Haluaisin kysyä muiden mielipidettä asiasta.
Teetän kylpyhuoneen uudelleenrakennusta kirvesmiehellä. Ennen remontin aloitusta 2 putkimiestä kävi irroittamassa pöntön, lavuaarin ja suihkun ja tulppasivat nämä. Tähän meni aikaa noin 1 tunti kahdelta.
Toisella kerralla kävivät irroittamassa lämminvesivaraajan ja pesukoneen sekä tekivät yhden uuden lattiakaivon, ilmeisesti liittivät vanhaan. Tähän meni ilmeisesti n. 4 tuntia kahdelta. Kuulostaa paljolta?
Lisäksi kilometrikorvausta on laskutettu 1,2€/km.
Näiden kahden kerran yhteislaskuksi tuli 840€. Mitä mieltä olette tästä? Minusta tämä on työhön nähden aivan uskomaton ryöstö, kirvesmies oli samaa mieltä.
Laskussa oli eriteltynä ensimmäisestä kerrasta 4 tuntia ja toisesta 12 tuntia.
Kysyessäni asiasta sanoivat, että tuntiveloitus alkaa siitä kun edellisestä kohteesta lähdetään tulemaan paikalle, lisäksi 1,2€ km-korvaus päälle ja tämä on muka aivan normaalikäytäntö, onko näin?
Eli kun tuntihinta on 40€ alv yhdeltä, tulee 30min ajomatkan hinnaksi noin 50€ palkkana ja 50€ km-korvausta ennen kuin töitä on tehty sekuntiakaan. Onko todellista?
Laskussa oli muitakin omituisuuksia, kuten 7pv maksuaika lakisääteisen 14pv sijaan. Sen lisäksi viivästyskorko oli joku uskomaton, olikohan 16%.
Verrattuna siihen, että kirvesmies rakentaa koko kylpyhuoneen n. 3000€:llä, on tämä hinta minusta aivan käsittämätön. Varsinkin kun toinen putkimiehistä pääasiassa seisoi kädet taskussa.
Mitä mieltä putkifirman hinnoittelusta?
18
1896
Vastaukset
- werftgyhujikolö
"Toisella kerralla kävivät irroittamassa lämminvesivaraajan ja pesukoneen sekä tekivät yhden uuden lattiakaivon, ilmeisesti liittivät vanhaan. Tähän meni ilmeisesti n. 4 tuntia kahdelta. Kuulostaa paljolta?"
No ei. Varaajan tyhjennykseen menee oma aikansa, mutta sen aikana voi tehdä muita hommia. Tosin jos sinulla on ollut kantoapua, tai varaajaa ei ole heidän toimesta kannettu pois, niin miksi kaksi miestä? Samaa voi miettiä tuolta ensimmäiseltä käynniltä.
" 4 tuntia ja toisesta 12 tuntia."
Tuossahan on sinun kirjoituksesi mukaan virheitä. Jos matkat vie tunnin ja töissä ollaan oltu 2 ja 8 tuntia, niin ei oikein laskutus täsmää.
"Kysyessäni asiasta sanoivat, että tuntiveloitus alkaa siitä kun edellisestä kohteesta lähdetään tulemaan paikalle, lisäksi 1,2€ km-korvaus päälle ja tämä on muka aivan normaalikäytäntö, onko näin?"
Kilometrikorvaus on ok, mutta ei sinun kuulu maksaa edelliseltä työmaalta aiheutuvia matkoja, vaan matkat veloitetaan normaalisti firman varaston, pääpaikan tmv ja työmään väliltä.
"Eli kun tuntihinta on 40€ alv yhdeltä, tulee 30min ajomatkan hinnaksi noin 50€ palkkana ja 50€ km-korvausta ennen kuin töitä on tehty sekuntiakaan. Onko todellista?"
On todellista. Kilometrikorvauksella katetaan auton kulut, eli naftat, renkaat, huollot yms ja tuntiveloituksella palkkakulut ym. Tuskin kukaan ilmaiseksi haluaa ajella, tai käyttää vapaa-aikaansa.
"Laskussa oli muitakin omituisuuksia, kuten 7pv maksuaika lakisääteisen 14pv sijaan. Sen lisäksi viivästyskorko oli joku uskomaton, olikohan 16%."
Ei tuo maksuaika ole lakisääteinen, vaan kulututtajaviraston ohjeistus, jonka mukaan kyllä normaalitilanteessa mennään. Viivästyskorko taitaa olla tällä hetkellä 8%.
"Verrattuna siihen, että kirvesmies rakentaa koko kylpyhuoneen n. 3000€:llä, on tämä hinta minusta aivan käsittämätön. Varsinkin kun toinen putkimiehistä pääasiassa seisoi kädet taskussa."
Kannattaisiko reklamoida ko yritykseen? Kyllähän heidän velvollisuutensa on korjata nuo ylimääräiset tunnit. Ja tietenkin kannattaa ottaa esille tuo kahden miehen oleskelu työmaalla noinkin pienissä hommissa, eihän se niin voi mennä, että pikkuhommaa varten lähetetään useampi mies. - Normaalihintaista
Kannattaa ensin kysyä veloitukset mitä mikin maksaa. Turha siinä on jälkikäteen pullikoida.
Asiakas on aina paras arvioimaan paljonko aikaa menee mihinkin työhön. - merkkkinimmi
Km veloitus lasketaan firman toimistolta eikä edellisen asiakkaan pihasta. Ajotunnista ei laskuteta työn hintaa. Korkeintaan puolet työtunnista ja kohtuullinen km veloitus on alvin kanssa noin 65snt/km. Työtunneissa on 50% ylilaskutusta, kun mihinkään tehdyistä töistä ei tod. tarvita kahta äijää hommiin.
- 18+11
"Ajotunnista ei laskuteta työn hintaa."
Ja miksihän ei laskutettaisi? Ihan yhtälailla se aika siinä ajamisessa menee ja samata kulut pyörii joka tapauksessa.
"kohtuullinen km veloitus on alvin kanssa noin 65snt/km."
Koitapa tuolla hinnalla pitää pakettiautoa. - esa18
18+11 kirjoitti:
"Ajotunnista ei laskuteta työn hintaa."
Ja miksihän ei laskutettaisi? Ihan yhtälailla se aika siinä ajamisessa menee ja samata kulut pyörii joka tapauksessa.
"kohtuullinen km veloitus on alvin kanssa noin 65snt/km."
Koitapa tuolla hinnalla pitää pakettiautoa.Meinaat siis tosissasi että pakettiautolla 10 000km ajaminen maksaa 6500€??? Kun dieselitkin tuohon matkaan on vain 1500€ tai alle niin aika vaikea on nähdä mihin se loppu 5000€ menisi. Mitään realismia tuo 65snt ei ainakaan ole.
Samoin joku 1,2€/km on aivan naurettavaa, tuollahan ylläpitää jo helposti kuorma-autoa ellei kahta. - 18+11
esa18 kirjoitti:
Meinaat siis tosissasi että pakettiautolla 10 000km ajaminen maksaa 6500€??? Kun dieselitkin tuohon matkaan on vain 1500€ tai alle niin aika vaikea on nähdä mihin se loppu 5000€ menisi. Mitään realismia tuo 65snt ei ainakaan ole.
Samoin joku 1,2€/km on aivan naurettavaa, tuollahan ylläpitää jo helposti kuorma-autoa ellei kahta.Auton arvonalenema, renkaat, huollot, korjaukset, polttoaineet, verot, vakuutukset, pesut.... Päästäänkin jo helposti tuonne kymppitonniin per vuosi.
Sinun kannattaa varmaan ruveta pitämään kahden kuorma-auton yritystä ja veloitat asiakkailta tuon 1.2€/km.
- Erkki.
Kyllä tuosta kannattaa valittaa ja pyytää hyvitystä jos esim. toinen on siellä seisoskellut tekemättä mitään.
Eri firmoissa noi matkat laskutetaan erilailla, se kannattaa etukäteen kysyä. - parempi ku putkari. kari
Laittoivat uuden lattiakaivon.. taikoiko ne sen siihen? Zimsalabim nyt lattiakaivo on paikallaan. Taikapulverin avulla lattiakaivon voi piikkauksineen,takakaatoineen asentaa täysin virheettömästi ja hyvää rakennustapaa noudattaen asentaa alle puolessa tunnissa.. itse kunnioitan hyvää työnjälkeä ja olen valmis maksamaan siitä..aivan Vtun sama jos siinä on yks henkisenä tukena,kunhan tulee priimaa. Järki on tietty hyvä olla mukana.. en tiedä tapausta..mutta jos kaivo on ollut asennettavissa helposti vanhaan putkeen,niin toi on joku max 300,- keissi oli sit vaik kaks äijää ja minimissään 120,- siis ounli kaivo valmiiseen työaukkoon.
- korvessaonkivaaa
Ei meillä keikkoja tekevä putkiliike kyllä laskuta ajosta kuin 50 senttiä kilometri, työstä veloitetaan kun töitä tehdään. Autolla paikasta toiseen siirtyminen ei ole putkimiehen työtä josta voisi laskuttaa muuta kuin kilsat. Tämä siis maaseudulla, ehkä siellä etelässä on eri meininki. Työtunti maksaa täällä 32 euroa alv0.
- waesrfdtghjk
korvessaonkivaaa kirjoitti:
Ei meillä keikkoja tekevä putkiliike kyllä laskuta ajosta kuin 50 senttiä kilometri, työstä veloitetaan kun töitä tehdään. Autolla paikasta toiseen siirtyminen ei ole putkimiehen työtä josta voisi laskuttaa muuta kuin kilsat. Tämä siis maaseudulla, ehkä siellä etelässä on eri meininki. Työtunti maksaa täällä 32 euroa alv0.
Se on ihan teidän putkarin oma asia, jos haluaa tehdä hyväntekeväisyyttä. 50 sentillä ei kata auton kuluja. Jos ajotunnit jätetään laskuttamatta, niin pohjoisessahan se voi hyvinkin tarkoittaa, että 8 tunnin päivästä voit laskuttaa 4.
" Autolla paikasta toiseen siirtyminen ei ole putkimiehen työtä josta voisi laskuttaa muuta kuin kilsat."
Ei olekaan, mutta se vie silti työaikaa, josta normaalisti laskutetaan. Ei se ole putkarin ongelma, että näitä asioita ei voi korjata omalla hallilla. Mieti nyt itsekin vähän. Lähtisitkö todella tekemään 8 tunnin päiviä, jos saat siitä 4 tunnin palkan?
- lvi-asentaja1
niinno, 4 vuotta sitten meidänkin firma teki vielä ilman kilometri korvausta nykyään se on mahdotonta, auton pitäminen kun on tässä paska valtiossa tehty niin saatanan kalliiksi. no jos olis esim kevytkuorma autoja niin olis vähän edullisempaa mutta sitte täytyis työntekiöiltä vaatia c- kortti ja jos kärryä tarvii vetää nii yhdistelmä..
se toinen asentaja on yleensä mukana yleensä ihan jo pelkästään työturvallisuuden takia (yleensä siksi että tullaan toiselta työmaalta missä on kahta tarvittu)
mutta kyllä silti pidän melko kohtuuttomana tuota summaa.
meillä yleensä ei laskuteta koko hintaa siitä "turhasta" miehestä myöskin on ollut tapana ottaa asiakkaalta allekirjoitus työmääräykseen johon on eritelty käyntikerran osat, työtunnit ja kilometrit eli asiakas hyväksyy työn allekirjoituksellaan jo ennen laskuttamista, mielestäni on ollu toimiva käytäntö, ei ole jälkikäteen tullut sanomista ja reilu peli molemmin puolin.
no alle puolentunnin ajosta emme myös ole laskuttaneet työ tunteja mutta kyllä yrityksen täytyy jokatapauksessa maksaa työn tekijälle palkka myös ajosta, tulis vähän pitkiä päiviä jos esim huolto hommista koittas saada sen 8h päiväs kasaan ku joskus on sellasia puolituntia kestäviä työmaita ja niihin ajaa sen tunnin per siirtymä, ja jos asiakas nyt sattuu asumaan jossain huitsin nevadassa esim 15km jotain sivutietä missä voi ajaa korkeintaan 30km/h ni ei se nyt ole mikään peruste sanoa että "ei me ny sinne viittitä lähtee ku asut noin mettäs" tottakai mennään, se on sitä asiakas palvelua.. kiitti ja kuitti- Näin se on...
Aika yleinen käytäntö alalla on, että ajotunneista maksetaan perustuntiliksaa hiukan pienempi palkka asentajalle, mutta pakkohan se on työmiehelle jonkinlainen palkka niistä ratinpyörittelytunneista maksaa, että viikkotuntityömäärä täyttyy. Eikä ymmärrettävästi kukaan halua ilmaiseksi firman ajoja ajaa. Varsinkin, kun aika usein työpäivästä suuri osa koostuu kohteisiin ja takaisin suoritetuista ajosta tarvikkeiden hakuineen.
Näissä yhden miehen pakufirmoissa saattaa olla yrittäjällä erilainen kilometrikorvauskäytäntö, mutta yrittäjä, joka työllistää työmiehiä, haluaa varmasti myös ajotunneista asiakkaalta korvauksen, jolla maksaa työmiehen ajotunnit ulos. Jos ajomatkaa ei suoraan laskuteta kilometrien mukaan, se hukutetaan johonkin muuhun laskun osaan, esim. työn osuuteen.
Pientaloissa yleensä tehdään etukäteen urakkasoppari teetettävällä työlle tai se tehdään sovitustusti kiinteähintaisena tuntityönä, pyöripä päivien aikana paikalla 1 tai 5 putkaria. Vanhoissa saneerauskohteissa voi olla viisasta tehdä ainakin osittain tuntityötä, kun yllätyksistä ei koskaan tiedä, etenkin jos piikkaillaan tai mennään materiaalien läpi joiden sisällöstä tai kunnosta ei ole varmaa tietoa. Joku selväpiirteinen yllätyksetön pintaan asennettava työ on helppo sopia urakkana.
Yllä oleva viemärin asennus vanhaan tilaan on hyvä esimerkki siitä, ettei sitä voi tehdä tyyliin "maksa 30 euroa" niin aletaan tekemään. Niissä voi tulla yllätyksiä, joissa kympit ja tunnin työ muuttuvat päivien askarteluksi ja helposti sadoikdi ellei tuhansiksi euroiksi, eikä sellaisia takapakkeja kukaan halua kontolleen, jos haluaa toiminnan jatkuvan.
Tuossa ylempänä oli esitetty erilaisia taksoja, mutta kieltämättä aika kovalle kuulostaa jos joku väittää, että 10000 kilometrin ajosta saatava 6500 euroa ei muka riitä Hiacen tai Sprintterin ylläpitoon....Maakunnassa töiden perässä kiertävän putkimiehen autoon tai isossa kaupungissa huoltotiimissä voi tulla kilometrejä vuodessa 20 - 50 tuhatta kilometriä, joka tuolla opilla tarkoittaisi 13 000 - 32500 euron kilometrikorvauksia!! Ainakin paljon ajava voisi noilla taksoilla ostaa uuden pakun melkein joka vuosi 50 tuhannen jälkeen, renkaista ja diesel-veroista puhumattakaan!!! - 20+2
Näin se on... kirjoitti:
Aika yleinen käytäntö alalla on, että ajotunneista maksetaan perustuntiliksaa hiukan pienempi palkka asentajalle, mutta pakkohan se on työmiehelle jonkinlainen palkka niistä ratinpyörittelytunneista maksaa, että viikkotuntityömäärä täyttyy. Eikä ymmärrettävästi kukaan halua ilmaiseksi firman ajoja ajaa. Varsinkin, kun aika usein työpäivästä suuri osa koostuu kohteisiin ja takaisin suoritetuista ajosta tarvikkeiden hakuineen.
Näissä yhden miehen pakufirmoissa saattaa olla yrittäjällä erilainen kilometrikorvauskäytäntö, mutta yrittäjä, joka työllistää työmiehiä, haluaa varmasti myös ajotunneista asiakkaalta korvauksen, jolla maksaa työmiehen ajotunnit ulos. Jos ajomatkaa ei suoraan laskuteta kilometrien mukaan, se hukutetaan johonkin muuhun laskun osaan, esim. työn osuuteen.
Pientaloissa yleensä tehdään etukäteen urakkasoppari teetettävällä työlle tai se tehdään sovitustusti kiinteähintaisena tuntityönä, pyöripä päivien aikana paikalla 1 tai 5 putkaria. Vanhoissa saneerauskohteissa voi olla viisasta tehdä ainakin osittain tuntityötä, kun yllätyksistä ei koskaan tiedä, etenkin jos piikkaillaan tai mennään materiaalien läpi joiden sisällöstä tai kunnosta ei ole varmaa tietoa. Joku selväpiirteinen yllätyksetön pintaan asennettava työ on helppo sopia urakkana.
Yllä oleva viemärin asennus vanhaan tilaan on hyvä esimerkki siitä, ettei sitä voi tehdä tyyliin "maksa 30 euroa" niin aletaan tekemään. Niissä voi tulla yllätyksiä, joissa kympit ja tunnin työ muuttuvat päivien askarteluksi ja helposti sadoikdi ellei tuhansiksi euroiksi, eikä sellaisia takapakkeja kukaan halua kontolleen, jos haluaa toiminnan jatkuvan.
Tuossa ylempänä oli esitetty erilaisia taksoja, mutta kieltämättä aika kovalle kuulostaa jos joku väittää, että 10000 kilometrin ajosta saatava 6500 euroa ei muka riitä Hiacen tai Sprintterin ylläpitoon....Maakunnassa töiden perässä kiertävän putkimiehen autoon tai isossa kaupungissa huoltotiimissä voi tulla kilometrejä vuodessa 20 - 50 tuhatta kilometriä, joka tuolla opilla tarkoittaisi 13 000 - 32500 euron kilometrikorvauksia!! Ainakin paljon ajava voisi noilla taksoilla ostaa uuden pakun melkein joka vuosi 50 tuhannen jälkeen, renkaista ja diesel-veroista puhumattakaan!!!Johan se auton arvo putoaa tuon 6500€ vuodessa, niin miten se voisi riittää?
- yrjökalletuumaaja
Paljonko on vesikalusteiden osuus omakotitalon putkisaneerauksessa?
2 x wc istuin IDO
6 x hanat ORAS tai GROHE
1 x Vesipostiventtiili
2 x PK venttiili
Haato 300 l varaaja
Kuka laskee hinnan tälle paketille, kun yritän hinnoittaa pelkän putkisto asennuksen hintaa. Nyt tarjoukset vaihtelevat 5200 - 8400 euroa verolla.
Kaikki hinnat mielellään ilman asennusta.- Friikigkkk
Halvin allashana on varmaan satasen ja kalleimmat 500e. Että tuolla saa jo 3000e heittoa. Eli tarkempia tietoja tarvitaan. Nuo venttiilit ei käytännössä maksa juuri mitään tuosta.
Eikö suihkuja rempata? Siellä sitä haitaria vasta saakin satasesta pariin tonniin (sekoittajat, lautaset, juoksut)
- 767676477676
Lasketaanpa vähän pakettiauton kuluja:
Esim. 2010 vuoden Transporter, ajettu 60tkm. Hinta 25 000e. Oletetaan että 30 000 km/vuodessa kilsoja työreissuihin. Myydään 3 vuoden käytön jälkeen.
Dieselit (kulutus 8l/100km työkalut kyydissä): 8*1.5*300 = 3600e nousut
Ajoneuvoverot noin 300e / vuosi
Renkaat: joka vuosi menee jompi kumpi sarja vaihtoon, 600e / vuosi
Huollot: perushuolto 30tkm välein 500e / vuosi, lisäksi jarrut muut yllärit 1000e/vuosi
Vakuutukset kaskoineen: 800e / vuosi
Arvonalenema: otettu trafin laskurista, 16% vuosi, eli 4000e ekana vuonna, 3000e tokana vuonna, 2000e kolmantana vuonna.
Eli 3 vuoden kulut 90 000 kilsalta:
3600 3800 4000 300 300 300 600 600 600 500 1000 500 1000 500 1000 800 800 800 4000 3000 2000 = 30 600e
Eli karkeasti 10 000 euroa per vuosi per 30 000 km. Eli noin 33 senttiä per kilsa. Nuo huollot on kyllä todnäk aika alakantissa, sitten vielä pysäköinnit ym. ja alvit, pesut, firman tarat ym päälle niin kyllä se kovasti se 65 senttiä häämöttää. Ehkä joku 50 senttiä on aivan minimi verollisena. Siis pelkästään auton ylläpitämisestä. Sitten pitäisi vielä vielä yrittäjänkin saada jotain ja ehkä maksaa jopa apumiehen palkka. - Anonyymi
No, rehellisesti sanottuna kusetusta🤫
Putkifirmat kusee silmään niin käynti, työaika ja varsinkin materiaalihinnoilla.
Jos nyt esimerkiksi vertaatte kohteessa käytettyjen osie hintoja normi rautakaupan hintoihin, niin kerroin on jopa 2 normi listahintoihin verrattuna.
Toki kohteessa käyntiveloitusta ajatellen, ajoaikaan kuluu työaikaa ja yleensä liisattujen autojen kuluihin ei riitä normi km, korvaukset eli mitä opimme tästä.. Ei mitään, tee ite ja tappele sitte vakuutusyhtiön kanssa mahd, vesivahingon sattuessa😱
Itse rak, alalla päälle 30v toimineena ja vahinkosaneerauksessa, eli vesi ja palovavahinkoihin erikoistuneena viimeiset 5 vuotta suosittelen ennen mitään toimeksiantoa kirjallista sopimusta kaikesta.
Valitettavasti moraali, niin laskutukseen kuin työn laatuun liittyen on kiinni vain yrityksen johdon ja työntekiöiden osaamisesta, ammattitaidosta ja rehellisyydestä.
Putkihommissa, toki työtehtävistä riippuen tarvii harvoin kahta asentajaa, joten oisko ollu kokematon kaveri oppimassa mukana tai muuten vaan putkifirmassa hiljasta🤣 - Anonyymi
Hinnat menee aina tyhmimmän tilaajan mukaan, hullu on se, joka maksaa rööriroopen runkkaukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983