Talvivaaran bioliuotus

Kun Talvivaara teki tuloaan,niin sitä markinoitiin bioliuotuksen avulla.
Kuulemma bakteerit irrottavat murskekasoissa nikkelin muusta malmista.
Mikähän on tämä bakteeri joka elää voimakkaassa rikkihappoliuoksessa ?

12

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SekkaPuorsa
      • wikipetia

        wikipedia myös kertoo:

        "Liuotus toimii melko laajalla lämpötila-alueella, mutta yleisimmät bakteerikannat toimivat 25°C ja 38°C välillä."


        Minkälainen lämpötila lienee näissä Talvivaaran lioutuskasoissa vaikka talvisin?
        Pitääkö prosessi lämpötilan riittävän korkeana?

        summarum. Ei tuo Talvivaaran toiminta kovin kannattavaa ole ollut ja kun laskee nuo ympäristölörähdykset mukaan,niin tulleneeko tuosta koskaan kannattavaa..


      • 05874

        Mut olethan nähnnynnä et j.pennanen aloittaa yhtenään turhia aloituksia.


    • Onnistunut bioliuos

      Onnistunutta bioliuotusta ala Talvivaara:

      Talvivaaran lähivedet todella happamia – ”Salminen on pilalla”

      Talvivaaran lähivesissä mitattiin joulukuussa todella happamia pH-arvoja.

      Kaivoksen pohjoispuolella Salmisessa pH-arvo laski kahden metrin syvyydessä alle neljän. Vuoksen vesistön suunnalla Lumijärvessä pH oli vain 3,6 jo metrin syvyydessä ja 3,3 lähellä pohjaa.

      Näytteet otettiin joulukuun 17. ja 19. päivän välillä.

      Erikoistutkija Jaakko Mannio Suomen ympäristökeskuksesta pitää pH-arvoja ”hirveän matalina”.

      – Alle neljän menevät arvot ovat jo todella epäluonnollisia.

      Lähivesien metallipitoisuudet ovat niin ikään hyvin korkeita. Salmisen alumiinipitoisuutta Mannio luonnehtii ”aivan mielettömäksi”.

      Hänen mukaansa tilanne on ”eliöille mahdoton” kaivosalueen pohjoispuolella Kalliojärvessä ja Salmisessa sekä eteläpuolella Ylä-Lumijärvessä.

      Mannion mukaan arvot ovat jopa huonontuneet marraskuusta, kun Suomen ympäristökeskus teki omia mittauksiaan.

      Hänen mukaansa tulokset voivat viitata jonkinlaiseen ketjureaktioon kaikkein happamimmissa järvissä.

      Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Petri Ekholm on niin ikään ymmällään tuloksista.

      – pH-arvot ovat todella matalat. En osaa vastata, mikä niitä pitää noin alhaisina.

      Hän pitää mahdollisena, että kipsisakka-altaasta valui vielä joulukuussa erittäin happamia vuotovesiä.

      Hänen mukaansa on selvää, että Salminen on ”joka tapauksessa pilalla” ja voimakkaasti kerrostunut.

      Lue lisää perjantaina Kainuun Sanomista.

    • tenu_arska

      Antaahan poikien touhuta.

    • 7=1

      Ainoa mikä siellä liuennut on ollut bulleroiden rahat

    • Vesiongelmia

      "Nikkelin bioliuotusta on testattu kahdessa projektissa: Talvivaarassa Suomessa ja Australiassa Radio Hill -projektissa. Radio Hill jouduttiin vesihuolto-ongelmien vuoksi keskeyttämään."
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Bioliuotus

      • jääräpäisiä ovat

        Silti piti Suomessa kokeilla vaikka Australiassa oli jo epäonnistuttu.


    • dfrgh

      V:n stupido!

    • sdfrh

      Nämä on ne bakteerit, V:n stupido:
      Acidithiobacillus ferrooxidans ja Acidithiobacillus thiooxidans

    • onko näin

      Vieläkö sinne viedään 12 rekallista rikkihappoa ja 6 rekallista lipeää päivässä ? Ei taida olla suljettu kierto.

      • sdfrh

        Ei viedä.
        Ja se mikä viedään, neutraloituu prosessissa.
        Sitä kutsutaan nimellä Regenerointi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe