Joulu on ohi ja kinkku syöty

Kinkku oli, mitä oli, parempia on ollut.
Ei kuitenkaan huonoin.
Ihmeen suuria makueroja kinkuissa on, johtuneeko pitkästä pakasteajasta.

Tänä aamuna radiotoimittaja kaipaili enemmän luomumaitotuotteita.
Nykymuodossa luomu on täyttä humpuukia.
Kyllä luomumaitotuotteita saa, mutta silloin pitää olla tarpeeksi ison porukan valmis niistä maksamaan.
Maitotuotteita en kyllä luomuna ostaisi, mutta luomukinkua voisi kokeilla.
Olisiko sekään parempi, jos se olisi ollut pakastimessa monta kuukautta.

28

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perinteet.

Kyllä meille suomalaisille on parasta
      kotimainen raatokinkku. Sen makuun
      olemme vuosien saatossa oppineet.

• Oppiminen on ollut pakonsanelemaa, nyt siitä on tehty perinne.
        harvaanasutussa maassa teurastusta ei voitu tehdä, kun kylmään aikaan.
        Siasta on toinen kinkku pantu suolaan ja syöty Jouluna, Toinen kukaties myyty tai vaihdettu tavaraan.
        Muut sianosat on suolattu tynnyriin. Sieltä on sika syöty arvokkaimmat osat ensin.
        Viimeiset keltaisen-harmaat kylkikettingit on kaivettu päivänvaloon huhti-toukokuun vaiheessa.Enimmät suolat ensin liuotettu pois ja sitten keitetty harmaa lihapottu, Sekin on perinneruokaa, jota kukaan ei muista.

• k-kotton kirjoitti:

Oppiminen on ollut pakonsanelemaa, nyt siitä on tehty perinne.
        harvaanasutussa maassa teurastusta ei voitu tehdä, kun kylmään aikaan.
        Siasta on toinen kinkku pantu suolaan ja syöty Jouluna, Toinen kukaties myyty tai vaihdettu tavaraan.
        Muut sianosat on suolattu tynnyriin. Sieltä on sika syöty arvokkaimmat osat ensin.
        Viimeiset keltaisen-harmaat kylkikettingit on kaivettu päivänvaloon huhti-toukokuun vaiheessa.Enimmät suolat ensin liuotettu pois ja sitten keitetty harmaa lihapottu, Sekin on perinneruokaa, jota kukaan ei muista.

Tiinuksi sanottiin muistaakseni meilläpäin puista soikeaa astiaa, jossa kinkkua suolassa säilytettiin, leivinuunissa paistettiin. Eipä oo sen veroista sittemmin saanut.. isä kun vielä leikkasi tosi ohuita siivuja, valkoista silavaa ei ainakaan meille muksuille tarjottu.
        Sitte oli vielä jokin palvaussysteemi, saunassa se kait tehtiin, mutta pitiköhän sen olla savusauna. Se oli tosi hyvää myös, kotona meillä ei sitä valmistettu.
        Noiden muistojen jälkeen kinkut on ollu useimmiten "pakkopullaa".. vaikka hassu vertaus onkin ;)
        Kalkkunarulla oli yhteen aikaan.. ei huonoa sekään.

• Sibone kirjoitti:

Tiinuksi sanottiin muistaakseni meilläpäin puista soikeaa astiaa, jossa kinkkua suolassa säilytettiin, leivinuunissa paistettiin. Eipä oo sen veroista sittemmin saanut.. isä kun vielä leikkasi tosi ohuita siivuja, valkoista silavaa ei ainakaan meille muksuille tarjottu.
        Sitte oli vielä jokin palvaussysteemi, saunassa se kait tehtiin, mutta pitiköhän sen olla savusauna. Se oli tosi hyvää myös, kotona meillä ei sitä valmistettu.
        Noiden muistojen jälkeen kinkut on ollu useimmiten "pakkopullaa".. vaikka hassu vertaus onkin ;)
        Kalkkunarulla oli yhteen aikaan.. ei huonoa sekään.

Ei ole monta vuotta, kun paikallisessa kaupassa oli valmiiksisuolatut loppuneet.
        Oli vain juuri teurastamolta tulleita suolaamattomia.
        Sattui siinä kaupassa asiakas, jolta sain suolausohjeet.
        Niin minä ruiskutin suolaa, ja panin sen suolaveteen useaksi päiväksi.
        Kyllä se hyvä tuli, silloin se paistettiin leivinuunissa.
        Olis mulla tuo savusauna, siellä sitä palvikinkkua saisi.
        Mutta jotenkin arveluttaa, menee saunanhenki pilalle.
        Mennä itse sitten kylpemään sikavainajan jälkeen.
        Sitä varten pitäs tehdä oma sauna.

• Erehdyin ostamaan ylikypsän pikkukinkun, sellaisen rullan. Noh empä erehdy enää.

Kinkut ei enää maistu kinkulle ei edes ne mitä olen kylissä saanut maistaa. Joten mun puolesta saavat olla pakkasissa ja missä sitten kaupoissa lienevätkin.

• Ne kaupat tilaa ensi Joulun kinkut varmaan viimeistään Juhannukseen mennessä.
        Nyt oli viime kesänä juttua, että kinkut loppuu.
        Sain käsityksen, että niitä alettiin jo kesällä pakastaa.
        Pakko niitä on pakastaa, ei ne muuten riitä.
        Olisko parempi, jos ostas isomman, tuntuu, että nämä pienet kinkut ei ole niin hyviä.
        Tämä oli viiden kilon hahmaasuolattu.

• k-kotton kirjoitti:

Ne kaupat tilaa ensi Joulun kinkut varmaan viimeistään Juhannukseen mennessä.
        Nyt oli viime kesänä juttua, että kinkut loppuu.
        Sain käsityksen, että niitä alettiin jo kesällä pakastaa.
        Pakko niitä on pakastaa, ei ne muuten riitä.
        Olisko parempi, jos ostas isomman, tuntuu, että nämä pienet kinkut ei ole niin hyviä.
        Tämä oli viiden kilon hahmaasuolattu.

Siinä kinkussa mikä joltain maistuu pitää olla myös rasvaa.

Toi oli kyllä ihan taas outo juttu toi syksyn vai kesän uhkaus että kinkut loppuu.
        Meillä niitä näkyy olevan vieläkin tuolla kaupassa.
        Toi media uhkailee milloin milläkin, milloin sairauksilla ja milloin ruoan loppumisella.
        Kuitenkin vaan pitää lukea noita lehtiä.

• tulisilla kirjoitti:

Siinä kinkussa mikä joltain maistuu pitää olla myös rasvaa.

Toi oli kyllä ihan taas outo juttu toi syksyn vai kesän uhkaus että kinkut loppuu.
        Meillä niitä näkyy olevan vieläkin tuolla kaupassa.
        Toi media uhkailee milloin milläkin, milloin sairauksilla ja milloin ruoan loppumisella.
        Kuitenkin vaan pitää lukea noita lehtiä.

Peloilla ja uhkakuvilla lehtiä myydään,
        Kyllä silti toimittajilta odottaisi jonkinlaista vastuuta..

Et varmaan usko, kun minulla lähti amaryllis kasvamaan. Se kasvoi metrin varren, ja teki siihen yhtään narraamatta neljä ruokalautasen kokoista kukkaa.
        Nyt siihen kasvaa toinen varsi, ja vielä pitempi, iso nuppu päässä,
        Niska kipeytyy, kun se on keittiönpöydällä, ja pitää katsoa niin korkealle.
        Jos sen laskis lattialle, niin kukat kyllä näyisi, mutta olisi se nolonnäköinen.

• k-kotton kirjoitti:

Peloilla ja uhkakuvilla lehtiä myydään,
        Kyllä silti toimittajilta odottaisi jonkinlaista vastuuta..

Et varmaan usko, kun minulla lähti amaryllis kasvamaan. Se kasvoi metrin varren, ja teki siihen yhtään narraamatta neljä ruokalautasen kokoista kukkaa.
        Nyt siihen kasvaa toinen varsi, ja vielä pitempi, iso nuppu päässä,
        Niska kipeytyy, kun se on keittiönpöydällä, ja pitää katsoa niin korkealle.
        Jos sen laskis lattialle, niin kukat kyllä näyisi, mutta olisi se nolonnäköinen.

No johan sulla onkin mahtava amaryllis. Noin isoa en minäkään ole koskaan nähnyt.
        Jos sulla olis joku jakkara niin eiks se vois olla hyvä siinä alla ettei niskat ihan mene sijoiltaan sitä ihastellessa ;)

Mulla kun on noita viidakoita ollut joskus niin oli välillä vaikka mitä juttuja minkä päälle niitä kasveja nostelin. Kerran oli sellainen iso ämpäri jonka laitoin nurin päin ja siihen liinan päälle ja sen päälle yhden kasvin.

• Rimmir tänään

En kinkun kinkkua ostanut, enkä syönyt kuin muutaman siivun työnantajan tarjoamassa jouluillallisessa. Ne siivut olivat ohkasia ja hyviä, ihme ja kumma tekisi kyllä mieli semmoista raikkaan makuista, ei liian suolaista, hyvän paksuista... kinkkua ruisleivän päällä ja siihen vielä siveltynä kunnon sinappia.
      Täytyypä katastaa josko vielä on kaupantiskillä yhtään myynnissä viikonlopulla.

• Kerran näin Joulun jälkeen edäs juurevan-näköinen mies kantoi kinkkua kun koivuhalkoa olkapäällä, ei sillä muita ostoksia ollutkaan. Pudotti se kassalle, maksoi, koppas uudelleen olkapäälle ja lähti vitomaan ulos. Tomerat oli liikkeet, vähän hymyilytti.
        Tee Sinäkin samoin, Sillä miehellä oli varmaan kymmenen kilon kinkku.

Minä en ole sinappia käyttänyt sitten armeijan jälkeen.
        Käytiin iltalomalla, otettiin kuppia ja kaljaa, Palatessa ostettiin nakit sinapin kanssa.
        Se sinappi maistui koko seuraavan päivän, eikä niin hyvälle.

• eioleläskiälotinaa

Viimeinen kinkku, jonka ostimme, ehkä.
      3 kilon pikkukinkku, kuin potkupallo.
      Suolainen ja liian kiinteää.

2 henkeä ei isoa kinkkua tarvi, vaikka tähän vuoteen asti niitä on joulun aikana
      ainakin yksi mennyt. Hernekeittokin pukkaa jo ajatuksena.
      Kaipa energiantarve on vähentynyt, kun paino ei tahdo laskea, vaikka syömiset ovat rutkasti vajenneet.

• Minun kinkussa oli suolaa ehkä liiankin vähän.
        Valmiskinkut on raaanpuoleisia.
        Minusta parempi, kun itse paistaa, ja antaa mennä niin kypsäksi, että on alkuun lusikkaruokaa.
        Joskus, kun ei ole ollut pientä kinkkua, niin olen jäisenä sahannut kinkun puoliksi.
        Taidan ensi Jouluna tehdä niin.

• eioleläskiälotinaa
        k-kotton kirjoitti:

Minun kinkussa oli suolaa ehkä liiankin vähän.
        Valmiskinkut on raaanpuoleisia.
        Minusta parempi, kun itse paistaa, ja antaa mennä niin kypsäksi, että on alkuun lusikkaruokaa.
        Joskus, kun ei ole ollut pientä kinkkua, niin olen jäisenä sahannut kinkun puoliksi.
        Taidan ensi Jouluna tehdä niin.

Kinkkuhistoriaa on pitkästi ja paksusti.
        Kerrankin uunista otettaessa kinkusta jäi käteen luu.
        Oli päässyt hiukka liian kypsäksi.
        Lientä myös pellillä muutama litra.
        Kuiva ja suolainen kinkku, oma moka.
        Tuoksu tosin oli huumaava.

Kinkkuilu on arpapeliä. ;))

• kinkukas

Muheva oli kinkku 9,7 kg, muuten luuton vain pieni potkanpätkä. Pitkästä äikaa oli melkein parin sentin rasvakerros päällä. Sopivan suolanen, kypsä ja mehukas lopputulos syntyi paistopussissa pitkään kiljaisella lämmöllä paistaen
      Suurin osa syötiin jouluna, potka pantiin rokkaan muhimaan ja jokunen pala riitti vielä pakkaseenkin, otetaan eväsleivän päällisiksi mukaan mökille kun lähdetään hiihtolomalle lastenlasten kanssa.

• Lieneekö ollut tuuria, vai mitä, mitta minulla on sellainen tuntuma, että isot kinkut on parempia.
        Enemmän kyllä luulen makuerojen johtuvan pakasteessa olleen ajan pituudesta, ja tietenkin. miten sikaa on ruokittu..
        Minun mielestä valmis kinkku menee vetiseksi, jos se pakastetaan, eikä enää ole kummosen makuista.
        Joskus tuli mieleen, jos ottaisi porsaan, niin siitä sais kinkun, ja muuta lihaa.
        Mutta on siinäkin ongelma, jos sen kanssa vaikka ystävystyy, niin kuka sitä kaveria syö.
        En edes tiedä miten pitkä-ikäinen sika on.

• k-kotton kirjoitti:

Lieneekö ollut tuuria, vai mitä, mitta minulla on sellainen tuntuma, että isot kinkut on parempia.
        Enemmän kyllä luulen makuerojen johtuvan pakasteessa olleen ajan pituudesta, ja tietenkin. miten sikaa on ruokittu..
        Minun mielestä valmis kinkku menee vetiseksi, jos se pakastetaan, eikä enää ole kummosen makuista.
        Joskus tuli mieleen, jos ottaisi porsaan, niin siitä sais kinkun, ja muuta lihaa.
        Mutta on siinäkin ongelma, jos sen kanssa vaikka ystävystyy, niin kuka sitä kaveria syö.
        En edes tiedä miten pitkä-ikäinen sika on.

Olipa sulla hellyttävä kommentti, kuka sitä kaveria syö, onhan se niinkin. :)
        Piti oikeen katsoo, en muistanu, olin sen verran pieni, kun meillä kotona porsas oli.. keväällä otettu, teurastetaan jo syksyllä.
        Ja kun se on vielä siisti eläin, vaikkei kakkansa kovin hyvältä haisekaan.
        Joskus nuoruudessa yhden kaverin siskolla perheineen oli sikala.. siinä sitä oli "tuoksua" kerrakseen, kun siellä katsomassa käytiin.
        Emakot elää vuosia näköjään..

• Sibone kirjoitti:

Olipa sulla hellyttävä kommentti, kuka sitä kaveria syö, onhan se niinkin. :)
        Piti oikeen katsoo, en muistanu, olin sen verran pieni, kun meillä kotona porsas oli.. keväällä otettu, teurastetaan jo syksyllä.
        Ja kun se on vielä siisti eläin, vaikkei kakkansa kovin hyvältä haisekaan.
        Joskus nuoruudessa yhden kaverin siskolla perheineen oli sikala.. siinä sitä oli "tuoksua" kerrakseen, kun siellä katsomassa käytiin.
        Emakot elää vuosia näköjään..

Sika on kai aika viisas eläin.
        Jos sen ottai, niin se kulkis pihalla mukana kun koira, on niitä lemmikkisikoja.
        Ei se niin herkullinen enää olisi, jos sille herkkupaloja olisi antanut pitkin kesää.
        En ole yli viiteenkymmeneen vuoteen elävää sikaa nähnyt, oikeestaan ei ole mitään muistikuvaa.

• sitroen.
        k-kotton kirjoitti:

Sika on kai aika viisas eläin.
        Jos sen ottai, niin se kulkis pihalla mukana kun koira, on niitä lemmikkisikoja.
        Ei se niin herkullinen enää olisi, jos sille herkkupaloja olisi antanut pitkin kesää.
        En ole yli viiteenkymmeneen vuoteen elävää sikaa nähnyt, oikeestaan ei ole mitään muistikuvaa.

Viisas on sika ja siisti. Mailla kun ennen otettiin pikkuporsas niin aluksi oli muutaman päivän sisällä ja nukkui omassa laatikossaan oljilla. Sinne kai paskoikin, ei ainakaan lattioille.
        Heti oppi tuntemaan nimensä. Oltiin sen kanssa piilosilla, heti oppi senkin leikin ja suoraan piilopaikkaan juoksi kun kutsuttiin. Sitten navetassa oli kissan kanssa hyvää kaveria ja leikkivät yhdessä niin kauan, että porsas kasvoi niin isoksi, että tökki kissaa liian lujaa.

Saksassa rajavartiosto taannoin testasi sikaa huumeratsioissa. Kuulemma sian hajuaisti riitti vielä pitkään senkin jälkeen kun koira ei haistanut enää mitään. Jostakin syystä kuitenkin koiraa käyttävät silti. Ja Ranskassa ne sialla etsii niitä tryffeleitä, ei koiralla.

Kavereita silloin mökissä oli kaikki eläimet ja hyviä kavereita olivatkin. Pakko se kuitenkin oli aikanaan entistä kaveriakin syödä...

• sitroen. kirjoitti:

Viisas on sika ja siisti. Mailla kun ennen otettiin pikkuporsas niin aluksi oli muutaman päivän sisällä ja nukkui omassa laatikossaan oljilla. Sinne kai paskoikin, ei ainakaan lattioille.
        Heti oppi tuntemaan nimensä. Oltiin sen kanssa piilosilla, heti oppi senkin leikin ja suoraan piilopaikkaan juoksi kun kutsuttiin. Sitten navetassa oli kissan kanssa hyvää kaveria ja leikkivät yhdessä niin kauan, että porsas kasvoi niin isoksi, että tökki kissaa liian lujaa.

Saksassa rajavartiosto taannoin testasi sikaa huumeratsioissa. Kuulemma sian hajuaisti riitti vielä pitkään senkin jälkeen kun koira ei haistanut enää mitään. Jostakin syystä kuitenkin koiraa käyttävät silti. Ja Ranskassa ne sialla etsii niitä tryffeleitä, ei koiralla.

Kavereita silloin mökissä oli kaikki eläimet ja hyviä kavereita olivatkin. Pakko se kuitenkin oli aikanaan entistä kaveriakin syödä...

Eikö se sika ole muslimimaissa pyhä eläin. Ajatelin, jos selentoasemalla pyörisi, ja nuuhkisi matkustajia, niin voisi aiheuttaa pahennusta.
        Luultavasti siinä on imago-asiat, miksi sika ei kelpaa huumesiaksi.

Nyt se on toinen juttu.
        Jos minä porsaan otan. Eihän se kauan karsinassa ole. Makupaloja sille pitää antaa.
        Pian se perässäkulkee kun koira.
        Joulun tullen sille vaihetaan kullankeltaiset, uudet pahnat. Keitetään perunat, kait solle jotai kastiketta kans pitää laittaa.
        Niin ja riisipuuro on joulun ruokaa, kyllä sika varmaan siitä myös pitää.

• Sibone*
        k-kotton kirjoitti:

Eikö se sika ole muslimimaissa pyhä eläin. Ajatelin, jos selentoasemalla pyörisi, ja nuuhkisi matkustajia, niin voisi aiheuttaa pahennusta.
        Luultavasti siinä on imago-asiat, miksi sika ei kelpaa huumesiaksi.

Nyt se on toinen juttu.
        Jos minä porsaan otan. Eihän se kauan karsinassa ole. Makupaloja sille pitää antaa.
        Pian se perässäkulkee kun koira.
        Joulun tullen sille vaihetaan kullankeltaiset, uudet pahnat. Keitetään perunat, kait solle jotai kastiketta kans pitää laittaa.
        Niin ja riisipuuro on joulun ruokaa, kyllä sika varmaan siitä myös pitää.

Karsinahan se oli, minne sille possulle jotain mössöä vietiin.. Ilmankos ei lemmikkiä tullut, kun ei perässä päässyt juokseen.
        Eikö se pelkkä peruna ja kastike oo vähä kepeää jouluruokaa ;))

On se vaan hienoo, kynttilöiden sijasta huomasin ruokaostoksilla monella tulppaanikimpun. Siitä se kevät alkaa lähentyä! :)

• Sibone* kirjoitti:

Karsinahan se oli, minne sille possulle jotain mössöä vietiin.. Ilmankos ei lemmikkiä tullut, kun ei perässä päässyt juokseen.
        Eikö se pelkkä peruna ja kastike oo vähä kepeää jouluruokaa ;))

On se vaan hienoo, kynttilöiden sijasta huomasin ruokaostoksilla monella tulppaanikimpun. Siitä se kevät alkaa lähentyä! :)

Eihän sialle passaa kinkkua antaa, sille voi tulla hulunlehmäntauti, tai siis hullunsiantauti.
        No pyydän minä kaloja niistä varmaan sika pitää, kun kerää piikit pois.
        Ei olis Jouluna mukava soittaa eläinlääkärille, että tuliskos tohtori ottamaan kalanruodon siankurkusta pois.

• Porsaalatar

Sulata ostokinkku heti vaikka parvekkeella/ammeessa tms sisätiloissa - mitä nuo säät sallivat. Jos paistat uunissa 125 ensin ja sitten 80 astetta. Digitaaliseen mittariin voit valita halutun sisälämpötilan . Muista, että se nousee vielä otettuasi ressukan pois uunista.

Käväisen täällä kyllä ihan vakituisella nimimerkillä, mutta aihe on nyt "arka". : DD

Kinnkuihin kyllästynyt vaimo.

• Oli se kinkku kylmiössä ja sitten huoneenlämmössä, on niissä makueroja.
        Ensikerralla ostan isomman, ja sahaan sen kahteenosaan, paistan toisen myöhemmin.

• Rattus sp.

Mitä sitä kinkkua enää muistelelemaan? Lopetin kinkun syömisen jo ennen vuoden vaihtumista. Kinkku oli muuten Watkinsinin, jolla on hyvät tuotteet. Noilla valmistajilla on suuret erot.

Taidan tänään vapaapäivänä tehdä ne soijasuikaleet kasvisten kanssa kookosmaidossa ja höyryttää lisäksi riisin. Viime viikonloppuna tein kaalilaatikkoa, jonka lihaosuuden vaihdoin soijapihviainekseksi ja tuli muuten todella hyvää.

Kun asuin työni tähden Satakunnassa, niin siellä oli myynnissä homogenisoimatonta maitoa kaupan tiskissä ja sitä kaipailen asuessani muualla. Ei aiheuttanut vatsan sekaisin menoa, minkä tekee kaikki sellaiset tuotteet, joissa ei ole huomioitu laktoosin määrää.

Vuosi on alkanut vauhdikkaasti ja mielenkiintoisia kuvioita avautui heti 2. tammikuuta. Liikuttuakin on tullut runsaasti ja taidan lähteä koiruliinin kanssa seuraavalle lenkille muutaman minuutin päästä.

• Enkös minä niille soijasuikaleille ehdotellut harakoilleheittämistä.
        Soija on lehmänruokaa, Siinä on valkuaista, ja lehmä tarvii maidontuottamiseen..
        Kaikkee niin ymmärrä, maailma on niin monimutkainen, Mihin Sinä sitä ...soijaa.

Aika moni tuntuu toivovan iskukuumentamatonta maitoa, en tiedä, miksi sellaista ei ole.
        Sen kyllä ymmärrän, ettei luomumaitotuotteissa voi olla koko maitotuotteiden repertuaaria tarjolla.
        Se tulisi kalliiksi ja lostukselle ja kaupalle. Hinta olisi niin korkea, että menekki olisi pieni.

Vuosi on alkanut vähemmän vaudikkaasti, ihan paikalleenjämähtänyttä touhua mulla.

• sitroen.

Ei ollut tähäkään jouluna kinkkua eikä kalkkunaa piparista puhumattakaan...

Muuten, itsellä ei ole koskaan ollut kinkkua. Parina vuotena on naapuri pyytänyt jouluaterialle ja hyvää on kinkku ollut! Kaupasta ostin köntin valmista, mutta ei ollut kyllä lähellekään samaa. En osta enää! Miten osaavatkin pilata niin totaalisesti?
      Joskus kauan sitten ostin jonkun verkkoon pakatun pikkukinkkukääryleen ja valmistin ohjeen mukaan. Maistui sille verkolle koko tekele. Eipähän tarvitse sitäkään enää kokeilla. Mieluummin ostan metvurstia oli se tehty mistä tahansa. Sitä hyvää Lidlin paprikametvurstia vain ei saa enää...

• Joskus parikymmentä vuotta sitten oli Kaiservurstia, se oli minun mielestä hyvää.
        En ole nyt nähnyt kaupoissa.
        Kerran ostin verkkopussissa lampaanlihaa, ei sitä voinut syödä. Silloin oli koira, sille näytti maistuvan.
        Tuo, mikä minulla oli, se oli pieni kinkku, tiedä, mikä vaivanen sika lie ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9507
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      3921
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      31
      3191
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      90
      2506
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2090
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      397
      1991
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1511
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1351
    9. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      73
      1148
    10. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1125
    Aihe