Omassa autossani huolto/öljynvaihtoväliksi on määritelty 1v tai 15 000 km ja näin on toimittu. Itse en vaihtele öljyjä vaan sen tekee merkkihuolto määräaikaishuollon yhteydessä. Paikallisen huolttiksen baarin kavereilta (kanta-asiakkailta) olen saanut hyvin vakavia kannanottoja moiseen väliinpitämättömyyteen, eli öljy kuulemma pitäisi vaihtaa useammin. Yli puolet näistä kavereista vaihtaa öljyt varsinaisen vaihtovälin puolessa välissä. Onpa jopa yksi kaveri joka vaihtaa öljyt 5000 km välein (kuulemma Mobilin täyssynteettiset). Mitenkä se nyt oikein mahtaa olla. Luottaako tehtaan antamaan suositukseen vai vaihtaako useammin? Toisaalta, eihän se tehdaskaan toivo, että auto maailman tappiin kestäisi.
Öljynvaihtoväli
22
9267
Vastaukset
- geetee
Ihan huoletta voit ajella, eli 1 vuosi on se maximi määrä, jollei kilometrit tule täyteen niin ainakin kerran vuodessa vaihto. jos joku esson baarissa haluaa hakata rahaa huippiöljyihin ( jotka kestäis normi ajossa vaikka 30,000 km ), niin antaa mennä vaan.....
- Fireblade
Moi
1v tai 15 000 kilsaa on siis maksimiöljynvaihtoväli. Lisäksi öljyn on täytettävä joku vähimmäisnormi (esim API SG) ja löytyypä sieltä ohjekirjasta yleensä vielä toi viskositeetialue käyttöolosuhteisiin nähden (ulkolämpötila). Saattaapa sieltä ohjekirjasta löytyä huomautuksia tosta öljynvaihtovälistä, elikkä koska öljyt pitäis vaihtaa useammin. Esim. jos veteleepi asuntovaunua voi toi öljynvaihtosuositus olla tiheämpi.
Suomen subtrooppiset käyttöolosuhteet ovatkin sitten hiukan eri asia.....
6kk vanha ja 10 000 kilsaa ajettu täyssynteettinen voiteluaine ei nyt vaan ole ihan yhtä voitelevaa talvipakkasilla kylmäkäynnistyksessä kuin vastaava uusi litku....
No, se vaihtaa ken haluaa. Meikä lykkää koneeseen tuoreet raswat talveksi.- TkT
Edellisessä autossani esimerkiksi oli öljynvaihtoväli 30 000 km ja ajoin sillä 120 000 km kolmessa vuodessa. Auto meni takaisin Leasing-yhtiöön ja myydään edelleen hyvään hintaan ja aivan oikeutetusti. Ongelmia ei ilmennyt minkäänlaisia ja moottori oli edelleen uutta vastaavasssa "iskussa".
Moottoriöljy sisältää lisä-aineita jotka hajauttavat (dispergoivat) epäpuhtauksia, pH:arvoa vakauttavia lisä-aineita (puskuroivat happamuutta vastaan) sekä ns. viskositteetin säätäjiä.
Öljyn ikääntyessä nämä lisä-aineet tavallan voisi sanoa "kuluvat" eli niiden toiminta hiipuu suhteessa ajokilmoetreihin ja näinollen öljyn moottoria suojaavat ominaisuudet muuttuvat.
Toisaalta nykymoottoreiden suunnittelu, tarkat koneistustoleranssit, polttoaineen parantunut laatu sekä moottorin tehokas ilmansuodatus vähentävät vieraiden ainesosien ja lian/hiekan johtumisen moottoriin ja sitä kautta öljyyn.
Lisäksi pitkä öljynvaihtointervalli johtaa väkisinkin siihen että öljyä joudutaan lisäämään jossakin määrin öljynvaihtojen välillä ja tätä kautta saadaan myös "uutta tehoa".
Öljyteollisuus ei enää "tee rahaa" polttoainetta valimstamalla ja myymällä, vaan autokemikaalit tekevät katteen. Yksi paraskatteisin tuote öljyteollisuudelle on moottoriöljy. Lisäksi öljyä pystyy myymään kuin shampoota naisille: kaupataan mainoksella luotuja ILLUUSIOITA.
Autoteollisuus on reagoinut moiseen hullutukseen asiakkaidensa vaatimuksesta ja lähtenyt uudelle tielle jossa ulosmitataan nykymoottorin ja nykyöljyn ominaisuudet siten että öljynvaihtovälejä on kustannustietoisesti pidennetty yli öljy-yhtiöiden "pakkomarkkinoinnin" suositusten.
Nyt sitten kaikissa huoltoaseman Baareissa on "asiantuntijoita" jotka tietävät paremmin.
Autoteollisuus on siis katsonut että nykyoloissa öljynvaihtoväliksi voidaan jopa suositella 30 000 km tai kerran vuodessa.
Joka haluaa vaihtaa useammin ei varmaankaan tee mitään väärää, tekeekö mitään hyvää jääkin sitten jo arvailujen varaan. Hyvää tietenkin Öljy-yhtiöille !
- J.R Ewing
Öljyt vaihdettiin 5000 km:n välein joskus 80-luvulla. 90-luvulla öljyt ja moottorit kehittyivät siten, että vaihtovälit kasvoivat 10000-15000 kilometriin. Nyt 2000-luvulla uusien autojen tyypillinen vaihtoväli alkaa olla 20000-30000 km.
Jos ei aja ihan tolkuttoman rasittavasti (kylmäkäynnistyksiä ilman lohkolämmitintä, jatkuvaa vaununvetoa ja kesällä umpipölyssä) ei ole mitään syytä vaihtaa useammin.
Itse vaihdan 20000 km:n välein huippuöljyt, ja kone tikittää kuin kello edelleen (185.000 km ajettu).
Ei tiheämmästä vaihtovälistä haittaa ole, se nyt vain on ihan turhaa vaivaa ja rahanhaaskausta.- TkT
Urbaani legenda puhuu asiaa.
Unohdin mainita että ajoin SAAB Turbolla vm 1988 260 000 km vaihtaen öljyt suositusten mukaan. Vaihtoväli oli 15 000 km jo tuolloin. Tykkäsin autosta erinomaisen paljon ja jätin sen siksi perheen kakkosautoksi kolmen vuoden työajojen jälkeen.
7 vuoden ikäisenä ja pitkistä öljynvaihtoväleistä huolimatta se kelpasi varkaille vielä "syytinkipäivinään", niin että tiemme erosi tahtomattani. Moottori toimi loppuun saakka kuin uutena ja kyseessä oli kuitenkin vakiomoottorista "kiristetty" erittäin tehokas versio jonka kestävyys oli kriittinen kysymys aikoinaan johtaen jopa huonoon maineeseen yleensä ylettömästä revittelystä johuten.
Siis ei tiuha öljynvaihto ole välttämättä kuin kustannuksia lisäävä asia. - täällä
TkT kirjoitti:
Urbaani legenda puhuu asiaa.
Unohdin mainita että ajoin SAAB Turbolla vm 1988 260 000 km vaihtaen öljyt suositusten mukaan. Vaihtoväli oli 15 000 km jo tuolloin. Tykkäsin autosta erinomaisen paljon ja jätin sen siksi perheen kakkosautoksi kolmen vuoden työajojen jälkeen.
7 vuoden ikäisenä ja pitkistä öljynvaihtoväleistä huolimatta se kelpasi varkaille vielä "syytinkipäivinään", niin että tiemme erosi tahtomattani. Moottori toimi loppuun saakka kuin uutena ja kyseessä oli kuitenkin vakiomoottorista "kiristetty" erittäin tehokas versio jonka kestävyys oli kriittinen kysymys aikoinaan johtaen jopa huonoon maineeseen yleensä ylettömästä revittelystä johuten.
Siis ei tiuha öljynvaihto ole välttämättä kuin kustannuksia lisäävä asia.Opel kadett -88 öljynvaihtosuositus oli 15 000 km. Ja kone kesti sen minkä pellitkin.
- yhtään mitään
"185.000 km ajettu ja tikittää kuin kello". En tiedä, kuinka vanhoja autoja olet omistanut, mutta voin kertoa, ettei tuo ole kuin "sisäänajo" hyvälle autonmoottorille. Jollei auton moottoria ajeta kuivaksi tai se pääse keittämään vesivuodon takia, ei 300.000 km ole mikään erikoinen saavutus!!! Sanoisin, että ehkä 80-luvulta mineraaliöljyillä alusta asti ajettu kone voi olla 400.000 km paikkeilla sivuääniä antava, mutta vielä toimiva (omaan kokemukseen perustuen). Siitä eteenpäin matkalla 500.000 km:n voi jo joutua konetta avaamaan ja kuluneita osia vaihtelemaan...
On paha sanoa, mikä on nykymoottorien mekaaninen kestävyys/kulumistoleranssit suhteessa noihin vanhempiin, eli alkavatko pienet lisävälykset heti haitata toimintaa. Siitä riippuu paljon, onko nykyöljyillä saavutettu etu parempana voiteluna ja sen myötä moottorin pidempänä kestoikänä huuhaata...
- Kirjaviisas...
Seuraavasta osoitteesta löytyy Mobilin kirjanen "Oikea voitelu"...
http://www.prod.mobil.fi/autovoiteluaineet/auto.html
Siinä sanotaan öljynvaihtovälin lyhentämisestä seuraavaa:
"Seuraavien kysymysten perusteella käyttöolosuhteet
voidaan arvioida riittävän tarkasti.
Esimerkiksi neljälla "kyllä" -vastauksella
moottorin öljynvaihtoväli on Iyhennettävä
puoleen auton valmistajan ilmoittamasta
maksimivaihtovälistä.
1. Käytättekö autoanne pääasiassa asutuskeskuksissa?
2. Ovatko ajomatkanne keskimäärin alle 10 km?
3. Onko autonne ajoittain käyttämättä pitkähköjä aikoja?
4. Onko autonne erityisen raskaassa käytössä?
5. Käytättekö autoanne usein pölyisissä ajo-olosuhteissa?
Yleisesti kuitenkin synteettisillä voiteluaineilla
voidaan noudattaa pidempiä vaihtovälejä
kuin mineraaliöljyillä. Synteettisen öljyn
korkealuokkaisempi perusöljy ja siihen
kehitetty lisäaineistus takaavat voiteluaineen
pidemmän käyttöiän."- TkT
Öljyyhtiöt harrastavat markkinointia (= menekin lisäämistä) monin keinoin, yllä yksi niistä.
Toisaalta auton/moottorin valmistajat asettavat normit moottoreissansa käytettävien öljyjen laadulle. Tätä eivät öljynvalmistajat tee !
Samoin on asianlaita myös jäähdytinnesteiden kanssa.
Öljyn valmistaja tietenkin itse tietää kuinka "naftisti" oma tuote ylittää normin alarajat ja ilmoittaa täten mahdollisesti lyhyemmät rajat öljynvaihtoväliksi.
Mitä reippaammin normien alarajat halutaan ylittää sen kalliimpi tuote ! Lisä-aineet maksavat ja niiden määrä vaikuttaa suoraan öljyn hintaan ja sen vaihtoväliin. - API
TkT kirjoitti:
Öljyyhtiöt harrastavat markkinointia (= menekin lisäämistä) monin keinoin, yllä yksi niistä.
Toisaalta auton/moottorin valmistajat asettavat normit moottoreissansa käytettävien öljyjen laadulle. Tätä eivät öljynvalmistajat tee !
Samoin on asianlaita myös jäähdytinnesteiden kanssa.
Öljyn valmistaja tietenkin itse tietää kuinka "naftisti" oma tuote ylittää normin alarajat ja ilmoittaa täten mahdollisesti lyhyemmät rajat öljynvaihtoväliksi.
Mitä reippaammin normien alarajat halutaan ylittää sen kalliimpi tuote ! Lisä-aineet maksavat ja niiden määrä vaikuttaa suoraan öljyn hintaan ja sen vaihtoväliin."Öljyyhtiöt harrastavat markkinointia (= menekin lisäämistä) monin keinoin, yllä yksi niistä."
Tuossa saattaa olla hitunen totuuttakin, mutta ehkäpä ei nyt ihan niinkään...
Jos tarkastellaan näitä kysymyksiä, niin huomataan, ettei tuo ole ihan täyttä potaskaa:
"1. Käytättekö autoanne pääasiassa asutuskeskuksissa?"
Kun ajetaan kaupungeissa (=asutuskeskuksissa), niin kerralla ajettavat matkat ovat usein lyhyitä, ja ajo on jaksottaista... (Ajoa, tyhjäkayntiä, kiihdytys, ajoa, tyhjäkäyntiä, kiihdytys... jne.)
Tälläisella ajolla ei koskaan päästä optimaaliseen suorituskykyyn...
"2. Ovatko ajomatkanne keskimäärin alle 10 km?"
Jos auto sammutetaan alle vartti-tunnin ajon jälkeen, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä moottori on juuri ja juuri ehtinyt lämmetä... Tämä saa aikaan sen, että öljyt eivät juuri koskaan lämpene tarpeeksi, että esim. vesi ja polttoaine pääsisivät haihtumaan öljyistä, eli ko. epäpuhtaudet jäävät öljyyn huonontaen sitä...
"3. Onko autonne ajoittain käyttämättä pitkähköjä aikoja?"
Auton seisoessa parkkipaikalla moottorin sisälle kondensoituu vettä...
"4. Onko autonne erityisen raskaassa käytössä?"
Kun moottoria rasitetaan oikein kunnolla, suhteellisen korkeilla kierroksilla, ja kunnon kuormalla, ja tietenkin melko pitkiä aikoja... Noissa oloissa ehtii koneöljykin lämpenemään, ja vesi ja polttoaine haihtuu öljyistä aivan varmasti... Mutta öljy saattaa lämmetä hieman liikaakin...
Jossain taisi olla juttuakin jostain kokeilusta, missä mitattiin turbon laakereiden, ja turbossa kiertävien öljyjen lämpötiloja... Muistaakseni öljy lämpeni niin kuumaksi, että se alkoi "palaa" karstaksi...
"5. Käytättekö autoanne usein pölyisissä ajo-olosuhteissa?"
On sanomattakin selvää, että pölystä on haittaa koneille... Ei ole sattumaa, että monissa ohjekirjoissa neuvotaan lyhentämään vaihtovälejä pölyisissä oloissa ajettaessa...
Vaikka koneet varustetaankin suodattimilla, mitkä estävät pölyn pääsyn koneen sisälle, niin tavallista pölyisimmissä oloissa nämä suodattimet likaantuvat tavallista nopeammin, ja mikäli ilmansuodattimen vaihtoväliä ei lyhennetä vastaavasti, niin imusarjan alipaine kasvaa myös normaalia suuremmaksi (olettaen ettei suodatin repeydy)... Paineen alennus aiheuttaa puolestaan sen, ettei sylintereissä ole ihan niin paljon ilmaa (=happea) kuin pitäisi, ja mikäli happea ei normaalisti ole liikaa, niin suodattimen tukkeutuessa sitä on liian vähän... Liian alhainen happipitoisuus saa aikaan sen, ettei happi riitä täydelliseen palamiseen... Epätäydellinen palaminen tarkoittaa käytännössä nokeamista... Savuttava kone likaa ilman lisäksi myös omat öljynsä...
Toisekseen... Markkinoiden kalleinkin koneöljy on niin halpaa, että siinä ei kannata säästää...
Ensinnäkin on huomioitava, että öljy-kulut ovat yksi pienimmistä kuluista mitä auton käyttämisestä aiheutuu... Vakuutukset, polttoaine, ja tietenkin auto itse maksavat huomattavasti enemmän kuin öljyt...
Toisekseen on myös huomioitava, että mitä öljyissä säästäminen saattaa maksaa...
Kuten joku sanoikin: "Kalliskin öljy on halpaa... Mutta osat ja työ kallista." - TkT
API kirjoitti:
"Öljyyhtiöt harrastavat markkinointia (= menekin lisäämistä) monin keinoin, yllä yksi niistä."
Tuossa saattaa olla hitunen totuuttakin, mutta ehkäpä ei nyt ihan niinkään...
Jos tarkastellaan näitä kysymyksiä, niin huomataan, ettei tuo ole ihan täyttä potaskaa:
"1. Käytättekö autoanne pääasiassa asutuskeskuksissa?"
Kun ajetaan kaupungeissa (=asutuskeskuksissa), niin kerralla ajettavat matkat ovat usein lyhyitä, ja ajo on jaksottaista... (Ajoa, tyhjäkayntiä, kiihdytys, ajoa, tyhjäkäyntiä, kiihdytys... jne.)
Tälläisella ajolla ei koskaan päästä optimaaliseen suorituskykyyn...
"2. Ovatko ajomatkanne keskimäärin alle 10 km?"
Jos auto sammutetaan alle vartti-tunnin ajon jälkeen, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä moottori on juuri ja juuri ehtinyt lämmetä... Tämä saa aikaan sen, että öljyt eivät juuri koskaan lämpene tarpeeksi, että esim. vesi ja polttoaine pääsisivät haihtumaan öljyistä, eli ko. epäpuhtaudet jäävät öljyyn huonontaen sitä...
"3. Onko autonne ajoittain käyttämättä pitkähköjä aikoja?"
Auton seisoessa parkkipaikalla moottorin sisälle kondensoituu vettä...
"4. Onko autonne erityisen raskaassa käytössä?"
Kun moottoria rasitetaan oikein kunnolla, suhteellisen korkeilla kierroksilla, ja kunnon kuormalla, ja tietenkin melko pitkiä aikoja... Noissa oloissa ehtii koneöljykin lämpenemään, ja vesi ja polttoaine haihtuu öljyistä aivan varmasti... Mutta öljy saattaa lämmetä hieman liikaakin...
Jossain taisi olla juttuakin jostain kokeilusta, missä mitattiin turbon laakereiden, ja turbossa kiertävien öljyjen lämpötiloja... Muistaakseni öljy lämpeni niin kuumaksi, että se alkoi "palaa" karstaksi...
"5. Käytättekö autoanne usein pölyisissä ajo-olosuhteissa?"
On sanomattakin selvää, että pölystä on haittaa koneille... Ei ole sattumaa, että monissa ohjekirjoissa neuvotaan lyhentämään vaihtovälejä pölyisissä oloissa ajettaessa...
Vaikka koneet varustetaankin suodattimilla, mitkä estävät pölyn pääsyn koneen sisälle, niin tavallista pölyisimmissä oloissa nämä suodattimet likaantuvat tavallista nopeammin, ja mikäli ilmansuodattimen vaihtoväliä ei lyhennetä vastaavasti, niin imusarjan alipaine kasvaa myös normaalia suuremmaksi (olettaen ettei suodatin repeydy)... Paineen alennus aiheuttaa puolestaan sen, ettei sylintereissä ole ihan niin paljon ilmaa (=happea) kuin pitäisi, ja mikäli happea ei normaalisti ole liikaa, niin suodattimen tukkeutuessa sitä on liian vähän... Liian alhainen happipitoisuus saa aikaan sen, ettei happi riitä täydelliseen palamiseen... Epätäydellinen palaminen tarkoittaa käytännössä nokeamista... Savuttava kone likaa ilman lisäksi myös omat öljynsä...
Toisekseen... Markkinoiden kalleinkin koneöljy on niin halpaa, että siinä ei kannata säästää...
Ensinnäkin on huomioitava, että öljy-kulut ovat yksi pienimmistä kuluista mitä auton käyttämisestä aiheutuu... Vakuutukset, polttoaine, ja tietenkin auto itse maksavat huomattavasti enemmän kuin öljyt...
Toisekseen on myös huomioitava, että mitä öljyissä säästäminen saattaa maksaa...
Kuten joku sanoikin: "Kalliskin öljy on halpaa... Mutta osat ja työ kallista."TI-miehet ovat nykyään harvemmassa ja harvemmassa. Itse öljyn hinta on vain osa-kustannus öljynvaihdossa.
Autoliikkeet sekä huoltamot, sikäli kun purilais- ja skordarimyynniltä enää ennättävät ja ovat kiinnostuneita, laskuttavat työn osalta huiman hinnan. Eli koko ölynvaihdon hinnaksi suodattimineen ja muine pientarvikkeineen syntyy jotakin jota ei enää öljyn litrahinnasta helpolla pysty johtamaan.
Mikäli omistaa oman auton (yhä useammalla meistä on Leasing-auto) ja vielä käytössä on talli ja laitteet voi öljyt vaihtaa niin usein kuin haluaa. Ei siitä mitään vahinkoa ole. Kuitenkin on käytännössä hyvin näytetty nykyisten pitempien vaihtovälien riittävän.
API puhuu myös erittäin vaativista olosuhteista. OK. mikäli tietää ajavansa lyhyitä stinttejä kylmällä voi öljyt vaihdattaa varmuuden vuoksi.
Kuuma-ajo ei karstaa nykyisiä laatuöljyjä. Esimerkiksi Saksassa jossa nopeudet ovat eri planeetalta kuin täällä meillä, ovat samat öljynvaihtovälit voimassa.
Itse ajoin eilen ja tänään yli 1 000 km kovaa ajoa suomalaisilla maksiminopeuksilla. En silti aio lyhentää intervallia kun tuo ei ole mitään uutta autolleni. Lähes joka viikko se saa 1 500 - 2 000 km kyyttiä suomalaisilla maksiminopeuksilla ja aina vähintään 2 - 3 tuntia yhteen putkeen. Ja mennään 30 000 km:n vaihtovälein. Ja kaikki 120 000 km kolmessa vuodessa. - API
TkT kirjoitti:
TI-miehet ovat nykyään harvemmassa ja harvemmassa. Itse öljyn hinta on vain osa-kustannus öljynvaihdossa.
Autoliikkeet sekä huoltamot, sikäli kun purilais- ja skordarimyynniltä enää ennättävät ja ovat kiinnostuneita, laskuttavat työn osalta huiman hinnan. Eli koko ölynvaihdon hinnaksi suodattimineen ja muine pientarvikkeineen syntyy jotakin jota ei enää öljyn litrahinnasta helpolla pysty johtamaan.
Mikäli omistaa oman auton (yhä useammalla meistä on Leasing-auto) ja vielä käytössä on talli ja laitteet voi öljyt vaihtaa niin usein kuin haluaa. Ei siitä mitään vahinkoa ole. Kuitenkin on käytännössä hyvin näytetty nykyisten pitempien vaihtovälien riittävän.
API puhuu myös erittäin vaativista olosuhteista. OK. mikäli tietää ajavansa lyhyitä stinttejä kylmällä voi öljyt vaihdattaa varmuuden vuoksi.
Kuuma-ajo ei karstaa nykyisiä laatuöljyjä. Esimerkiksi Saksassa jossa nopeudet ovat eri planeetalta kuin täällä meillä, ovat samat öljynvaihtovälit voimassa.
Itse ajoin eilen ja tänään yli 1 000 km kovaa ajoa suomalaisilla maksiminopeuksilla. En silti aio lyhentää intervallia kun tuo ei ole mitään uutta autolleni. Lähes joka viikko se saa 1 500 - 2 000 km kyyttiä suomalaisilla maksiminopeuksilla ja aina vähintään 2 - 3 tuntia yhteen putkeen. Ja mennään 30 000 km:n vaihtovälein. Ja kaikki 120 000 km kolmessa vuodessa."API puhuu myös erittäin vaativista olosuhteista."
Täsmälleen... Eihän tuossa neuvottukaan lyhentämään vaihtoväliä minkään pikkujutun takia...
"Itse ajoin eilen ja tänään yli 1 000 km kovaa ajoa suomalaisilla maksiminopeuksilla. En silti aio lyhentää intervallia kun tuo ei ole mitään uutta autolleni."
En tiedä minkälainen auto sinulla on, mutta en oikein tiedä voisiko 120 km/h ajamista pitää "erityisen raskaana käyttämisenä"... Ehkäpä sillä tarkoitetaan jotain vielä rankempaa... Kuten vaikkapa suhteellisen raskaan perävaunun vetoa tms.... Ja vaikka niin olisikin... niin vasta yksi ehto täyttyisi... - Öljymies
TkT kirjoitti:
TI-miehet ovat nykyään harvemmassa ja harvemmassa. Itse öljyn hinta on vain osa-kustannus öljynvaihdossa.
Autoliikkeet sekä huoltamot, sikäli kun purilais- ja skordarimyynniltä enää ennättävät ja ovat kiinnostuneita, laskuttavat työn osalta huiman hinnan. Eli koko ölynvaihdon hinnaksi suodattimineen ja muine pientarvikkeineen syntyy jotakin jota ei enää öljyn litrahinnasta helpolla pysty johtamaan.
Mikäli omistaa oman auton (yhä useammalla meistä on Leasing-auto) ja vielä käytössä on talli ja laitteet voi öljyt vaihtaa niin usein kuin haluaa. Ei siitä mitään vahinkoa ole. Kuitenkin on käytännössä hyvin näytetty nykyisten pitempien vaihtovälien riittävän.
API puhuu myös erittäin vaativista olosuhteista. OK. mikäli tietää ajavansa lyhyitä stinttejä kylmällä voi öljyt vaihdattaa varmuuden vuoksi.
Kuuma-ajo ei karstaa nykyisiä laatuöljyjä. Esimerkiksi Saksassa jossa nopeudet ovat eri planeetalta kuin täällä meillä, ovat samat öljynvaihtovälit voimassa.
Itse ajoin eilen ja tänään yli 1 000 km kovaa ajoa suomalaisilla maksiminopeuksilla. En silti aio lyhentää intervallia kun tuo ei ole mitään uutta autolleni. Lähes joka viikko se saa 1 500 - 2 000 km kyyttiä suomalaisilla maksiminopeuksilla ja aina vähintään 2 - 3 tuntia yhteen putkeen. Ja mennään 30 000 km:n vaihtovälein. Ja kaikki 120 000 km kolmessa vuodessa."...1000 km yhtä soittoa Suomeen maksiminopeuksilla ja 120.000 km 3 vuodessa..."
Siis ajat juuri moottorin kannalta ihanneolosuhteissa. Vähän kylmäkäynnistyksiä, pitkiä matkoja ja öljy pysyy pitkään tasalämpöisena jolloin iso osa epäpuhtaukista haihtuu pois. Kone käy vain 3000r/min joten eipä se Suomen tasaisilla teillä paljon rasitu. Seuraava käyttäjä saa Sinulta siis ihanneolosuhteissa sisäänajetun moottorin.
Toista on sen "vanhan rouvan auto kirkonkylältä". 5 km ajo kerran viikossa. Huonokuuloisena heti kovat kierrokset ja kytkimen luistatusta. Kymmenessä vuodessa ei ole ajettu kuin 10.000 km ja kone ihan loppu. Olen itse nähnyt.
"Poikkeuksellisia olosuhteita" on monenlaisia.
Mutta öljy on halpaa, joten kannattaa vaihtaa useammin kuin suositus,
- mielipide
jos haluaa pitää autoa kauan niin kannattaa mielestäni vaihtaa noin 10tkm kilometrin välein öljyt. minulla on myös 15tkm:äm huoltoväli. jos ajaa paljon kaupunki ajoa niin sitä pienempi vaihtoväli.
- J.R.Ewing
... vanhempiin autoihin. Uuteen autoon ei kannata vaihtaa 10000 km:n välein, vaikka pitäisi autoa kuinka pitkään. Eräänlainen minimivaihtoväli uusissa autoissa alkaa olla 15000 km, jos käyttää vaatimusten mukaisia öljyjä.
- tehtävät
Öljyllä on moottorissa muutama tehtävä
- muodostaa kalvo metallipintojen välille
- sitoa epäpuhtauksia, jotka eivät jää suodattimeen
- lämmönsiirto
Voitelu taataan oikealla viskositeetilla, jolloin kalvo on oikean paksuinen kantaakseen painerasituksen ja kuitenkin menee riittävän pieniin väliin.
Lämmönsiirto jäähdyttä esim. mäntiä
Öljyjen lisäaineistuksella hienosäädetään perusöjyn ominaisuudet ja sidotaan epäpuhtauksia (pääasiassa bensakonessa nitriittejä ja dieselissä nokea). Tätä puhdistusominaisuutta voi verrata astianpesuaineeseen, niin kauan, kun pesuainetta on vapaana, niin kauan voi 'tiskata'
Longlife-öljyissä on 'pesuaineita' niin paljon (vrt.Uusi-Fairy :-), että se kestää koko vaihtovälin. Jos öljyn vaihtaa 'liian' aikaisin on 'pesuainetta' käyttämättä ja se menee hukkaan.- Matti
Vaihto välit ovat joka miehen omalla-tunnolla!
Huolto-asemat yleensä vaihtavat öljyt heille halvimmaksi tulevalla tavalla eli samasta tynnyristä kaikkiin autoihin! tynnyrissä saattaa olla merkintä, että se sisältää huippu synteettisen öljyn, mutta sen pytyn voi täyttää myös jollakin paljon halvemmalla, joka tietty myös on hyvää, mutta pljon halvempaa!!
Itse ostan aina merkki tavaraa hyllystä, niin ainakin tiedän mitä öljyä moottorissa on!
Ajan 15000 tai 30000km se on omantunnon asia ja tietenkin rahakysymys! liian usein vaihto ei ainakaan huononna mottoria ja vaikka ajais 30000 km niin vaihda hyvä mies suodatin joka 10000km jälkeen! sinne ne paskat kertyy! onhan siellä ylipaine venttiili,joka aukeaa kun sudattimessa on liikaa vastusta, mutta sitä sinä et tiedä, että paskat menee ohi suodattimen!!! - juttu
Matti kirjoitti:
Vaihto välit ovat joka miehen omalla-tunnolla!
Huolto-asemat yleensä vaihtavat öljyt heille halvimmaksi tulevalla tavalla eli samasta tynnyristä kaikkiin autoihin! tynnyrissä saattaa olla merkintä, että se sisältää huippu synteettisen öljyn, mutta sen pytyn voi täyttää myös jollakin paljon halvemmalla, joka tietty myös on hyvää, mutta pljon halvempaa!!
Itse ostan aina merkki tavaraa hyllystä, niin ainakin tiedän mitä öljyä moottorissa on!
Ajan 15000 tai 30000km se on omantunnon asia ja tietenkin rahakysymys! liian usein vaihto ei ainakaan huononna mottoria ja vaikka ajais 30000 km niin vaihda hyvä mies suodatin joka 10000km jälkeen! sinne ne paskat kertyy! onhan siellä ylipaine venttiili,joka aukeaa kun sudattimessa on liikaa vastusta, mutta sitä sinä et tiedä, että paskat menee ohi suodattimen!!!Itsekin ostan öljyt v-osaliikkeestä, ovat _paljon_ halvempia, kuin huollossa ja todellakin tietää mitä koneeseen on laitettu.
Totta, öljynsuodattimen toiminta on olennaisen tärkeää. Hyviä tarvikesuodattimiakin on (mm. TM-testi), mutta kun täysin varma ei voi olla ohivirtausventtiilin avautumispaineista, eikä suodatustehosta, käytän alkuperäisosaa. Hintaero ei kuitenkaan ole kuin 1-2 euroa.
Oletko nähnyt VAG:n LL-öljynsuodatinta? Sen tilavuus on yli 2-kertainen, normaaliin verrattuna, joten suodatustehoa luulisi löytyvän. - J.R.Ewing
Matti kirjoitti:
Vaihto välit ovat joka miehen omalla-tunnolla!
Huolto-asemat yleensä vaihtavat öljyt heille halvimmaksi tulevalla tavalla eli samasta tynnyristä kaikkiin autoihin! tynnyrissä saattaa olla merkintä, että se sisältää huippu synteettisen öljyn, mutta sen pytyn voi täyttää myös jollakin paljon halvemmalla, joka tietty myös on hyvää, mutta pljon halvempaa!!
Itse ostan aina merkki tavaraa hyllystä, niin ainakin tiedän mitä öljyä moottorissa on!
Ajan 15000 tai 30000km se on omantunnon asia ja tietenkin rahakysymys! liian usein vaihto ei ainakaan huononna mottoria ja vaikka ajais 30000 km niin vaihda hyvä mies suodatin joka 10000km jälkeen! sinne ne paskat kertyy! onhan siellä ylipaine venttiili,joka aukeaa kun sudattimessa on liikaa vastusta, mutta sitä sinä et tiedä, että paskat menee ohi suodattimen!!!Uusi öljynsuodatin kestää mainiosti valmistajan öljynvaihtovälin, siksi sitäkään ei ole syytä vaihtaa vaikkapa tuon maagisen 10000 km:n välein.
Suodatin ei siis mene tukkoon valmistajan öljynvaihtovälejä noudatettaessa. - vaari
juttu kirjoitti:
Itsekin ostan öljyt v-osaliikkeestä, ovat _paljon_ halvempia, kuin huollossa ja todellakin tietää mitä koneeseen on laitettu.
Totta, öljynsuodattimen toiminta on olennaisen tärkeää. Hyviä tarvikesuodattimiakin on (mm. TM-testi), mutta kun täysin varma ei voi olla ohivirtausventtiilin avautumispaineista, eikä suodatustehosta, käytän alkuperäisosaa. Hintaero ei kuitenkaan ole kuin 1-2 euroa.
Oletko nähnyt VAG:n LL-öljynsuodatinta? Sen tilavuus on yli 2-kertainen, normaaliin verrattuna, joten suodatustehoa luulisi löytyvän.Vaari kävi VAG-kaupassa ja pyysi LL-öljynvaihtoon liittyvän suodattimen. Sain kyllä ihan saman numeroisen suodattimen jota käytän perheen vanhemmassa VAG-tuotteessa. Onko siis olemassa LL-suoatin erikseen? Mikä on hinta ? Sainko virheellisen tuotteen? Mistä erotan LL-suodattimen ?
- on olemassa
vaari kirjoitti:
Vaari kävi VAG-kaupassa ja pyysi LL-öljynvaihtoon liittyvän suodattimen. Sain kyllä ihan saman numeroisen suodattimen jota käytän perheen vanhemmassa VAG-tuotteessa. Onko siis olemassa LL-suoatin erikseen? Mikä on hinta ? Sainko virheellisen tuotteen? Mistä erotan LL-suodattimen ?
En tiedä onko 'ei LL-suodatinta' olemassa nykyisiin koneisiin, mutta tuossa LL-suodattimessa on kyllä päällä isolla merkintä asiasta. Se on n. 2-kertaa pidempi, kuin ns. perinteinen.
Hintaa tuolla VAG:n LL-suodattimella oli Stokkalla muistaakseni 9,60. - testi
juttu kirjoitti:
Itsekin ostan öljyt v-osaliikkeestä, ovat _paljon_ halvempia, kuin huollossa ja todellakin tietää mitä koneeseen on laitettu.
Totta, öljynsuodattimen toiminta on olennaisen tärkeää. Hyviä tarvikesuodattimiakin on (mm. TM-testi), mutta kun täysin varma ei voi olla ohivirtausventtiilin avautumispaineista, eikä suodatustehosta, käytän alkuperäisosaa. Hintaero ei kuitenkaan ole kuin 1-2 euroa.
Oletko nähnyt VAG:n LL-öljynsuodatinta? Sen tilavuus on yli 2-kertainen, normaaliin verrattuna, joten suodatustehoa luulisi löytyvän.FIAAM ja FRAM olivat hyviä. Teho ja M-Filter olivat surkeimmat.
Osta filtteri merkkiliikkeestä. Esim VW:n suodattimessa on 32 mm kuusiomutteri vaihtoa helpottamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713