Miksi akaattikotilot kuoli

Ada Ilona

Sain luokkakaverilta kaks akaattikotiloa koulussa ja laitoin ne heti kotona akvaarioon, mutta ne kuolivat. Oliko vesi liian lämmintä tai kylmää vai kerkeskö ne olla liian kauan ilman vettä?

28

6408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikku Kotilo

      Voi ei, takoitatko oikeasti, että laitoit akaattikotilot veteen?! Kyseinen laji ei ole mikään vesikotilo, vaan elelee maalla. Tukehtuminen siis syynä niiden kuolemaan. Suosittelen kyllä oikeasti edes vähän lukemaan eläimestä, jonka aikoo hankkia.

    • Ada Ilona

      Laitoin ne vahingossa akvaarioon, koska luulin niiden elävän sielä. Äiskä luuli kans ja siksi laitettiin ne sinne. Saan pian uudet akaattikotelot enkä tosiaan laita niitä enää akvaarioon :) Tai laitan sinne samaan, mutta nyt siellä ei ole vettä.

      • Pikku Kotilo

        Toivottavasti sinulla on nyt parempi onni uusien kotiloiden kanssa. Terraarion pohjalle laitetaan lannoittamatonta multaa/turvetta ja se pitää kostuttaa hyvin. Kannattaa hankkia suihkupullo, jolla voi helposti joka ilta sumutella kotiloden asumusta. Terraarion pitää ehdottomasti olla kostea, muuten sen asukkaat vetäytyvät kuorensa sisään horrostamaan.

        Toinen ehdottomuus akaattikotiloilla on seepiasuomu, josta ne saavat kuorensa rakentamiseen tarvitsemaansa kalkkia. Jos suomua ei ole, kotilot eivät kasva ja niiden kuori haurastuu vähitellen. Seepiasuomuja voi ostaa eläinkaupoista.

        Ruuaksi laitetaan erilaisia vihanneksia ja hedelmiä. Ei siis pelkästään tuorekurkkua vaan myös jotakin ravitsevampaa. Omena, tomaatti, paprika, eilaiset lehtisalaatit, peruna... Ei kuitenkaan mitään missä on suolaa tai mausteita. Ei myöskään riisiä tai viljatuotteita kuten pastaa.


    • Ada Ilona

      Siis voi ei. Mä laitoin uudet kotilos sinne akvaarioon, jossa oli pohjalla hiekkaa ja kiviä. Kotilot menivät sinne kuoren sisään, eikä tullu ulos. Sitte ku neuvoit laittamaan multaa niin laitettiin sinne sitä toiselle puolelle ja laitettiin kotilot sinne mullan päälle, mutta ne ei tullu vieläkään ulos sieltä kuoren sisältä.Kysyttiin eläinruokakaupasta seepiasuomuista, mutta ne ei ollu kuullutkaan siitä. Saatiin sellainen pieni vihreä pussi ilmaiseksi jossa luki eukanuba ja laitettiin niitä nappeja kotiloiden viereen, mutta ne tullu vieläkään ulos sieltä kuoresta. Sitte laitettiin herne maissi paprika pussillinen sinne mullan päälle, mutta ne ei tullu vieläkään ulos sieltä kuoresta. Mä luulen että ne on taas kuollu. Mitä mä taas tein väärin. Nyt ne on ollu jo kaks viikkoa siellä kuoren sisällä.

      • Pikku Kotilo

        Kotilot voivat vaipua horrokseen liian kuivissa olosuhteissa ja voivat olla tuossa tilassa vaikka kuinka pitkään. Oletko kokeillut suihkutella kotiloita lempeästi. Omat kotiloni virkistyvät usein kun sumuttelen niitä suihkupullon kanssa. Luulen, että jos kotilosi olisivat kuolleet, haju olisi sen mukainen. Onko kotiloiden kuoren suuaukolla valkea kelmu. Jos on, kotilosi ovat horteessa, sillä ne sinetöivät itsensä kuoren sisään kalkkiläpällä.

        Suosittelen ottamaan sen hiekan pois terraariosta, kotilot pitävät enemmän mullasta. Mullan pitää olla siis hyvin kostutettua ja lannoittamatonta. Hyvin outoa, että eläinkaupassa ei tiedetty seepiansuomuista, sillä jokaisessa eläinkaupassa, jossa olen käynyt on niitä ollut. Niitä voi ostaa myös netistä, tällainen pötkylä on kyseessä:
        http://www.petshop.fi/sepia_bone_m.html
        Ei hätää, vaikka siinä lukee, että linnuille, akaatit käyttävät noita samoja. En tiedä mitä nappeja olette sieltä kaupasta saaneet, mutta jos ne on jotain koiranruokanappuloita, ne pitää turvottaa ensin hyvin vedessä ennen tarjoilemista, akaattikotilo voi kuolla jos se syö turvottamatonta koiran-/kissankuivaruokaa.


      • jartsinikkari
        Pikku Kotilo kirjoitti:

        Kotilot voivat vaipua horrokseen liian kuivissa olosuhteissa ja voivat olla tuossa tilassa vaikka kuinka pitkään. Oletko kokeillut suihkutella kotiloita lempeästi. Omat kotiloni virkistyvät usein kun sumuttelen niitä suihkupullon kanssa. Luulen, että jos kotilosi olisivat kuolleet, haju olisi sen mukainen. Onko kotiloiden kuoren suuaukolla valkea kelmu. Jos on, kotilosi ovat horteessa, sillä ne sinetöivät itsensä kuoren sisään kalkkiläpällä.

        Suosittelen ottamaan sen hiekan pois terraariosta, kotilot pitävät enemmän mullasta. Mullan pitää olla siis hyvin kostutettua ja lannoittamatonta. Hyvin outoa, että eläinkaupassa ei tiedetty seepiansuomuista, sillä jokaisessa eläinkaupassa, jossa olen käynyt on niitä ollut. Niitä voi ostaa myös netistä, tällainen pötkylä on kyseessä:
        http://www.petshop.fi/sepia_bone_m.html
        Ei hätää, vaikka siinä lukee, että linnuille, akaatit käyttävät noita samoja. En tiedä mitä nappeja olette sieltä kaupasta saaneet, mutta jos ne on jotain koiranruokanappuloita, ne pitää turvottaa ensin hyvin vedessä ennen tarjoilemista, akaattikotilo voi kuolla jos se syö turvottamatonta koiran-/kissankuivaruokaa.

        http://www.phpbbserver.com/aksulit/ ja sinne lukemaan OIKEAA tietoa akaatyien ja muiden hoidosta!


    • Lemmikki haussa

      Enpä olisi uskonut, että joku onnistuu tappamaan maailman helpoimman lemmikin akaattikotiolon useaan otteeseen. Kun tietoa löytyy googlaamalla helposti, ja perusasiat on myös helppo omaksua. Mitenhähän tuossa perheessä on saatu lapset pysymään elossa? Varmaan suoritettu kylvetys pesukoneessa jne. Voisi vanhemmatkin nähdä jotain vaivaa, jos lapsi ottaa lemmikin. Tai sitten pitää sanoa jyrkästi EI.

    • minavains

      Minun penikat (jos joskus tulee) ei kyllä ota yhtäkään lemmikkiä ottamatta selvää siitä minä myös otan selvää elukasta ennen hankintaa koska mun vastuullehan se kotilo/etana mikälie jää kummiskin.

      Onneksi on kuitenkin jo tullut hankittua kokemusta itse useammasta kotilolajista, jyrsijöistä, koirista, kaneista, käärmeistä.. mut silti ei penska tule saamaan eläintä jos ei itsekkin ota selvää hoidosta jos sen haluaa ITSELLEEN eikä koko perheen lemmikiksi..

      • Kotilo128

        Voi voi akaatti ei ole vesi kotilo vaan maa opettele lemmikistäsi tietoa ennen hankintaa! Tiedän yhden toisenkin tälläisen tapauksen jossa akaatteja hukutetaan veteen kun ei hoitoa olla opeteltu ja tahtoo vaan eläimiä


    • hmm....

      Multa ei ole kauhean hyvä pohjamateraali, koska homehtuu helposti. Osta lannoittamatonta turvetta. Kalkki on kotiloille elintärkeää, joten osta äkkiä esim. seepiansuomu. Muista että yhtä kotiloa kohden tulee olla n. 25 l. Ja oisit ehkä voinut kysyä kaveriltasi, että miksi kotiloilla ei ole siinä rasiassa vettä jossa kotilot tuli!
      (kauheeta kidutusta kotiloille laittaa ne veteen ... )

    • jaanajoojoo

      olet sairas!

      • Jessikas

        Et voi sanoa noin lapselle ei se ole sen vika vaan vanhempien olisi ehkä vähän lukea netistä ja kertoa lapsille


    • siddu

      huhhuh!! et sitte mitää aatellu ku ne kotilot vajos pohjaa ja yritti epätoivosesti tulla pois!!!

    • Akaattikotilofani

      Voi hitto minkälaisia älykääpiöitä liikenteessä. Miten ihmeessä joku onnistuu omalla typeryydellään aiheuttamaan kuoleman ehkä maailman helpoimmalle lemmikkieläimelle? Ja kuka vanhempi antaa lapsena hankkia lemmikin, jos ei ole yhtään perehtynyt niiden hoitoon? Valoja!

      Akaattikotilo on maakotilo, EI vedessä elävä, joten aikaisemmat kotilosi hukkuivat. Akaattikotilon pohjamateriaalina tulisi olla lannoittamatonta turvetta, ei hiekkaa ja kiviä. Kyllä kuolleen kotilon hajusta tunnistaa, luulen että olivat vain vetäytyneet kuoreensa huonon kosteuden takia.

      Onko kotilosi vielä hengissä? Toivottavasti muistat sumutella niitä ja tarjota monipuolista ruokaa. ÄLÄ hanki lemmikkiä, ellet ole hankkinut siitä PALJON tietoa sekä sitoutunut sen huolehtimiseen! Akaattikotilo voi parhaimmillaan elää jopa 10-vuotta.

      • Ärghjj!

        Niimpä! Akaattikotilohan on maailman suurimpia maakotiloita. En antaisi kyllä hänelle missään nimessä uusia kotiloita. Kuolen...


    • tasseli

      ne hukkuivat, tollo!!!

    • kekkilänkanja

      Oih somaa :) Mä kans ihmettelin miks mun kotilot kuoli ko laitoin niille hiukan sinne neilikkaa ja suihkutin hajuvettä hyvää hajua tuomaan:O?
      Onko ne nykyään nii heikkoja??

    • kotilo128

      .......... ok laitoit siis hajuvettä??? :O ........................ toi oli ihan varmaan joku läppä veikkaan, mut kotiloille ei tod saa laittaa haju vettä senkin...................

    • Maakotilo

      Mun mieletä kotilot on ihania koska ne kaivelee multaa/turvetta.

    • Voi jumalaaa

      YMMÄRRÄN VAHINGON MUT KANNATTISIKO LUKEA? HUKUTTAMINEN TUSKIN KIVAA?! AKSU PARAT :,,( JA VAIN SINUN TYHMYYDEN TAKIA. JA LUET KUNNOLLA KERRA SAAT VIELÄ UUET >:(

    • AksuFani

      Oon hankkimassa itselle akaattia äidin kanssa ollaa perehdytty niihin ja papereja olen kirjoittanut niiden tiedosta. Olen muuten 11v. ja pian 12v. vielä täytyy ostaa terraario ja kotilo mutta haluaisin albiinon sillä en oikein ole kiinnostunut jätti kokoisista :D (eli n.20 cm jalkasista tai hieman pienemmistä) Voisiko joku laittaa kasvattaja linkkejä pari tänne? ja muuten. Joku voisi kertoa minulle olenko mielestäsi sopiva tuleva aksun omistaja? ;D P.s. Olisin kiitollinen vastauksesta ja tulisihan vielä tämän kevään puolella :)

    • AksuFani

      Ai niin :D Vielä yksi kysymys. Voiko aksun ottaa jossain kuljetuskopis yms... mukaan lomalle jos menee junalla vaikkapa Rovaniemelle Helsingistä? :)

      • Tukaani

        Vähä myöhänen vastaus :) ,mut itekkinhankin ekan kotiloni kai 11 vuotiaana. Olin lukenu aikapaljon niiden hoidosta ja tiesin niiden kaikki perustarpeet, mut oon sitämieltä et aksuja hoitamalla ja tarkkailemalla oppii kaikista parhaiten. Vaik tietysti pitää iha alusta alkaen tietää mitä ne tarttee.Mut jos oot omasta mielestän valmis niin ota vaa kotilo ( ellet oo jo ottanu). Ja kotilon voi ottaaperjaatteessa mukaan matkalle. Ite käytän kuljetukseen pientä faunaboksia johon laitan turvetta tai vessapaperia pohjalle sitte mukaan vaan sumutinpullo, kippo ja vaikka kurkkua tai salaattia sinne matkan ajaksi :). Jos matkustat julkisilla, niin kannattaa ottaa mukaan joku vanha pyyhe yms , jos joku ei kestä kattellä limalöllyköitä mönkimässä.


      • AksuFani
        Tukaani kirjoitti:

        Vähä myöhänen vastaus :) ,mut itekkinhankin ekan kotiloni kai 11 vuotiaana. Olin lukenu aikapaljon niiden hoidosta ja tiesin niiden kaikki perustarpeet, mut oon sitämieltä et aksuja hoitamalla ja tarkkailemalla oppii kaikista parhaiten. Vaik tietysti pitää iha alusta alkaen tietää mitä ne tarttee.Mut jos oot omasta mielestän valmis niin ota vaa kotilo ( ellet oo jo ottanu). Ja kotilon voi ottaaperjaatteessa mukaan matkalle. Ite käytän kuljetukseen pientä faunaboksia johon laitan turvetta tai vessapaperia pohjalle sitte mukaan vaan sumutinpullo, kippo ja vaikka kurkkua tai salaattia sinne matkan ajaksi :). Jos matkustat julkisilla, niin kannattaa ottaa mukaan joku vanha pyyhe yms , jos joku ei kestä kattellä limalöllyköitä mönkimässä.

        Kiitos vastauksesta :) Ja ollaan käyty eläinkaupoissa kattelemassa ja tutkimassa niitä ja olen saanut ottaa käteenkin. Saatiin myös lisää aksujen hoito-ohjeita... Äiti miettii vielä tätä koska sehän on lemmikki ja lemmikin ottaminen on iso päätös (ei nyt yhtä iso kuin koiralla mutta kuitenkin...) häntä vain ällöttää ottaa se käteen, jos on pakko... :) Juu niin saan kotilon aika varmastikkin koska äiti on tuollainen :D


    • oijoi

      Akaattikotilot ovat maalla eläviä, ja ne eivät saa happea vedessä. Lue ennen kuin otat sinulle tuntemattoman eläimen!

    • r4hkgkg5k54k5g

      Kai ne syövät sitten jos niillä on nälkä, kun joskus on tullut ravustettuakin jokirapuja, aika vihaisia ovat jokiravut sitten, täpläravut vähän lössöjä...

      Niille on voinut iskeä joku paniikki päälle että eivät ole uskaltaneet sitten syödä tai jotain sellaista.

    • Anonyymi

      Itse pidän akaattikotiloita terraariossa ILMAN VETTÄ. Tiesitkö tarpeeksi kotiloista vai miksi laitoit ne veteen? Outoa. Mutta jos kyseessä oli jokin vedessä elävä laji niin luulen että kuoleminen johtui veden puutteesta. Itellä on ollut akaattikotiloita nyt 8 vuotta ja kyllä on ihan maalla ollut. Kannattaisi etsiä paljon tietoa ennen kuin hankkii kotiloita! :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe