Hei. Olen todella kiinnostunut kätilön työstä. Olen nyt yhdeksännellä luokalla ja keskiarvoni on 7,8...voiko kätilöksi opiskella tällaisilla arvosanoilla ? entä voiko kätilöksi opiskella ammattikoulussa, eli onko pakko mennä lukioon ? Voiko Haluaisin mielummin mennä ammattikouluun, kuin lukioon opiskelemaan. Haluaisin varmaankin toimia nimenomaan siellä synnytyssalissa..millaista työ synnytyssalissa on ja mitä kätilö siellä tekee ?
Mielekäs ja sellainen työ mitä haluan tehdä on minulle tärkeämpää kuin hyvä palkka, mutta haluaisin kuitenkin tietää suurinpiirtein mikä on kätilön kuukausipalkka. Luulisin sen olevan 2000-3000 ? Eihän kätilö ainakaan yli 3500 voi saada ?
Voisiko joku kätilöksi valmistuva / kätilö kertoa kokemuksistaan ja vastata kysymyksiini ?
Kiitos jo etukäteen (:
Kätilön työ
6
1840
Vastaukset
- pätijä12345
Heipähei, kysyt nyt asiaa ammattiKORKEAkoulupalstalla. Kenties muuten aivan oikea palsta, kätilöksihän voi opiskella ammattiKORKEAkoulussa, mutta valitettavasti suoraan yläasteelta ei mitenkään pääse ammattiKORKEAkouluun.
Sinun on ensin käytävä lukio tai amis, ennen kuin voit hakea AMK:uun. Ammattikouluasioissa oikea palsta olisi "Ammattioppilaitokset" palsta tuossa tämän palstan alapuolella.
Tietenkin on hyvä, että kysyt asiasta jo tässä vaiheessa, jotta tiedät, kannattaako mieluummin käydä lukio vai amis ennen kuin haet AMK:uun. Sanoisin että lukio, niin ei ainakaan kenelläkään ole sanomista, että "ethän sä tolta pohjalta voi". - kätilöksi?
Kiitos oikein paljon asiallisesta vastauksestasi!
- Hulavenna-94
Heippa!
Laitan sinulle liitteeksi muutamia linkkejä joissa on hyvää tietoa kätilön ammattin liittyen. Olen itsekkin juuri tänään näitä nettisivuja lueskellut, koska olen itse kiinnostunut opiskelemaan tätä alaa. Luulen että kysymyksisi löydät vastaukset laittamistani linkeistä.
Vielä siitä että et voi suoraan 9-luokan jälkeen lähteä ammattikorkeakouluun, vaikka niin mukavaa se varmasti oliskin kun on jo unelma-ammatti johon haluaisi jo valmistua.
Sitä vielä että menetkö lukioon vai ammattikouluun? Jos päätät mennä lukioon niin se on yleissivistävää ja voivat katsoa sen valintakokeessa hyväksikin, mutta jos haet ammattikouluun niin voit valita jonkun hoito-alaan liittyvän ammattin, ja sitäkin voidaan valintakokeessa katsoa hyödyksi. Itse olen sitä mieltä että lukiossa menee se kolme vuotta oikeastaan roskiin koska siinä ajassa voisit saada ammattikoulusta ammatin!
http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/hoitotyo-katilo/
http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=4aac2b55-3264-4c38-9e82-f4351e6e031c
http://www.jamk.fi/koulutus/tutkinnot/nuoret/sosiaalijaterveysala/hoitotyo/katilotyonsv
http://www.opiskelupaikka.fi/Koulutus/Ammattikorkeakoulu/AMK-Sosiaaliala-terveysala-ja-liikunta-ala/Hoitotyon-koulutusohjelma-katilo - lsjfoweajfoåwiejdwoe
Ensin lukio tai ammattikoulu. Oikeastaan ei ole edes väliä, kumpi. Se, josta saat paremmat arvosanat merkkaa enemmän, kun haetaan ammattikorkeaan, josta siis todella on ainoa tie kätilöksi. Tällöin luet vielä samalla sairaanhoitajaksikin (kätilön opinnot tulevat tuohon "päälle" ikään kuin. Mutta tämä ei ole vielä ajankohtaista..
Lukiota puoltaa ehkä juuri yleissivistys ja ajattelun kehittyminen, josta on taatusti hyötyä ammattikorkeassa. Amiksessa on aika matala taso yleisaineiden suhteen, joten ammattikorkeaan hyppääminen voi olla liian raskasta ja työlästä amikseen verrattuna.
Kummastakin koulusta tulleena kuitenkin pärjää, eli valitse amis tai lukio sen perusteella, kumpi tuntuu enemmän omaltasi ja kummassa pärjäät paremmin. - tervetuloa ...
Ei ole pakko mennä lukioon. Jos nyt näyttää, että lukeminen ei ole sun juttu ja mieluummin haluat ammattikouluun, niin ammattikoulu voi olla tosi hyvä valinta. Todistus pitää olla aika hyvä, että pääsee kätilöksi. Jos olet enemmän käytännön ihminen, niin voit saada parempia numeroita ammattikoulusta kuin lukiosta, ja voit sitä kautta päästä kätilöksi paremmin. Esimerkiksi lähihoitajakoulutus on kätilölle oikein hyvä pohjakoulutus, ja suuntautumisvaihtoehdoista varsinkin lasten ja nuorten hoito tai sairaanhoito.
Käsityksesi palkasta on aika oikea. Palkkaan vaikuttaa ikälisät, joita tulee vuosien myötä. Usein kätilö tekee kolmivuorotyötä ja saa vuorolisiä myös.
Kätilön työ on antoisaa eikä se lopu. Niin kauan kuin syntyy lisää ihmisiä, aina tarvitaan kätilöitä. Urakehitysmahdollisuuksia ei paljon ole, mutta omassa työssä voi tulla aina paremmaksi. Ulkomaille pääsee aika helposti, jos haluaa tehdä välillä töitä esim. kehitysmaissa. - Hullu oot
Kuka haluu nähdä revittyjä p***ja 8 h päivässä??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454422Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232879Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412632Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?831606Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161508- 491229
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2021052- 45996
- 59993