Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lasten keskinäinen seurustelu sijaisperheessä

Eteläinen Suomi

Minua kiinnostaa sijaisperheissä tapahtuva lasten keskinäinen seurustelu. Miksei siitä saa keskustella? Onko se tabu? Täällä oli ketju aiheesta, mutta se on poistettu.

Olen kuullut, että perheen oma ja sijoitettu on alkanut seurustella jo hyvin nuorena. Onko palstalaisilla tällaisia kokemuksia, kuten kuului Etelä-Suomalaisessa sijaisperheessä olevan? Miten sijaisvanhemmat olette suhtautuneet kahden lapsen seurusteluun ja esim. näkyviin hyväilyihin?

Miksi ketju poistettiin? Onko aihe jotenkin tabu samoin, kun väkivalta sijaisperheissä?

Mikko Oranen sanoi, että vasta nyt on alettu myöntää, että sijaisperheissä on väkivaltaa. Nyt asiasta on jo alettu puhua. Onnistuuko se tällä palstalla?

8

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä mielipuolta

      Mitä ajattelevat sijoitetun lapsen vanhemmat tällaisesta sijaisperheen lasten keskinäisestä seurustelusta.

      • sinttura

        Tyttäreni on nyt sijoitettuna poikakaverinsa kotiin ja olen vastustanut tätä alusta asti, mutta koska isä on tyttären huoltaja en voi asiaan vaikuttaa. Minun mielestä tilanne on hyvä niin kauan kun kaikki menee hyvin. Mutta jos suhde ei jatkukaan, niin minkälainen osa tyttärellä sitten on tässä perheessä. Olen miettinyt sitäkin, onko tyttären suostuttava perheen pojan vaatimuksiin ja miellytettävä tätä, ettei joutuisi pois sieltä ja perhekotiin, mitä pitää huonompana vaihtoehtona.
        Tilanne on minusta hyvin vaikea, eikä varmasti tue tyttären itsenäistymistä saati tasa-arvoista kehitystä. Hänestä on, minun mielestäni, tullut riippuvainen tästä pojasta. Omat harrastukset ovat jääneet samoin koko identiteetti. Aivan kuin hänestä olisi leivottu pikkukullannupulle oma pieni tyttökaveri.
        Tytär oli vasta pakkkohoidossa psykiatrisella ja minusta tuntuu, että jos tässä suhteessa jotain menee pieleen, niin taitaa osoite olla sama. Luulenpa, että koulunkäyntikin taas jää. En vain voi käsittää, miksi tämä oli viisas ratkaisu. Omien sisarustenkin tapaamiset ovat jääneet, samoin isällään käy hyvin harvakseltaan. Tytär on kuin tämän perheen pojan marionettinukke ja jatkuvassa valvonnassa. Omia kavereitakaan ei enään ole ja jopa ennen niin tärkeä naamakirjakin on saanut väistyä. Karmivaa.


    • manttu

      Meillä on yksi sijoitettu ja biologisia, mutta EN ikinä voisi edes kuvitella että heillä olisi minkäänlaista sutinaa.

      Kyllä suhde on niin erilainen kun ollaan saman katon alla, että on ihme jos siellä tulee tykkäämisiä.

      Mun kokemuksen mukaan suhde on joko sisarellinen tai sitten kaverillinen.

      Jos olisi paljon sijoitettuja ja heitä tulis ja menis (esim. kriisikoti) niin tilanne voisi tietysti olla erilainen, mutta vakaassa perheessä on vaikea uskoa että tuollaisia tunteita kehittyisi.

    • seurustelu sallittua

      Älä muuta sano. Mutta niin vaan näyttää käyvän. Jopa hyvin PERHEEKSI itseään kutsuvassa paikassa.

    • jotai rotia sentään

      Perhehoitoliiton, Pesäpuun jne. tulee ottaa tämä seurusteluasia ohjelmistoon. Esim. Pride -koulutuksessa asia on tuotava julki. Minä en välttämättä haluaisi lastani sellaiseen perheeseen sijoitukseen, jossa "isosisarukset" lempivät avoimesti. Jotenkin tuntuu, ettei tuollaisessa paikassa ole muutkaan asiat kunnossa.

    • sisarusten lempi

      Ei todellakaan ole asiat kunnossa. Mutta näitä asioita salataan. Eihän tällaista tapahdu ollenkaan.

      Pesäpuu ja PeLa ja Perhehoitoliitto tarttukaa ongelmaan. Miten tuollaista perheen ongelmaa voisi lähestyä?

    • suhteet ja talous

      Joku sijaisperhe voiu nähdä asiassa toimeentulon mahdollisuuden. Jos huostaanoton syyt jo poistusisivatkin tällaisella oman lapsen kanssa seukkaavalla, teksistaan syitä huostaanoton jatkamiselle. Näinollen saadaan mieluisa (työteliäs tms.) miniä tai vävy perheeseen ja rahaa aina 21 vuotiaaksi saakka.

      Kätevää perhepolitiikkaa vinksahtaneessa sijaisperheessä. Saadaan näin oma lapsikin pysymään kauan kotona.

    • ei valvontaa

      Niin, jotkut sijaisvanhemmat ovat muista paljon ahnaampia ja röyhkeempiä näissä raha-asioissa. Lienee sitten kekseliäämpiäkin. Kumma jos sossu ei ole noin 6 vuoden aikana hikannut seurustelua. Miten sitten kaiken muun, mitä sijaisperheissä tapahtuu.

      Turha puhua laadusta, turha puhua valvonnasta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe