Olin kolmisen viikkoa reissussa, kotiin palattuani sunnuntaina nielu alkoi tuntua kipeältä, olikin jo eilen kun riivinrauta. Illan koitteessa menin lääkäriin, toteamus oli selvä virusinfektio, ei antibioottia vaan oireen mukainen kotihoito. 40 € kolahti kassalle lääkärinpalkkiona Kela korvaus vähennettynä.
Siinä affektissa en tullut mieleenikään Rommi-kaupan palvelut jota harmittelin yön valvottuina tunteina.
Mietin entisajan kotihoito keinoja, mieleeni tuli lämpimällä suolavedellä nielun kurlaus jota toteutin useita kertoja yön aikana ja edelleen jatkan. Nyt nielu tuntuu siedettävältä, tosin aamukahvi ei maistunut miltään.
Näyttää siltä kuin lapsuudesta tuttu nielun suolavesi kurlaus oli tosi tehokasta. Onko nyt niin, olemme unohtaneet nämä perinteiset hoitomuodot jotka entisinä aikoina olivat käytössä. Tällä hetkellä olen täysin sitä mieltä suolavesi hoidon olleen avain kurkkukivun selättämisessä. En ole mikään terveys-apostoli tosin entisajan hoitokeinot ovat kokeilemisen arvoisia. Lohdukkeena virus infektiossa on tänne kirjoittelu, Virus flunssa jatkuu lämpöilynä ja lihassärkyinä, mutta pahin riivinrauta nielu on häviämässä.
Yön aikana kuuntelin biisiä, Yksinäinen ei unta saa, lohduttava sanoitus:
http://www.youtube.com/watch?v=5v4Aj795C5c
Suolavesi
45
1592
Vastaukset
- texsanell1
Tänä vuodenaikana tuo nuhakuume virus tarttuu herkästi, mitä enemmän ihmisjoukoissa liikkuu. Samaa poden kolmatta päivää itsekin parast'aikaa.
Eihän se uni kovin tukkoisena aina onnistu, yläasennossa kun pysyy ilmatiehyeet paremmin auki. Tuo Finnrex kuumana juotuna lieventää tosin oireita, mutta illalla en enää ottanut, ja valvottua tuli täälläkin :)
Lukeminen onkin käynyt viihteestä, sisällä kun joutuu pysyttelemään. Tänään tilaan kyllä netin kautta ruokatarvikkeet kotiin, roskapussin vieminen saa riittää ulkoilusta,-- byäähh!
Pärjäillään! Aamulla heräsin kurkkukipuun ja korvaankin pistää välillä pahasti. Onkin aikaa edellisestä flunssastani todella kauan.
Jouduin jättämään tämänpäiväisen voimisteluryhmäni ja muut menoni väliin.
Nyt vain yritän saada sitä kääntymään takaisin pois kimpustani, saa nähdä, miten onnistun.
Eniten pelkään, etten pääse lauantain syntymäpäiville, joille olen kutsun saanut.
Parantumista toivotan kohtalotovereilleni! Satu*.- texsanell ek
No on se sama viruksenpoikanen, ihan samalla lailla se tutkii näköjään meiijän korvatkin samalla:D Onneksi ei kestänyt kuin varttitunnin se toisen korvan pikkukipu!
Paremmalta alkaa jo tuntumaan täällä, ainakin aamukahvi piristi jo oloa :) eihän tuo viruksenpoikanen kauan ollut kestänyt jollakin jouluvieraistanikaan.
Katselin TV:n Sydämen asialla---- aikani kuluksi, ja taas tuo David onnistui hellyyttämään, kun on niin vetoavan rehellinen luonnonlapsi, että osaakin viedä roolin niin aidosti!
PS. Onhan lauantaihin vielä monta päivää aikaa, juodaan nestettä tarpeeksi Liisa, ettäs huuhtoutuu tiehensä meistä,... Ennen - niin ennen! Ennen yksi kunnan lääkäri 15 000 ihmisen terveydenhuoltoa hoiteli. Toki oli tehtäväänsä sitoutunut.
Eipä sieltä tiettömien taipaleiden takaa joka lunssaan lääkärireissulle lähdetty. Kokemuksesta puhun. Käytössä olivat vieläkin vanhemman ajan hoitokeinot. Monesti auttavia, jälkikäteen ajatellessani usein
Ennen - niin ennen! Yksi kunnan lääkäri hoiti 15 000 ihmisen terveydenhuollon. Toki oli tehtäväänsä sitoutunut.
Eipä sinne lunssien tai pikkuhaavojen takia lähdetty tiettömien taipaleiden takaa. Jo vanhempaa perua olevat kotikonstit olivat käytössä. Usein ihan hyviä, joskus uskon varassa, lumetta. Mikäs siinä jos tepsii, sitä se on monesti nykyäänkin.
Tämän kerron, koska olen oikein "parantavaa" sukua. Mummoni oli kuppari, oikein kunnon lehmänsarvilla. Mutta onhan tosiasia, lääketiede on ottanut, ei harppausta vaan oikein pitkän loikan. Tottahan potilaat lisääntyy. Sehän on ihan hyvä, tarvittaessa pitääkin saada kehittynyttä hoitoa. Toisaalta, haetaan helposti apua turhan pieniinkin vaivoihin. Eipä silti, sairaus se on luulottelusairauskin, vaikka en vaivoja kokevia haluakaan vähätellä. Joskus pieni merkkikin voi olla totuus. Kuitenkaan - vanhuus ei ole varsinainen sairaus.- texsanell1
Se on oppinut :D On nää aika epeleitä, niin paljon kun tallennuksesta on puhuttu.
Olen huomioinut myös pikkutapahtumia, joista en tiedä mitä mukamas olisin säplännyt, mutta hauskoja ne enimmäkseen on. Joskus, kun ollaan kuitenkin yhteydessä laajemman suomi24:n kautta, on sieltäkin kaikenlaisia sydämenkuvia ja treffipimujen kuvia karannut:D - elämä on...
Olin joulun alla etelänmailla ja jo lähtiessä oli kurkku karhea ja nenä vähän tukossa. Siellä meni kaikki hyvin ja luulin jo olevani ihan ok. Nyt on ollut kröhä ja poskiontelontulehdus vaivana. Syön parhaillaan antibioottia siihen. Kaipa tuo menee ohi joskus. Sitkeitä ovat nämä taudit.
Yksi hyvä kotikonsti on tuo nenänhuuhtelukannu, eli sarvikuonokannu. Siihen kädenlämpöseen veteen mittalusikallinen hienoa merisuolaa ja huuhtelemaan. Poistaa kyllä hyvin räkää onteloista. Suosittelen! Taas kehun ., itseäni .
No kun olen hyväksihavainnut Inkifäärin --pirunsäätii , laitan kahvifiltteriinkin kahvin-alle hienoksileikattuja siivuja inkifääriä ,ja tykkään että se sopii jotenkin kahvinarominkanssa yhteen .
Tämähän on hyväksi tavattu lihaskivuissakin .
Jopa urheiliatkin juomat inkifääriteetä
Valkosipulia ei saa unohtaa siinä kanssa hyvä vitamiini lähde.
Sitten on maustekasveissa paljon sellaisia antioksidattia , jotka auttaa Viruksiin ,immuuniksi tulee niillekkin kun on tarpeeksi potkua ruuissa .
Itse kun olen aikalailla kasvissyöjä , olen huomannut että en tarvitse muitavitamiinia kun Kalcipos-Dmite 500mg/ 200 lU
Ja sitruunaa laitan juomaveteeni --- sitruunaa siivuina jota on aina kannussa saatavilla , harvoin juon suoraa johdosta laskettuna.- Ramoona*
Uskon suolan parantaviin vaikutuksiin, onhan se pöpöjä tappava aine säilönnässäkin. Pihviä paistaessa näkee, että suola irrottaa nesteitä...siksipä suola kannattaakin lisätä vasta syotäessä, ettei pihvi kuivu. Samalla tavoin suola varmaan poistaa nestettä turvonneesta nielusta ja nenästä...anteeksi tämä brutaali vertailu. Itse on pysty suolavedellä kurlaamaan, se laukaisee oksennusrefleksin. Suolapiippua en ole kokeillut, käytän sen sijaan nuhaisena A-vita -suihketta nenään. Siinä on epiteelejä elvyttävää a- ja e-vitamiinia ja natriumkloridiakin, siis suolaa miellyttävämmssä muodossa.
Yskää olen lapsilla ja itselläni lievittänyt usein höyryhengityksellä, on pieni laite sitä varten. Veteen voi lisätä mentholia, joka avaa mukavasti hengitysteitä. Minulla ei yleensä jäsenet kipeydy flunssan aikana, mutta kova yskiminen alkaa sattua jopa selkään ja palleaan, pääkin siinä rytäkässä tuntuu halkeavan.
Rommitoti tietysti auttaa, kun on vilustunut, panee veren kiertämään.
Ynnämuun mainitsema kuppaus on käytössä vieläkin, itse en ole sitä kylläkään kokeillut. Nuorempana luovutin usein verta, koska minulla on korkea hemoglobiini, ja tunsin aina virkistyväni siinä muutenkin kuin saamastani hyvästä mielestä. Luin, että akupunktiolla on samanlaisia vaikutuksia ja että säännöllisesti verta luovuttaneilla on vähemmän sydänkohtauksia. Jos esim. lääkityksen vuoksi ei voi luovuttaa verta, kuppaus olisi vaihtoehto.
Kävin influenssapiikillä, yhden flunssanpoikasen sairastin lokakuulla.
Toivon teille flunssan koettelemille pikaista helpotusta ja helliviä hoitoja, nalle-raukalle uni oli paras lääke.
Lorenan laittama Raappanan kappale on minunkin mieleeni. Siinä on laulaja, jota kannattaa kuunnella, herkkiä ja ihmeen viisaita sanoituksiakin.
Nuoren miehen mietteitä, mikä on turhaa ja tärkeää
http://www.youtube.com/watch?v=3KSeVMYqgyQ - Satu*
Kylläpäs olenkin kipeä, kurkku- ja korvaosasto särkevät nyt kovasti, nukkua en osaa päivisin sairaanakaan.
Ainakaan norovirus se ei ole, sillä lounaaksi laittamani avocadopasta maistui todella hyvältä.
En ole lähtenyt lääkäriin, koska otaksun, että kyseessä on viruksen aiheuttama tauti. JOS olisikin se angiina, niin silloinhan antibioottikuuri olisi välttämätön.
Mitä opin täst?
En kävele enää ilman päähinettä, kuten eilen tein! En edes korviksiani käyttänyt! Siitähän se pääsi alkuun. - Lorena*
Olen hoitanut flunssaa sanoisin vanhanaikaisilla metodeilla siis suolavedellä huuhteluita, norsunkärsällä nenäonteloon ja suolavesikurlausta nieluun ja jo näyttää tehoavan. Kuuluuhan flunssaan muutakin oireilua, joihin uni on paras lääke, lepää ihan kunnolla, ei yritäkään mitään ihmehommia tehdä.
Luen Ulla Lena Lindberg, JÄÄ joululahja kirjaa. Tulee mieleen Kalle Päätalon tyyli joka on samalla tavalla pikkutarkkaa kerrontaa perhe elämästä, suoriutumista päivien tehtävistä. Kalle kirjoitti rempseään tyyliin, usein teki mieli sanoa Kallelle hellitä hyvä mies!
Jään kerronta on tyylipuhdasta kaunista kerrontaa. Meikäläinen joka tuntee itsensä olleen monessa syöverissä elämän aikana, kirja kiltteydessään saa aikaan ihmettelyä, tosin on kysymys nuoresta pastori perheestä. On muuten kuvaus saaristolaisten elämästä kuten Myrskyluoto Anni Blombergin kuvaamana.
Finnrex on auttava lääke flunssassa. Muistaakseni sisältää asperiinia vaikuttaa kipuihin. Ascorbiini on C-vitamiinia kaverina Coffeinin virkistämään uupunutta olotilaa.
Kyllä tämä tästä ohitse menee. Hoivataan itseämme kuntoon parhaaksi katsomin tavoin. Lääkäriin jos kunto varsin pngelmalliseksi menee. - onko tietoa
nenähuuhtelukannu on kätevä ja olen keittänyt veden ja lisännyt suolaa, mutta voiko käyttää kraanavettä ilman keittämistä?,
- sarvi--kuono
Linkissä ei nähdäkseni mainita keittämistä. Itse olen kyllä keittänyt veden.
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/NENAeHUUHTELUKANNU-SARVIKUONO - Nuha poissa
Voi käyttää tietenkin,minä en koskaan keitä vaan käytän viileää kraanavettä.
- Olisikohan ne
influenssarokotukset pitänyt kuitenkin ottaa...
Rokotetta on vielä jaossa terveyskeskuksissa kun varaa ajan. Se joukkorokotusaika lipsahti ohitte, mutta tilasin ajan ajokortin uudistamista varten, samoin rokotusajan.
Luulen, että ylimääräiset rokotteet joutuvat hävitettäväksi tietyn ajan jälkeen. Huhumyllyn käynnistyttyä monet jättivät rokotteen ottamatta...ehkä sen narkolepsia pelon takia.
Joulukuussa sain koneen äärellä istuessani omituisen tajuttomuuskohtauksen. Siinä koko "näyttö" pimeni muutamaksi minuuteiksi.
Joulunaikaisen pienen painonnousun myötä sain myös selviä sydänoireita loskaa pihalla lapioidessani. Ne jatkuivat vielä eilenkin
Arvelin, että tuo ohimenevä tajuttomuus saattoi johtua lievästä sydäninfarkistakin, joten pitääpä varata aika verisuonien varjokuvaukseen.
- susmorsian ek.
Voi - voi, ja lämmin leipä!
Vai pipejä ootte, no eipä oo kiva. Yhen lääkkeen lisäisin vielä, lämmintä maitoa, jossa haudutettuja sipulinpaloja, hunajaa myös aika roimasti. Iltasellahan sen vois ottaa just sänkyynmennessään. Ilman muuta valkosipuli ja tuore inkivääri hyväksi ovat, joka aamuhan mie niitä leivän päällä.
Ite just latoin kaks vaaleeta vuokaleipää uuniin paistumaan, vielä tummat on paistettava....teen lauantaiks kalavoileipäkakun, kun on nuorimmaisen tyttöin 30-vuotisjuhla. Kävin kerrankin tarkkaan läpi marketin leipävalikoiman, huh, mikä määrä, montakohan lajia valmiiks siivutettuja leipiäkin on...tuntuu aika älyttömältä sekkii. Tiiätte, että voileipäkakkuun pitää olla tietynlaista leipää ja sellaista ei enää ole sitä tukevampaa vuokaleipää.
Mie valistin tyttöäin, että ehottomasti pietään juhlat, 30 vuotta on tärkeä tietynlainen virstanpylväs ja yks ehkä naisen monimtkaisimpia elämänvaiheita
Missähän vaiheessa me sitten oikeestaan seestytään !!!
No, kohta on kaukana pipi ja tauti, kunhan maltatte! - texsanell1
Tarviiko meijän niin seestyä sitten, jos ei ole ollenkaan sitä tyyppiä?
Oisko se niin ihanne oikeastaan. Iltaisin usein hiljainen tyyneys, - tasapaino,...mutta ei sitä voi olla koko aikaa!!!! heippa, wau,.. sulla on ihanat leivän tuoksut siellä :D
Hauskoja syntypäiväjuhlia, Onnistukoon voileipäkakkusi! - Oliks hyvä ?
YKSI VINKKI, MIELESTÄNI HYVÄ :
Eli käytetään nenähuuhtelukannua-sarvikuonoa vähintään kolmesti päivässä ja itse lämmitän veden mikroaaltouunissa.
Mutta sitä ei kannata lämmittää siinä sarvikuonossa, koska vesi tulee erittäin kuumaksi siitä sarven kohdalta .
VAAN laitetaan vesi esim. tarpeeksi isossa porsliinimukissa mikroon ja testaillaan sopiva aika milloin vesi on lämmennyt sopivaksi, itsellä 1 min.
Sitten vaan kaadetaan nenäkannuun, jossa on teelusikallinen suolaa.
Mikro tappaa mukavasti vedestä bakteerit. - En ole tuota
kokeillut. Ja tällä kertaa ei flunssa edes tullutkaan. Pari aivastusta tänään, siinä se! Olinkohan allerinen vain jollekin uudelle vihannekselle?
- Toimii mulla ainaki
Ja sen suolavesikurlauksen lisäksi kannattaa hankkia apteekista ns. sarvikuono jolla huuhdellaan nenäontelot.
- kake9
Onks tää nykyajan kansa niin pöljää et tarvii mennä lääkärille maksamaan lunssasta,eiks siinä oo tarpeeks kärsimystä ilman rahanmenookin.
- räkätauissa
Kovin on kiinostava mummoilla nyt tuo nenähuuhtelu sarvi,sitä puijaan joka puheenvuorossa kuin kahviköökissä konsanaan.Alkaa jo olkoon....
ei ollu vielä (painaa puuta) tällä mummulla " räkätautia .
Mutta meinaan huomenna kun menen kauppakeskukseen hankkia sellasen Nenähuuhtelukannun .
Kiitos vinkistä.- poltatko marihuonoa?
Sokerivedessäkin on valkoista jauhetta
Delirium tremens saa kunniallisen maineen - Kyvä mummo
Vahva suolavesikurlaus kuivattaa viruksen soluvaippaa eli tappaa osan viruksista , siis nielussa.. käytän tätä aina ja kipu helpottaa heti. Kurlauksen jälkeen huuhtele kieli, älä enää nielua!
- miles vaan
No - sarvi kun sarvi aina se vähän linnulle maistuu;)))
- Lorena*
Kyllä on ollut sarvikuono käytössä jo viikon, ylempien hengitysteiden ilmeisesti virustulehdus kumman sitkeässä se nielussa istuu. Valkosipuli maitoa, Finnrexit, antibiootti sekä Posivil Zink. Viimeksimainitusta virukset eivät pidä koska sinkistä on kuulema apua vastataistelussa virukseen. Viikko siis on mennyt, tänään ääni alkoi kulkemaan paremmin.
Terveystalon vastaanotolla meitä oli istujia useita nenäliinat kourassa odottamassa vuoroa. Täällä on aiheellista mennä yksityisvastaanotolle, tk:hon on mahdoton päästä. Se siitä, tulipahan tämäkin koettua.
Kiitos kaikille ohjeiden antajille kyllä niistä apua on ollut, olinkin valkosipulit ja hunajan jo ihan unohtanut. Täällä yrittää aurinkokin välillä paistaa. Oliko niin että karhu loppukuulla kääntää kylkeä joka tietää, kevättä kohti mennään. - INHOTTAA !!!
"Täällä on aiheellista mennä yksityisvastaanotolle, tk:hon on mahdoton päästä."
Joo on se kumma, että suomalainen ei voi enää mennä edes terveyskeskukseen kun siellä on vierasmaalaisia niinpaljon hoidettavina .
Siis miettikää SUOMESSA on tervarit tupaten täynnä somalisairaita yms. - susmorsian ek.
Miettikää....jaa, yritin miettiä.....somalitko vierasmaalaisia, taitavat olla kyllä jo somalit suomalaisia. Voimakkaastipa reagoit....taas....
Juu, tosi kamalaa on hengittää samaa ilmaakin, aatteles, mitä vierasmaalaisia pöpöjä voi tulla. Miksi siis menet tk:een rahvaan pariin.- INHOTTAA !!!
Näinhän se juurikin on.
Taudit ovat lisääntyneet suomessa rajusti somaleiden ja venäläisten tuomina.
Sitä kun ei voi muuksi muuttaa, vaikka kuinka tekis mieli hyyssätä.
Järki vaan käteen ja katsotaan rehellisesti ja mitään salaamatta asioita.
Se kait oli terveyskeskuksien perustamisessa ideana, että SUOMALAISET saavat edullista hoitoa vaivoihinsa.
Tarkoitus ei varmasti alunperinkään ollut alkaa hoitamaan afrikkalaisia suomessa.
Ja somalit ovat ikuisesti somaleita, eivätkä koskaan suomalaisia.
Ja ne pöpöt saatuttaa pikkuhiljaa suomen maat ja vedet.
Täältä on kohta lähdettävä muualle. - kysynnnnn
INHOTTAA !!! kirjoitti:
Näinhän se juurikin on.
Taudit ovat lisääntyneet suomessa rajusti somaleiden ja venäläisten tuomina.
Sitä kun ei voi muuksi muuttaa, vaikka kuinka tekis mieli hyyssätä.
Järki vaan käteen ja katsotaan rehellisesti ja mitään salaamatta asioita.
Se kait oli terveyskeskuksien perustamisessa ideana, että SUOMALAISET saavat edullista hoitoa vaivoihinsa.
Tarkoitus ei varmasti alunperinkään ollut alkaa hoitamaan afrikkalaisia suomessa.
Ja somalit ovat ikuisesti somaleita, eivätkä koskaan suomalaisia.
Ja ne pöpöt saatuttaa pikkuhiljaa suomen maat ja vedet.
Täältä on kohta lähdettävä muualle.Mistä kysymys?
- selvitän Karlsbadin!
Apteekista ostettiin ennen Karlsbadin suolaa.
Minulla on tuota ainetta pullo kaapissani. Käyttöohjeena sanotaan: Nautitaan teelusikallinen liuotettuna juomalasillisen lämmintä vettä 2 -3 kertaa pävässä.
Enpä muista mihin vaivaan tuota käytettiin, mutta luulisin happovaivoihin, koska se maistuu ihan ruokasuudalle.
Suolavesikurlaus kuului kurkkukipujen hoitoon.
Nykyisin nuo suolahuoneet ova monelle astmaiselle hyvä apu ja siihenhän on myös tuo suolaveden ruiskuttaminen sieraimiin kuten öljyjäkin käytetään kuiviin limakalvoihin. Suolahan avaa ja puhdistaa. - Vastaan sinulle
"selvitän Karlsbadin"
"Lääketieteessä Glauberin suolaa käytettiin eniten ulostuslääkkeenä. Se olikin tässä suhteessa varsin turvallinen aine, joka ei aiheuttanut vaivoja ja soveltui myös lapsille. Natriumsulfaatti on tärkeä suola useiden kylpylöiden terveysvesissä, mm. Karlovy Varyn (saks. Karlsbad) ja Frantiskovy Láznen (saks. Franzenbad) kaupungeissa. Se on myös tärkein aineosa ns. Karlsbadin suolassa, jota käytettiin yleisesti keinotekoisen terveysveden valmistamiseen."
(Lähde: internet)- Siinä se
http://www.apteekkimuseo.fi/p16.htm
Tuossa noista suoloista, minun purkkini vanhempi kuvassa.
Nimenomaan, vatsalääkkeenä, kuten sanoin happovaivoihin.
Isälläni oli hapokas vatsa, joskus hän muun ohella sekoitti ruokasuudaa veteen ja joi sen, se auttoi ja auttaa vieläkin. Samarin on siitä hyvä osoitus, sisältää samoja aineita.
Tällä sivulla kerrotaan Karsbadin kylpylästä ja sen vedestä.
http://runeberg.org/pieni/2/0214.html - Siinä se
Siinä se kirjoitti:
http://www.apteekkimuseo.fi/p16.htm
Tuossa noista suoloista, minun purkkini vanhempi kuvassa.
Nimenomaan, vatsalääkkeenä, kuten sanoin happovaivoihin.
Isälläni oli hapokas vatsa, joskus hän muun ohella sekoitti ruokasuudaa veteen ja joi sen, se auttoi ja auttaa vieläkin. Samarin on siitä hyvä osoitus, sisältää samoja aineita.
Tällä sivulla kerrotaan Karsbadin kylpylästä ja sen vedestä.
http://runeberg.org/pieni/2/0214.htmlsiis vanhempi kuin kuvassa Apteekkimuseossa oleva purkki.
- Vastaan sinulle
(hiukan lisää:)
Sain sen käsityksen, että tämä saksalainen , joka tuon vatsalääkkeenä käytetyn suolan löysi, käytti sitä hapottoman vatsan hoitoon.
Kyseessä lienee voimakas happo.
- eutschlands Wohlfart
Johann Rudolph Glauber (1604—1668) — apteekkari ja kemisti
Saksalaissyntyinen apteekkari Johann Rudolph Glauber (1604—1668) eli aikana, jolloin apteekkilaitoksen kehitys oli hyvin voimakasta. Apteekkien lukumäärä kaupunkipaikoissa lisääntyi nopeasti ja myytävien lääkkeiden laatu muuttui merkittävästi. Vielä 1500-luvulla suurin osa apteekin myymistä lääkkeistä oli ollut ns. galeenisia lääkkeitä, lääkekasvien kuivatuista osista valmistettuja. Paracelsuksen (1493—1541) oppien seurauksena yrttilääkkeiden rinnalle tulivat vähitellen kemialliset lääkkeet.
Luin tästä joskus vuosituhannen alussa.
Julkaistu myös: Suomen Lääkärilehti 2002: 36: 3512.
Deutschlands Wohlfarth-kirja (Saksan hyvinvointi)- HUOM:
"Siinä se" on eri kirjoittaja
kuin "Vastaan sinulle"ja "Deutschlands Wohlfart". - Siinä se, selvitin
http://runeberg.org/pieni/2/0214.html
Tässä on koko Karelsbadin suolan lähde, eikä missään apteekkareissa!
- Lorena*
Kuinka moni palstalaisista on kokeillut Glauber suolan tehoa? Kun kerran kokeilee muistaa koko eliniän. Saksalaiset tekivät ja keksivät mitä ihmeellisimpiä kokeita tehdä ihmisillä jotka tänä päivänä ovat kiellettyjä. Hitlerin aikaan vaikutti tri Mengele apureineen kokeissa varsin moninaisilla tahoilla.
Glauber suolan vaikutus aiheuttaa varsin voimakkaan reaktion ruuansulatuskanavassa. Paksusuoli on loppupäässä varsin tiukilla massan uloshäätämisessä. Tyhjenee koko hoito mutta samalla voi aiheuttaa suolen seinämien venymistä, seurauksena on varsin ikävät divertikkelit loppuiäksi. Mikään happolääke se ei ole, toimii suoliston tyhjennyksessä erittäin hyvin. Jokin aika sitten näitä suoloja sai Luontaistarvikeliikkeistä, nyt ei, vaan ne ovat apteekkitavaraa - en tiedä saako reseptittä sieltäkään.
Karlsbadin suola taas on samantyyppinen kuin Samarin vatsahappoja neutraloiva tuote. Varoitan - vatsaongelmat kuuluvat aina koulutetun lääkärin puoleen kääntymistä, se on oman edun mukaista.
Ihan aiheellista tuoda vanhoja hoitomuotoja muistin virkistämiseksi esille. 1900-luku oli lääketieteen uusiutumisvuosi, jolloin tutkimuksia tehtiin hyvin paljon. Tänä päivänä tutkimukset jatkuvat meidän kaikkien terveyden ja hyvinvoinnin eduksi. - Lorena*
Tämä ohje on löytynyt lapsuuskotini kirjahyllystä.
KONSTI ELÄÄ KAUAN
Eli tarpeellisia ja hyödyllisiä neuvoja ja ojennusnuoria terveyden varjelemiseksi ja saada elää isohon ikähän.
• Uni eli nukkuminen on sangen hyvä, kun se on kohtuullinen, sillä se vaikuttaa teräwän ymmärryxen, hyvän muiston ja kewiän työn.
• Likin ruokaa, juomaa ja unta on lijkunta, askaroitseminen ja työn tekeminen sekä mielelle että ruumijille terweydexi.
• Älä pidätä wettäs, tuulta ja muuta luonnollista tarwettas.
• Harjaa eli kampaa pääsi, etä aiwon liat höyryt ulos pääsevät.
• Kävel ja liiku jotain ylösnoustuas, että loka, joka yöllä on kokoontunut suolijin laskeusi alaspäin persauxeen.
• Että usein pergerata ja lääkityxiä nauttia, on vahingollinen: luonto tottuu wihdoin niihin.
• Juopumus wäkwwiatä juomista tekee ihmisen laiskaxi ja uneliaaxi.
• Suuri äkkinäinen wihastuminen ja raskas pitkällinen murhe ja huoli kuiwaawat ylös ruumijin.
• Iloinen mieli ja tyytyväisyys lisää ikää.
Wasassa 1786 Prändätty G. W. Londieerildä.
Kyllä tämä ohje usealta osalta on opiksi hyvä ottaa terveellisten elämäntapojen noudattamisessa, on osa hyvinvointia.- Katleija
Hyviä olivat ohjeet jo tuolloin, suositeltavia tänäkin päivänä. melkein joka sanan ymmärsin kahta en.
"Älä pidätä wettäs, tuulta ja muuta luonnollista tarwettas". ...tuulta...?
"Että usein pergerata ja lääkityxiä nauttia, on vahingollinen: luonto tottuu wihdoin niihin".......pergerata....?
----------------------------------------------------------------------------------
hauska:
"Harjaa eli kampaa pääsi, etä aiwon liat höyryt ulos pääsevät."
Muistetaanpas kammata hiukset, kenellä niitä vielä on. :-))))))))))))
- Lorena*
Hauska ja opiksi otettava ohjeon mielestäni. Olen joskus 2000-luvun puolivälissä sitä siteerannut Vaihtoehtoisten hoitomuotojen tiimoilla.
Sana - Tuuli - on eri merkitys eri alueilla ilmeisesti johtuu murrealueesta.
K-S josta olen kotoisin ja sitä pohjoisempana sanaa tuuli käytettiin millainen mielen ilmaisu henkilöllä on. Esim "hän on vähän tuulella käypä" eli mistäpäin tuuli - mielipiteet tulevat helposti omaksuu niitä, olisiko itsekritiikki tms sellainen syy. Sanaa tuuli eri sijamuodoissa merkitsee kahta eri asiaa.
Pergerata on minun näppi virhe p.o. PURGERATA, tarkoittaisiko sana
"tuubi tyhjäksi" lääkityksen avulla. Sairaala slangissa joskus sanalla tuubi tarkoitettiin rectumia-peräsuolta.
Opissa on oltu elämän aikana kun variksenpoika tuulessa, eipä ole ollut yksitoikkoista. - Ramoona*
Ilmankos kampaajalla olo tuntuu niin rentouttavalta, minun kampaajani hieroo päänahan aina kunnolla ja hyräilee samalla. Äiti harjasi Hopeapeilin ohjeitten mukaan joka ilta hiuksiinsa sata harjanvetoa, ja sanoi sen auttavan myös rauhalliseen uneen.Ison perheen äidille se olikin tärkeä hetki itsensä hoitamiseen.
Ennen oivallettiin, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, olisikohan syytä ottaa askel vanhaan suuntaan, ylilääkityksenkin suhteen.
Sattumanvaraisesti googletin vanhoja terveysohjeita, tuli tällainen Forsiuksen kirjoitus vastaan.
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/matkailu.html
Ihan nykyisinkin käypiä ohjeita siinä on vaatetuksen ja ravinnon suhteen varsinkin eteläisiin maihin matkustajille. Juomaveden suodattaminen kotimaasta mukaan otetun maa-aineksen läpi kuulostaa kyllä hurjalta ! Tuo viinaksiin luottaminen tuntuu liiotellulta, mutta sen ajan hygieenisiin oloihin suhteutettuna ehkä ollut osittain perusteltu. Vielä nytkin jotkut turistit nappaavat konjakkiryypyn aamulla tyhjään vatsaan pöpöjen taltuttamiseksi.
Savolaiset kehittivät täydellisen matkaevään, kalakukon. Siinä oli samassa tuhti leipä ja särvin, tuntikausia haudutettuna varmasti kypsää ja bakteeritonta. Täysin saumattomasti suljettuna sisukseen ei päässyt happea pilaamaan...ellei sitten taitamattomampi emäntä leiponut "laulavaa" kukkoa. Huippuunsa kehitetty innovaatio matkaevääksi on ripakukko, jossa kalakukkoon on leivottu kantoripa.;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264