Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

"Syömishäiriöturvallinen" yksilölaji tytölle?

Pelokas äiti

6-vuotias tyttö, joka rakastaa keijukaisia ja inhoaa kaikkia "poikajuttuja". Tyttö on 3-vuotiaasta asti käyny liikuntaleikkikoulussa, mutta nyt alkoi sen viimeinen kevät niin pitäisi ehkä ohjailla tyttöä jo jonkin urheilulajin pariin.

Yksilölaji siksi, että tyttö on aikamoinen laumasielu ja oppisi yksilölajissa ehkä pärjäämään myös ilman ryhmää. Tyttö ei siis ole ujo vaan muuten vaan kaikkialla laumaantuu varsin äkkiä.

Tulee mieleen moniakin mahdollisesti tyttömäiselle tytölle sopivia lajeja, mutta kun... Kun olin teini-ikäinen ratsastusvalmentajani "kannusti" minut anoreksiaan, ja en halua sellaista lapselleni joten ratsastukseen, balettiin, voimisteluihin ja taitoluisteluun suhtaudun aika epäilevästi. Etenkin kun tyttö vaikuttaa perineen äitinsä kilpailuvietin (ja on vielä ryhmäilijä) niin äkkiä siinä alkaa tuijotella makkaroitaan, että voisiko menestyä vielä vähän paremmin... Toki lähes kaikki lajit ovat aluksi söpöstelyä, mutta eivät välttämättä sitten muutaman vuoden päästä.

8

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta löytyy

      Kamppailulajit (judo, karate tms) ehdottomasti! Tasa-arvoista, tervehenkistä ja voimaannuttavaa urheilua tytölle.

      • judoilia

        Judo ei ainakaan ole hyvä, jos aikoo kilpailla. Siellä kilpailusarjahan määräytyy painon mukaan, ja itse ainakin halusin aina olla samassa sarjassa kuin kaverit, vaikka olin paljon pidempi kuin he. Eli jatkuvaa laihduttamista minun kilpailu-urani oli.


      • Judokoutsi
        judoilia kirjoitti:

        Judo ei ainakaan ole hyvä, jos aikoo kilpailla. Siellä kilpailusarjahan määräytyy painon mukaan, ja itse ainakin halusin aina olla samassa sarjassa kuin kaverit, vaikka olin paljon pidempi kuin he. Eli jatkuvaa laihduttamista minun kilpailu-urani oli.

        Asian ei tarvitse olla näin. Painonpudotukseen ei kannusteta, ja nykyään monet lapset ovat onneksi oppineet pitämään sitä hölmönä touhuna. Tässä on tietysti myös vanhemmilla vastuuta.


    • dyuo

      Tennis? Hiihto? Suunnistus? Tanssi, siis joku muu kuin baletti? Eli nykytanssi, flamenco, jazz-tanssi, onhan noita... Ei kai sen lajin tarvitse niin kovin "tyttömäinen" olla, vaikka tyttö olisikin tyttömäinen. Meillä 5-vuotias on aina ollut niin prinsessaa ja keijua, ja olen miettinyt vähän samoja juttuja, mutta mä en kyllä näe mitään pahaa ryhmäharrastuksessa. Tyttö tykkää hirveästi tanssia, joten jotain sellaista hän tulee varmaan harrastamaan jatkossakin, joko ryhmässä tai yksilönä.

    • 111

      Itse ehdottaisin luistelua, vaikka oletkin epäileväinen! Se on monipuolista, ja siinä lapsi pääsee toimimaan yksin ja kehittämään itseään, sekä toimimaan myös ryhmän jäsenenä. Luistelussa arvostetaan myös tervettä kehonkuvaa, koska todellinen faktahan on, ettei lapsi jaksa luistella jos ei ole energiaa.

      Lajin harrastaminen on kyllä pidemmällä tähtäimellä kallista, mutta se tarjoaa lapselle erittäin hyviä ja hyödyllisiä taitoja myös tulevaisuudessa. Ja kaikista tärkeintä se on hauskaa!! :)

      Itse olen ikuiseti kiitollinen omille vanhemmilleni, että he laittoivat minut 4 vuotiaana luistelukouluun, se oli myös alku 20 vuotiselle luistelu uralleni, Minullle harrastuksestani nyt näin tulevaisuudessa on ollut ainoastaan hyötyä, niin koulussa, vapaa-ajalla kuin työelämässä. :)

    • Rane666

      Sumopaini on mainio laji!

    • hhhhhhhhhhhh

      Minusta tuntuu, että sinulla on se ongelma..ei lapsella...

    • Futistyttö

      Jos haluat hyvän yksilölajin, jossa ei ole syömishäiriö vaaraa, niin ei mitään tanssia tai voimistelua. Sanoisin että tennis on sellainen. Siinä saa liikkua, kilpailla ja se on yksilölaji. Eikä siinä syömishäiriöiset pärjää. Joten tennis...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe