Terve!
Uusi Yaris on hommattu talouteen ja pohdin kannattaisiko se ruostesuojata heti. Luulisin, että emäntä pitää autoa noin 5-vuotta, joten en ole ihan varma onko ruostesuojauksesta meille mitään hyötyä (ellei siitä sitten myytäessä saa hyvitystä). Ruostesuojaus maksaa noin 600-800 euroa laadusta riippuen, eli ihan halpaa hommaa se ei ole.
Omia autoja en ole koskaan suojannut, mutta vaihdan niitä useammin ja juuri lukemani tutkimus vahvisti käsitykseni, että Toyotan oma ruostesuojaus ei ehkä ole paras mahdollinen.
Jos jollain on kokemusta, niin mielenkiintoista olisi myös tietää, kuinka paljon käsittely vaikuttaa meluisuuteen. Vaikka eihän uusi Yaris mikään meluisa auto enää ainakaan omassa luokassaan ole.
Ruostesuojaus
36
3528
Vastaukset
- SoToy
On kokemusta, 2007-mallista, tosin. Ruostesuojaus hiljensi autoa aika lailla, tosin asennutin samalla äänieristetyt sisälokasuojat taakse. Jos aiot pitää autoa vain 5 vuotta, ruostesuojaaminen ei ehkä kannata, mutta Lokari-sisälokasuojat kannattaa ihan äänieristyksen vuoksi. Nykyään on lisäksi olemassa stopsonic-käsittelyitä ja vastaavia.
Viiden vuoden omistusaikaa silmällä pitäen hankkisin ehdottomasti äänieristeyt sisälokasuojat ~250 e ja harkitsisin ruiskutettavaa äänieristyskäsittelyä. Pienten autojen suuri ongelma on meluisuus.- joskus tullu ajettua
Vau, äänieristetyt sisälokasuojat!!! Kaikkea ne idänihmeeseen keksiikin! Tosin varmasti tarpeelliset ko. merkin kulkuneuvoihin.
- mätäneese.
Mistä löytyy sisälokasuojat taakse 2012 Yarikseen, vai kävisikö jonkun vanhemman? Niitä kyllä löytyy.
- uusi poloilija
Muistaakseni auton moottori oli isompi 1,33-litrainen, jonka voisi olettaa kestävän pikkukonetta pidempään. Jos lisäksi kilometrejä tulee vähänlaisesti, ruostesuojauksen pitäisi nostaa auton kiinnostavuutta myytäessä.
Ihan eri kysymys on, maksaako ostaja siitä mitään. Minulla on sellainen käsitys pohjautuen myös sukulaisen kokemukseen, että suojaus ei hintaa nosta paljoa, jos ollenkaan. Hän nimittäin teetti uudehkolle autolle paitsi täyskäsittelyn (kaikki metallipinnat ikkunoiden alapuolelta), myös muutaman vuoden päästä täydennyssuojauksen (alusta ja pyöräkotelot). Säännöllinen huolto merkkikorjaamolla kuului myös asiaan. Alle 200 tkm ajetulle, sisältä siistille säihkypeltiselle Avensikselle löytyi muutamassa kuukaudessa ostajia tasan yksi, joka oli kiinnostunut vain hinnasta tinkaamisesta. Niinpä en suosittelisi ainakaan kovin kalliita käsittelyjä näille tavallisille autoille.
Itse en tietenkään ruostesuojaa omaani volkkariani lainkaan, sillä ajan vuosittain paljon. Kovasti epäilen, että ketään kiinnostaisi vaihtomoottoria asentaa pikkuautoon sitten, kun alkuperäistä ei kannata enää korjata :-)
Auton käyttöympäristön voisi ajatella vaikuttavan suojaustarpeeseen; Jos suhaa jatkuvasti rannikon valtateitä, niin riittäähän sitä kosteutta ja suolaa. Taajamapyöritys sisämaan pikkuteillä töihin-kauppaan-kotiin taas ei niin rasittane. Ja lämpimässä, huonosti tuuletetussa tallissa säilytettävä likainen kulkupeli alkaa nopeasti kukkia. - krtkrt
No ei se suojaus ainakaan 13-mallissa ääntä hiljennä. edellinen xp9 meni viikossa ja ihan ilman suojausta, hinnalla jonka pyysin.
- kdfjkldk
Viittä vuotta varten en ruostesuojauttaisi, kymmentä vuotta tai muuta epämääräistä aikaa varten kylläkin.
Jos auton pitää aina hyvässä vahassa, niin näkyvät osat eivät ruostu koskaan , alustan osat y.m. piilossa olevat on eri juttu.
Vaha estää hapen pääsyn pintaan, ei voi ruostua. - vahaapäälle.
Ei nämä autot päältäpäin ruostu, auton maali estää ruostumisen, alusta se on kun ruostuu, sielä ei maalia 1-2 vuoden kuluttua ole. Täytyy alkaa vahaamaan alustaa.
- velikulta1
Ostin keväällä 2012 uuden toiota yariksen kojaamo korjasi ja huomasi taka luuukkussa
monta maalin läpitullutta pieniä ruosteen alkuja ,otti kuvat ja lähetti toiotalle nyt
oottelen kovauksia. onko muilla ollut puolivutta vanhanhassa autossa samoja
ongemia - pesu kerran viikossa
velikulta1 kirjoitti:
Ostin keväällä 2012 uuden toiota yariksen kojaamo korjasi ja huomasi taka luuukkussa
monta maalin läpitullutta pieniä ruosteen alkuja ,otti kuvat ja lähetti toiotalle nyt
oottelen kovauksia. onko muilla ollut puolivutta vanhanhassa autossa samoja
ongemiaNyt vuoden vanha Yaris, eikä pilkun pilkkuu. Alustan galvanoinnitkin kunnossa.
- Yaris 2012 sol
velikulta1 kirjoitti:
Ostin keväällä 2012 uuden toiota yariksen kojaamo korjasi ja huomasi taka luuukkussa
monta maalin läpitullutta pieniä ruosteen alkuja ,otti kuvat ja lähetti toiotalle nyt
oottelen kovauksia. onko muilla ollut puolivutta vanhanhassa autossa samoja
ongemiaNiin mitä se korjaamo korjasi?
- testissä
Jos uuden auton pitää vain 5v itsellä, ei suojaus ehkä tuo parasta vastinetta rahoille.
Käytetyn ostossa ehkä ajankohtaisempaa harkita.
Vahauksesta samaa mieltä:
On minulla autoissa ruostetta ollut ennenkin mutta ei koskaan niissä kohdissa, joita olen vahannut. Pohjassa, kaarien sisäpuolella kylläkin.
Myöskään ovien alareunojen sisäpuolia en tiedä kovin monen vahaavan. - Mitenköhän
Ei kannata suojata ruostetta enää nykyään. Yaris ainakin on ollut ruostevapaa aina, kai se uusinkin malli on.
Eikä nuo ruostesuojaukset ainakaan kymmenen vuotta sitten auttanut mitään. Ihan rahanhukkaa, minunkin -99 golf ruostui helmasta puhki viime kesänä vaikka suojautin sen uutena. Ja sitten pari vuotta myöhemmin oli joku kontrollikäynti. Silti tuolla liikenteessä näkee parempi peltisiä samanikäisiä golffeja joissa ei ole taatusti kaikissa ruostesuojausta. Tuntuu että siitä on enempi haittaa, nyt kun uutta autoa katselen niin en suojauta.- Yaris mitään ruostu
Olen samaa mieltä , ihan turhaa ja maksaa maltaita.
- uusi poloilija
"Yaris ainakin on ollut ruostevapaa aina, kai se uusinkin malli on."
Mihin perustat tämän väitteen? Viimevuotisessa Tuulilasissa Yariksia oli mukana nopeimmin ruostuvien autojen listalla, jonka oli laatinut ViBilägare-lehti.
"KYSEENALAINEN RUOSTESUOJAUS Vuosi
(Ensin kymmenittäin autoja, lopussa nämä)
Toyota Yaris 2011
Toyota Yaris 2009
Toyota Yaris 1.4 D-4D 2010"
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ruoste-ei-nuku-koskaan
Yariksien kohdalle ei ole lisätty asteriskia, joka tarkoittaisi huonointa arvosanaa 1 eli "ala-arvoinen". Ne saivat siis arvosanan 2 eli "suojaus ei ole riittävä". - Mitenköhän
uusi poloilija kirjoitti:
"Yaris ainakin on ollut ruostevapaa aina, kai se uusinkin malli on."
Mihin perustat tämän väitteen? Viimevuotisessa Tuulilasissa Yariksia oli mukana nopeimmin ruostuvien autojen listalla, jonka oli laatinut ViBilägare-lehti.
"KYSEENALAINEN RUOSTESUOJAUS Vuosi
(Ensin kymmenittäin autoja, lopussa nämä)
Toyota Yaris 2011
Toyota Yaris 2009
Toyota Yaris 1.4 D-4D 2010"
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ruoste-ei-nuku-koskaan
Yariksien kohdalle ei ole lisätty asteriskia, joka tarkoittaisi huonointa arvosanaa 1 eli "ala-arvoinen". Ne saivat siis arvosanan 2 eli "suojaus ei ole riittävä".Perustan siihen että niitä pyörii muutama minulla huollettavana.
Aikoinaan oli mahdollisuus ostaa ja välittää edukkaasti vartiointiliikkeen vanhoja yariksia. Itselle ne oli vähän pieniä, mutta sain kuitenkin muutaman lähipiiriin kaupattua. Ja tietty ne sitten lankesivat minun huollettaviksi. Pari on uusikorista-06 mallia, ja muutama vanhakoppainen-02-06. En noista tutkimuksista tiedä, tuntuu kaikkiin autoihin tuo alapuoleinen pintaruoste tukivarsiin nappaavan, mutta jotenkin minusta helmojen ja lokarinkaarien puhkiruostuminen on sitä todellista ruostumisvaivaa. Sitä noissa yariksissa ei kyllä vielä esiinny. Väittäisin että tuollaisella -02 yariksella ajaa tuonne vuoteen 2022, eli kaksikymmentä vuotiaaksi ilman mitään ruostesuojausta. Ne on nyt reilu kymmenen vuoden kohdalla käytännössä ruosteettomia helmoistaan. Tekniikkahan ei tunnu loppuvan koskaan, yhden laturin olen vaihtanut yli 300 tkm ajettuun litraseen vaakkuun. Muuten perushuoltoo. - uusi poloilija
Mitenköhän kirjoitti:
Perustan siihen että niitä pyörii muutama minulla huollettavana.
Aikoinaan oli mahdollisuus ostaa ja välittää edukkaasti vartiointiliikkeen vanhoja yariksia. Itselle ne oli vähän pieniä, mutta sain kuitenkin muutaman lähipiiriin kaupattua. Ja tietty ne sitten lankesivat minun huollettaviksi. Pari on uusikorista-06 mallia, ja muutama vanhakoppainen-02-06. En noista tutkimuksista tiedä, tuntuu kaikkiin autoihin tuo alapuoleinen pintaruoste tukivarsiin nappaavan, mutta jotenkin minusta helmojen ja lokarinkaarien puhkiruostuminen on sitä todellista ruostumisvaivaa. Sitä noissa yariksissa ei kyllä vielä esiinny. Väittäisin että tuollaisella -02 yariksella ajaa tuonne vuoteen 2022, eli kaksikymmentä vuotiaaksi ilman mitään ruostesuojausta. Ne on nyt reilu kymmenen vuoden kohdalla käytännössä ruosteettomia helmoistaan. Tekniikkahan ei tunnu loppuvan koskaan, yhden laturin olen vaihtanut yli 300 tkm ajettuun litraseen vaakkuun. Muuten perushuoltoo.Kiinnostavaa tietoa noista vanhemmista malleista. Toisaalta nuo ruotsalaisen testin maininnat uudemmista malleista on varsin hyvin yleistettävissä Suomen tilanteeseen. Toivottavasti tietoa kaikkein uusimmasta tulisi pian käyttöön.
- just5
Ruotsalainen Vi bilägare-lehti tutkii ruostesuojaukset. Heidän mukaansa yleisesti ottaen kaikkijapanilaiset on suojattu aika huonosti.
osoite vibilagare.se
Ei tarvita paljon kielitaitoo. Ruoste on rost.
- sinne laitoin
Sinne takapyörän edessä olevaan lokeroon laitoin pensselillä massaa. Siis tän 2012 mallisen.
- Corolla pappa
Olen antanut auton huoltoohjeita täällä ja ehdottomasti tulee ruostesuojata heti uutena. Muutaman tuhannen päästä öljynvaihto jotta työstöroskat lähtevät pois koneesta ja sitten 10000 välein öljynvaihto. Pesu talvella kerran viikossa ja kesällä harvemmin. aina ennen katsastusta huoltoon jotta menee läpi ja ei aiheuta tilasto vääristymiä.
- Nykyaikaan mars
Papalle tiedoksi, on vuosi 2012, ei 1972. Korit on sinkittyjä, kestävät se mitä autolla kehtaa ajella eli noin neljännesvuosisadan tai puolimiljoonaa kilometriä, varsinkin yariksen kokoluokan autolla.
Öljyt peuhaa sen 20tkm vähintään, ehkä jopa 50 tkm. Mittaristo muistuttaa siitä. Työstöroskia ei ole enää aikoihin jäänyt, eli mitään alkuöljynvaihtoja ei ole tarvittu vuosikymmeniin.
Pestä voi tietysti kun auto on likainen, siinä ei ole mitään aikarajaa.
Eli vaakku kaupasta, huoltokirjan mukaiset huollot merkkiliikkeessä, ajoa noin neljännesvuosisata ja sitten vaakku paaliin. - envaihda, en
"Työstöroskia ei ole enää aikoihin jäänyt, eli mitään alkuöljynvaihtoja ei ole tarvittu vuosikymmeniin."
Ja onhan näissä nykyautoissa öljynsuodattimet ollu jo 50-60 vuotta sitten, ja oli jo sitä ennenkin. Nykyöljyillä voi päästellä 30000-50000km, ja öljyt ei ole muuttuneet miksikään. - konetekniikan ins.
Kyllä auton sisäänajo (moottorin sisäänajo) ja öljyn tiheämpi vaihto on aivan yhtä tärkeä kuin ennenvanhaan, ehkä jopa tärkeämpää. Nykyajan moottorit ovat erittäin tarkkaa työtä ja ne ottavat itseensä epäpuhtauksista, siinä missä 80 luvun rakkineet mennä jolkottelisi.
Se on totta, että nykyöljyt ovat kehittyneet, mutta ne ovatkin nykymoottoreissa suuremmalla koetuksella!
Kyllä se uusi kone sitä möhnää työntää sisäänajossa.
Terveisiä konetekniikan viimeiseltä vuosikurssilaiselta- Yaris2012 sol
Haloo ei nykymoottoreita enään "sisäänajeta" . Oon nyt12tkm ajanut uudella Yariksella. Öljy on ihan kirkasta, jätin sen "vapaaehtoisen" 3tkm. vaihdon väliin.On ihan turhaa.
- konetekniikan ins.
Onnea sitten sinulle, tuolla "minä teen näin" jne. asenteella on varmaan helppo elää. Jossittelut on sitten turhaa jos sattuu menemään jotain rikki tai johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen...
Jos se kannullinen moottoriöljyä on liian kallis investointi vaikkapa 10tkm välein niin hullusti on asiat.- Yaris 2012sol
No mutta kun se turhaa. Öljyt vaihdetaan ekassa vuosihuollossa. Takuu on sitä varten jos joku rikki menee. Mikä on erittäin epätodennäköistä Toyotan kohdalla. Ja ohjekirjassa kerrotaan että mitään sisään ajoa ei tarvita.
- konetekniikan ins.
Oletko kuullut moottorin ennenaikaisesta kulumisesta, jota ei vielä takuun aikana huomaa?
"Menee rikki jos on mennäkseen ja takuu kattaa..." Mutta mitä jos sitä takuuta ei enää ole?
Perustuuko väitteesi muuhun kuin omaan kuuppaan?- Yaris2012 sol
Vaihdan aina uuteen ennen takuun umpeutumista. En ole kuullut ennenaikaisesta kulumisesta. Eikä ole kone rikkoutunut edellisistä paljonajetuista kotteroitakaan. Niihin kyllä vaihtelin öjyt pari kertaa vuodessa. Ei ollut silloin edes moniasteöjyjäkään.
- Havuja prkl
Jotenkin uskoisin tässä tapauksessa ohjekirjaan. Toyota on kuitenkin aika iso ja perinteikäs firma. Varmasti tietävät huoltotarpeet valmistamilleen autoille.
Uusi valmistuva inssi taitaa olla vielä kuitenkin muutaman tiedonmurusen verran toyotan tehtaan tietotaitoa jäljessä. - konetekniikan ins.
Luuletteko tosiaan, että toyotaa tai ketään muutakaan valmistajaa kiinnostaa moottorin hyvinvointi 10v vanhassa autossa? Kunhan saadaan takuuaika umpeen plus nämä muut tyyppiviat hoidettua, joka voi alentaa autonvalmistajan imagoa.
Sen verran fysiikanlakeja noudattaen, että jos on kone tehty eri metalliseoksista, erikokoisia osia, eri lämpölaajenemiset yms. niin tottakai ensinmäiset sadat/tuhannet kilometrit vaikuttavat osien hiotumiseen toisiinsa nähden. Tarkkuussorvilla työstetys osaset eivät ole lähelläkään sitä tarkkuusluokkaa, minkä ensinmäiset käytöt tulevat tekemään... ja sarjatuotannon moottoreita ei niin vain tehtaalla koekäytetä sisäänajeta, kalliimpien autojen herkkua.
Miksi häkeltää ihmisiä sisäänajolla ohjekirjassa, jos sillä ei ole auton valmistajalle mitään hyötyä, auton omistajalle kylläkin!- Uudestaan kouluun
Oletpahan "insinööri" Granden 100,000km kestotestin jälkeen mitattiin kulumat ,ei havaittu mitään kulumista. Oliskohan se "sisään" ajo ehkä 500,000km että osat hiotuisivat kohdalleen.
- konetekniikan ins.
Tosiaan näitähän ei muualla välttämättä opi kuin lukemalla ja kokemalla. Sinunkaltaisesi varmaan avaisi maitopurkinkin alalaidasta jos sinne olisi huumorilla lätkästy "avataan tästä" printtaus, koska "ohjeistus oli tämä"
ABCllä muuten laskivat polttoaineen hintoja, ai että miten jaloa, kyllä ne nyt ajattelee asiakkaita... Sinisilmäisyys on ihana asia, nauttikaamme tästä. - konetekniikan ins.
Edelleen se ohjekirjanen Ei ole raamattu.
Ajatelkaapa sen ohjekirjan tilalle vaikkapa kierrätysohjeistus. Alkujaan se oli aivan liian tiukka. Kuluttajat kyllä kierrättivät ahkerasti, mutta kun tulosta ei näkynyt HETI niin suurin vimma lopahti siihen. Nyt kierrätysohjeistus on selvästi löyhempi ja ihmiset saattavat jopa kierrättää sen mitä pyydetään.
Jos siellä ohjekirjassa lukee jokin asia, niin se ei tarkoita sitä, että asiaa ei voisi tehdä paremminkin, aivan samaa kaavaa käyttäen kuin ylemmässä.
Jos oli liian vaikeaa tekstiä niin silloin varmaan kannattaa vuokrata tulkki paikalle.
Itse sisäänajosta varmaan tuskin tarvitsee sitten raottaa kun se ei näemmä ketään hetkauta.
ps. On tuo Putini hieno mies kun venäläislehdet kertovat hänen ratsastavansa yhdellä sun toisella villieläimellä... mikäs siinä, tottahan sen on oltava kun kerta mustaa valkoisella. hahaha- Havuja prkl
Oletko ihan itse nuo kaikki miettinyt, vai lukenut jostain mustaa valkoisella?
Onko oppikirja raamattu?
Parempi olisi jos öljyt vaihtaisi joka päivä, eikö?
Missä turhuuden raja, missä hyödyn raja?
- Yaris comfort -12
Voihan p.
Ostin Mobil ESP Formula 5w-30 Yarikseen 1.3 vm 2012. Öljykannuissa ei lue energy conserving missään ja huoltokirjan vaatimuksissa lukee.
Sitten Mobil esp 5w-30 on luokiteltu ACEA C2, C3 ja yarikseen ilmeisesti pitää olla ACEA luokka A. Niinkö??? Taisi olla TOYOTA PLUS ?/2010 lehdessä niin.
Nykkö se sitte laukeaa yariksen motti? Vuodessa yarikseen tulee 8000 km.
Mikä ero on ACEA A ja ACEA C luokalla?
Mobilin ESP 5w-30:n API luokitus SL ja SM sopii kyllä yarikseeni.
Kerran olen vaihtanut itse TMO 0w-20 öljyt (yli 80e/4ltr) varikseen mutta ajattelin päästä nyt "halvemmalla".
Ota näistä nyt sitten selvää! Aika pelleilyä on nämä autojen öljyasiat nykyään. Ja missään ison öljyfirman öljykanisterissa ei lue että sopii toyotiin. Muihin merkkeihin kyllä!! Yhtä kamppailua on tämä länsimaisen ihmisen elämä. - Ohjekirja esiin
Öljyn pitää olla tuhkautumatonta. Se on tärkeintä. Tällöin esim karstaa ei keräänny kannentiivisteen kohdalle, mikä taas auttaa siihen että kansi pysyy ryhdissään ja sylinteriputket tasossaan. Koskee kaikkia merkkejä jos alkaa venyttämään öljynvaihtoväliä yli 20tkm. Jos vaihtaa tiheämmin niin riittää että viskositeetti on oikea. Toki muutamilla merkeillä on aidosti omat vaatimuksensa öljylle, esim wv tarvii suuttimiensa takia just suosittelemansa öljyt.
Eli jos ei ole tietoa niin parempi pitäytyä tiukasti ohjekirjan suosittelemissa öljyissä ja vaihtoväleissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453333Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503175Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4352391Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2461473Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 761227
- 781221
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311178Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1261086