välilasku ja matkatavarat, apuaaa!!!!

auttakaa minua

Hei!

Olen varaamassa lentoja travelstart.fi sivuston kautta Delhiin. Lento ei ole suora, vaan välissä on koneen vaihto Brysselissä. Lennän Brysseliin Finnairilla, ja lento jatkuu Jet Airwaysillä. Tilaan lennot siis samaan aikaan tältä "matkatoimistolta" tai mikä ikinä on, mutta ne ovat eri lentoyhtiöiden. Kysymys kuuluu siis: vaihtavatko matkatavarat konetta itsekseen? Vai täytyykö minun välissä hakea ne, mennä ulos ja sitten taas uudestaan tehdä lähtöselvitys?

Tieto on ensisijaisen tärkeä, sillä lentoja on kaksi vaihtoehtoa: vaihtoväli joko 55min tai 12h 25min. Eli jos on mahdollisuus etten ehdi tuolla lyhyellä välillä otan sitten suosiolla tuon 12h odottelun.

Kiitos avusta!

25

7387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 55664

      Jos lentoyhtiöiden välillä on sellainen sopimus, että vaihtavat, niin vaihtavat.

    • .....

      Näyttäisivät kuuluvan eri alliansseihin, joten ottaisin suosiolla koneen vaihdon pitkällä aikavälillä, Finnair on ilmoittanut, ettei selvitä matkatavaroita toisten allianssien lennoille.

      • käytäntö vaihtelee

        Älä sotke alliansseja tähän asiaan. Ei Finnair ole missään ilmoittanut, ettei se selvitä matkatavaroita toisten allianssien jatkolennoille.

        Finnair kertoo nettisivullaan näin: "Finnair selvittää sinut ja matkatavarasi jatkolennon määränpäähän, kun myös jatkolento on Finnairin tai oneworld-partnerin lento. Muiden lentoyhtiöiden kohdalla käytäntö vaihtelee; tarkista asia lähtöselvityksestä."

        http://www.finnair.com/FI/FI/information-services/after-the-flight/connecting-flights


    • kiitos avusta

      Alright, kiitos tiedoista! Otan tuon 12h odottelun. Kurjaa että se sattuu yön yli, mutta mukavampi odotella rauhassa kuin stressata koneiden ajallaan olemisista, laukuista ja juosta paikasta toiseen.

      Kiitos vielä! :)

      • Too tight

        Myös 55 min on turhan tiukka, vaikka tavarat menisi suoraan. Riippuu täysin sattuuko koneet olemaan aikataulussa ja kuinka hyvin kentällä toimii systeemit.


      • vaihto BRU
        Too tight kirjoitti:

        Myös 55 min on turhan tiukka, vaikka tavarat menisi suoraan. Riippuu täysin sattuuko koneet olemaan aikataulussa ja kuinka hyvin kentällä toimii systeemit.

        Ihme neuvoja täällä taas! Jos lennot myydään tuolla 55 min vaihtoajalla niin vastuu on silloin lentoyhtiöiden. Jos myöhästyy niin lentoyhtiö majoittaa ja ruokkii matkustajan. Nyt aloittaja on itse maksamassa sen hotelliyön. Matkalaukku siirtyy automaattisesti. Sillä ei ole väliä onko yhtiöt eri alliancessa vai ei, koska lennot on myyty samalle lipulle.


      • vaihto BRU
        vaihto BRU kirjoitti:

        Ihme neuvoja täällä taas! Jos lennot myydään tuolla 55 min vaihtoajalla niin vastuu on silloin lentoyhtiöiden. Jos myöhästyy niin lentoyhtiö majoittaa ja ruokkii matkustajan. Nyt aloittaja on itse maksamassa sen hotelliyön. Matkalaukku siirtyy automaattisesti. Sillä ei ole väliä onko yhtiöt eri alliancessa vai ei, koska lennot on myyty samalle lipulle.

        Asiakkaan velvollisuus ois muka lentoa varatessa selvittää lentokentän minimivaihtoajat. Samoin asiakkaan velvollisuus olis muka selvittää lentoa varatessa onkohan hänen varauksessa olevat yhtiöt yhteistyössä ja/tai samassa alliancessa.


      • Että sillain
        vaihto BRU kirjoitti:

        Asiakkaan velvollisuus ois muka lentoa varatessa selvittää lentokentän minimivaihtoajat. Samoin asiakkaan velvollisuus olis muka selvittää lentoa varatessa onkohan hänen varauksessa olevat yhtiöt yhteistyössä ja/tai samassa alliancessa.

        a) kun varaat matkasi noista "villeistä" palveluista, niin saat irtomatkoja, jos myöhästyt jälkimmäiseltä niin voi voi, omaan piikkiin menee
        b) aika kenkkua, jos matkatavarat tulee vuorokauden perässä, jos tulee ja kivaa selvitellä asiaa jossain Intiassa...
        c) 55 min on tiukka vaihtoaika, vaikka olisi pienempi terminaali ja saman firman lennot, kone voi silti lähteä vaikka olisi samalla lipulla ja siirtävät toiselle lennolle. Jossain terminaaleissa joutuu transfermatkustajakin ensin "ulos" ja uudelleen turvatarkastukseen ja aikaa menee


      • kiitos taas :)
        Että sillain kirjoitti:

        a) kun varaat matkasi noista "villeistä" palveluista, niin saat irtomatkoja, jos myöhästyt jälkimmäiseltä niin voi voi, omaan piikkiin menee
        b) aika kenkkua, jos matkatavarat tulee vuorokauden perässä, jos tulee ja kivaa selvitellä asiaa jossain Intiassa...
        c) 55 min on tiukka vaihtoaika, vaikka olisi pienempi terminaali ja saman firman lennot, kone voi silti lähteä vaikka olisi samalla lipulla ja siirtävät toiselle lennolle. Jossain terminaaleissa joutuu transfermatkustajakin ensin "ulos" ja uudelleen turvatarkastukseen ja aikaa menee

        Kiitos vinkeistä!

        Vaikka laukut siirtyisivätkin automaattisesti, tämä 55min vaihtoväli taitaa olla minulle liian pieni. Taitaa siis olla fiksuinta pelata varman päälle:)
        Valitettavasti suora lento finnairilla ei oikein sovi opiskelijan budjettiin joten pakko tilata näistä "villeistä" palveluista :D


      • vaihto BRU
        Että sillain kirjoitti:

        a) kun varaat matkasi noista "villeistä" palveluista, niin saat irtomatkoja, jos myöhästyt jälkimmäiseltä niin voi voi, omaan piikkiin menee
        b) aika kenkkua, jos matkatavarat tulee vuorokauden perässä, jos tulee ja kivaa selvitellä asiaa jossain Intiassa...
        c) 55 min on tiukka vaihtoaika, vaikka olisi pienempi terminaali ja saman firman lennot, kone voi silti lähteä vaikka olisi samalla lipulla ja siirtävät toiselle lennolle. Jossain terminaaleissa joutuu transfermatkustajakin ensin "ulos" ja uudelleen turvatarkastukseen ja aikaa menee

        Travelstart en koskaan oo varannu mutta tota AY/9W yhdistelmää myyvät muutkin nettimatkatoimistot. Aivan varmasti lentoyhtiö myöhästymistapauksessa uudelleen reitittää tai siirtää seuraavalle lennolle. Ja kappas vaan, jos AY omilta sivuilta hakee lentoa HEL-BOM niin jatkoyhteys onkin 9W. Vai ettei AY ja 9W ole muka mitään yhteistyötä.

        Mua itseä ainakin lämmittää suuresti kun matkalaukut jää jälkeen ja ne tuodaan mulle hotelliin tai kotiin. Matkavakuutuksen piikkiin voi käydä shoppailemassa (ei kotiin saavuttaessa) ekan 4 tunnin myöhästymisen jälkeen 400 eurolla ja jos laukut myöhästyy 48 tuntia niin toiset 400 euroa voi tuhlata.

        Alle tunnin vaihtoajat (schengen -> non-schengen) Euroopan suurilla kentillä on ihan arkipäivää. FRA:ssa ja paljon parjatussa CDG:llä se on 45 min.


      • vaihto BRU
        kiitos taas :) kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä!

        Vaikka laukut siirtyisivätkin automaattisesti, tämä 55min vaihtoväli taitaa olla minulle liian pieni. Taitaa siis olla fiksuinta pelata varman päälle:)
        Valitettavasti suora lento finnairilla ei oikein sovi opiskelijan budjettiin joten pakko tilata näistä "villeistä" palveluista :D

        Miksi sä itse maksat sen hotelliyön kun se kuuluisi lentoyhtiön hoitaa? Otat sen 55 min vaihtoajalla, jos AY ei paljon myöhässä ole, ehdit varmasti. Jos taasen myöhästyt, niin lentoyhtiö järjestää sulle satavarmasti hotellin, kuljetuksen hotelliin ja takas kentälle, sekä ruuat. Itse en BRU ole konetta vaihtanut mutta Euroopan kentät on tutuksi tulleet ja oon suht varma et siitä kun koneesta pääset ulos ja olet jatkolentoportilla kuluu aikaa reippaalla kävelyvauhdilla 10-15 min. Tähän sisältyy passintarkastus. Turvatarkastusta tuskin on.


      • vaihto BRU
        vaihto BRU kirjoitti:

        Travelstart en koskaan oo varannu mutta tota AY/9W yhdistelmää myyvät muutkin nettimatkatoimistot. Aivan varmasti lentoyhtiö myöhästymistapauksessa uudelleen reitittää tai siirtää seuraavalle lennolle. Ja kappas vaan, jos AY omilta sivuilta hakee lentoa HEL-BOM niin jatkoyhteys onkin 9W. Vai ettei AY ja 9W ole muka mitään yhteistyötä.

        Mua itseä ainakin lämmittää suuresti kun matkalaukut jää jälkeen ja ne tuodaan mulle hotelliin tai kotiin. Matkavakuutuksen piikkiin voi käydä shoppailemassa (ei kotiin saavuttaessa) ekan 4 tunnin myöhästymisen jälkeen 400 eurolla ja jos laukut myöhästyy 48 tuntia niin toiset 400 euroa voi tuhlata.

        Alle tunnin vaihtoajat (schengen -> non-schengen) Euroopan suurilla kentillä on ihan arkipäivää. FRA:ssa ja paljon parjatussa CDG:llä se on 45 min.

        Olin väärässä. Turvatarkastus on schengen -> non-schengen vaihdossa.
        http://www.brusselsairport.be/en/passngr/transfer_passengers/

        tuosta voit lukea tranfer info A-gates to B-gates kuinka se vaihto sujuu. AY saapuu A-gates ja 9W lähtee B-gates.


      • kiitos kovasti- taas
        vaihto BRU kirjoitti:

        Olin väärässä. Turvatarkastus on schengen -> non-schengen vaihdossa.
        http://www.brusselsairport.be/en/passngr/transfer_passengers/

        tuosta voit lukea tranfer info A-gates to B-gates kuinka se vaihto sujuu. AY saapuu A-gates ja 9W lähtee B-gates.

        Valtavan suuri kiitos tiedoista ja varsinkin tuosta linkistä! En huomannut sitä itse, vaikka koitinkin etsiä. Eli kiitos todella paljon!

        Luulen, että siltikin otan tuon odotteluvaihtoehdon: olen varaamassa seuraavaksi päiväksi junalippuja, jolloin minun ja laukkujen täytyy olla siis ajoissa Delhissä. Tai sitten menee junaliput hukkaan ja saapumisyöksi varattu hotelli huone... Mutta kiitos vielä ihan hirveästi, varsinkin tuon linkin otan hyvään talteen :)


      • vaihto BRU
        kiitos kovasti- taas kirjoitti:

        Valtavan suuri kiitos tiedoista ja varsinkin tuosta linkistä! En huomannut sitä itse, vaikka koitinkin etsiä. Eli kiitos todella paljon!

        Luulen, että siltikin otan tuon odotteluvaihtoehdon: olen varaamassa seuraavaksi päiväksi junalippuja, jolloin minun ja laukkujen täytyy olla siis ajoissa Delhissä. Tai sitten menee junaliput hukkaan ja saapumisyöksi varattu hotelli huone... Mutta kiitos vielä ihan hirveästi, varsinkin tuon linkin otan hyvään talteen :)

        Matkavakuutus yleensä korvaa myös tapauksessa että julkinen kulkuvälinen (lentokone) on myöhässä ja myöhästyy jatkoyhteydeltä, sun tapauksessa siis junasta. Joten voisit ostaa uudet juna-/lentoliput, sekä tarvittaessa majoittua Delhissä vakuutusyhtiön piikkiin.

        En tiedä mihin asti olet junalla menossa, mut eikös sun kannattais katsoa muitakin kohteita kuin Delhi. Mumbai on esim 1400 km etelämpänä. Toivottavasti et sentään tätä matkaa junalla ole menossa. Muista että voit myös lentää esim Mumbaihin ja palata Delhistä. Yleensä tämä ei nosta lennon hintaa.


      • kiitos kovasti- taas
        vaihto BRU kirjoitti:

        Matkavakuutus yleensä korvaa myös tapauksessa että julkinen kulkuvälinen (lentokone) on myöhässä ja myöhästyy jatkoyhteydeltä, sun tapauksessa siis junasta. Joten voisit ostaa uudet juna-/lentoliput, sekä tarvittaessa majoittua Delhissä vakuutusyhtiön piikkiin.

        En tiedä mihin asti olet junalla menossa, mut eikös sun kannattais katsoa muitakin kohteita kuin Delhi. Mumbai on esim 1400 km etelämpänä. Toivottavasti et sentään tätä matkaa junalla ole menossa. Muista että voit myös lentää esim Mumbaihin ja palata Delhistä. Yleensä tämä ei nosta lennon hintaa.

        Ei, tällä kertaa Kolkataan perhetuttujen luokse. Ja junalla menen, koska en suostu lentämään maan sisällä ainakaan vielä, luottamuspula paikallisiin koneisiin... Tiedän, typerää...

        Mutta juu, yöjunalla omassa ilmastoidussa "hytissä" matka toivonmukaan menee ihan hyvin:) Jos edes muutaman tunnin saisi nukuttua tuosta 1300km matkasta :D

        Oletko itse ollut Intiassa kun tunnut tietävän niin paljon asioita sieltä? :)


      • vaihto BRU
        kiitos kovasti- taas kirjoitti:

        Ei, tällä kertaa Kolkataan perhetuttujen luokse. Ja junalla menen, koska en suostu lentämään maan sisällä ainakaan vielä, luottamuspula paikallisiin koneisiin... Tiedän, typerää...

        Mutta juu, yöjunalla omassa ilmastoidussa "hytissä" matka toivonmukaan menee ihan hyvin:) Jos edes muutaman tunnin saisi nukuttua tuosta 1300km matkasta :D

        Oletko itse ollut Intiassa kun tunnut tietävän niin paljon asioita sieltä? :)

        Pariin kertaan Intiassa käyny ja 5 sisäistä lentoa lentänyt siellä juurinkin Jet Airwaysilla. En tosin ole mikään Intian asiantuntija, en edes halua olla, koska en pidä Intiasta. Sorry vaan! Ehkä se johtuu siitä että olen käynyt vain kaupungeissa.
        Kalkutta (Kolkata) tosiaan on hankala kohde koska sinne ei Euroopasta lennetä suoraan. Katoin pikasesti toukokuuta niin Delhiin lennot saa reilu 500 euroon ja jos haluaa HEL-CCU lennot yhdelle lipulle, hinta kohoaa 250-300 eurolla. Finnair suora Delhiin maksaisi 459 euroa (Finnair Plus jäsenille) ja matkustusaika toukokuun loppuun. Yhdellä vaihdolla CCU Finnairin hinta kohoaa lähelle tonnia.


      • Kiitos taas
        vaihto BRU kirjoitti:

        Pariin kertaan Intiassa käyny ja 5 sisäistä lentoa lentänyt siellä juurinkin Jet Airwaysilla. En tosin ole mikään Intian asiantuntija, en edes halua olla, koska en pidä Intiasta. Sorry vaan! Ehkä se johtuu siitä että olen käynyt vain kaupungeissa.
        Kalkutta (Kolkata) tosiaan on hankala kohde koska sinne ei Euroopasta lennetä suoraan. Katoin pikasesti toukokuuta niin Delhiin lennot saa reilu 500 euroon ja jos haluaa HEL-CCU lennot yhdelle lipulle, hinta kohoaa 250-300 eurolla. Finnair suora Delhiin maksaisi 459 euroa (Finnair Plus jäsenille) ja matkustusaika toukokuun loppuun. Yhdellä vaihdolla CCU Finnairin hinta kohoaa lähelle tonnia.

        Harmin paikka kun en mitenkään pääse toukokuussa :( Finnair plussalaisena muuten olisinkin ottanut tuon lennon...

        Ja tuosta hotellijutusta, en varmaankaan aio mennä hotelliin yöksi. Jos löydän hotellin siitä lentokentän läheltä alle 50€/yö niin sitten kyllä, mutta luulen, että lentokentällä tulee se yö vietettyä... Mutta eipä se juuri haittaa: lentokoneessa voi sitten ottaa päikkärit ja voin mahdollisesti löytää kentältä myös juttuseuraa :D


    • lässyn lässyn lässyn

      Lopettakaa toi sonnan jauhanta.......mua ei kiinnosta yhtään.
      Intialaisia lentokoneita...oletko tyhmä vai dorka...HÄH ?

      • 7+11

        No pitääkö sun sit lukea jos ei aihe sua kiinosta? Vai häiritseekö sua noin kovin kun jotku osaa täällä keskustella ihan asiallisesti?


      • heh hee
        7+11 kirjoitti:

        No pitääkö sun sit lukea jos ei aihe sua kiinosta? Vai häiritseekö sua noin kovin kun jotku osaa täällä keskustella ihan asiallisesti?

        Joillakin vaan näyttää olevan tapana pilata asiallisetkin keskustelut joko
        a.) haukkumalla kirjoittajan
        b.) haukkumalla keskusteltavan asian
        (joissain tapauksissa olemattomasta syystä :D )
        Sehän olisi aivan hirveää, kun olisi yksikin keskustelu koko suomi24:ssä, jossa ei olisi negatiivissävyistä kommenttia! :D


    • travelbag

      55 minuuttia ei riita, ilman laukkujen hakua tai ei. Ei kannata riskeerata ja aloittaa loma hankalasti.

      tilattuani liput norwegian nettisivuilta, joissa mainostivat matkaa Helsinki - Oslo, Marrakech, lentoyhtio yhtakkia ilmoittikin peruvansa tilaamani lipun, koska vaihtoeikaa ei ollut riittavasti, siita huolimatta etta he mainostivat ko. lentoa.
      Jouduin siis tilaamaan kokonaan uuden lipun.
      ei ole luottamista.
      Luulen etta vasta lentokentalla saat tiedon, valittaako Finnair laukkunne Intiaan saakka vai ei.

      • kiitos taas

        No niin,.... Loppujen lopuksi päädyin toiseen lentoon, jossa vaihtovälit sekä mennessä että palatessa on reilut 3 tuntia:)

        Kiitos kuitenkin kaikille vinkeistä!


      • vaihto BRU

        Sun luulemisella ei oo mitään virkaa tässä jutussa kun fakta on että AY siirtää laukut 9W lennolle, JOS lennot on samalla lipulla! Toisekseen, mihin ihmeeseen perustat väittämäsi ettei 55 min vaihtoaika riitä BRU:ssa? Tunnin vaihtoaika on ihan normia Euroopan suurilla pääkentillä. LHR:ssa taitaa olla yli tunnin minimi vaihtoaika. Se ei ole asiakkaan ongelma enään siinä vaiheessa jos lento on myöhässä. Sillon asiakkaan huolenpito on siirtynyt lentoyhtiölle. Se hoitaa kyllä asiakkaan sovittuun määränpäähän vaikkapa kilpailevan yhtiön lennolla. Näin on itselle käynyt pariinkiin otteeseen. Olen re-route tilanteessa ollut itse aktiivinen enkä välttämättä ole heti hyväksynyt sitä ensimmäistä lentoyhtiön tarjoamaa re-routea.

        Taisi alkuperäinen kysyjä valita TK lennot? Ihan hyvä vaihtoehto. Itse lensin viime vuonna yli 70000 km turkkilaisella.


      • kiitos kiitos
        vaihto BRU kirjoitti:

        Sun luulemisella ei oo mitään virkaa tässä jutussa kun fakta on että AY siirtää laukut 9W lennolle, JOS lennot on samalla lipulla! Toisekseen, mihin ihmeeseen perustat väittämäsi ettei 55 min vaihtoaika riitä BRU:ssa? Tunnin vaihtoaika on ihan normia Euroopan suurilla pääkentillä. LHR:ssa taitaa olla yli tunnin minimi vaihtoaika. Se ei ole asiakkaan ongelma enään siinä vaiheessa jos lento on myöhässä. Sillon asiakkaan huolenpito on siirtynyt lentoyhtiölle. Se hoitaa kyllä asiakkaan sovittuun määränpäähän vaikkapa kilpailevan yhtiön lennolla. Näin on itselle käynyt pariinkiin otteeseen. Olen re-route tilanteessa ollut itse aktiivinen enkä välttämättä ole heti hyväksynyt sitä ensimmäistä lentoyhtiön tarjoamaa re-routea.

        Taisi alkuperäinen kysyjä valita TK lennot? Ihan hyvä vaihtoehto. Itse lensin viime vuonna yli 70000 km turkkilaisella.

        Heh, arvasit aivan oikein! TK:lla mennään. Päädyin tähän lentoon halvemman hinnan ja minulle parempien aikataulujen takia. Ymmärsin, että lennolla saa ruoan, oliko se niin? Minulla tulossa vasta ensimmäiset kilometrit kyseisellä yhtiöllä. Kiitos, jos viitsit vastata! :)


    • Anonyymi

      Paljonko maksa matkatavara

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe