epiduraali vai nukutus?

pelkääjä

Kumpi on pahempi; epiduraali vai nukutus? Pelkään että se epiduraali sattuu aivan saatanasti ja että oyörryn siihen paikkaan. Toisaalta pelkään että minut nukutetaan enkä herääkään enää ikinä. Hammaslääkärini minua kerran pelotteli että aina on ihmisiä jotka kuolevat nukutukseen.

Nyt olen aivan paniikissa, koska ehkä mahdollisesti joudun alaraajaleikkaukseen.

6

7523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mam

Minulle on tehty leikkauksia puudutuksessa ja nukutuksessa, ja täytyy sanoa, että sata kertaa mieluummin valitsen puudutuksen, jos se vain on mahdollista. Yksi sektio on tehty spinaalipuudutuksessa ja yksi epiduraalipuudutuksessa. Kummankaan laittaminen ei tuntunut missään, eikä leikkauksen jälkeen ollut pahoinvointia. Yksi jalkaleikkaus tehtiin nukutuksessa, ja heräämisvaiheessa tuli tukehtumisen tunne. En meinannut osata hengittää. Sitten tuli paha olo ja oksentelin vähän väliä. Itsekin pelkään ihan älyttömästi sitä, etten heräisi nukutuksesta, vaikka se harvinaista onkin, joten siitäkin syystä valitsisin puudutuksen.

• Antsu1

Siis itse koin nukutuksen pahemmaksi. Tai en oikeastaan sitä nukutusta vaan heräämisen. Kurkku oli todella kipeä, kuin riivinrauta eikä edes kostuttaa alussa saanut. Varsinaista pahoinvointia ei mulle tullut, mutta joillekin voi. Esim. itse heräämössä jouduin kuuntelemaan naapurin yökkäilyjä.

Mulle on tehty iso jalkaleikkaus (kesto leikkaussaliin menosta heräämöön 6 tuntia) epiduraali-spinaali-puudutuksessa ja se taasen oli ihana kokemus. Itse puudutteen pistäminen ei sattunut yhtään ja leikkauksen jälkeen epiduraalia vielä jatkettiin vähän pienemmillä määrillä, joten minkäänlaista särkyä/kipua ei tullut.

Tuon puudutuksen ainoa "haittapuoli" mielestäni on se, että siinä on itse tajuissaan ja jos leikkaus kestää kauan, voi se tuntua normaalista rauhoittavasta esilääkityksestä huolimatta aika pitkältä ajalta.
      Itse pyysinkin sen verran apuja, että nukuin lähes koko operaation ajan, eikä tarvinut kuunnella henkilökunnan keskustelua, kun en halunnut musiikkiakaan korville noin pitkäksi aikaa.

• kummassakin käynyt

riippuu tietysti mitä leikataan(mistä) ei kaikkia leikkauksia voi tehdä puudutuksessa. kumpikin tapa on riittävän rankkoja ainakin minulle, puudutus on tietenkin parempi jos voidaan siinä leikata. lääkärit ei kyllä tieten tahtoen nukutakkaan jos ei ole pakko.

• Puuduttaja

Tavallisesti alaraajaleikkaukseen potilas puudutetaan. Tekonivelleikkauksen aikaisia ääniä kaikki eivät jaksa joten silloin tällöin nukutus on tarpeen. Monen leikkauksen yhteydessä mutta ei aina laitetaan epiduraalikatetri leikkauksen jälkeistä kivunhoitoa varten joten silloin on periaatteessa sama tehdäänkö jalka kivuttomaksi ja relaksoituneeksi nukuttamalla vai puuduttamalla. Ennen epiduraalikatetrin laittoa puudutetaan iho kivun minimoimiseksi. Tavallisin ja nopein puudutus on ns selkäydinpuudutus jonka vaikutus alkaa muutamassa minuutissa ja häipyy muutaman tunnin kuluessa.

• puudutus+epiduraali

Jep jos sut leikataan, niin tuolla epiduralilla
      pyritään siihen, että et tuntisi kipua leikkauksen jälkeen, ja jos on tavallinen leikkaus, niin sut myös nukutetaan, mutta tuolla epiduraalilla yleensä poistetaan kivut leikkauksen jälkeen
      Tyttäremme jalkaa leikattiin pariin otteeseen ja ekalla kerralla laitettiin 1,5m titaania reiteen, ja se tehtiin nukutuksessa ilman epiduraalia -> tyttärellä valtavat kivut, ja huusi tuskasta 3-4 tunnin välein 30 min, eikä paljon morfiinit auttanut, seuraavassa leikkauksessa otettiin noi edelliset pois ja laitettiin levyjä ja nauloja koko reisi täyteen, johon sai epiduraalin, eikä tuntenut tuollaista tuskaa ollenkaan, eikä ollut pää sekaisin morfiinista. Eli ota molemmat, jos kyseessä reisi/lonkka alue, johon kuitenkin tulee nukutus.

• Potilas

Epiduraalipuudutus ei tunnu missään! Itselleni se on tehty kerran enkä tuntenut neulaa ollenkaan. Makasin hoitopöydällä kyljelläni ja odottelin puudutusta, kysyin lopulta että milloinka se puudutus laitetaan. Hoitaja sanoi että puudutus on jo tehty! Näin kivutonta se siis ainakin minulla oli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      208
      2834
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      167
      2511
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1172
    4. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1015
    5. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      124
      1002
    6. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      67
      1000
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      952
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      320
      921
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      899
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      768
    Aihe