Valokuitu sekoitti koneen

Homma kateissa

Eilen yhdistettiin Saunalahden huoneistokaista-liittymä. Selaimeni, Google chrome, sekoilee nyt. Ei tahdo mennä kotisivulle, eikä paljon muuallekaan, lataa ja lataa vaan olematonta.
Kirjoitan nyt mokkulalla. Tämä on sentään aina toiminut, eikä sekoita konetta. Missä on vika? Täytyykö selain asentaa uudelleen, joillain valokuituverkko-asetuksilla? Kummallisinta on, kun eilen illalla sentään pääsin tuolta valokuituyhteyden kauttakin nettiin, mutta tänään ei enää onnistu.
Vai pitäisikö johonkin kirjautua? Piru, kun risoo. Tässä on koko päivä taas mennyt tämän kanssa. Kyllä minulla ainakin homma pelaa 2Mb:n mokkulan kanssa, paljon joutuisammin ja paremmin, kuin 10Mb:n valokuidun.
Olisiko kenelläkään tietoa ongelman ratkaisemiseksi?

89

6622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimiiko nettisivut jollakin muulla selaimella kuten IE? Jos ei niin vika on valokuitu yhteydessä tai koneen verkkokortin ajureissa.

      • APINA

        Taidat tarvita uuden modeemin.Ei toimi perinteinen kuparikaapelille sovitettu modeemi,tarvinnee valokuitukaapelille oman järjestelmän.


      • vvcxvcxvcxvcx

        Jos Chrome toimii mokkulalla hyvin, mutta ei kaapeliyhteydellä niin luulisi silloin vian olevan siinä yhteydessä tai laitteissa eikä selaimessa.


      • Kiinnostunut?
        APINA kirjoitti:

        Taidat tarvita uuden modeemin.Ei toimi perinteinen kuparikaapelille sovitettu modeemi,tarvinnee valokuitukaapelille oman järjestelmän.

        No aloittaja. Joko valokuitu pelaa. Missä päin asut? Josko vikaa olisi myöstaloyhtiön verkoissa ellei piuhoja ole uusittu?


      • hessu-kessu
        APINA kirjoitti:

        Taidat tarvita uuden modeemin.Ei toimi perinteinen kuparikaapelille sovitettu modeemi,tarvinnee valokuitukaapelille oman järjestelmän.

        Minulla valokuitunetti pelittää tosi hyvin, ja kaiken lisäksi kuparikaapelimodeemilla.
        Valokuitukaapeli tulee kerrostalon omaan jakomoon asti, mutta talon sisällä on kuparikaapelit asuntoihin.


    • Homma kateissa

      Täytyy katsoa, jos osaisin ladata IE:n, sellaisen suomenkielisen version ja jos löytyy sellainen, joka toimii tässä win.xp:ssä.
      Onko ne "ajurit" jotain verkosta ladattavia?

    • Mutta IE selainhan on jo valmiina Windows XP järjestelmässä ja muissa uudemmissa Windowseissa.

      Ajurit voi ladata koneen valmistajan omilta sivuilta.

    • teuvokaskas

      Aika usein nuo valokuituhteydet on käyttäjälle vdsl/adsl yhteyksiä. Jos näin on, palaako modeemissa yhteys merkkivalot, oletko langattomasti iyhteydessä modeemiin.

      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

        Mitäs järkeä siinä on että taloon vedetään ensin kuitu ja sitten yhteys jaetaankin jollain ADSL:llä? Enemmänkin kyseessä olisi lähiverkkoliitäntäinen yhteys eli Ethernet.


      • ******************
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Mitäs järkeä siinä on että taloon vedetään ensin kuitu ja sitten yhteys jaetaankin jollain ADSL:llä? Enemmänkin kyseessä olisi lähiverkkoliitäntäinen yhteys eli Ethernet.

        Ei siinä järkeä olekkaan, mutta jos käyttäjä ei erota puhelinkaapelia, verkkokaapelia ja valokaapelia toisistaan, siinä voi olla kaupallista järkeä.
        Samalla saadaan suomi valokaapeliliittymien yleisyydessä maailman huipulle, jonne se kuuluu.


    • 11+13

      Tarvitset himmentimen. :-)

    • joku vaan

      Onko eth kaapeli ja liitokset kunnossa?

    • Homma kateissa

      Ei ole langatonta välillä, vaan kiinteästi talon dataverkossa. Huoneistossa on oma jakamo, josta saa eri huoneiden dataliityntöihin siirrettyä. Tämä on oikeassa paikassa.
      Kyllä tuohon kannettavan RJ45-liittimen kohdalle tulee valo.
      Nyt on eri kokeilu meneillään. Laitoin piuhaan kiinni tuohon tätä vielä paari vuotta vanhempaan läppäriin (Compaq), joka on vm.2002. Siinä ei nyt vielä näy ongelmaa, tosin en paljoa ole sitä kokeillutkaan tuossa.
      Kirjoitan tätä nyt mokkulalla, tällä Acerilla vm.2004. Vaikka tuo Compaq pelittäisikin, niin se on kuitenkin paljon tätä Aceria hitaampi. Joten haluaisin saada tämän Acerin toimivaksi.
      Mutta kun en tiedä sitäkään, vaikka Saunalahden verkossa olisi hetkittäin jotain vikaa.
      Kyllähän XP:ssä on se IE valmiina, mutta mielellään lataisin uuden version jostakin, se voi olla sekaisin, enkä ole käyttänyt sitä moneen vuoteen. Kokeilin kerran ladata erään sukututkimusohjelman "My heritage....", joka samantien valtasi konetta. Sen tekstit tuli IE:n ja firefoxiin ja mihin lie.
      Ja eilen kun kytkin tämän koneen valokuituun, niin latasi tämä Adobe Reader 11 version. Myös tuo Compaq latasi samasta ohjelmasta, mutta vain version 9.4.5.
      Mistä tietää, etteikö tuo 11 versio sekoita konetta?

      • KAnnattaa poistaa koko Adobe ja asentaa sen tilalle esimerkiksi Sumatra pdf reader. Se on paljon kevyempi ja nopeampi.

        IE8 on tuorein versio Win XP käyttikseen ja sen voi ladata Windows updaten kautta.


      • Homma kateissa
        vapunen kirjoitti:

        KAnnattaa poistaa koko Adobe ja asentaa sen tilalle esimerkiksi Sumatra pdf reader. Se on paljon kevyempi ja nopeampi.

        IE8 on tuorein versio Win XP käyttikseen ja sen voi ladata Windows updaten kautta.

        Taidan huomenissa kokeilla ladata tuon IE8:n, jos se on ilmainen ja suomenkielinen?
        Kuinkas tuon Sumatran sopivuuden kanssa, kun koneella on joitain muitakin Adobe-ohjelmia?
        En nyt niin muista mitä, mutta sellaisia olen ainakin kuullut, kuin Adobe flas player ja Adobe agropaatti. Heh, en edes tiedä, mitä nekin tekevät.
        Tässä muuten nyt kirjoittelen tällä vanhalla Compaqilla valokuidun kautta. Luin juuri muuten joltain palstalta noita vanhoja kirjoituksia, jossa joku sanoi, että huoneistokaistat ovat aivan humpuukia. Kun sisään tuodaan 10Mb:ä ja on montakymmentä käyttäjää ja joku tehokäyttää, niin siitä ei mitään riitä muille.
        Pitääköhän tuo paikkansa?


      • Homma kateissa kirjoitti:

        Taidan huomenissa kokeilla ladata tuon IE8:n, jos se on ilmainen ja suomenkielinen?
        Kuinkas tuon Sumatran sopivuuden kanssa, kun koneella on joitain muitakin Adobe-ohjelmia?
        En nyt niin muista mitä, mutta sellaisia olen ainakin kuullut, kuin Adobe flas player ja Adobe agropaatti. Heh, en edes tiedä, mitä nekin tekevät.
        Tässä muuten nyt kirjoittelen tällä vanhalla Compaqilla valokuidun kautta. Luin juuri muuten joltain palstalta noita vanhoja kirjoituksia, jossa joku sanoi, että huoneistokaistat ovat aivan humpuukia. Kun sisään tuodaan 10Mb:ä ja on montakymmentä käyttäjää ja joku tehokäyttää, niin siitä ei mitään riitä muille.
        Pitääköhän tuo paikkansa?

        IE8 tulee olemaan suomenkielinen, jos koneen Windows XP on myös. Muuten ei ellei erikseen lataa täältä: http://www.microsoft.com/fi-fi/download/details.aspx?id=43

        Sumatra ei ota kantaa muihin Adoben ohjelmiin. Tosin jos aiot muokata pdf tiedostoja kuten eri hakemuksia niin silloin kannattaa ladata mieluummin Foxit Reader. Tuo Sumatra on pelkkä pdf tiedostojen lukuohjelma. Samalla voit poistaa myös tuon Acrobat ohjelman.

        Tuosta huoneistokaista hommasta en osaa sanoa.


      • atk-mummeli

        Saunalahden verkossa OLI vikaa muistaakseni juuri noihin aikoihin


      • pathfinder77
        atk-mummeli kirjoitti:

        Saunalahden verkossa OLI vikaa muistaakseni juuri noihin aikoihin

        Virhe. Saunalahdella ei omia verkkoja ole, vaan ne on kaikki Elisan verkkoja.


    • 11-12-13

      Kokeile jollain Linux-levyllä.

    • 11-12-13

      """ Kun sisään tuodaan 10Mb:ä ja on montakymmentä käyttäjää ja joku tehokäyttää, niin siitä ei mitään riitä muille.
      Pitääköhän tuo paikkansa? ""

      No se vähän riippuu siitä, että onko huoneistossasi niitä tehokäyttäjiä, mitä sopimuksessa lukee ja miten olet konfiguroinut verkkosi.

      Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että nykytekniikalla ja sinun nettikäytölläsi ei ole ongelmia.

    • kylsesiitä.,...

      Vaikka piuha taloon onkin valokuitua, ne sun kämppään tulevat piuhat on ihan tavallista verkkokaapelia, olisko jotaki cat5 tai vastaavaa. Valokaapelit ei koneita sekoita. Sun koneet tuntuu muutenkin olevan vähän niin ja näin, Laita johki koneeseen Win-asennus uusiksi ja aloita alusta.

    • Homma kateissa

      Niin, olen pitkälti samaa mieltä, kuin tuossa jo "Vapunenkin" ja "kylsesiitä" sanoivat, että kannattaa latailla uusiksi ohjelmia, Windowsia myöten.
      Ei nimittäin onnistunut tuo IE8 asennus. Löysin tuolta download-sivulta ilmaisen suomenkielisen IE8:n, jonka lataus onnistui ja pikakuvake työpöydälle onnistui. Kun piti sitä asentaa, niin se alkoikin ja ilmoitti "puretaan tiedostoja", ja siinä kuvakkeessa ne tiedostot komeasti juoksivatkin hetken aikaa, mutta lähes samantien tuli näkyviin ikkuna "Asenna Windows Internet Explorer8 Tämä asennus ei tue nykyistä käyttöjärjestelmän kieltä" Siinä on myös se OK-nappi, jota painoin ja sitten ei mitään enää tapahdukaan. Homma on vaan siinä ja ohi.
      Kyllä tuntuu turhauttavalta ja toivottomalta.

    • kuitua

      No lataa joku vanhempi IE kyllä päivitykset sitten ehdottaa uudempaa.
      Minulle tuli Soneran valokuitu ja kyllä Chrome toimii siinä. Windows7 meni heittämällä verkkoon, MacBook kadottaa yhteyttä. EIlen sain sitten senkin toimimaan.
      Katso tarkkaan XP:n asetukset läpi tai käytä Saunalahden apuria.

    • Homma kateissa

      Tässä juuri latasin Google Chromen uusiksi. Saa nähdä, jos se auttaisi?

    • Homma kateissa

      Tässä olen jo monta tuntia surffaillut koneella, tuon Chromen uusiksi asentamisen jälkeen, ja nyt tuntuisi jotenkin pelaavan. Voiko olla tuosta kiinni, vai onko nyt vain sattumaa? Itse en usko vielä, ennenkuin hieman useampia päiviä toimii.
      Tosin nytkin tämän Suomi 24:n kohdalla, on hieman hidastellut niin, että jäänyt siihen hyväksi aikaa jurraamaan, että olen jo ajatellut, ettei se siitä lähdekään. Ja tuossa joku aika sitten yritin jo lähettää tämän vastaavan viestin, mutta siinä se vaan pyöri niin pitkään, että lopuksi painoin "peruuta"-nappia.
      Kun osaisikin ladata uusiksi kaikki ohjelmat. Mutta siihen Windowsiin en taida uskaltaa koskeakaan, vaikuttaa ammattilaisen työltä. Jos sitä räpellän, niin kone on sen jälkeen todennäköisesti vain pelkkä kuori :-)

    • Homma kateissa

      """Kannattaa kokeilla vielä muutaman päivän ajan. Jos hidastelua esiintyy niin Windowsin uudelleen asennus voi olla edessä. """

      Miksi juuri Windowsin asennus?
      Eikö olisi helpompaa asentaa kerralla joku kunnollinen käyttöjärjestelmä?

    • Homma kateissa

      Tuossa nyt joku jo käyttää samaa nimimerkkiä. No, ei se mitään. Minä vain en tiedä sanoa mitään siihen, että joku muu olisi parempi, kuin windows.
      Itselle on tässäkin tarpeeksi toistaiseksi, että ei edes tunnu järkevältä alkaa opettelemaan uusia järjestelmiä, oli sitten millaisia vaan.

    • Ota koneelta auki Komentokehote. Saat sen auki esim. näin Valitse Suorita, ja kirjoita riville cmd
      Aukeavaan ikkunaan kirjoita ipconfig
      Tällä komennolla näet saako koneesi mitään IP-osoitetta. Mikäli osoite on muotoa 169.254.x.x niin kyseessä on localhost osoite, ja se ei ole toimiva osoite.

      Saunalahden käyttämät IP:t ovat yleensä muotoa 88.115(.113).x.x. Mikäli sinulla on välissä joku erillinen reititin, niin siinä on todennäköisesti käytössä NAT, ja silloin osoitteet ovat muotoa 10.0.0.x vaihtoehoisesti laite voi jakaa osoitteita 192.168.x.x alkuisesti. Toinen komento millä voi yrittää saada verkkoyhteyttä pelaamaan, niin on kirjoittaa samaan Komentokehoitteeseen ipconfig /release ja painat Enter. Seuraavaksi ajat komennon ipconfig /renew ja jälleen Enter. Viimeisin komento hakee uuden vapaan IP-osoitteen.

      Liittymän vaihtuminen tyypistä toiseen, ei sekoita selaimia, ja Saunalahti ei käytä Huoneistokaistassa kiinteitä IP-osoitteta, eli mitään muutoksia koneen verkkoasetuksiin ei tarvitse tehdä.

    • ?????

      Voi pyhä yksinkertasuus sentään kun ihmiset on tyhmiä!!!!!

      • Opetellut minäkin

        Voi hyvänen aika....ajatteleppa itseäsi kun ensikerran otit koneesi ja aloit naputtamaan,osasitkos heti itsekkään ja tiesitkö kaikki kiemurat välittömästi?et varmaan? ei ihmisen tyhmä tarvitse olla,kyllä nämä kiemurat jokaiselle tavallisellekkin tallaajalle yksinkertaistuu,kun aikaa käyttää ja kone tutuksi tulee!


      • Kanta+pää+kenkä
        Opetellut minäkin kirjoitti:

        Voi hyvänen aika....ajatteleppa itseäsi kun ensikerran otit koneesi ja aloit naputtamaan,osasitkos heti itsekkään ja tiesitkö kaikki kiemurat välittömästi?et varmaan? ei ihmisen tyhmä tarvitse olla,kyllä nämä kiemurat jokaiselle tavallisellekkin tallaajalle yksinkertaistuu,kun aikaa käyttää ja kone tutuksi tulee!

        Joo nuo synnynnäisesti "valmiit nörtit" pitävät kaikkea itsestään selvyytenä. Kyllä jokainen tietsikan käyttäjä on joutunut käyttämään tietsikkaa juuri sen ensimmäisen kerran.
        Itsekin aloitin vanhana ja kokeile-peräänny-aloita uudestaan kautta olen kaiken oppinut. Koputan puuta sen verran, että kertaakaan en ole tehnyt täysin peruuttamatonta ja jos jotain jumeja ollut, palautuksella olen saanut takaisin. Ja vahingossa (ja tahallaan ja muistamattomuutta) olen kadottanut tekstejä ja jopa valokuvia (jotka ovat olleet sitten tallessa sd ja usb korteilla). Että elämä on ikuista oppimista ja tämäkään maailma ei ole valmis, ei koskaan. Aina ja iäti tulee uutta.
        Huipennukseksi tarvitsen kaiken suomenkielellä koska ei ole taitoja muuhun.


    • internjet exploder

      Heh, Adoben Agropaatti, onko se joku maatalouskone :D

      Aika vanhoja vehkeitä sulla, entä jos hankkisit uuden tietokoneen, saattaisi jopa pelata kunnolla netti.

      • hastala VISTA

        eise koneesta kiinni ole vaan käyttöjärjestelmästa.mullakin 15v vanha kone jossa oli WIN ME,vaihdoin linuxiin ja toimaa pirun nopeesti.


      • jfiwojgieworgjoe
        hastala VISTA kirjoitti:

        eise koneesta kiinni ole vaan käyttöjärjestelmästa.mullakin 15v vanha kone jossa oli WIN ME,vaihdoin linuxiin ja toimaa pirun nopeesti.

        Haista Windows Vista itse.


    • neuvoja.

      Ei tuo vika liity itse valokuituun mitenkään.

      Äläkä nyt missään tapauksessa asenna koneelle mitään ohjelmia / ajureita, sillä tuo yhteys tarvitsee vain ethernet-portin, jonka ajurit tulisi olla jo valmiiksi asennettuna, ellet sitten itse ole asentanut konetta siten, ettet ole KOSKAAN ennen käyttänyt ethenret-pistoketta.

      Ihan ensimmäisenä poista kaikki, mitä olet jo kenties asentanut. Sen jälkeen verkkoasetuksista avoimeksi lähiverkkoyhteys, sieltä tarkista että listalla on mainittuna "Internet-protokolla (TCP/IP)", tuplakikkaa sitä ja saat auki asetusikkunan. Tarkista, että siellä on valittuna "hae IP osoite automaattisesti" ja "hae DNS-palvelinosoite automaattisesti". Tai jos olet saanut jonkun kiinteän IP osoitteen, niin syötä ko. tiedot tänne. Tämän jälkeen yhteyden pitäisi nousta ainakin reitittimelle asti.

      Komentokehotteessa komennolla "ipconfig" pitäisi näkyä koneen IP osoite sekä "oletusyhdyskäytävän" osoite. Kokeile pingata oletusyhdyskäytävää komennolla "ping" ja perään osoite joka näkyy oletusyhdyskäytävä kohdassa. Jos tulee neljä riviä missä lukee "vastas isännältä..." ja ms-lukemia niin homma pitäisi silloin olla osaltasi kunnossa. Jos ei edelleenkään toimi, on vika reitittimen asetuksissa (joka voi näissä huoneistovirityksisssä olla muualla kuin sinun hallinnassasi).

      Ja hitaus johtuu tietysti siitä, että yksi 10 Mb valokuitu on jaettu monen talouden kesken. Totta kai se on hidas, sillä normaalisti esim. ADSL tekniikalla saat maksimissaan 24 megaa KOKONAAN OMAAN KÄYTTÖÖSI, ilman että sitä jaetaan kenenkään muun kesken. Riippuen siitä, monelleko taloudelle liittymä on jaettu, voit päätellä miten hidasta se on. Hitaus toki vaihtelee sen mukaan, miten muut käyttävät liittymää milläkin hetkellä. Reitittimeen on myös voitu tehdä QoS-määritys, joka rajoittaa kaistanleveyttä siten että yksi asukas saa vain pienen kaistan itselleen.

      • Miten lie?

        """Ja hitaus johtuu tietysti siitä, että yksi 10 Mb valokuitu on jaettu monen talouden kesken. Totta kai se on hidas"""

        Ei nyt noikaan. Sentään. Tämä talo on myös Saunalahden Huoneistokaista valokuidussa 10/10 yhteydellä. Asun ylimmässä ja tässä matkalla on 12 muuta käyttäjää. Itse olen järjestyksessä 13.

        Nopeusmittarit antaa koko ajan noin 9.20 - 10.20 Mbit/s sisään ja vähintään 8.50 - 9.90 Mbit/s ulos. Ei katoa mihinkään matkalla.

        Samasta ylös nousevasta vanhasta puhelin linjasta (kupari) on jaettu kaikki ja yhteys normaalin puhelinpistokkeen kautta. Valokuitu tulee vain kellarin jakamoon.

        Kaiken lisäksi käytän Wlan yhteyttä huushollin molemmissa koneissa. Piuhalla en ole edes kokeillut. Yhteys on salattu.


      • atk-mummeli

        Se yhteyden jakamisen aiheuttama hidastuminen oli kyllä HUBien aikakaudella, toistakyt vuotta sitten


    • ... ja nyt tämä roskakeskustelu on nostettu Suomi24:n otsikoihin raflaavalla ja täysin virheellisellä väittämällä "Valokuitu on epäluotettava".

      Valokuidulla ei ollut mitään tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa.

    • kiinteä toimii

      Minulla valokuitu on pelittänyt kuin se kuuluisa junan vessa.

      Minulla taas kokemusta, miten langaton netti on paljon epäluotettavampi kuin kiinteä yhteys.

      Kotona käytän vain kiinteää yhteyttä.

    • hmmmmm...

      Ei mitään vikaa kun täälltä kyselet..

    • Tietäjä.

      Vähennä huoneen valaistusta. Kirkas valo voi häiritä yhteyttä.

    • mikrotukihenkilö

      avaa internet explorer, sieltä ylänurkasta laita työkalut->asetukset->yhteydet. poista sieltä kaikki kohdat joissa on puhelimen kuva, ja avot sen jälkeen toimii... :)

    • Amatöörit...

    • AlienAted

      Jossulla on joku kiinteä IP-osoite, niin poista se.

    • Asentaja 35

      Luulenpa et kun konees toimii mokkulalla niin nyt on käynyt niin,että
      sun modemmi ADSL tai VDSL ei muista sun koneen IP:Osoitetta.
      Pistä sinne hakemaan ,korjaa niin varmasti tulee näkyviin DSN ja keltainen kolmio,
      Sun täytyy syöttää sinne sun IP:Osoite,mikä on nyt katkennut tämän sun
      valovirtayhteyden asennuksen takia,ja ongelma ilmenee juuri noin,että mitkään
      WWW-sivut eivät aukea ja vaikka siellä palaa modeemissa valot vihreenä niin
      se ei todista että siellä on ulkoinen Internet yhteys,välityspalvelin pitää saada ensin toimimaan.

    • saa''nan saa'ana

      sama täällä ja maksan lisäyhteyksiä 40/20 18 €/kk
      taloyhtiö maksaa 10/2 on tai ei koko nettiä..
      Minulla oli aikaisemmin tuo 10/2, sillä sain katsottua elokuvia ihan jouheasti, nyt lataa lataa ja kuva kerrallaan pomppii.
      Olen soittanut sanovat että toimii ihan hyvin PISTE.

      Maksan yhtiövastikkeessa tuon 10/2, joten kun sopimus loppuu, sanon lisänopeuden irti.
      Jos ei taloyhtiön nopeus toimi pitänee vaatia yhtiökokouksessa tuloksia asian eteen.
      Itse en ymmärrä hölkäsen pölkaystä ja raha ei kasva missään..

    • teeseitse-korjaaja

      Keskustelussa ei minulle oikein selviä;että onko koneessa virustorjunta ohjelma mikä ja onko käytössä...
      Jos käytössä, niin voi joutua menemään virustorjuntaohjelman asetuksiin ja antaa hyväksynnän uudelle verkkoyhteydelle.
      Toinen mieleentuleva asia on mokkulayhteys. Kun koetat käyttää kaapeliyhteyttä, niin mokkula ei ilmeisesti saisi olla kytkettynä koneeseen samaan aikaan. Sekoittaa verkkoyhteysasetuksia jotenkin.
      Oletko kokeillut verkkoyhteysasetuksista luoda uusi verkkoyhteys ja valita sieltä ethernet verkkoyhteyden.
      Kun liität verkkokaapelin koneeseen, niin syttyy merkkiledi asiasta liittimen viereen eli ei ole mitään tekemistä valokuitukaapelin yhteyden kanssa. Merkkivalo kertoo vain, että koneesi ja modeemin/jakajan välillä on toimiva yhteys...

      Olen itse törmännyt yhteen koneeseen, mikä oli uudelleen aennetu kaikki, että ei ollut verkkoyhteysajureita ollenkaan asennettu, kun oli vain mokkulan kanssa käytetty aiemmin. Ratkaisin asian menemällä koneen valmistajan sivulle ja latasin koneeseen kuuluvat ajurit, mitkä liittyi LAN verkkoon.....

    • 4+18

      Voivoi.. Mitäs jos nyt kuitenkin ensimmäiseksi menisit vaikka Soneran sivuilla josta löytyy Speedtest. Kirjoita googleen "speedtest" niin pääset sinne. Ajat testin ja vedät siitä sitten johtopäätökset. Noi merkkikoneet on yleensä niin pask.oja ettei niiden emolevyille laitetuista verkkopiireistä tiedä miten hitaita ne oikeasti on. Ja mitä tulee tuohon sun alkuperäiseen kysymykseen, niin valokuitu ei mitenkään sekoita sun konettasi, se johtuu aivan jostain muusta. Eli tarkastat tuolta speedtestistä pitääkö sun nopeutesi paikkansa, jos ei pidä niin sitten tutkitaan lisää. Tai eipä siinä paljon tutkimista sitten ole, emolevyn verkkoajurit päivitykseen ja toivoo että auttaa. Jos ei niin sitten otat sinne valokuitua asentaneeseen yhteyttä ja kerrot huolesi, he kyllä ovat asennus vaiheessa jo tarkistaneet sen toimivuuden, joten sekin lienee turhaa.

    • Eli jos ymmärsin oikein pistorasiasta on vedetty verkkokaapelilla (RJ45) tietokoneen verkkokorttiin suoraan ilman reititintä... Tällöin vika on joko rasiassa, kaapelissa, verkkokortissa tai talojakamossa. Kun kerran yhteys toimii toisella koneella, todennäköisimmin vika johtuu verkkokortista tai muusta koneeseen liittyvästä. Mokkula kannattaa tosiaankin ottaa irti ettei aiheudu minkäänlaista ristiriitaa...

      • herpdeerp

        "Eli jos ymmärsin oikein pistorasiasta on vedetty verkkokaapelilla (RJ45) tietokoneen verkkokorttiin"

        Ilmankos ei toimi, jos verkkokortilla on käynyt 230VAC...

        Jos kuitenkin käyttäisi sitä kytkimen/keskittimen/modeemin/reitittimen liittimiä.

        Huono trolli juu.

        Mutta myöskin kannattaa tarkastaa tuo RJ45 kaapeli, kun on olemassa kahden eri standardin kytkentätyyppiä (yleisesti kutsuen A - ja B) Kun noissa halvoissa kaapeleissa on sillointällöin kytketty kaapelin toinen pää A järjestelmään ja toinen taas B.

        Eivät toimi ristiin.


    • ....................

      Ei valokuitu sitä sotke, sulla on konfiguroinnissa vikaa!

      Käytät ilmeisesti windowsia? Vaihda esim linux ubuntuun, se on helppokäyttöinen. Windowsin kanssa on AINA ongelmia asennuksen ja käytön kanssa.

    • Homopnas 11,5

      on teillä ongelmat rasiassa ja muualla. Meikä täällä ottaa vaan kuppia ja muija lupas rasiaa iltapalakasi hihihihiohi.

      • Teeppäs näin

        Lopetappas se pontikan juominen. Se ei tunnu sopivan sulle. Olet harhainen ja muutenkin sekaisin.


    • IE must die!

      Älä lataa Internet Exploderia, ota Firefox!

      Paitsi sen lisäksi että IE:ssä on paitsi paljon tietoturva-aukkoja, se on myös toivottoman jälkeenjäänyt selain. Nettisivujen rakentajana voin sanoa, että vaikka nettisivut toimisivatkin hienosti kaikissa muissa selaimissa, IE:ssä se näyttää aina enemmän tai vähemmän räjähtäneeltä.

      Tämä aiheuttaa sivujen rakentajissa päänsärkyä. Mieluusti jättäisin IE:n kokonaan huomiotta ja soisin sen kuolla, mutta en voi valitettavasti jättää huomiotta sen käyttäjiä.

      • Miten tuo pa5kanjauhantasi liittyy valokuituun?


    • ....................

      komentokehoitteeseen -> ipconfig ja katso oletusyhdyskäytävän osoite ja syötä se selaimeen. Syötä modeemin käyttäjätunnukset ja asetuksista vapauta WAN osoite

    • Homma kateissa

      Nyt kadotin molemmat läppärini ja johdot, voisiko joku neuvoa, mitä nyt teen?

    • meikalainen11
    • onkoko

      Onko muillakin ongelmia sähköpostin lukemisen kanssa

    • Apple forever

      Dat windows...

      Ostaa nyt jo se Mac, te ihan kaikki! Loppuu tällaset turhat keskustelut alkuunsa.

      • HALLELUJAA PC

        Mitä tekemistä Macilla on jos valokuitu ja modeemi ei pelitä.

        Mac ei ole jumala ja kaiken avaaja vaan ihan tavallinen rauta romu tai muovi lärpäke kuten muutkin käppärit ja läppärit ja mulk vistit.


      • vcxvxcvxc

        Joo ostakaa MAC, ostakaa tämä minun koneeni siihen hintaan kun ostin tämän itse. Haluan päästä tästä eroon, jotta saan sellaisen koneen tilalle, johon ei tarvitse ostaa uutta käyttöjärjestelmää joka vuosi.


    • CCleaner tykkää ainakin sotkea adsl modeemit täydellisesti, jos käytät/käytit ko. softaa ennen/jälkeen modeemin asennusta niin on mahdollista että see sotki joitain asetuksia rekisterissä tai jossain muualla, joudut varmaankin asentamaan käyttiksen uuudelleen ja palauttamaan modeemin tehdasasetuksille.

      Eli jos käytät CCleaner softaa adsl modeemin kanssa samaan aikaan suosittelen varoavaisuutta ko. softaan.

      Ite jouduin asentamaan käyttiksen uudelleen käytettyäni CCleaner softaa adls modeemin ollessa kytkettynä, modeemi oli täysin sekaisin ja vain puhdas asennus palautti kaikki asetukset ja netti toimis taas normaalisti.

      Eli jos sulla on adsl modeemi niin en suosittele käyttämään CCleaner softaa.

      • Mistä päivämäärästä alkaen mikään ADSL modemi on tarvinnut mitään ohjelmistoja / rekisteriasetuksia / ajureita joita CCleaner olisi voinut "sotkea"???


      • CCleaner4ever

        CCleaner ei ainakaan default-asetuksilla ADSL-modeemeja sekoita. Sillä voi kyllä tuhota vaikka mitä, jos ei tiedä ollenkaan mitä on tekemässä. Jos menee rekisteriä putsaamaan, kannattaa tallentaa se varmuuskopio, mitä ohjelma muistaakseni tarjoaa automaattisesti.

        ADSL-modeemin tehdasasetukset saa palautettua ihan resetillä itse modeemista, samoin ajurit luulisi löytyvän kohtuu helposti valmistajan sivulta, jos kaikki on mennyt persiilleen.

        Jos et osaa käyttää tietokonetta, en suosittele käyttämään CCleaneria, tai ainakaan moittimaan hyvää ohjelmaa väärin perustein julkisella palstalla.

        Kiitos.


      • qqqqqqqqqqqqqqqqq1

        Taatusti käyttää, kun ei reppana osaa edes selainta vaihtaa.
        Ja toisaalta etpä näytä paljon säkään osaavan:) vai että ccleaner sotkee modeemin:)


    • kuitua tännekkin

      Tietääkö kukaan mitä maksaa nettiyteys kuidun kautta?
      Tähän lähelle vedetään piakkoin valokuituyhteys,minulla
      on vanhanajan lankapuheinlijaa nyöten tuleva yhteys
      joka on vain 1GT ja sikakallias 42 euroa kuussa.

      • KLERKLER

        Maksoi lähes kymmenen vuotta sitten 1200 €. Käyttö 50 €/kk hitaimmalla nopeudella 50/50 Mb/s.


    • Kuitu on paras

      Jummi jammi... Voiko olla näin kädettömiä ihmisiä? Sekoittaa kuidun selaimeen? Niillä kahdella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kuitu vaan tuo data paketit koneeseen, siinä missä mokkulakin. 98% ongelmista on kyllä hyvin lähellä käyttäjää.
      Toki voi olla tekniikassakin vikoja, mutta tää on kun kysyisi onko asfaltissa vikaa kun auto ei enää kiihdy.

    • CClearner4ever

      CCleaner ei ainakaan default-asetuksilla ADSL-modeemeja sekoita. Sillä voi kyllä tuhota vaikka mitä, jos ei tiedä ollenkaan mitä on tekemässä. Jos menee rekisteriä putsaamaan, kannattaa tallentaa se varmuuskopio, mitä ohjelma muistaakseni tarjoaa automaattisesti.

      ADSL-modeemin tehdasasetukset saa palautettua ihan resetillä itse modeemista, samoin ajurit luulisi löytyvän kohtuu helposti valmistajan sivulta, jos kaikki on mennyt persiilleen.

      Jos et osaa käyttää tietokonetta, en suosittele käyttämään CCleaneria, tai ainakaan moittimaan hyvää ohjelmaa väärin perustein julkisella palstalla.

      Kiitos.

      • Ovatko nämä?

        CCleaner uusi puhdistusaine?
        ADSL uusi automerkki?


      • Jaakko Käki
        Ovatko nämä? kirjoitti:

        CCleaner uusi puhdistusaine?
        ADSL uusi automerkki?

        On ne mut CCleaneria saa vaan apteekista.


    • jhkhjkhjkhj

      Soita saunalahdelle, niin ne pingaa sun koneen...eli testaavat yhteyden.

    • Homma kateissa

      Nyt valokuitu syttyi jo tuleen eikä Googlen etusivu tule vieläkään näkyville, taidan luovuttaa ja lähteä kaljalle Zapataan.............

    • painekattila

      Toivottavasti sait orkun sepustuksistas ettei menny ihan hukkaan!

    • --l--

      Mikä trolli :D

    • Sekaisin

      Mua kyllä kiinnostaisi enemmän tietää, mikä on sekoittanut SUOMI24:n.

    • hieno juttu!

    • 18-18-19

      Se on mukavaa, että tässä ketjussa on Oravallekkin puuhaa.
      (ei mene kaikki aika asiallisten aloitusten poisteluun)

    • chrome välillä

      kenkkuilee mutta firefox ja opera toimii aina, välillä tosiaan chrome menee mykäksi vaikka muilla pääsee nettiin joten älä hermostu, ie löytyy kyllä koneelta valmiina ja se on varma selain

    • ainstain

      siellä joku varoitteli säteilystä, ei huolta sillä pidän ikkunaa auki liian säteilyn poistamiseksi ulos.

    • nimimerekki

      Lue ohjeet!

    • eiTöki

      Valokuitu on paras ja nopein yleensä, jos kuidussa on paljon käyttäjiä ja oma konees on siinä viimesessä talossa niin voi tökkiä.

    • vcxvcxvcxvcx

      Suosittelen, että vedät kaapelin mikroon ja käytät lihapiirakkaa selaimena. Itse lataisin ainakin ketsuppi ja sinappi päivitykset. Kannattaa varmistaa, että piirakka on laktoositon, jotta ei mene kone sekaisin.

    • Jaakko Käki

      Mun taloyhtiössä valokuituun tuli reikä ja valoa vuosi ulos, selain hidastui sen takia, asentaja setä tuli ja laittoi ilmastointiteippiä vuotokohtaan ja taas päästiin vauhtiin.

    • perer1

      Valokuiti on luotettavin ja nopein siirtoyhteys kunhan laitteet on kunnossa. Kokeile toisella tietokoneella ja jos ei pelaa ota yhteyttä valokuidun toimittajaan.

    • sensei2

      Kiitos tiedosta. Meinasin hankkia, mutta onneksi en tehnty moista tyhmyyttä, vaikka maasta taivaisiin tuota ylistettiin. Mokkula rules!

    • Ingenjör

      se valokuituliittymä vaatii VDSL2-tyyppisen modeemin, tavallinen ADSL ei tule pelittämään!

      • Morjesta tännekin!
        Viihdyttävä ketju, mutta mä tuon myös vähän faktaa peliin valokuidusta ;)
        Itse olen pitänyt plussana valokuidussa mm. sitä, että pienen vaimennuksen ja suuren kaistaleveyden ansiosta tuo valokuidun tiedonsiirtokyky on valtava verrattuna kuparikaapeliin. Eikä valokuitu ole altis sähkömagneettisille häiriöille saati aiheuta niitä itse. Lasinen kuitu ei myöskään johda sähköä, joten sähköverkon taikka ukkosen aiheuttamat ylijännitteet eivät häiritse kuidun toimintaa. Oletteko vertailleet kuparilaajakaistan ja valokuidun hintaeroja? Valokuidun ylläpito on edullista ja tämän huomaa myös kk-maksuissa laskulla.

        Näissä valokuidulla toteutetuissa taloyhtiöissä valokuitu tuodaan aina vähintään taloyhtiön kellariin saakka. Riippuen sitten taloyhtiön omasta, käytössä olevasta sisäverkosta, jaetaan yhteys joko puhelinverkko-, ethernet- taikka kuitukaapeloinnilla asuntoihin.
        Jos tuo taloyhtiön sisäverkko on Cat3-standardin mukainen, tarvitaan yhteyden muodostamista varten joko ADSL- tai VDSL -modeemi. Elikäs joissain valokuitukohteissa tuo ADSL-motu on ihan pätevä ja oikea vekotin. Laajakaistan tilausvaiheessa viimeistään kyllä selviää, millä päätelaitteella yhteys muodostetaan :)

        Terkuin,
        Lauren@SoneraPartio


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2594
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1942
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1413
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1285
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1280
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 17
      1025
    Aihe