Useimmat naiset lihovat vaihdevuosien aikana, vain aniharvat säästyvät kilojen karttumiselta. Onkohan totta että kilojen kertyminen hidastuu sen jälkeen kun menkat on loppuneet kokonaan? Olen saanut sen käsityksen että se pahin lihomisbuumi ajoittuu aikaan pari vuotta ennen menkkojen loppumista. Itselleni on alkanut kertyä kiloja vaikka urheilen päivittäin ja ruokavaliokin on kevyt kasvispainotteinen. Vähän hirvittää että minkälaisiin lukemiin vaaka päätyy tällä menolla jos ei kilojen kertyminen ala hidastua.
Hidastuuko lihominen jossain vaiheessa?
28
2239
Vastaukset
- Hormoonihurmio
Ei lihominen ole mitenkään automaattista, elämäntavoistahan se riippuu, jos ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. Se voi hidastaa aineenvaihduntaa niin paljon, että ihminen ei laihdu, vaikka kuinka söisi terveellisesti ja liikkuisi melkein päätyökseen.
Epäilen kuitenkin, että et ole itsellesi ihan rehellinen ruokailujen suhteen. Kokeilepa vähän aikaa kirjata jokaikinen suupala ja mieti, oletko sittenkin ruvennut syömään enemmän kuin ennen. Toinen syy - niin paradoksaaliselta kuin se kuulostaakin - voi olla, että syötkin liian VÄHÄN. Silloin elimistö luulee, että on nälänhätä ja pitää kiinni viimeisestäkin rasvanmurenesta.
Vanhetessa aineenvaihdunta hidastuu, ja voi myös olla, että arkiaktiivisuus vähenee, ei tule samalla tavalla puuhatuksi kuin ennen.
Hormonikorvaushoito voi myös lihottaa (ainakin sitä kautta, että se lisää ruokahalua niin kuin minulle kävi). Minulle tuli ensimmäisten kuukausien aikana kuusi kiloa lisää. Sen jälkeen (noin viidessä vuodessa) on tullut vielä pari kiloa, mutta nykyisin paino pysyy suunnilleen vakaana.
Olen huomannut, että monet nuorempana pyylevät naiset ovat laihtuneet 70-80-vuotiaina. Se liittyy todennäköisesti makuaistin heikkenemiseen ja siihen, ettei ruoka enää maistu yhtä hyvältä kuin ennen. Monilta vanhuksilta menee ruokahalu, tai sitten muistin heiketessä suorastaan unohtavat syödä. - Nainen 48
Siskoni oli ennen ylipainoinen ja kun vaihtarit hänellä loppui hän laihtui todella hurjasti ja syytä ei löydetty.
Minä olen 48 vuotias ja nyt kun mensut tulee joka toinen kuukausi on painoni pudonnut. En ole kuitenkaan ollut ylipainoinen. - kiloperkk
Olen ollut koko elämäni ajan hoikka ja timmissä kunnossa, aivan viime vuosiin asti. Siitä päättelen ettei kevyt ruokavalio ja liikunnallinen elämäntapa ainakaan ole olleet syynä viime aikojen lihomiseen. Kilpirauhasessa ei ole vikaa, ei ole myöskään diabetesta. Ainoa luonnollinen selitys on hormonitoiminnasta eli vaihtareista johtuva kilojen karttuminen. Edes liikunnan lisääminen kahteen ja puoleen tuntiin päivässä ei näytä auttavan. Käytän rasvaa vain noin ruokalusikallisen päivässä sillä ainoalla leivänpalalla jonka syön, sokereita en käytä ollenkaan, paistettuja ruokia syön äärimmäisen harvoin, lihaa ja kalaa en ollenkaan. En käytä myöskään alkoholia enkä tupakoi, en syö karkkeja. Tyypillinen ateria on pakastemarjoja ja maitorahkaa tai linssisosekeittoa.
- Pah2
Kiloperkk: taidat syödä liian vähän... Elimistö käy säästöliekillä, eikä elimistösi polta edes tuota liian ! vähäistä määrää.
Olen 54-vuotias ja painoni on pysynyt 28 vuotta välillä 57-62 kg. Myös viime vuodet. Vaihdevuodet alkoivat vaivaamaan 4½ vuotta sitten. Vuoden olen syönyt Femoston 1/10. Yhtään ei ole tullut painoa, päinvastoin. Oireita on sen verran, että ruokahalukin menee. Liikun 3-6 t/viikossa, syön aika lailla terveellisesti ja iltaisin juon 1-2 alkoholiannosta. Tosin sohvalla en vietä aikaani juuri ollenkaan. Olen levoton sielu :).
Mutta yksilöitähän me ollaan. - Fysioammattilainen
joo, jos liian våhän syö, elimistö menee ns hätätilaan ja rupeaa säästämään jouleja. Ei laihdu, vaan kaikki mahdollinen ravinto kertyy elimistöön, kun aivot luulee, että on nälänhätä tullut. Tällainen liialllinen kitkuttaminen voi uusimman tiedon mukaan jopa muuttaa aivokemiaa niin, että hormonitoiminta ruuansultuksen osalta muuttuu pysyvästi. Jatkuva vähällä ruualla olo pitää elimistön tässä hätätilassa, jolloin stressin vaikutuksesta adrenaliinia ja kortisolia erittyy liikaa ja se vaikuttaa aivoihin niin, että tosiaan nuo ruuansulatushormonit lakkaa toimimasta oikein.
Rasvaakin syöt aivan liian vähän. Aivot arvitsevat glukoosin lisäksi myäs hyviä rasvoja. On tässä tullut nähtyä niin monta tapausta, että liiallinen nälillään olo aiheuttaa jopa dementiaa.- kiloperkk
Olen syönyt samalla tavalla koko aikuisikäni, miksi sitten vasta nyt elimistöni alkaisi valittaa asiasta? Jos kyse olisi jostakin tuollaisesta, olisin alkanut lihoa jo 20-vuotiaana.
- Nainen 48
Minulle töissä sanotaan, että syön vähän. Harrastan reipasta kävelyä. Painoni on alkanut tippua. Syksyllä painoin vielä 57-58kg ja nyt on ollut koko ajan 55.5kg
Pyrin syömään raejuustoa jossa on runsaasti proteiinia ja lisäksi päivisin syön hedelmiä joka tauolla. Vettä juon 1l/pv
Muutaman ruisleivän päivän aikana syön, jonka päällä on margariinia ja juustoa 15%, salaatinlehti ja tomaatti. - NAINEN 50V.
Nainen 48 kirjoitti:
Minulle töissä sanotaan, että syön vähän. Harrastan reipasta kävelyä. Painoni on alkanut tippua. Syksyllä painoin vielä 57-58kg ja nyt on ollut koko ajan 55.5kg
Pyrin syömään raejuustoa jossa on runsaasti proteiinia ja lisäksi päivisin syön hedelmiä joka tauolla. Vettä juon 1l/pv
Muutaman ruisleivän päivän aikana syön, jonka päällä on margariinia ja juustoa 15%, salaatinlehti ja tomaatti.HÄH,ETKÖ MITÄÄN MUUTA SYÖ KOKO AIKANA LÄMMINTÄ MUONAA??? MAHTA OLLA KOVA VÄSYMYS JA HUONOT VERET TUOMOISILLA " LENTÄJÄNEVÄILLÄ"
- Fysioammattilainen
Nainen 48, tuohan kuullostaa oikein suunnitellulta ruokavaliolta liikuntamäärääsi ja -lajiin nähden. Ei siinä vikaa ole. Ehkä ne työkaverisi syövät liikaa...Ihmisen koko määrää myös kulutuksen. Pieni tarvii vähemmän ja iso enemmän.
Kiloperkk taas ihmettelee, miksei jo nuorena ole alkanut lihomaan. Siihenkin on monta syytä. Ihminen ei kaikesta tekniikan kehityksestä huolimatta voi biologialle oikein mitään. Solut on tehty kestämään tietyn aikaa ja noin 40-50v elimet alkaa vähitellen takkuamaan, Tulee sitä sun tätä vaivaa, vaikka kuinka vastustaa. Elimistön palautuminen harjoituksista on kaikkein selvin merkki tästä. Nuorena kun yön yli nukkui niin aamulla oli taas täydessä vedossa.
Sama koskee myös painoasioita. Aineenvaihdunnan hidastuessa ruuansulatus ehtii varastoida enemmän rasvaksi, koska ruokavaliosi on todella niukka ja rasvoja on aivan liian vähän. Nuorena aineenvaihdunta on nopsempaa ja kulutus kovempaa juuri sen nopeamman palautumisen vuoksikin.
Kortisolin ja muiden stressihormonien vaikutuskin tulee ilmi vasta keski-iässä, kun silloin nuorena nukkuu paremmin ja stressi ei pääse näin vaikuttamaan ruuansulatuskemiaan.
Sinuna kyllä lisäisin hiukan hyvien rasvojen määrää, kananmunaa ja kalaa, jos vain niitä voit syödä. Lienenkö väärässä, mutta jotenkin saan viesteistäsi sellaisen kuvan, että olet kurinalainen, tarkka ja tinkimätön itseäsi kohtaan. Joskus tällainen perfektionistinen elämänasenne itsessään voi jo aiheuttaa stressiä, joka siis lisää niitä vääriä hormoneja. Jospa hiukan löysäisit pipoa ja olisit itsellesi armollisempi. Ehkäpä niitä endorfiineja ja oksitosiinejakin alkaisi irrota verenkiertoon, jolloin elämä voisi olla hauskempaa.- Nainen 48
"Nainen 48, tuohan kuullostaa oikein suunnitellulta ruokavaliolta liikuntamäärääsi ja -lajiin nähden. Ei siinä vikaa ole. Ehkä ne työkaverisi syövät liikaa...Ihmisen koko määrää myös kulutuksen. Pieni tarvii vähemmän ja iso enemmän."
Juu, ei minunkaan mielestä mitään vikaa. Töissä joudun käyttämään lihaksiani, joten arvokkaat lihakset ovat kehyttyneet luonnollisesti. ;)
Minä olen 159cm ja tuo 55.5kg on ihan hyvä painoni.
Saattaa olla että hormooneista johtuu tuo painon pudotus ts. hormoonit vähentyy ja siten turvotuksetkin häipyy.
- kyl lihottaa
Varmaan nuo ruokavalio-ohjeet on kohdallaan, itsellenikin. Silti olen samaa mielta kiloperkk kanssa siitä, että vaihdevuosien hormonimuutokset aiheuttavat herkemmin lihomista ja vatsanseudulle kertymistä. Näkeehän sen naisista, jotka ovat yli 50v! Sinällään se ei minusta edes haittaa, iloinen ilme on tärkeämpi. Saahan se näkyä, että on ikää ja lapsiakin tullut tehtyä.
- Pikkunainen
Eivät kaikki vanhenevat naiset liho. Eivät vatsan kohdalta tai muualtakaan. Omassa suvussani naiset ovat normaalipainoisia tai hoikkia ja kaikilla on selkeä vyötärö. Itse olen 55-vuotias, 154 cm pitkä, 46 kg painava. Näin on ollut koko ikäni. Jos joskus on tullut tilapäisesti pari ylimääräistä kiloa, niin ne ovat sijoittuneet reisiin, ei koskaan vyötärölle, joka minulla on hyvin kapea. Enkä tarvitse siihen mitään poppakonsteja. Hyvinvointia ylläpitävän ruokavalio ja liikunta riittävät. Se on geeneistä kiinni. Hormonikorvaushoitoa olen käyttänyt 3 vuotta ja sitä ennen e-pillereitä koko ikäni. Nämäkään eivät ole minua lihottaneet.
- tällä laihtuu...
Omista kokeilimistani paras ja tehokkain laihdutuskeino: aamupalaksi kahvia ja yksi makea keksi. Vettä lisäksi, ei muuta. Puolenpäivän jälkeen voi sitten syödä jos on nälkä, mutta vain silloin. Säännölliset ruoka-ajat voi unohtaa. Leipää ja pastaruokia pitää varoa, kaikkea muuta mielihalujen mukaan. Illalla ennen nukkumaanmenoa jotain sen verran, jotta nälkä ei kurni yöllä.
- tällä laihtuu...
Kyllä toimii, paino on pudonnut tammikuusta parisen kiloa, vaaka näyttää nyt 63 kg, tavoite olisi 60-61, sen alle en uskalla enää tässä iässä mennä, mutta jos siihen pääsisi, pituutta on 166.
- Lähteelähtee mutta
tällä laihtuu... kirjoitti:
Kyllä toimii, paino on pudonnut tammikuusta parisen kiloa, vaaka näyttää nyt 63 kg, tavoite olisi 60-61, sen alle en uskalla enää tässä iässä mennä, mutta jos siihen pääsisi, pituutta on 166.
Tuollainen on nälkiinnyttämisdieetti ja aiheuttaa vakavan hivenaineiden ja vitamiinien puutoksen. Kyllähän sillä laihtuu mutta sen jälkeen ei olekaan enää terve. Monipuolinen ja kulutukseen suhteutettu ruoka on terveellisintä ja silläkin laihtuu jos haluaa.
Olet jo selvästi normaalipainossa, turha enää laihduttaa lisää. - tällä laihtuu...
Lähteelähtee mutta kirjoitti:
Tuollainen on nälkiinnyttämisdieetti ja aiheuttaa vakavan hivenaineiden ja vitamiinien puutoksen. Kyllähän sillä laihtuu mutta sen jälkeen ei olekaan enää terve. Monipuolinen ja kulutukseen suhteutettu ruoka on terveellisintä ja silläkin laihtuu jos haluaa.
Olet jo selvästi normaalipainossa, turha enää laihduttaa lisää.Minulla on sellainen käsitys, että laihtuminen on aina jossain määrin epäterveellistä, oli se toteutettu millä tavalla tahansa, mutta ei tässäkään ole ideana nälkiintyä, koska kuitenkin iltapäivisin ja iltaisin saa syödä niin täysipainoisesti kuin katsoo tarvitsevansa.
Dieettiohje on peräisin nuoruudestani, 70-luvulta, jolloin kuulin siitä ensimmäisen kerran hunajadieetin muodossa, siinä aamiaiseksi nautitaan lusikallinen hunajaa, sopii varmaan paremmin teen ystäville.
Olennaisin hyöty tässä on normaalin nälän tunteen kokeminen siedettävänä. Suurin vaihdevuosien myötä tullut muutos syömiseen onkin itselläni ollut siinä, että en ole ollut päivittäin enää juuri koskaan nälkäinen, niin kuin sen luonnostaan kuuluisi olla.. Henkistä veltostumista kaiketi. Toinen syy lihomiseen on minulla ollut ravinnon koostumuksessa, laihoilla päivilläni olen aina rajoittanut hiilihydraattien määrää, ei paljoa, mutta kuitenkin tietoisesti.
Ikääntyminen on tietysti itsessään ongelmallista, koska keho muuttuu koko ajan rasvaisemmaksi, vaikka paino pysyisi samana. Löysin kymmenen vuoden takaisen rasvaprosenttimittauksen, jotain 21 näytti olleen, siihen ei enää päästä eikä edes tavoitella, täysi mahdottomuus.
Hormonikorvauksen on ole huomannut ainakaan lihottavan, estogeenivajaus sen sijaan taitaa aiheuttaa.
- Taas biologiaa
Kyllä tuollainen yhden lämpimän aterian ja muu aika hyvin vähin eväin -touhu sopii varmaan sellaiselle ihmiselle, joka ei paljon mitään touhua. Äkillinen verensokerin nousu tuon ainoan aterian jälkeen pistää elimistön koville. Kyllä tuolla konstilla varmaan laihtuukin, mutta kylkiäisenä varmaan on mieliala vuoroin ylhäällä ja alhaalla ja kiukkuilee turhan takia. Ei kuullosta kyllä kovin houkuttelevalta loppuelämältä.
Miksei kukaan ehdota aivan luonnollista ruokailua. Syö sen verran että nälkä lähtee. Eli suomeksi sanottuna. Kun syö hitaasti ja nauttii ruuastaan, voi lopettaa heti kun ei ole enää nälkäinen. Rauhallisesti syöden aivot ehtii rekisteröidä näläntunteen ja kylläisyyden tunteen. Tällä konstilla ei myöskään liho.
Jostakin luin, että ikääntyvien ihmisten taipumus keskivartalolihavuuteen on myös biologian sanelema juttu, mille ei oikein voi mitään Ylimääräistä rasvaahan keho kerää vieläkin, koska muinoin on ollut siihen tarve. Ei koskaan tiennyt, milloin tulee huonot ajat. Nyt niitä huonoja aikoja ei enää tule, mutta eihän solut ja geenit sitä tiedä.Ikääntyvän ihmisen on helpompi kuljettaa tuo vararavinto keskivartalossaan.
Nyt kun eletään runsaiden ruokapöytien äärellä, on siis joka suupalaa harkittava, ettei ala kertymään tuota vararavintosäkkiä. :)
ai niin, kuukautiskietokin muuten kuluttaa energiaa. En tiedä minkä verran, mutta kyllä silläkin on aineenvaihdunnan hidastumisen lisäksi merkitystä tässä lihomistaipumuksessa. Mutta ei lihominen yksin naisten ongelma iän myötä ole. Ktsokaa vaikka noita ukkojakin! Ei nekään niin timmejä ole viiskymppisinä. Yhtä vaikea heidänkin on sixpackinsa säilyttää.- mihin silmäni laitan
Totta..kyllä tuolla uimahallilla näkee ukkoja jotka "odottaa" yhdeksännellä kuulla.
Järkyttävän näköistä kun jalat ei kanna ja nivelet ovat mäsänä..Siinä sitten vain katsellaan nuoria naisia.
Sitten vielä ukkelit laittakaapa hieman peittävämmät uikkarit, eli lahjetta lisää.
Sellaiset "Tarzanin" uimahousut ei enää istu..mutta ainahan naisena voin katsella muualle..
Miks aina vaaditaan naiselta hoikkuutta ja kauneutta?
- TGaas biologiaa
niin, naisellakin iän myötä rasva alkaa kertyä maskuliiniseen tyyliin ja siksi tuo mahakumpu yrittää väkisin työntyä esiin. Meillä naisilla vaan on lähtöasemissa etulyönti miesten keskivartalolihavuuteen nähden: meillä tuo testosteroni pääsee vaikuttamaan vasta tässä vaihtari-ikäisenä. Siihen asti estrogeeni hormoni suojaa meitä vatsalåskiltä ja nimenomaan siltä viskeraalirasvalta.
Satuitteko muuten tv:stä näkemään erään dokkarin, jossa kerrottiin, että naisilla, jotka käyvät plastiikkakirurgilla leikkauttamassa pintasilavaa pois, rasva alkaakin kertyä sisäelimiin.... ei siis olekaan niin kovin terveellistä hommaa tuo vatsamakkaroiden ja jenkkakahvojen poisto. Saattaapi seurata rasvamaksa ym sisuskalujen hukkuminen ihraan.- Mikähän lienee
Eipä kai se sisäinen rasva lisäänny rasvaimusta. Mutta olisiko taustana se että kun rasvaimun jälkeen ollaan hoikempia, syödään vapaammin. Lihottaessa ne rasvasolut suurenee mitkä on olemassa, eli se sisäinen rasva lisääntyy mutta ei ole enää ulkoista joka voisi lisääntyä.
- taas biologiaa
kyllä se tuossa ohjelmassa nimenomaan oli tutkittu, että rasvaimun jälkeen elimistö pyrkii kuitenkin johonkin aivosopukoihin rakennetun systeemin vuoksi saavuttamaan ko henkilölle aiemmin jo ns tutuksi tulleeseen rasvamäärään ja kun ulkopuolella ei ole enää rasvasoluja joita kasvattaa, niin sisäiset, olemassaolevat rasvasolut alkaa kasvaa. tämä selitettiin siinä dokkarissa aivan a:sta ö:hön.
- normipainoinen
Olen 56. Vaihdevuodet eivät vaikuttaneet painooni, mutta olen kyllä muuttanut ruokavaliotani monistakin syitä vähärasvaiseen ja proteiinipitoiseen. Lempilajini ovat hölkkä ja kuntosalilla käynti. Näytän yllättäin hyötyvän liikunnasta enemmän kuin ennen vaihdevuosia, varsinkin lihaskuntoharjoituksista. Hormooneista varmaan johtuu.
- taas biologiaa
Nimenomaan. Testosteronin vaikutus lisääntyy vaihdevuosien myötä ja estrogeeni vähenee, joten rasvan kertyminen suojaamaan mahdollista tulevaa elämää vähentyy. On helpompi pitää kurissa mahaläskit ja takapuolen ja reisien läskit. Tosin samaa vauhtia vähenee läskit muualtakin. Mutta on tosiaan totta, että kun energiansaanti on kohdallaan, ei lihomista tapahdu niin helposti kuin fertiili-iässä. Täytyy kyllä olla onnellinen, että silloin kun me nykyiset vaihdevuosi-ikäiset oltiin nuoria, ei ollut mitään höttöruokia ja herkkuja tarjolla. Ties kuinka paksuja mötiköitä olisimme olleet vaihdevuosien kynnyksellä. Ja kun silloin on saavuttanut jonkin painon, aivoihin tosiaan jotenkin rekisteröityy jokin "tavoita", johon elimistö pyrkii. Tämä on varmaan myös jokin muinainen selviytymiskeino. täytyy kerätä varastoja pahojen päivien varalle
- ......
Olet oikeassa buumista, ihan yksinkertaisesti itselläni se johtui alituisesta nälättämisestä. KK loppuivat puoli vuotta sitten ja nälättäminen myös.
Melkein 10 kiloa tuli lisää.
Toivotaan easy come easy go.
Kokeilen leivätöntä dieettiä. - Iso Myy
Vaihdevuodet EI lisää painonnousua, vaan elämäntavat. Kun tiedetään, että tässä iässä perusaineenvaihdunta vähenee n. 100 kcal/vrk, niin sen verran pitää nipistää syömisistä ja lisätä liikuntaa. Muutenkin pitää ensin rehellisesti laskea vaikka excel-taulukon avulla, paljonko kaloreita sisäänsä pistää päivän mittaan. On niin helppo huijata itseään. Eikä tarvitse kuin parisataa ylimääräistä kaloria, niin tulee se kilo per kuukausi. Pitää nipistää vähän joka ateriasta, siinä se. Ja iltapalana syödä esim. 10 mantelia, kananmunan valkuaisia ja omena tai päärynä, ei leipää ja muuta mussutusta huomaamatta. Ja ruokien väli on hyvä olla n. 3 tuntia, ei jatkuvaa pientä napostelua.
- Nivel
Hei Iso Myy
Kiitos hyvistä tiedoista..nuo on ihan totta ja toimiva ratkaisu painonhallintaan.
Jatkuva napostelu on pahinta ja siitä tulee tapa.
Itse säästän ruisleipäannokseni iltaan koska silloin nälättää pahiten eikä sitten nukuta tyhjällä vatsalla. Toisekseen suolaa sisältävä ruisleipä pidättää sitä vessarumbaa yöllä. Näillä eväillä ja konsteilla ei paino nouse..ei myöskään laske.
Tuosta laastarin puolituksesta olen edelleen toista mieltä..Siinähän vain sivuvaikutukset lisääntyy ja varsinainen hoitovaikutus jää olemattomiin.
(Ai se olikin tuolla toisella sivulla..no kuitenkin) - Ei suolaista
Nivel kirjoitti:
Hei Iso Myy
Kiitos hyvistä tiedoista..nuo on ihan totta ja toimiva ratkaisu painonhallintaan.
Jatkuva napostelu on pahinta ja siitä tulee tapa.
Itse säästän ruisleipäannokseni iltaan koska silloin nälättää pahiten eikä sitten nukuta tyhjällä vatsalla. Toisekseen suolaa sisältävä ruisleipä pidättää sitä vessarumbaa yöllä. Näillä eväillä ja konsteilla ei paino nouse..ei myöskään laske.
Tuosta laastarin puolituksesta olen edelleen toista mieltä..Siinähän vain sivuvaikutukset lisääntyy ja varsinainen hoitovaikutus jää olemattomiin.
(Ai se olikin tuolla toisella sivulla..no kuitenkin)Kokemukseni mukaan illalla ei kannattaisi syödä mitään suolaista, kuten edellisen kirjoittajan mainitsemaa ruisleipää, joka "pidättää vessarumbaa". Suola kun kerää nestettä elimistöön, mikä näkyy aamulla kasvojen ja varsinkin silmäluomien turvotuksena. Ei todellakaan kaunista yli viiskymppistä naista!
Illalla ei pidä juoda liikaa (esim. teetä), jos pelkää yöllä vessarumbaa. Ja niin hyvää ja terveellistä kuin ruisleipä onkin, niin senkin voi nauttia vähäsuolaisena ilman suolaisia leikkeleitä tai keittää vaikkapa suolatonta kaura- tai muuta puuroa, joka varmasti auttaa iltanälkään, eikä turvota. Puuroon ei tosiaankaan tarvitse lisätä suolaa tai sokeria, vaan sen voi nauttia vaikkapa pakastemarjojen ja maidon kera.
- Nainen 48
Painoni vain tippuu koko ajan. Tänään vaaka näytti 52.9kg kun se oli muutama viikko sitten vielä 54.5kg ja viime syksynä 58.5kg Taitaa sama tapahtua minulle, kuin siskolleni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110