Lukioonko?

kyseleeväää

Olen ysiluokkalainen tyttö ja kohta yhteishaku eessä. Oon miettiny lukiota. Mun keskiarvo oli viimetodistuksessa jotain vähä päälle kahdeksan. Pärjääkö sillä lukiossa vai onko kaikki lukiolaiset "kympinoppilaita"?

11

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abi2134

      Heh, pärjäät lukiossa mainiosti! Tai ainakin torkkarin perusteella, kaikkihan riippuu motivaatiosta. Kun olin itse lukion juuri aloittanut, oli monelle kova pala, kun vanhempi opettaja piti pistokokeen heti toisella tunnilla, tai sanoi suoraan että "Taisit valita väärin opiahjosi", kun et osannut vastata hänen kysymykseensä. Samaan aikaan amikseen menneet kettuilee, miten rentoa ja hauskaa amiksessa on, ei läksyä, lyhyet päivät, ammatti etc...

      Olen sitä mieltä, että Suomi tarvitsee korkeasti koulutettua porukkaa. Mene siis lukioon, amis on alakanttiin sinulta. Vaikka yläasteen numeroilla ei olekaan mitään merkitystä, kunhan pääset siihen opiskelupaikkaan, mihin haluat.

      Ja amisten kettuiluun auttaa ajatus, miten sinä tulet jonain päivänä olemaan heidän esimiehensä.

      • g2whg24wgh

        Useilla amiskavereillani on pitemmät päivät kuin minulla, lukiolaisella. Muistakaa myös että vaikka amiksesta saakin ammatin nopeasti ja suht vähällä vaivalla, niin se ei välttämättä ole kaikille se paras vaihtoehto.


    • Lukiolainen.

      Mene ihmeessä lukioon!
      Jos valitset (m)amiksen, pilaat oman tulevaisuutesi. Niin se vaan menee.

      "Ja amisten kettuiluun auttaa ajatus, miten sinä tulet jonain päivänä olemaan heidän esimiehensä"
      Allekirjoitan tuon täysin.

      Lukiosta saisit laajan yleissivistyksen ja vahvan pohjan vieraisiin kieliin. Lisäksi ihmiset ovat lukiossa keskimäärin paljon kypsempiä kuin jossain (m)amiksessa. Päätös on kuitenkin viime kädessä sinun. Toivottavasti valitset oikein.

      • Abiturientti

        Ihan malli "kypsä" lukiolainen tuossa meillä. Koska joku menee ammattikouluun, hän on jotenkin mamis? Mamis, kuka käyttää muuten sitä sanaa paitsi pikkulapset?
        Ei kauhean kypsää ajattelua lukiolaisesta sanon minä, kun kumpaakin jatkokoulutuspaikkaa tarvitaan loppujen lopuksi. Todella kapeakatseista ajattelua.
        Kummassakin on tyhmää ja fiksua porukkaa, toisessa enemmän toisessa vähemmän.

        Voihan sitä aina kettuilla, todellisuus on kuitenkin se että vain noin kolmas osa saa jakto-opintopaikan korkeampaan tutkintoon lukion jälkeen. Kummastakaan koulusta ei ole jatko-opintopaikka tai työpaikka 100% varma.
        Noita käydään toki enemmän abi vuonna, oletan että olet juniori tuon kapea tyylisen ajattelusi takia. Tai sitten vain abi/seniori, joka on todella epäsivistynyt.

        AP pärjäät todennäköisesti hyvin lukiossa. Itse menin samalla keskiarvolla lukioon ja päättötodistuksen keskiarvo tulee olemaan aikalailla sama, hieman alhaisempi kun pitkämatikka rokottaa aika paljon. Riippuu paljon asuinpaikkakunnastasi, kaikkialla ei ole esimerkiksi suurta kurssivalikoimaa esim. kielissä mutta etköhän pärjää ihan hyvin.
        Kaikki eivät ole kympinoppilaita. Ehkä Ressun lukiossa. Normaalin keskiarvon lukioissa porukka on ihan normaalia. Eihän sitä kukaan loppujen lopuksi ole täydellinen kaikessa.


    • 4nnu4

      En ole ikinä kuullutkaan että lukiolaisen todistus pitäisi olla 10 :D
      itelläni taisi olla 8,9 ysin lopputokari enkä tunne itseäni erityisen viisaaksi. Riippuu vaan siitä kuinka opiskelet siellä lukiossa ja hyvä vaihtoehto jos et tiedä mihin ammattiin haluat viellä. Mulla 1 vuosi kesken eikä vieläkään mitään hajua. Mut on tää lukio ihan mukavaa.

    • 46fs6f4

      Jos amiksessa on joku ala mielessäsi niin hae sinne ja ota kaksoistutkinto sellaisilla aineilla jotka tukevat jatko-opintojasi.

    • Vastaileva

      Jos lukion vaatimuksena olisi mensalaisuus, niin yksi pieni lukio riittäisi isoihinkin kaupunkeihin. Normaali keskitason koulumenestys riittää.

      Mutta muista kuitenkin, ettei lukioon mennä pelkästään viihtymään, sillä huonosti suoritettu lukio on pelkkää ajantuhlausta. Lisäksi kannattaisi mietiskellä, miksi isona haluaa, ja valita aineet sekä panostaa niihin sen mukaisesti. Opintosisältöjen jatkuminen lukion jälkeen samansuuntaisina helpottaa oloa sitten myöhemmin.

    • Heh.

      Lukio on pirun rentoo kun osaa ottaa sen rennosti :D Itsenäisiä kursseja vaan joka jaksoon niin suoritustaso pysyy korkeella ja jaksaa hyvin. 5 kurssia koulussa suoritettuna / jakso on sopiva. Silloin jää aikaa elämälle. Mikään ei voita sitä tunnetta kun pääsee 11.00 pois ja ottaa bussin selloon (kauppakeskus) ja käy siellä kahvilla ja ostamassa jotain purtavaa täysin autioilla käytävillä... :)

    • Anonyymi

      Riippuu mihin lukioon menee

      • Anonyymi

        Kaikista lukioista voi ja saa jatkaa mihin vain. Lukion nimellä ei ole merkitystä jatko-opintoihin haettaessa. Oma toimintasi lukioaikana on ratkaisevin ylioppilastulosten kannalta.


      • Anonyymi

        Taisi kyseisellä tytöllä lukio jo loppua! :D turha sitä enää kommentoida


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2754
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1975
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1325
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe