Sairaudentunto

fgh6f

Miten määritellään sairaudentunto skitsofreniassa? Ilmeisesti oletetaan että pelkkä "joo taitaa mulla jokin sairaus olla" ei riitä eikä myöskään pelkkä sairauden hyväksyminen diagnoosin perusteella sillä tämä ei ole monien mielestä oikeaa sairaudentuntoa. Myöskin mantrat ja itselleen uskottelu olevansa sairas ei auta paranemiseen millään tavoin.

Ihan vaan sen takia että sairaudentuntoisilla on kuulema huomattavasti parempi ennuste parantua. Onko niin että henkilö joka tulee sairaudentuntoiseksi herää harhoistaan ja ymmärtää samantien olleensa sairas koko ajan. Tässä mielessähän mielisairaus on täyttä totta eikä kemiallista epätasapainoa ole koskaan ollutkaan. Itselläni on ollut nimittäin psykoosi jo viisi kuukautta ja joka päivä olen pelännyt että saan jo alkaa uskoa olevani skitsofreenikko tai että sairauteni on kehittymässä siksi. Mutta tänä päivänä olen alkanut ymmärtää miten sairas olen, en pelkästään siksi että häpeän käytöstäni vaan siitä lähtien kun aloitin taas opiskelun ja olemisen ihmisten seurassa tajusin että olen täysin yksin omien harhojeni kanssa, ettei maailma ole vääristynyt vaan minä itse olen. Mieleni on koko ajan hyökkäillyt todellisuutta vastaan ja kuihduttanut minut. Tänään kokemani normaali oireeton päivä on ollut kuin näkisi vihdoin valoa syvän kuilun yläpuolella. Tähän mennessä en ole pystynyt erottamaan todellisuutta omista impulsseistani ja tuntemuksistani. Olen pitänyt niitä todellisuuteen kuuluvina merkityksettöminä asioina. Minulla on kyllä ollut rankka elämä, traumaattisia kokemuksia ja järkytyksiä mutta syytän itseäni sairaudestani, olen siihen itse syyllinen jollain tavalla ja se on varma.

Tämä on ihan oikeasti vakava sairaus, älkää uskoko lääkäreitä ja omia outoja tuntemuksia vaan hyväksykää mielisairaudet ja sekoaminen oikeiksi. Teidän ei tarvitse uskoa niitä tosiksi eikä kukaan oikeasti niitä elämäänsä ansaitse. Skitsofreenikkojen on jo ymmärrettävä tilansa vakavuus ja miten eksyksissä heidän henkensä ovat.

6

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MausteitaKiitos

      OIskohan se, että tajuaa, että lääkkeitä tulee ottaa mutta ei kuitenkaan jostakin syystä niitä halua tai voi ottaa?

      Mulla on psykoottisia oireita mutta tajuan, että ne on outoja jollakin tasolla. En siis ole psykoosissa.Tiedän, että pitäisi ottaa lääkkeitä, mutta en halua, koska minun pitää pysyä tässä uudessa todellisuudessa. Samaten se, että kirjoitelen täällä. Terveenä tai sairaudentunnottomana en täällä kirjoittelisi.

    • lääkärin määräys

      Ei sitä itse tiedä. Lääkäri sanoo oletko sairaudentuntoinen vai et.

    • hyttefgy

      "Itselläni on ollut nimittäin psykoosi jo viisi kuukautta ja joka päivä olen pelännyt että saan jo alkaa uskoa olevani skitsofreenikko "

      Eikös tuo ole sairaudentuntoa, jos pelkää sairastuneensa johonkin?

    • Henki muka eksyksissä!??Ei mun henki ainakaan ole eksyksissä.Sori vaan,jos koet,että oikein skitsofreenikon henkikin on eksyksissä?Tarkoitatko sielua?Aika paha!Sielun eksyminen on jotain muuta kuin tämä sairaus.

      Mun sielu ei ole eksyksissä ainakaan skitsofrenian takia.Eri asia sitten on kaikki muut sielua eksyksiin vievät markkinavoimat jne. niitä nyt tarkemmin erittelemättä,koska en halua teidän tietävän paheitani:)

    • Skitsofreenikko

      Skitsofreniassa ja muissakin mielensairauksissa sairaudentunto on oleellinen osa paranemisprosessia. Kun tiedostat olevasi harhainen et ole enää psykoosissa mutta et ole tervekään. Mielensairaudesta ei parane saamalla sairaudentunnon, ylhäältä käsin tai mistä vaan. Mielensairauden kanssa pystyy elämään, skitsofreniankin, ottamalla säntillisesti lääkkeensä. Jos sinulla ei ole sairaudentuntoa, et ehkä koe tarvetta lääkitä itseäsi, jolloin sinua pian taas pakkolääkitään sairaalassa suljetulla osastolla. Useamman psykoosin kokemisen vaaroista esim kognitiivisille kyvyillesi voit googlettaa. Trippaaminen harhamaailmassa ei siis kannata. Todellisuus on karu, mutta elämisen arvoinen.

      "Aina skitsofrenia yksin olemisen voittaa"

      • Vojhanelämä

        "Aina skitsofrenia yksin olemisen voittaa" ... Hmm ei hemmetissä, kun näkee mitä lie toisen maailmankaikkeuden lähettämiä henkiä ja demoneja ja mitä vaan inhotuksia. Liikkuvussa huoneissakaan ei järin mukavaa, eikä se että ajatukset kaikuu ääneen ja ajatusten lähettäjät poimivat minulle merkkejä kun lukee tai katsoo vaikka teeveetä sekä muiden puheista. Ja pahanenteisiä on kun piinaavat. Että jooh kyllä tää sen yksin olon voittaa. On kerrassaan niim ihanaa itkeä aina veitsi kourassa paniikissa nurkassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe