Sain tänään hieman voimia (eka 5 tuntia unta putkeen, vauva 3,5kk!) etsiä faktatietoa imetyksestä. THL:n tutkimus imeväisikäisten ravitsemuksesta oli mielenkiintoinen. Noin 70% vauvoista saa lisämaitoa synnärillä ja lähes yhtä moni vauva on kuukauden ikäisenä täysimetyksellä kuin osittaisimetykselläkin.
Omani kuuluu näihin lisämaitoa saaneisiin osittaisimetettyihin ja olen kokenut olevani vähemmistössä. Kaveripiiriin on jostain syystä sattunut pari korvikkeella olevaa sekä täysimetettyjä. Vain tutut kaksoset ovat olleet myös osittaisimetyksellä.
Koska suositukset ovat aivan muuta ja tukisivustoilla kerrotaan, että vain 2% äideistä maitoa ei ihan oikeasti tule riittävästi, olen tehnyt ihan hirveästi töitä imetyksen eteen. Kuten varmasti moni muukin. Korvikemäärä oli aluksi desin päivässä ja on noussut taistelustani huolimatta kolmeen desiin. Kiinteät aloitetaan ensi viikolla. :)
Välillä on ollut vaikeampaa, välillä helpompaa, pari kertaa on tehnyt mieli lopettaa koko imetys. Ei siksi, etten nauttisi siitä vaan siksi, että pettymys omaan epäonnistumiseen on ollut niin suuri. Nyt kuitenkin tuntuu, että olen päässyt pitkälle. Miksei sitä ole missään sanottu? Neuvolassa siis lähinnä? Toteamus on ollut, että "kun kerran korviketta täytyy antaa, niin kiinteät voi aloittaa".
Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Lähinnä pohdin sitä, että monet itkut olisi jäänyt itkemättä, jos joku olisi kulkenut rinnalla ja ollut vaikkapa mukana asettamassa lähitavotteita ("nyt pyritään seuraavat kaksi viikkoa pitämään korvikkeen määrä samana"), kertonut että hienosti menee. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa imetysohjauksen puutetta? Itse koin imetysohjauksen niin, että tavoite on täysimetys ja osaan itsekin pumpata, pesiä, vaihdella rintaa...
Kauanko imetitte?
5
299
Vastaukset
- imetystukea!
Kyllä se minusta on juuri imetysohjauksen puutetta. Ei se riitä, että joku latelee ne pumppaukset ja pesimiset, ihmiset tarvitsisivat ihan oikeasti vertaistukea. Olisi myöskin hyvä, että joku imetysohjaaja katsoisi imuotteen yms., koska todella monessa tapauksessa vika on vauvan imuotteessa/tehottomassa imussa, eikä siinä etteikö äidiltä tulisi riittävästi maitoa. Kun vauva ei ime tehokkaasti, rinta ei tyhjene riittävästi ja silloin maidontulo tietysti väheneekin. Neuvolassa ei yleensä tiedetä näistä asioista riittävästi. Itse täysimetin 5,5 kuukautta ja koin myös tehneeni todella paljon töitä sen eteen, mutta neuvolassa ollaan vaan kysytty, että "sinultako tulee vielä maitoa?" ikään kuin koko imetys olisi vain osastoa Herran haltuun. Ei ihmekään, ettei ihmisille tarjota apua imetyksen kanssa jos ajattelu on tuolla tasolla.
Minusta ap olet tsempannut todella hienosti ja neuvola on sanonut typerästi noista kiinteistä. Kiinteiden aloittamisessa on nimittäin se hyvä juttu, että osittaisimettävät äidit voivat usein jättää korvikkeen pois siinä vaiheessa, kun kiinteitä alkaa mennä vähän enemmän. Sen takia usein neuvotaan aloittamaan maistelut vähän aiemmin, jotta päästään nopeammin siihen tilanteeseen, että lapsi syö kiinteitä ja äidinmaitoa. Tämä sen takia, että vältetään tilanne, jossa lapsi alkaa suosia pulloa rinnan sijaan. JOS siis haluaa imetystä jatkaa, näistä asioista ei tarvitse oman mielenterveytensä kustannuksella alkaa stressata missään nimessä! Ja minä sanon nyt, että tuolla teidän nykytilanteella teillä menee hienosti, kun kukaan ei kerran ole sitä tähän mennessä sanonut. :) Sinähän imetät (mikä ilmeisesti on ollut tavoitteesi) ja vauva saa maidostasi mm. niitä tärkeitä vasta-aineita. Pari korvikepurkkia sinne tai tänne, äidinmaidon hyötyjä ne eivät todellakaan poista! :)- maitoa1
Kiitos. :) Vaikka järjellä ajattelee, että aikuinen ihminen osaa ottaa vastuun asioistaan ja että terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei tarvitse ulkopuolista vahvistusta henkilökohtaisille asioille, on tämä imetys sellainen juttu, että kannustusta siihen tosiaan tarvitaan. Kauniisti kirjoitit, tuli hyvä mieli. :)
Varmasti neuvolassa juuri tiedon puutteen vuoksi on helppo joko todeta, että "korviketta vaan, jos ei maito riitä" tai vastaavasti juuri ei nähdä sitä, että vaikka täysimetys onnistuukin, ei se välttämättä ole helppoa. Ja pahahan sitä on lähteä tukemaan ja neuvomaan asiassa, joka on itselle yhtä tuttu (vieras?) kuin asiakkaalle. Enkä sano, että esim. minä olisin ollut helppo ohjattava tässä asiassa, aika tunnepitoinen koko juttu ylipäätään on. ;)
Hyvää jatkoa sinulle ja lapsellesi (/lapsillesi)! :) - imetystukea!
maitoa1 kirjoitti:
Kiitos. :) Vaikka järjellä ajattelee, että aikuinen ihminen osaa ottaa vastuun asioistaan ja että terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei tarvitse ulkopuolista vahvistusta henkilökohtaisille asioille, on tämä imetys sellainen juttu, että kannustusta siihen tosiaan tarvitaan. Kauniisti kirjoitit, tuli hyvä mieli. :)
Varmasti neuvolassa juuri tiedon puutteen vuoksi on helppo joko todeta, että "korviketta vaan, jos ei maito riitä" tai vastaavasti juuri ei nähdä sitä, että vaikka täysimetys onnistuukin, ei se välttämättä ole helppoa. Ja pahahan sitä on lähteä tukemaan ja neuvomaan asiassa, joka on itselle yhtä tuttu (vieras?) kuin asiakkaalle. Enkä sano, että esim. minä olisin ollut helppo ohjattava tässä asiassa, aika tunnepitoinen koko juttu ylipäätään on. ;)
Hyvää jatkoa sinulle ja lapsellesi (/lapsillesi)! :)Niin, se on jännä juttu, että imetys tosiaan on sellainen asia, että se menee jotenkin kauhean "syvälle". Yksinkertaistettuna se on vain lapsen ruokkimista, mutta voi miten paljon tunteita siihen liittyy... Meillä oli esimerkiksi parin kuukauden iässä pahoja rintaraivareita ja itkettiin sitten vauvan kanssa molemmat sohvalla. Ja näin jälkikäteen ajateltuna aivan huvittavaa, mitä ihmettä minä oikein tihrustin kun tiesin, että sellainen on normaalia toimintaa vauvalta. Mutta ne hormonit, hormonit, niilläkin lienee iso osansa imetyksen aiheuttamissa tuntemuksissa. Hyvää jatkoa myös sinulle ja vauvallesi!
Ps. Jos nyt kommentoin tuohon toiseen vastaukseen, niin missään tapauksessa en lähtisi ajattelemaan, että kaikki korvikkeella olevien vauvojen äidit eivät ole tosissaan yrittäneet. Sellaisiakin varmasti on, jotka ovat luovuttaneet todella helpolla, mutta eihän heitä siitä pidä syyllistää. Jokainen päättää omalla kohdallaan, kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa imetyksen eteen, se kun voi todella viedä voimat jos lapsen imetys on pelkkää taistelua. Lisäksi ihan kaikilla se ei vaan onnistu ja silloin on parempi, että siirrytään antamaan pelkästään korviketta, että äiti ei aja itseään aivan loppuun. Silti minusta on aina jotenkin hienoa lukea kaltaisistasi imettäjistä, joille homma ei todellakaan ole ollut helppoa, mutta sitten on päästy sen vaikeimman yli ja jatkettu. Osittaisimetystä tai täysimetystä, se on imetystä yhtä kaikki ja voit olla iloinen työn tuloksista. :)
- jkjhh
Eka kuukausi oli vaikea. Juotettiin korviketta paljon. Lapsen paino oli laskenut yli sallitun rajan. Pumppasin maitoa rinnasta pumppulaitteella silloin ku jaksoin eli pari kertaa päivässä. Homma tuntu aika epätoivoselta. Jotenkin vaan päätin että rinnasta on parempi antaa koska oon laiska luonne ja maitopullojen lämmitys tuntu vaivalloiselta.
Olin jo luovuttaa mutta sattumalta vaiva palkittiin ja pumppuun rupes ilmestyyn enemmän maitoa, sen verran paljon että uskalsin luottaa että vauva saa tarpeeks ruokaa. Annoin siis tissiä myös pulloruokintojen yhteydessä.
Kun mainitsin asiasta perhekerhossa, jossa muut keskustelijat olivat antaneet pullosta, niin johan närkästyttiin. Sanoin että vain päätin imettää tissistä alkuvaikeuksien jälkeen ja siitä se sitten rupesi luonnistumaan kun väkisin pumppasi maitoa.
Että älkää vaan sanoko noin väärässä paikassa. Mulle on ihan sama miten muut kersansa juottaa. Mun luonteelle nyt vaan on ominaista toimia tuolla tavalla kuin tässä imetyksessänikin. Sattumaa ehkä oli että rupes maitoa tulemaankin. Parin viikon jälkeen olisin varmaan luovuttanut kokematta sen suurempaa syyllisyyttä, koska olisin tiennyt että YRITIN KAIKKENI. Että eiköhän se närkästys pulloruokkijilla johdu siitä alitajunnaisesta syyllisyydestä että tietää ettei yrittänyt kaikkeensa tai on muuten vaan huono itsetunto.
Täysimetin 6 kk ja osittain vuoden ikään saakka. Imetyksen lopetin koska halusin alkaa laihduttaan kunnolla.- maitoa1
Ihan mahtava juttu, että sinulla tuo sisukkuus palkittiin! :) Pumppaaminen ei ole mitenkään miellyttävää, jos mitään ei tule saaliiksi, mutta sinulla homma alkoi taistelun jälkeen sujumaan.
Mä olen kanssasi samaa mieltä siitä, että on ihan sama, miten toiset lastansa ruokkivat. Sen ei kai pitäisi olla kenenkään muun asia. Mutta se vähän särähtää korvaan, että pullonpyörittäjät siis ovat kuitenkin mielestäsi aina luovuttaneet liian helpolla? Millä perusteella voit sanoa niin? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, olen toki itse erimieltä, mutta saahan sitä oman mielipiteensä sanoa, jos osaa sen perustella.
Mä olen itse huomannut, että jos on helppo tuomita toinen siitä, että tämä on tehnyt jotain väärin tai yrittänyt liian vähän, ei yleensä ole paininut samojen ongelmien kanssa kuitenkaan. Esimerkiksi nukkumaanmeno on ollut meidän vauvelilla koko ajan tosi helppoa ja helppo olisi sanoa, että ne joille nukuttaminen on ongelma vievät vauvan liian aikaisin sänkyyn / eivät rauhoita iltatoimia tarpeeksi / kyllä meillä vaan onnistuu, kun ollaan niin johdonmukaisesti hoidettu iltarutiinit ja sänky on turvallinen pesä. Mutta ei se vaan niin mene.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389