voiko pikku- tyttö 11v mennä pikku- koiran kaa koirapuistoon?

minnu3

Siis,olen lekuri ammatiltani ja mulla on usein töitä niihin aikoihin,kun koiramme pitää viedä ulos.Voinko luottaa 11v tytön haltuun koiran? Miten tuo koirapuistossa käyminen.Koiramme on sellainen Elsa Beskowin saduista tuttu musta karvaturri.

19

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turenki1

      jos on hentoinen tyttö viemässä koiraa puistoon,en suosittele.Meillä laiha 60v naapurinrouva saa just ja just pidettyä oma pikku terrierin aisoissa,niin miten pieni hentoinen 11v tyttö pystyy samaan..

    • teeeeeeeeeeeee

      Riippuu koiran luonteesta. Alistuneisuudesta ja rauhallisuudesta. Tottelevaisuudesta. Tytön ja koiran suhteesta. Tytön tulee hallita koira täysin ilman fyysistä voimaa.

      Koira ei toisin sanoen saa provosoitua mistään. Ja täytyy totella. Ja tytön pitää osata antaa selkeät käskyt ja olla se "johtaja". Muutoin täysin vastuutonta. Kaikenlaisia koiria tulee vastaan pelkästään lenkkipolulla. Saati koirapuistossa.

      Itse pistin 9v tyttäreni pienemmän koirani, collien hihnan päähän. Asumme koira kylässä. Siellä tulee jos mitä rähinä iitaa vastaan ja hihnanpäitä. Tarkasti käytiin läpi mihin keskitytään.

      Koira tosin on erittäin alistuva ja tottelevainen ja ei uhmaa mitään ja hakee aina katsekontaktin tai käsimerkkiä. Annoin ohjeet tytölle ja harjoiteltiin muutama kerta lenkkipolulla niin et tulin reippaasti jäljessä,edellä tai tien toisella puolella. Hyvin meni. Rähisevätkin koiruudet tyttö ohitti koira takanaan/sivulla täysin rauhallisesti puikoissa.

      Kerroin mitä saa tehdä mitä ei,millaisiin koiriin voi mennä tutustumaan mihin ei ja vain toisen omistajan luvalla ja tutustuminen vieraisiin koiriin tehtiin muutamaan otteeseen ohjauksella sekin, et tyttö oli hihnanpäässä ja opastin koirien elekieleen jne.

      Hyvin voi antaa jos tyttö on luontainen kyky ja alistuvainen rauhallinen koira käsissä :).

      • teeeeeeeeeeeeee

        Mut jos koira on vähänkin jotain muuta kuin rauhallisesti ja kunnioittavasti, muita koiria, että ihmisiä kohtaan käyttäytyvä, niin jättäisin antamatta. Pieni koira voi provosoida vastaantulevan(epätasapainoisen) koiran,pelkällä tuijotuksellaan,joten jos jotain sattuu niin ....


    • Olisinvarovainen

      Vaikka oma koira olisikin hallinnassa ja tyttösi saisi sen pidettyä kontaktissa ja aisoissa puistossa, niin siellähän on niitä, jotka eivät. Jos tyttösi selviää myös niistä tilanteista, kun muiden koirat tulevat iholle, niin miksipä ei. Ja jotkut aikuisen koirapuistoilijat eivät todellakaan hoida puistoissa tilanteita kovinkaan fiksusti.

    • nuorett

      meillä on suomen ajokoira, vetää järkyttävästi, ja saan silti pidettyä aisoissa.

    • teeeeeeeeeee

      No se on kasvatuskysymys. Jos ei opasta tytärtään koiramaailmaan. Niin minkäs se sille voi et joku koira tulee iholle. Ite oon opettanu tyttärelleni kuinka ottaa tila haltuun toisen dominoivan/agr. koiran edessä. Ykskään koira ei tule iholle jos osaa sen tempun. Ja kysymys on vaan mielentilasta.(koira aistii aina ensimmäisenä energian mitä välität) Lapselle se on helppo opettaa, kun ovat vastaanottavaisia, mut aikuisella kestää tovi hokaistessa :).

    • Mä ja Ärrä

      Ei voi minun mielestäni. Ihan sama kuinka hyvin tytöllä olisi oma koira "hanskassa" normaalisti, koirapuistoon meneminen on aina riski ja poikkeusympäristö. Siellä voi olla millaisia ihmisiä koirineen tahansa ja jos jotakin sattuu,ei lapsella ole paljon mahdollisuuksia pitää puoliaan tai koiransa puolia.

      Hihnakävelylle voisin tuon ikäisen tytön pikkukoiran kanssa päästää,mutta vain kodin lähiympäristöön. Lisäksi terottaisin tytölle,että jos jostain syystä vastaan tulee isompi koira irrallaan ja on aikeissa käydä pikkukoiran kimppuun,niin sitä pikkukoiraa ei nosteta syliin missään tapauksessa,ettei joudu itse puremisen kohteeksi.

      Jos ja kun pientä koiraa ulkoilutetaan flexillä,niin pitää katsoa,ettei se flexin naru ole niin pitkällä,että koira voi jäädä auton alle,kampittaa muita tienkäyttäjiä ja muuta sellaista mukavaa. Eikä sitä koiraa saa päästää metritolkulla eteenpäin kävelemään suoraan vastaantulevien koirien suuhun. Kaikki koiranulkoiluttajat eivät anna koiriensa tavata muita koiria hihnassa.

      • Näin on

        Ei mitään flexiä vaan sopivan mittainen talutin!!!
        Flexi on ihan älytön keksintö, vaarallinen koiralle ja muille kulkijoille.


    • äiteeitsekin

      Itse en päästäisi koirapuistoon..jos koirat alkaa tappelemaan niin kuka erottaa ne. Tytöllekin voi käydä siinä huonosti. :(

      Koirapuisto pitäisi olla vain vastuullisille aikuisille.

    • Ililillp

      Perheelläni koira ollut aina ja 12 vuotiaana sain sitten oman. Minä ainakin kouluikäisestä asti käyttänyt lenkeillä ja koirapuistossa koiria eikä mitään ongelmia. Jos vaan lapsi hallitsee koiran niin mikäs siinä .

    • äitikoira

      Koirapuisto ei sovi yhdellekään koiralle eikä ihmiselle. Typerä idea ja liittyy vain ahtaasti asuttuihin kaupunkeihin. EN ikinä vie koiraani niihin. Aamen. ENkä missään nimessä suosittele 11-vuotiasta koiransa kanssa sinne. Mutta kävelyttää voi hihnassa kaduilla ja poluilla.

    • RouvaZZZ

      "Siis, olen lekuri ammatiltani..."
      Justiinsa. Tyylisi kertoo, että olet itse se yksitoistavuotias.

      • Kyllä vain!

        Ehdottomasti joo! Tenavalle on vain teroitettava päähän, mitä tehdä jos kaikki ei mene niin kuin pitäisi. Itsekkin olen kakru 14 vuotias ja syksyllä kävi pieni kahakka, kaksi samanrotuista koiraa kävi pennun kimppuun. Näin ikäväkyllä käy, joten lapsen on silloin opittava hoitamaan tilanne kunnialla kotiin. Jos selviää säikähdyksellä, niin ei pelästynyttä koiraa pidä syliin ottaa ja lohduttaa, vaan ehkä vähän rauhoittaa ja olla viellä hetken puistossa. Tällöin vältytään traumoilta. En kyllä antaisi kokkeria isonpaa koiraa 11 vuotiaalle jos se ei ole täysin hallinnassa. Lapsen on myös käytettävä päätään, sillä en menisi puistoon jos oma koirani tai puistossa oleva koira ei välttämättä tule keskenään toimeen. Mielestäni puisto on vain hyvä asia, jos koira on hallinnassa!


    • teeeeeeeee5678

      Hah :D. Jos koiran ja tytön yhteistyö pelaa kuten kotiympäristössä ja kentällä;koiran voi tuoda puistoon :D. Muiden häpeä jos eivät hallitse koiriaan :D.

      Aina kysyn tarkkaan miten meni ? Ja painun ite kentälle samalla minuutilla, jos tyttö hälyttää, et siellä, se/joku terrieri/PUUDELI tuli iholle kokoajan niin et koira turvautu häneen ja omistaja EI tehnyt ihmeitä.

      (ja hän joutuu poistumaan tasapainoisen koiransa kanssa puistosta ?!!) Ei onnistu ! Ehkä saatais puistoihin luonne testien avulla koirat jotka sinne soveltuu :D ?!!!

      Tyttäreni onneks selvinnyt näistä; Mun tytön yli ei tule yksikään koira :D. Varsinkaan joku pikku terrieri hampaineen, kun ei tule isommatkaan :D.

    • Vai vielä, hahah

      Lekuri? Hah hah. Miksi valehtelet? Kai sitä muutkin töissä käy kuin vain "lekurit" ja koira on silti hoidettava.
      Koirapuistoon en suosittele menemään, sillä siellä tarvitsee olla aikuisen tilannetajua, pitää huomata milloin on paras poistua, etenkin kun koira on pieni. Leikit voivat yltyä rajuiksi ja koskaan ei voi mennä takuuseen muiden puistossa olevien ihmisten vastuullisuudesta.
      Eikö lapsi voi lenkittää koiraa ja käytte sitten yhdessä puistossa, kun sinulla on aikaa?

    • lovegame2

      riippuu onko tytöllä minkä verran voimaa käsissä ja totteleeko koira. jos koira lähtee hurjasti vetämään ja juoksemaan mahtaisiko tyttö sille mitään? mutta tosiaan jos koira on sellainen todella tottelevainen sanoisin että uskallat luottaa koiran tytön käsiin. :)

      • äiteeitsekin

        Entä jos koirapuistossa on vahva rotu joka haastaa pikkukoiran ja käy päälle..tyttö voi nähdä pahimmassa skenaariossa kuinka koiransa kuolee. :(

        Ja toinen paha skenaario on että tyttö menee kahden tappelevan koiran väliin ja käy huonosti.

        Koirapuistossa käy monenlaisia ihmisiä ja jotkut koirat oikeasti puree..ja haastaa toisen kun eivät olekaan hallinnassa..vaikka pitäisi.

        Aikuisella voi olla tilannetajua ja kykyä nähdä eleet ja osaa kouluttaa eikä edes kaikkia aikuisia sinne toivoisi perehtymättömyyden vuoksi saati lapsia, joilla ei ole kokemusta vielä kertynyt.


    • teeeeeeee

      Hah. Lapset ovat parempia kuin aikuiset :D. Sinähän olet vastuullinen tiedottamaan koiramaailman eleistä ja säännöistä tyttärellesi :D ! Jos meinaat koirasi hänen käsiin antaa !

      Olet myöskin kouluttanut tyttäresi koira-tappeluiden varalle :D. Kuinka mennä väliin ja milloin ei mennä enää ?!. ->Mikä koira on vain dominoiva, jolloin voi ottaa koiransa kanssa tilan haltuun;estää vahingon, tai milloin hyökkäävä koira on agressiivinen, jolloin täytyy myös käyttäytyä tietyllä tavalla, jotta agressioita omaava koira tulee epävarmaksi ja perääntyy.

      Lasten kohdalla helppoa, he noudattavat sääntöjä;jos niihin hyvät perustelut :D.

    • fsfa

      Tietenkin voi mennä koirapuistoon ? Ei sinne ole pakko änkeä jos on on muita koiria paikalla, voi mennä jos tarha on tyhjä. Kunhan koira tottelee kun sitä kutsutaan luokse. Eihän kukaan aikuinen anna lapsen muutenkaan ulkoiluttaa vihaista koiraa?

      Itse vein meidän ensimmäistä koiraa ulos siinä 8-10 vuotiaana (itseasiassa salaa jo 5 vuotiaanakin), annoin olla vapaana ja vein tarhalle kun se oli tyhjä. Portilla voi aina sanoa jos toinen omistaja on tulossa: "Odotatko että poistumme täältä en halua että koirani on vapaana muiden koirien kanssa. Olen pahoillani" ja itse en ainakaan näe tässä mitään ongelmaa. ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe