Lievästi cp-vammasen kuntoutus

lau 80

miksi sei kela kuntouta meitä lievästi liikuntavammasia??

17

471

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykslievätapaus

      Käsittääkseni vaikeavammaisten kuntoutus on järjestettävä lain nojalla ( http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/kuntoutus ), mutta lievästi vammaisten kohdalla tällaista lakia ei ole. Koska lievästi vammaisten kuntoutus ei ole pakollista, niin KELA säästää rahojaan.

    • lau80

      säästetään väärästä asiasta !

    • Jade (alkuperäinen)

      Mun mielestä kuntoutustahon valikoitumisen perusteena pitäisi olla yksiselitteisesti kuntoutuksen tarve, eikä vamman näennäinen vaikeustaso, joka määrittyy karkeimmillaan tyyliin "jos voit mennä vessaan itse, et ole vaikeavammainen". Vammais- ja hoitotukien taso ja tarve kuntoutukseen eivät nykymaailmassa liity juurikaan toisiinsa, ja lainsäädäntö pitäisi uudistaa pikaisesti. Kukaan ei vain ole halukas tekemään siihen aloitetta, koska avainpaikoilla olevilta ihmisiltä puuttuu omakohtainen kokemus siitä, miten mahdottomaksi kuntoutuksen saaminen ja toteutuminen voi mennä.

    • lau80

      samaa mieltä!

    • siska

      On huvittavaa miten lievästi vammaiset leimataan kelassa täysin työkykyisiksi ja unohdetaan. Vasta kun pääset työterveyshuollon piiriin työelämässä aletaan kunnostasi olla taas kiinnostuneita, sillä sinut halutaan pitää työelämässä mahdollisemman pitkään - eli hyvänä veron maksajana. Opiskellessasi, ollessasi työtön tai ollessasi eläkkeellä ketään ei tunnu kiinnostavan. Kelaa ei myöskään tunnu kiinnostavan, että jo lievästi vammaisen työn saanti mahdollisuudet voivat olla aika huonot. Itse onneksi opiskelen alalla jossa tulen varmasti työlistymään, sillä tarjontaa on enemmän kuin työn hakijoita.

      Kela on suorasanaisesti ilmoittautunut, olevani täysin työkykyinen, joten kuntoutusta, rahaa fysioterapiaan tms ei heru. Kelan mielestä voisin lähteä tekemään uraa vaikka raksalle - joskaan kaiken logiikan mukaan en voi, sillä sitä duunia en kauhean kauaa jaksaisi vääntää, olenko siis täysin työkykyinen? En. Se että olen omatoiminen, olen käynyt ja käyn edelleen normaalit koulut, elän itsenäistä normaalia elämää jne, ei tarkoita, että vammani olisi kadonnut johonkin kuin taikaiskusta - paitsi tietysti jos kelalta kysytään.

      Mutta ainahan kaikkea voi viitata kintaalla ja sanoa, että muilla menee huonommin. Olenhan onnekas kun pystyn elämään normaalia tai lähes normaalia elämää jne. Ei siitä kyllä asiat mihinkään taida parantua...

      • ykstyötön

        En näe mitään estettä sille, miksi lievästi vammainen ei voisi työllistyä. Tunnen joitakin lievästi vammaisia, jotka ovat ihan hyviä työntekijöitä, ja tekevät duunia siinä missä muutkin. Itellä meni duuni kun firman tilaukset väheni, mutta ehkäpä taas joskus joku tarvitsee osaamistani. Lisäksi kuka tahansa vammainen voi ruveta yrittäjäksi. Mulla ei tosin ole mitään sellaista liikeideaa, jolla saisin asiakkaita.


    • Eija Tammi

      Valtio eiká Kunnat ikiná palkkaa vammaisia tóihin muuta kun vasta sitten kun on ihan pakko elákeikáá vaan nostetaan ja vanhat ajetaan loppuun táamá sitá mitá valtio haluaa

      • kjt

        Miten lievä cp vamma ilmenee teillä? Lapsellani todettiin diplegia alkuviikosta kohonneen alaraajojen lihasjäntevyyden takia. MRI kuvissa ei havaittu vaurioita. Lapsi on ollut normaalin kehityksen tahdissa kävelyä lukuunottamatta. Alkoi kuitenkin kävelemään itsenäisesti 1v7kk ikäisenä. Kävelystä huomaa että jalkojen lihakset eivät toimi kunnolla. Diplegiaan erikoistunut fysioterapeutti ei ole kuulemma koskaan aiemmin nähnyt yhtä lievää diplegiaa.

        Haluaisin kuulla onko jollain ollut vastaavaa kokemusta lievästä alaraajojen liikuntavammasta? En ole löytänyt mistään tietoa ja olo on aika turhauttava kun ei pysty tekemään mitään eikä osaa edes kuvitella mitä jatkossa tulee odottaa.


      • entykstyötön
        kjt kirjoitti:

        Miten lievä cp vamma ilmenee teillä? Lapsellani todettiin diplegia alkuviikosta kohonneen alaraajojen lihasjäntevyyden takia. MRI kuvissa ei havaittu vaurioita. Lapsi on ollut normaalin kehityksen tahdissa kävelyä lukuunottamatta. Alkoi kuitenkin kävelemään itsenäisesti 1v7kk ikäisenä. Kävelystä huomaa että jalkojen lihakset eivät toimi kunnolla. Diplegiaan erikoistunut fysioterapeutti ei ole kuulemma koskaan aiemmin nähnyt yhtä lievää diplegiaa.

        Haluaisin kuulla onko jollain ollut vastaavaa kokemusta lievästä alaraajojen liikuntavammasta? En ole löytänyt mistään tietoa ja olo on aika turhauttava kun ei pysty tekemään mitään eikä osaa edes kuvitella mitä jatkossa tulee odottaa.

        Lievä alaraajojen liikuntavamma ei juurikaan vaikuta elämään. En osaa ajaa tavallisella polkupyörällä ja jaloissa on vähemmän voimaa kuin vammattomilla.

        Pahimmat ongelmat, joita voisin kuvitella ja joissa mulla on ollut ongelmia, lienee koulukiusaaminen, parisuhteen hankkiminen ja työllistyminen. Vammaisena joutuu vähän enemmän näyttämään, että vammasta huolimatta pärjää elämässä. Lapsesi oppi kuitenkin nopeammin kävelemään kuin minä, joten eiköhän nämäkin asiat järjesty aikanaan, jos niiden eteen näkee vaivaa.

        Sen olen huomannut, että vammasta ei ole juuri haittaa, jos pitää itsensä hyvässä kunnossa.


    • kjt19

      Kiitos vastauksesta ja hyvä kuulla että et ole kokenut liikuntavammaa merkittävänä haittana.

      Nykypäivänä erilaisten normien saavuttaminen asettaa ihmisille turhankin suuria paineita ja helposti kaikki poikkeavuus huomioidaan negatiivisella tavalla. Kiusatuksi voi tulla helposti jo pelkästään perheen varallisuuden tai ulkonäön takia. Surullista että lapset/nuoret eivät osaa ajatella mitä he voivat saada aikaan kiusaamisella tai syrjimisellä. Tosin moni heistä viisastuu vanhempana ja katuu tekojaan.

      Liikuntavamma itsessään asettaa varmaankin rajoitteita alanvalinnan osalta, mutta todella surullista jos työelämässä muutoin jätetään huomioimatta työntekijät liikuntavamman takia.

      Oletko suurelta vai pieneltä paikkakunnalta? Jos saisit nyt vanhempana päättää, osaatko sanoa millaisessa asuinympäristössä olisit halunnut viettää nuoruuden ja lapsuuden. Asumme tällä hetkellä pienellä paikkakunnalla hankalien yhteyksien päässä. Meillä on mahdollista vielä muuttaa ja ajattelin että suuremman kaupungin lähettyvillä olisi huomattavasti helpompi liikkua. Pelkään eniten että mainitsemasi kiusaaminen ja työnhaun hankaluudet korostuvat pienessä kunnassa.

      Miten olet ylläpitänyt liikunnallista taitoasi? Oletko mies vai nainen ja millaisia ongelmia sinulla on ollut parisuhteen hankkimisen kanssa?

      Kiitos vielä paljon vastauksestasi!!

    • entykstyötön

      Olen kotoisin Helsingistä, mutta nyt asun Kuopiossa. Pidän kovasti tällaisesta kivankokoisesta kaupungista, joten ympäristönä viihdyn Kuopiossa. Toisaalta mulle oli jo pienenä selvää, että haluan erityispainotteiselle luokalle ja tällainen löytyikin Helsingistä. Siitä olikin sitten helppo päästä yliopistoon, kun oli jo alan opiskelua lukiossa. Pärjään kyllä, kunhan kulkuyhteydet on kunnossa.

      Liikuntaa harrastan ihan kävelemällä, juoksemalla, uimalla, pyöräilemällä ja kuntosalilla. Jalkapalloakin pelaan toisinaan, mutta en ole löytänyt säännöllistä treeniporukkaa Kuopiosta. Olen mies ja parisuhteen saamisen ongelmat ovat lähinnä siinä, että kun vamma näkyy ulospäin ja puheesta, niin kovinkaan moni ei viitsi tutustua ajatusmaailmaani kunnolla. Vaikka en minäkään ole kaikista naisista kiinnostunut.

      • ktj19

        Ikävä kuulla että parisuhteen osalta on ollut ongelmia. Luulen että naisille miesten ulkoinen olemus on tärkeämpää kuin toisinpäin. En itse näe siinä mitään ihmeellistä vaikka puolisollani olisi liikunnallisia rajoitteita. Uskon että näin ajattelevia naisiakin on olemassa. Puheen poikkeavuudet varmaankin "pelästyttävät" alkuun monia.

        Onko liikuntavamma aiheuttanut sinulle kiputiloja ja onko niitä saatu lievitettyä?

        Minulla on ollut koko elämän ollut alaraajat todella kireät ja kipeät ja nuorempana jaloissani oli kivuliaita lihaskramppeja. Kipuja en ole saanut lievitettyä muutoin kuin vedellä. Jaloissani on todettu rakenteellisia poikkeavuuksia, mutta en ole koskaan saanut selvitystä mistä ne johtuvat. Pelkään että suvussani voi olla joitain perinnöllisiä tekijöitä, jotka heijastuvat alaraajoissa.


      • entykstyötön
        ktj19 kirjoitti:

        Ikävä kuulla että parisuhteen osalta on ollut ongelmia. Luulen että naisille miesten ulkoinen olemus on tärkeämpää kuin toisinpäin. En itse näe siinä mitään ihmeellistä vaikka puolisollani olisi liikunnallisia rajoitteita. Uskon että näin ajattelevia naisiakin on olemassa. Puheen poikkeavuudet varmaankin "pelästyttävät" alkuun monia.

        Onko liikuntavamma aiheuttanut sinulle kiputiloja ja onko niitä saatu lievitettyä?

        Minulla on ollut koko elämän ollut alaraajat todella kireät ja kipeät ja nuorempana jaloissani oli kivuliaita lihaskramppeja. Kipuja en ole saanut lievitettyä muutoin kuin vedellä. Jaloissani on todettu rakenteellisia poikkeavuuksia, mutta en ole koskaan saanut selvitystä mistä ne johtuvat. Pelkään että suvussani voi olla joitain perinnöllisiä tekijöitä, jotka heijastuvat alaraajoissa.

        "Onko liikuntavamma aiheuttanut sinulle kiputiloja ja onko niitä saatu lievitettyä?"

        Toisinaan urheillessa lihakset kramppaa ja jää jumiin. Yleensä kivut hellittävät parin päivän päästä viimeistään. Lisäksi magnesium ennen treenaamista auttaa samoin kuin riittävä nestetasapaino. Karnosiinistäkin olen kuullut, mutta en ole kokeillut sitä. Urheiluhierontaa olisi ihan loistava saada, mutta en viitsi mennä sellaiseen niin kauan kun teen pätkätöitä.


      • kjt19
        entykstyötön kirjoitti:

        "Onko liikuntavamma aiheuttanut sinulle kiputiloja ja onko niitä saatu lievitettyä?"

        Toisinaan urheillessa lihakset kramppaa ja jää jumiin. Yleensä kivut hellittävät parin päivän päästä viimeistään. Lisäksi magnesium ennen treenaamista auttaa samoin kuin riittävä nestetasapaino. Karnosiinistäkin olen kuullut, mutta en ole kokeillut sitä. Urheiluhierontaa olisi ihan loistava saada, mutta en viitsi mennä sellaiseen niin kauan kun teen pätkätöitä.

        Kiitos vastauksista ja aurinkoista kesän odotusta. Tyttö aloittaa fysioterapian ensi viikolla ja saamme tukipohjalliset seuraavan kuukauden sisällä.

        Hän on niin päättäväinen ja aurinkoinen tyttö että en usko hänelle tulevan diagnoosin takia merkittäviä vaikeuksia. Jotenkin oli helpottava kuulla että et ollut kokenut liikuntavammaa merkittävänä esteenä.


      • tjk19
        entykstyötön kirjoitti:

        "Onko liikuntavamma aiheuttanut sinulle kiputiloja ja onko niitä saatu lievitettyä?"

        Toisinaan urheillessa lihakset kramppaa ja jää jumiin. Yleensä kivut hellittävät parin päivän päästä viimeistään. Lisäksi magnesium ennen treenaamista auttaa samoin kuin riittävä nestetasapaino. Karnosiinistäkin olen kuullut, mutta en ole kokeillut sitä. Urheiluhierontaa olisi ihan loistava saada, mutta en viitsi mennä sellaiseen niin kauan kun teen pätkätöitä.

        Jos palaat tähän ketjuun, niin osaatko vastata onko kuntoutus ja ohjaava fysioterapia sama asia?


      • entykstyötön
        tjk19 kirjoitti:

        Jos palaat tähän ketjuun, niin osaatko vastata onko kuntoutus ja ohjaava fysioterapia sama asia?

        Minutlla ei ole asiasta mitään tietoa, joten parempi etten edes arvaa. Luulisi, että soitto Kelaan antaa vastauksen. Tai sitten joku muu osaa vastata tähän kysymykseen paremmin.


      • tjk19
        entykstyötön kirjoitti:

        Minutlla ei ole asiasta mitään tietoa, joten parempi etten edes arvaa. Luulisi, että soitto Kelaan antaa vastauksen. Tai sitten joku muu osaa vastata tähän kysymykseen paremmin.

        kiitos kuitenkin vastauksesta. Kysyn seuraavalla lääkärinkäynnillä asiasta. Mielestäni kuntoutus sanana viittaa tehtyyn palveluun esim. fysioterapeutin tekemä venytysharjoutus tai muu vastaava liikerataharjoitus.

        Kävelyn liikerata on mun mielestä nyt edennyt venyttelyn myötä parempaan suuntaan.. "luonnollinen" lihaskireys varmaankin korosti jalkojen spastisuutta. Hieman kun saisi vielä kehitettyä tasapainoa, niin vältyttäisiin ikäviltä kaatumisilta. Venyttelyn vaikutus näyttää niin positiiviselta että toivoisin että tytär saisi vieläkin intensiivisempää fysioterapiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe