Aina nurin hiihtäessä

avutonhiihtäjä

Mikä jippo hiihdossa on, että suksilla pysyisi pystyssä? Tykkään liikkua luonnossa ja keväisin hiihto olisi varmasti yliverto laji, mutta en vain osaa pätkään hiihtää. Olen yrittänyt hiihtää perinteistä. Ylämäet ja tasaiset menevät, mutta mutkat ja alamäet ovat minulle kauhistus, en vain pysy pystyssä. Muistan ala-asteella sen ongelman jo olleen. Ala-asteen jälkeen en olekkään käynyt suksillä 15 vuoteen, kun vihannut sitä ylikaiken.

Tänä talvena olen nyt käynyt kokeilemasa hiihtämistä lainasuksilla, kun en omia uskaltanut ostaa. Ne ovat kyllä samankokoiselle kuin minä. Ogelma on etten mitenkään hallitse kehoani suksilla. Ongelmia tulee jo tasaisella kun laitan sukset jalkaan, ole tuntuu todella huteralta - saati sitten kun niillä liikkuu. Painon vaihto toiselle jalalle kurveissa on haastavaa ja johtaa lähes poikkeuksessta turvalleen menoon. Alamäkiä kammoan jo pelkkänä ajatuksena. Olen kokeillut muuttaa ropan asentoa erillaiseksi mutta mistään ei tunnu olevan apua.

Taitaa minulle olla vain oman turvallisuuden kannalta järkevämppää pysytellä pois suksilta.

16

2323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iinah75453

      Voisi olla ihan hyödyllistä kokeilla joskus luisteluhiihtoa suksilla. Siinä oppii painonsiirtoa ja askelien ottamista, joita alamäkien mutkissa tarvii.
      Voi myös vaan pyrkiä välttelemään sellasia reittejä missä mäkiä on.

    • talvi hiihtäjä

      no ensinnäkin kun lähdet laskuun, niin ota aina hieman etupainoinen asento. polvet rentoina valmiina joustamaan ja kurvissa nojataan hieman sille puolen mihin se kääntyy. ja harjoitus mestarin. ps kun hiihdin ensikertaa rukan kilpalatua ajattelin ettei koskaan alas isoa laskua . jyrkkä mäki ja alla ysikympin mutka. loppujen lopuksi se meni ihan hyvin. rohkeytta ja harjoittelua niin kyllä se lutviutuu.

      • ssooppii

        "ja kurvissa nojataan hieman sille puolen mihin se kääntyy."

        En olisi tästä ihan varma. Tuo tuntuu terven järjen mukaiselta. Mutta olen huomannut että painoa kannattaa siirtää nimenomaan ulkokehälle, siis ulommaiselle jalalle.
        Muistaakseni nopeuslaskija Häkä Häkkinen antoi tämän ohjeen hiihtäjille. Yritin tarkistaa tämän tiedon mutta yle oli poistanut aihetta käsittelevän videon.:"Häkä Häkkinen auttaa hiihtäjät varmaan laskuun" Muistaako joku?


    • siklitaavi

      Hiihto on mitä mainioin liikuntamuoto ja hienoa, että olet löytänyt lajin taas. Minäkin olin poissa suksilta varmaan kymmenisen vuotta, mutta sitten kun palasin suksille niin sitä rakkautta hiihtämiseen on kestänyt jo kohta kolmekymmentä vuotta.

      Harjoitus tekee mestarin. Niinhän sitä sanotaan. Sinäkin olet ollut poissa suksilta niin pitkään, ja tuskin alunalkaenkaan hiihtotekniikkasi on ollut kunnossa. Minullekin alamäet ovat olleet kauhistus, ja en edelleenkään tykkää kauhean mäkisistä maastoista juuri alamäkien vuoksi. Vika jonka itsessäni olen huomannut on, että pyrin laskemaan jännittyneenä jäykin jaloin. Siihen olen yrittänyt hakea korjausta rentoudella ja ottamalla matalamman laskuasennon. Korjausta on tietysti vuosien varrella tullut, mutta edelleenkin jyrkemmät mäet, joissa on loivaakin kaarretta, ovat minulle kauhistus.

      Ehdotan siis, että yrität rentoutua, ja haet hieman matalampaa laskuasentoa. Koeta myös valita hiihtomaastosi siten, ettei siellä ainakaan aluksi olisi korkeita mäkiä, mutta älä missään tapauksessa lopeta hiihtoharrastustasi!

    • Tässä tuli jo ihan hyviä ohjeita mäkiin.

      Kannattaa harjoitella ihan perustekniikkaa tasaisella. Perustekniikalle löytyy youtubesta aika paljon esimerkkivideoita. Hakuun vaikka https://www.google.com/search?q=youtube vuorohiihto

      Esimerkiksi potkua voi harjoitella vain yhdellä suksella (toisessa jalassa mono). Vuorohiihdon potkujen harjoitelu ilman sauvoja on sitten vaativampaa. Sekin voisi kehittää tasapainoa. Toisaalta taas tasatyöntöä voi opetella ilman potkuja (vähän siinäkin jalat on mukana, pohkeet). Tasatyönnön harjoittelussa kannattaa toinen jalka pitää hivenen edempänä. Tasapaino säilyy paremmin. Tasatyönnön helppous/vaativuus riippuu siitä mitä ennen on tehnyt ja ei kannata ihmetellä, jos sillä alkuun väsähtää helposti.

      Amatöörin arvaus on että yläkropan lihasten vahvistaminen edistää tasapainoa. Oman kunnon mukaan kannattaa sitä tasatyöntöä tehdä. Varsin kokonaisvaltaista työskentelyä sekin, kun mukana on käsien ojentajat, vatsalihakset ja jalat (pieni kevennyt päkiöille lähdössä). Suurin työ tehdään vatsalihaksilla ei käsillä...

      Luisteluhiihtoa saa kokeilla, vaikka se onkin tasapainoltaan vaativampaa kuin perinteinen (paitsi mäen laskussa lyhyemmät sukset kääntyy helpommin). Luisteluhiihdon kanssa saman tapaisia on muut luistelut. Itse olen ensin hankkinut retkiluistimet ja kun oli jo luisteluun sopivat monot, niin ostin ne luistelusuksetkin. Matkaluistelussa (/retkiluistelussa) mäkiä on vähän ja tasaisella jäällä tasapainon opettelu on mukavaa. Sitä luistelua jaksaa aloittelijakin, mutta luisteluhiihdon kanssa on enemmän hiomista. Tuntuu vanhakin koira hitaasti oppivan uusia temppuja... mutta töitä se vaatii :)

      • Selätin

    • Luistelija..

      Terve!

      Kanattaa varmaan nyt etsiä aluksi sellainen hiihtomaasto, missä ei ole mäkiä ollenkaan. Pääsee sinuiksi suksien kanssa ja löytyy tasapaino perushiihtämiseen.

      Sitten kuin kilometrejä kertynyt enemmän ja rupeaa olemaan varmuutta enemmän, niin sitten vois pikkuhiljaa vaihtaa maisemia.

      Varmaan voisit olla oikea kohderyhmä noille karhun ja peltosen pitopohjasuksille.
      Normaaleilla pakkaskeleillä sukset luistaa melko nihkeästi, niin ei alamäissäkään vauhti nouse samalla tavalla. Ja suksilla myös pito hyvä, mikä ehkä auttaa tuohon tasapainoonkin.
      Luisteluhiihto kanattaa kyllä aluksi unohtaa, kun tasapaino ei riitä vielä perinteiseenkään. Hyvä harjoitus tosin olisi vielä hiihtää siinä latu-uran vieressä, siinä ei latu ohjaa kulkua, voi opetella vähän kehon, sekä välineen hallintaa.

    • tyyli on vapaa

      Hei, melkein näin sieluni silmin itseni tuossa kertomuksessasi, eli on meitä onnettomia omaa turvallisuuttaan uhmaavia ainakin kaksi ;)

      Itse lämmittelin ajatusta hiihdon aloituksesta jo viime talvena, tänä talvena ajattelin että ne sukset ostan ja tuon lajin opettelen...
      Taukoa edellisiin hiihtoihin oli jo varmaan 15 vuotta ja voin sanoa, että olokin oli sen mukainen, tuo oma hiihtokokemukseni rajoittuu myös lähinnä ala-asteen pakkohiihtoihin, eikä tekniikka ole koskaan kunnolla kehittynytkään.
      Mäet ovat kauhistus, etenkin jyrkät, joiden alla käännökset. Lisäksi kovin mäkinen maasto on myös kovin raskas paikka opetella hiihtoa, yritä siinä sitten kokea onnistumisen iloa, kun kunto loppuu kesken ja hakusessa olevan tekniikan ansiosta tunnu tulevan juuri muuta tulosta kun hirveä hiki :D

      Joten, totesin, että opettelen sitä hiihtoa lapsuudenkodin lähettyvillä olevalla pururadalla, ladut ei ehkä ole kaikkein parhaimmassa kunnossa, mutta ainakin latuverkostoa on ja kun maastokin on tuttu, niin pystyy ne suurimmat mäet ehkä jopa välttämään :) Tämän ansiosta tuntuu tuo hiihdon harjoittelu paljon mielekkäämmältä ja lupasin itselleni, että kevään tullessa tuo menoni näyttää jo ehkä jopa hiihdolta.

      Toistaiseksi siis keskityn pysymään pienemmissä ja hitaammissa mäissä ja keskittymään siihen tekniikan opetteluun, se nopeus kehittyy kyllä sen sivussa kun taidot kehittyy...
      ja mitä kaatumisiin tulee, niin kun huomaa tasapainon pettävän niin kyykkyyn vaan ja pyllyllee, ei sitä kovin korkealta tipu ja vauhtikin tyssää äkäseen ;)

      Kilometrejä en katsele, en myöskään kelloa, opettelen nyt toistaiseksi vain nauttimaan hiihdosta :)

    • avutonhiihtäjä

      Hiihtokertoja tälle talvelle takana n. 10, nyt loppui. Eilen täräytin tasaisella mutkassa ladulta nurin ja olkapää on nyt melko kipeä. Toivottavasti ei koko talven liikunnat loppuneet tähän, mutta hiihtäminen loppui - se on varma.

      Tekniikkaa yritin opetella tasaisella, mutta eihän siitä mitään tullut, sellaista huteraa vaappumista. Ainoat hetket kun nautin hiihdosta oli kohtalaiset ylämäet, joita pääsi tahkoamaan ylös, ei pelkoa kaatumisesta ja hiihtäminen otti voimien päälle.

      Jos olkapää ei pahasti mennyt ja paranee pariin viikkoon, niin ostan lumikengät, niillä pääsee ainakin liikkumaan keväiseen luontoon ja on turvallisempaa.

      • siklitaavi

        Älä hyvä ihminen lopeta hiihtämistä! Kyllä se siitä lähtee. Ilmeisesti asetat itsellesi riman liian korkealle, etkä sitten pystykään siihen, mitä itseltäsi odotat. Muista, että tyvestä alkaen puuhunkin noustaan. Se vaappuminen kyllä ajan myötä tasaantuu, ja muista, että myös välinepuolen tulisi olla kunnossa. Huonoilla välineillä hiihtäminen ei ole oikeaa hiihtämistä, vaan jonkinlaista lankut jalassa lasuamista.

        Jos olet mennyt kohtalaisia mäkiä ylös, niin on sinun täytynyt tulla niitä alaskin, joten siinäpä se. Osta vain niiden lumikenkien sijaan kunnon sukset. Niillä pääsee maastossa pitdemmän päälle paljon lujempaakin kuin lumikengillä. Ja muista: Harjoittelu tekee mestarin!

        Itse jysäytin kerran lasketellessa olkapää edellä rinteeseen. Olkapää oli todella kipeä muutaman viikon, mutta mitään siellä ei ollut rikki. Samoin uskoisin olevan sinullakin.


      • avutonhiihtäjä
        siklitaavi kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen lopeta hiihtämistä! Kyllä se siitä lähtee. Ilmeisesti asetat itsellesi riman liian korkealle, etkä sitten pystykään siihen, mitä itseltäsi odotat. Muista, että tyvestä alkaen puuhunkin noustaan. Se vaappuminen kyllä ajan myötä tasaantuu, ja muista, että myös välinepuolen tulisi olla kunnossa. Huonoilla välineillä hiihtäminen ei ole oikeaa hiihtämistä, vaan jonkinlaista lankut jalassa lasuamista.

        Jos olet mennyt kohtalaisia mäkiä ylös, niin on sinun täytynyt tulla niitä alaskin, joten siinäpä se. Osta vain niiden lumikenkien sijaan kunnon sukset. Niillä pääsee maastossa pitdemmän päälle paljon lujempaakin kuin lumikengillä. Ja muista: Harjoittelu tekee mestarin!

        Itse jysäytin kerran lasketellessa olkapää edellä rinteeseen. Olkapää oli todella kipeä muutaman viikon, mutta mitään siellä ei ollut rikki. Samoin uskoisin olevan sinullakin.

        p*rse eellä puuhun noustaan, siihen olen tottunut tähän elämässä - mutta en hiihtämiseen. Huonoilla välineillä kieli vyön alla "lasuaminenhan" on juuri sitä parasta mitä hiihtämisellä on tarjota. Ei vauhdilla väliä, kunhan on turvallista, raskasta ja saa olla luonnossa.


    • veitsenterällä
    • Kahdet peltoset

      Kokeile peltosen nanopohjia, olisivatko ne helpommat? Niissä ei ole pitovoidetta, joka voi tarrata kiinni laskussa tms ja kaataa suksijan.

    • adgdga

      Loivaan rinteeseen harjoittelemaan laskemista ja tasapainoa. Ensin lasket metrin kaksi ja kun sujuu lähdet vähän ylempää. Ei näitä kirjekurssilla opi.

    • kaappoo

      Yksi vanha konsti: Älä tuijota suksen kärkiä, vaan suuntaa katseesi noin 5-10 metriä eteenpäin.

    • Anonyymi

      Vanha viesti 2013.
      Ja vieläkään ei pysytä pystyssä. Ja aiiiiina suomi ja kärkipaikalta.
      Jumalauta, menkää vaikka eri suuntaan sivakoimaan, jos silloin onnistuisi.
      Laturaivoa perkele.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe