvana.
- Djdhd
Ei, mutta kuvittelitko, että yksivuotias nukkua posottaa yöt läpeensä? Päinvastoin siinä tienoilla voi juuri olla paljon pahempia unihäiriöitä kuin pienenä vauvana, koska on eroahdistukset ym. sellaiset. Jos vanhemmilla olisi vähän enemmän kärsivällisyyttä, niin lapsi kyllä oppisi nukkumaan ihan itsekin. Plus että sellaisissa kulttuureissa, joissa vauva/lapsi saa nukkua äitinsä vieressä, ei tällaisia ongelmia juuri ole.
- ap kirjottaja
En mä niin väitäkkään,mutta kyllä meillä esikoinen alkoi
nukkua vuoden ikäsenää läpi yöt,et hampaiden tulo sekä korvatulehukset
yms..tietenkin oli eriasia.Meillähän nukkui nyt viekussa tämä buorimmainen,mutta itse en osanut nukkua eli olin ihan rätti nneuvolassakin jo sanoi että unikoulu heti ja poika omaan sänkyynsä ja näin nyt on.Mut nyt kun eilisestä ei ole saannut
kaurapuuroa vaan riisipuuroa nii kas kummaa yö oli tosi hyvä,pari kolme kertaa vaan kitisi loppui kun laitoin tutin suuhun,nii ja kakka toimi eilen tosi hyvin,yleensä kakkaa kerran päivässä nyt kakkas viis kertaa ja ei ollu ripulia vaan normi kiinteää,eli kyllä kai nyt on hyvä käyttää testeissä et onko kaura allergiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809