Tietokonetuulettimet autoon

elko-amatööri

Tarkoitus olisi laittaa 4x 120mm tietokonetuuletinta autoon, koska poistin tuossa ennen talvea autosta vammaisen viskoflektin viskopyörineen ja vaihdoin siksi lyhyemmän hihnankin, koska viskohirvitys on tosiaan poissa. Tietokonetuulettimia siksi, koska minulla on eräs autotuuletin "pölyyntymässä", joka on liian paksu asennettavaksi.

Näitä tuulettimia olisi tarkoitus laittaa 4 kpl:
http://www.aquatuning.fi/product_info.php/info/p3246_Scythe-Ultra-Kaze-DFS123812L-3000rpm--120x120x38mm-.html

Technische Daten:
Abmessung: 120 mm
Einbautiefe: 38 mm
Spannung: 12 Volt
Drehzahl: ca 3000 U/min
Leistungsaufnahme: 7,2 Watt
Förderleistung: ca. 227 m³/h
Geräuscheentwicklung: ca. 45,90dBa
Lebensdauer: ca. 30.000 Stunden
Lager: Gleitlager
Anschluss: 3 Pin Molexstecker

Nuo ovat normituulettimia paksumpia (38mm, normituuletin on 25mm) ja ne siis on suunniteltu imemään ilmaa radiaattorin tm. tiheän materiaalin läpi, joten luulenpa niiden olevan tarpeeksi hyviä auton flekteiksi, varsinkin jos niitä on 4kpl ja 3000 rpm per tuuletin! Nuo autoon myytävät unipointit ym. sikakalliit halpikset ovat kyllä suunnittelultaan niin paskoja ja muutenkin löysiä ja epäkeskoja, että huhhuh...mutta asiaan!

Kysymys kuuluukin, että miten kytken nuo? Olen kuullut autossa olevan jännitteen vaihtelevan aika reiluti ja haluaisin saada nuo tuulettimet kestämään mahdollisimman pitkään. Auttaako se, jos jokaiseen tuulettimeen kytkee -johtoon vastuksen? Ja minkä kokoisen? Tuulettimen teho on 7,2W, joten olisiko tällainen vastus hyvä tuulettimen -johtoon:

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_12_1025_1331_1878&products_id=13097

"tehonkesto: 10W
resistanssi: 0,1 ohm
toleranssi: ±5%"

Tarkoitus ei ole vähentää tuulettimen pyörimisnopeutta/jännitettä juurikaan, vaan varmistaa, että tuuletin kestää, sen takia mahd. pieni resistanssi. Jos tuo ei ole oikea vastus, niin mikä sitten on? Syylarissa on onneksi kiinni vakiona lämpökytkin ilmastoinnin flektille, joten vesiletkuihin ei tarvitse sotkea mitään ylimääräistä lämpökytkintä T-liittimellä.

Olisiko tämä hyvä tapa kytkeä tuulettimet:
http://imgur.com/C50ow

27

2397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elko-amatöör

      Unohdin piirtää kuvaan sen, että pakkosyöttö-kytkimestä lähtisi vielä johto tuulettimien -johtoihin/yhdistettyyn johtoon.

    • ootko fiksu

      Jäähdytys tehohan ei riitä eikä moottorit kestä syylärin lämpöä.
      Unohda koko viritys.

      • elko-amatööri

        Jäähdytysteho (on muuten yhdyssana) ei mukamas riitä?

        http://storesense1.mysuperpageshosting.com/HS13162/Detail.bok?no=719

        "10" 675 CFM UNIPOINT HIGH PERFORMANCE RADIATOR COOLING FAN"

        10" Unipoint-halpispaska-tuulettimen jäähdytysteho on 675 CFM.

        http://www.scythe-usa.com/product/acc/022/dfs1238_detail.html

        "DFS123812H-3000
        3,000 rpm

        45.90dBA

        133.60CFM

        DC12V

        0.60 A"

        Scythen 3000 rpm, 133,60 CFM x 4 = 534,40 CFM.
        675 CFM - 534,40 CFM = 140,6 CFM

        Neljästä tuulettimesta jää siis 140,6 CFM:n verran vähemmän ilmavirtaa. Miksei siis muka riittäisi? Emme elä missään Saudi-Arabiassa, täällä kesätkin ovat suht kylmiä. Ja mistä päättelit, etteivät moottorit muka kestä syylarin lämpöä? Oletko joskus kokeillut, vai onko tuo taas jotain tyypillistä suomi24-mutupaskaa? Joissakin ylikellotetuissa tietokoneissa käytetään nestejäähdytystä ja näissäkin ratkaisuissa siis tuuletin pultataan kiinni jäähdyttimeen, eivätkä tuulettimet silloinkaan maagisesti hajoa. Autossakin nesteen lämpö on tasaisesti se 90 astetta. Toki syylari on kuumempi, mutta siltikään ymmärrä, miksi auton syylari olisi yhtään sen kummempi kuin tietokoneissa käytetyt syylarit?

        Kaipaisin siis neuvoa joltakulta, joka osaa esittää faktaa esim. tuosta kytkentäkaaviosta ja esim. siitä, mitä vastuksia tulee käyttää. Ei mutu-paskaa, kiitos.


      • ootkohan fiksu
        elko-amatööri kirjoitti:

        Jäähdytysteho (on muuten yhdyssana) ei mukamas riitä?

        http://storesense1.mysuperpageshosting.com/HS13162/Detail.bok?no=719

        "10" 675 CFM UNIPOINT HIGH PERFORMANCE RADIATOR COOLING FAN"

        10" Unipoint-halpispaska-tuulettimen jäähdytysteho on 675 CFM.

        http://www.scythe-usa.com/product/acc/022/dfs1238_detail.html

        "DFS123812H-3000
        3,000 rpm

        45.90dBA

        133.60CFM

        DC12V

        0.60 A"

        Scythen 3000 rpm, 133,60 CFM x 4 = 534,40 CFM.
        675 CFM - 534,40 CFM = 140,6 CFM

        Neljästä tuulettimesta jää siis 140,6 CFM:n verran vähemmän ilmavirtaa. Miksei siis muka riittäisi? Emme elä missään Saudi-Arabiassa, täällä kesätkin ovat suht kylmiä. Ja mistä päättelit, etteivät moottorit muka kestä syylarin lämpöä? Oletko joskus kokeillut, vai onko tuo taas jotain tyypillistä suomi24-mutupaskaa? Joissakin ylikellotetuissa tietokoneissa käytetään nestejäähdytystä ja näissäkin ratkaisuissa siis tuuletin pultataan kiinni jäähdyttimeen, eivätkä tuulettimet silloinkaan maagisesti hajoa. Autossakin nesteen lämpö on tasaisesti se 90 astetta. Toki syylari on kuumempi, mutta siltikään ymmärrä, miksi auton syylari olisi yhtään sen kummempi kuin tietokoneissa käytetyt syylarit?

        Kaipaisin siis neuvoa joltakulta, joka osaa esittää faktaa esim. tuosta kytkentäkaaviosta ja esim. siitä, mitä vastuksia tulee käyttää. Ei mutu-paskaa, kiitos.

        Katohan kun auton orkkisflektit on luokkaa 100W.Noista sun TK propelleista tule n.30W.


    • 54534563464y

      Hmmm niin mutta tuossa on ehkä se että.. siipien pinta-ala on silloin aika suuri, jos on monta pientä tuuletinta, tehohukkaa tulee enemmän kuin jos olisi 1 iso siipi.

      Mutta niin mikä ettei kokeile vaan.

      Tietokoneiden nestejäähdytyksestä: näin kuvan kaverilla, oli tietokone kokonaan teholähteenkin kanssa upotettu jäähdytysöljyyn, hyvin toimi.

      Eikä pölyynny.

      • vesijäähdyttäjä

        Voisko piirilevyt upottaa jäähdytystarkoituksessa veteen, siis tislattuun veteen, sehän on eriste ja siistimpää kuin öljy.


      • 3+5
        vesijäähdyttäjä kirjoitti:

        Voisko piirilevyt upottaa jäähdytystarkoituksessa veteen, siis tislattuun veteen, sehän on eriste ja siistimpää kuin öljy.

        Kuinkas sitten käy kun auto on yön yli pakkasessa??
        Jää repii kaikki rikki!


    • saahansitäkoittaa

      Jos epäilet ettei tuulettimet kestä auton n:13,8V jännitettä niin laita sopiva määrä diodeja sarjaan tuulettimenkans. Enempi epäilen mitenkä sisäkäyttöön tarkoitetut tuulettimet kestää kuraa, sohjoa, suolavettä ja mahdollisesti painepesuria.

    • jkaaa

      Eipä nuo tykkää vedestä ollenkaan. Pakkasen jälkeinen kosteuden tiivistyminen jo tappaa ne. Eli pitää olla noihin olosuhteisiin suunniteltu laite.

      Ja kysyjälle, ei se vastus mittään suojaa. Jos suojausta haluat, niin sarjadiodi riittävällä virran (5A) jä jänönkestolla, sekä ylijännitepiikkejä rajoittamaan joko kunnon surgestopper-piiri oheiskamoineen, vaikka LT4356 tai sitten ihan simppelisti joko 5A, 12V lowdrop-regu tai NPN trankku ja sille vastus-zener kannalle estämään ylijännitepiikkejä.

      • elko-amatööri

        Mutta jos noita tuulettimia ei käytä kuin vain kesällä? Tekee vaikkapa jäähdyttimen "tuulitunnelin" kokoisen levyn pellistä, johon leikkaisi nuo 4x 120mm tuulettimien reiät ja laittaa tuulettimien johdot kiinni apico-pikaliittimellä, jolloin ne saa sähköistä pois nopeasti. Pellin voisi irrottaa tuulettimineen irti muutaman ruuvin irrotuksella syksyn kylmetessä.

        Pesen autoni kesäisin aina letkulla ja mikrokuitu-kintaalla, enkä koskaan pese konehuonetta painepesurilla tai lutraa konetilan suhteen veden kanssa, se on mielestäni typerää. En muutenkaan usko noiden tuulettimien ottavan paljon likaa itseensä, koska ilma menee ensin ilmastoinnin kennon ja sitten jäähdytysnesteen jäähdyttimen läpi. Tämän lisäksi autossani on teräspohjapanssari, joka menee puskurin alalipän sisälle, joten pohjan kauttakaan ei tule paskaa. Mutta toki sinne ilman tulopuolelle voisi jonkun suodattimen tunkea "varmuuden vuoksi". Noissa tietokonetuulettimissa on usein vain teippi suojaamassa moottorin laakereita. Tämän voisi korjata laittamalla teipin eteen vielä mustaa silikonia kosteutta yms. vastaan.

        Onko pakko tehdä noin monimutkaisesti tuo ylijännitepiikkien esto? Eikö esim. zenerdiodi riittäisi tähän tehtävään? Miten sitten nuo normaalit auton flektit kestävät tehoa, eivät ne tietääkseni mene minkään suojapiirin tms. läpi. Vai onko niissä joku sisäänrakennettu suoja?


    • tämäpelaa
    • 17+10

      PC-tuulettimet eivät ole riittävän tiiviitä. Sade/loska/pöly-kelillä tuulettimen roottorin väliin pääsee likaa. Tuulettimen käyntiinlähtömomentti on myös aivan liian pieni.
      Eikun Biltemaan.

    • Ahtaaja.

      Mää kans ajattelin käyttää noita ylimääräsiä tietokonetuulettimia. Mä teen autoon ahtimen, tulee varmaan ihan sairaasti tehoa lisää, eikä vie virtaakaan kun 1A. Jos laitaa pari peräkkäin, toinen lisää vielä painetta.

    • Nyblääjä

      Aikoinaan vm.80 diesel Passat. Muovipäätyinen syyläri meni hylkyyn ja väliaikaisena n. samankokoinen ilman flektiä parivuotta paikallaan. Ei tietenkään sovellu puolentunnin jonoseisomiseen, mutta normaalit kaupunki liikennevaloseisomiset toimi. Toisessa ajoneuvossa oli oikein pahassa epätasapainossa oleva sähköflekti ja sen huomasi kun se lähti pyörimään. Viidenvuodenaikana se lähti käyntiin muutaman kerran pitkän paikallaanseisomisenjälkeen. Tietokonetuulettimet voivat olla tuuletukseen turhan tehottomat ja olosuhteet rajut kestävyydelle. Tuulettimien pitäisi oikeastaan lähteä heti puörimään kun ajoneuvo pysähtyy ja tarve loppuu auton lähdettyä liikkeelle.
      Viskokytkinen tarkoitus on keventää tuulettimen ottamaa tehoa, mutta kotimaisissa olosuhteissa tuuletin on reippaasti ylimitoitettu tarpeeseen. Halkaisialtaan pienempi tuuletin ilman kytkintä vanhan tuulettimen tilalle voisi olla sopiva.

      • elko-amatööri

        Mitäs muuten Nyblääjä luulet, riittäisiköhän kesällä olla ilman syylarin flektiä, kun tuossa on kuitenkin tuo ilmastoinnin pikkuflekti sivussa...jos siis auto seisoisi paikallaan ja sitten se ilmastoinnin flekti huutaisi tarpeen tullen laittaisi lämpöä kabiinin puolelle, jos lämmöt nousevat. Ainakin viskon kanssa juhannusruuhkissa tuo temppu onnistui tuntien mittaisissa jonoissa (idiooteilla autot kiehuivat, kun eivät tajunneet tuoda lämpöjä pois syylarilta)...mutta siis mitenköhän kävisi ilman tuuletinta? Kyllä se lämppärin kennokin jäähdyttää nesteitä.

        Tietokonetuulettimet eivät itse asiassa ole tehottomia tuuletukseen, niissä on tuotekehittely ilmavirran suhteen valovuosia autoflektin vastaavia edellä. Mutta totta kai pienempi tuuletin tuottaa vähemmän ilmavirtaa.

        Tiedän kyllä, että viskon hyötysuhde on helvetisti parempi kuin sähköisen, mutta esim. juurikin talvella se kuitenkin pyörii koko ajan ja muutenkin talvella siitä on enemmän vain haittaa kuin hyötyä. Eikä sillä varmaan tee keväällä ja syksylläkään yhtikäs mitään. Sähköflekti käynnistyy vain silloin kun sen pitää käynnistyä. Kyllä kai se voisi olla pienempikin tuuletin. Tällä hetkellä on vain tuo 33 sentin imevä tuuletin motonetistä, joka tosiaan on liian paksu syvyyssuunnassa, ei mahdu syylarin ja moottorin väliin. Täytyy katsoa, jos sitä löytyisi tarpeeksi ohut flekti. Jos ei löydy, niin toteutan tuon tietokonetuuletin-suunnitelman. =D


      • Nyblääjä
        elko-amatööri kirjoitti:

        Mitäs muuten Nyblääjä luulet, riittäisiköhän kesällä olla ilman syylarin flektiä, kun tuossa on kuitenkin tuo ilmastoinnin pikkuflekti sivussa...jos siis auto seisoisi paikallaan ja sitten se ilmastoinnin flekti huutaisi tarpeen tullen laittaisi lämpöä kabiinin puolelle, jos lämmöt nousevat. Ainakin viskon kanssa juhannusruuhkissa tuo temppu onnistui tuntien mittaisissa jonoissa (idiooteilla autot kiehuivat, kun eivät tajunneet tuoda lämpöjä pois syylarilta)...mutta siis mitenköhän kävisi ilman tuuletinta? Kyllä se lämppärin kennokin jäähdyttää nesteitä.

        Tietokonetuulettimet eivät itse asiassa ole tehottomia tuuletukseen, niissä on tuotekehittely ilmavirran suhteen valovuosia autoflektin vastaavia edellä. Mutta totta kai pienempi tuuletin tuottaa vähemmän ilmavirtaa.

        Tiedän kyllä, että viskon hyötysuhde on helvetisti parempi kuin sähköisen, mutta esim. juurikin talvella se kuitenkin pyörii koko ajan ja muutenkin talvella siitä on enemmän vain haittaa kuin hyötyä. Eikä sillä varmaan tee keväällä ja syksylläkään yhtikäs mitään. Sähköflekti käynnistyy vain silloin kun sen pitää käynnistyä. Kyllä kai se voisi olla pienempikin tuuletin. Tällä hetkellä on vain tuo 33 sentin imevä tuuletin motonetistä, joka tosiaan on liian paksu syvyyssuunnassa, ei mahdu syylarin ja moottorin väliin. Täytyy katsoa, jos sitä löytyisi tarpeeksi ohut flekti. Jos ei löydy, niin toteutan tuon tietokonetuuletin-suunnitelman. =D

        Niin Kaksi kesää ajakin ilman flektiä passatilla (kesäajot n 24000km/v tai oikeammin kesärenkailla) ja moottori piti sammutella pitkissä seisokeissa. Onneksi hehkutulpat eivät jäähtyneet turhan paljon ja moottori käynnisty pikkuheppauksella ilman varsinaista hehkutusta. Tulpat olivat sellaiset hitaat, siis ei pikahehkut. Pelkkiin liikennevaloseikkeihin ei moottoria tarvinnut sammutella.
        Ajoviima on yllättävän tehokas jäähyttämään.

        Ilmastointi flekti riittävyydestä en tiedä, Joissakin vieraissa autoissa joilla olen ajanut on lämmöt nousseet yllättävänkin nopeasti pienissä seisokeissa ja juuri tuota lämmityslaitetta olen käyttänyt moottorin viilentämiseen.


    • Kestääkö?

      Visko, museoauto?
      Noh pelaako puhaltimet pakkasella ja kestääköä laakerointi,suolat, pölyt ja pesut?

    • puhallintesti

      Laitetuuletin on ollut autoni sisäilman puhaltimen apuna 15 vuotta,
      330 000 km. Käy aina kun on virta, ja vartin päälle.
      On suoraan ilmanoton kaukalossa alttiina sateelle ja kuralle.
      Ei saa niin suolaista kuin suoraan nokalta. Rumaksi on patinoitunut.
      Sen ohi on läpät, sitten kun auton alkuperäinen puhaltaa lisäksi.
      Merkki on Papst, kuulalaakeroitu ja 24-volttinen, omatekoisella muuntimella.

      Ajatus oli välttää auton oman puhaltimen melua ja kulumista.
      Ajastimella se tuulettaa 15 min auton jäännöslämmöllä ja vapaakierolla, toimii.
      Harvoin tarvitsee auton omaa sähkötuhlaria ja suhisijaa.

      Palovakuutusta ei tämmöisiin kannata haaveilla.

    • ehkäsilläpärjää.

      "ei mahdu syylarin ja moottorin väliin"

      Laita syylarin etupuolelle.
      Itse jouduin kerran ajelemaan autolla jossa jäähdytinpuhallin rikki, ja kun oli 27 laitoin lämmityslaitteen täysille ja puhallus täysille ja ikkunat auki. Moottori lämmöt pysyi rajoissa, vaikka autolla oltiin paikallaan pitkiäkin aikoja(2-3min). Se oli CarinaII.

    • hh45h4545457456456

      Näistä tuli mieleen eräs erittäin hauskahkokin juttu: että miten teemme sellaisia tuulimittareita jotka näyttävät valoa ledeillä tuulennopeudesta riippuen, mitään ulkopuolista tehonlähdettä ei saa olla.

      • siinähän se

        Tuulimittarin ledeillä vois tehdä vaikka fillarin dynamosta.


      • harrasteitasinänsä
        siinähän se kirjoitti:

        Tuulimittarin ledeillä vois tehdä vaikka fillarin dynamosta.

        Aivan olit täysin asian ytimessä, tällaisilla keinoin, mutta: tuulimittarissa moottorin pyörittämisen kitka pitäisi olla lähes nollaa, laakerointi kuten nuppineulan tai ilmalaakeroitu, jossa ilman molekyylit toimivat laakereina.


      • no sit siitä
        harrasteitasinänsä kirjoitti:

        Aivan olit täysin asian ytimessä, tällaisilla keinoin, mutta: tuulimittarissa moottorin pyörittämisen kitka pitäisi olla lähes nollaa, laakerointi kuten nuppineulan tai ilmalaakeroitu, jossa ilman molekyylit toimivat laakereina.

        Jostain leluauton tasavirtamoottorista sain melko kitkattoman pelin.


    • kylläsetoimii

      Helpoin tuulimittari tulee pölynimurista, kun ohjaa tuulen sen letkuun, syntyvän sähkön voi syöttää verkkoon, imurin teho-led valo toimii tuulen nopeuden näyttönä. Mun mielestä pitäis toimia.

    • 4234234523t3t23

      Tuli mieleen noista tietokoneen puhaltimista laittamisesta autoon.... itselläni heti tuli mieleen siipien kitkat ja pinta-alat, että ei luultavasti toimi hyvin. Joku toinen sanoi sitten että pöly ulkoilmassa, esim. toisten autojen pakokaasut.

      Kun itse olen suunnitellut ja täysin rakentanut, alumiinisen boxin tietokoneelle, niin jäähdytys, puhaltimilla, kun mittasin huomasin erikoisia tuloksia:

      Yksikin ylimääräinen puhallin kuumentaa enemmän, esim. jos näytönohjaimessa on sellainen valmiiksi asennettuna, niin se kannattaa laittaa pois.

      Toisaalta täysin alumiininen kotelokin toimii jäähdytyksenä paljon tehokkaammin kuin pinnoitettu rauta.

      Tulee monimutkaista sitten laskea, joten mittasin sitten jolla keinolla sain parhaan tuloksen. Tuo taitaa olla ollut jo 10 vuotta käytössä tuo kotelo.

    • coolmann

      Tämä kaveri on päättänyt että hän haluaa laittaa tietokonetuulettimet annetaan hänen laittaa ne kyllä ne siinä toimii eikä ne muuten tarvitse mitään jännitteensäätöä ne kestää helposti sen 14 v

    • dfghjk6

      osta ohuempi autotuuletin jos rahat ei riitä etsi romuttamolta, minä en laittaisi
      mitään PC tuulettimia.
      joku järkihän tuossa pitää olla...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe