Vältä Finnjettiä

Kiukkuinen

Tulin Saksasta Suomeen Finnjetillä enkä suosittele samaa kelleen. Yritin kyllä paikkaa SuperFastillekin, mutta sopivat päivät olivat jo täynnä.

Tässä kokemuksiani:
Finnjetin koko henkilökunta on venäläisiä ja palvelualttius Breshnevin ajalta. Suomen kieltä ei tietenkään osaa kukaan, mutta eivät osaa saksaakaan. Englantia sentään suorassa asiakaspalvelussa olevat puhuvat jonkin verran.

Tallinnassa on vaihto SeaCattiin. Tässä vaihdossa automatkustajat jätetään täysin oman onnensa nojaan. Aikaa vaihtoon on tunti. Laiva lastataan niin että kaikki Tallinnassa poistuvat ovat sekaisin, ei siis niin että toiseen laivaan kiirehtivät pääsisivät ensiksi pois. Minä olin autokannen hattuhyllyllä, josta pääsi pois vasta kun alapuolella oleva kansi oli täysin tyhjennetty.

Autojen lastauksessa Rostockissa oli selvää kiusanteon makua. Minä olin yksin liikkeellä ja myös kuljettajan viereinen istuin oli kattoa myöten täynnä tavaraa. Auto kuitenkin ajatettiin laivassa niin että jouduin nousemaan pois tavaravuoren yli apumiehen puolelta. Ilmiselvästi tahallinen teko. Lastausta valvoja oli poikkeuksellisesti suomalainen.

Tallinnassa auto piti ajaa ensin tullin ja passitarkastuksen läpi ulos ja sen jälkeen uudelleen tullin ja passitarkastuksen läpi toiseen laivaan. Kummassakin tullipisteessa tarvittiin myös auton paperit ja toisessa tutkittiin auton rungonnumero. Mainio juttu kun vaihtoaikaa on kokonainen tunti. SeaCat tosin odotti sen verran että kaikki oikeaan laivajonoon löytäneet ehtivät mukaan. Lähtö myöhästyi noin 50 minuuttia vaikka Finnjet oli etuajassa.

Tallinnan sadamassa ei ollut Finjetistä tulosuunnassa minkäänlaisia ohjeita miten jatkoyhteyteen pääsee. Lähes kaikki Suomen kilvissä olevat lähtivätkin ainoaa sallittua ajoreittiä ulos satamasta Viruaukiolle päin. Loput jäivät satamaalueelle pyörimään ja kyselemään neuvoa toinen toisiltaan. Minä olin onnekseni sen verran varovainen että ajoin kieltoviivojen yli bussiparkkipaikalle ja lähdin jalkamiehenä etsimään Suomeen menevää katamaraania. Se löytyikin lopulta aivan eri suunnasta mihin kaikki muut olivat lähteneet.

Eli venäläinen meininki näyttää olevan paitsi Finnjetillä niin muissakin Silja Linen järjestelyissä. Miksi ihmeessä laivat eivät voi olla rinnakkain ja Finnjetistä pääsee suoraan jatkoyhteyteen kulkematta tulliselvitysten läpi? Miksi Tallinnan satamassa ei ole ohjekylttejä tai vaikka opasta näyttämässä minne pitää mennä? Kyseessä ei kuitenkaan ollut ensimmäinen kerta kun Silja tätä vaihtoyhteyttä tarjosi ja nähdäkseni yksikään Finnjetistä tullut auto ei löytänyt suoraan oikeaan paikkaan.

SeaCatissa oli muuten Eestiläinen henkilökunta, mutta he olivat ystävällisiä ja palvelualttiita.

12

5598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kari_J

      Itse menin ja tulin Finnjetillä, enkä joutunut Tallinnassa ajamaan tullimuodollisuuksien kautta, opasteet on, kun avaa silmänsä. Joo, Finnjetin henkilökunta venäjä/virolaista, osaa englantia, ainakin ne joiden kanssa asioin.

      Oliko huono päivä?

      • Kiukkuinen

        Onko totta (en oikein usko, taidat vaan olla Silja Linen tiedottaja)? Milloin matkasit? Olisiko Silja reagoinut valituksiin?

        Minä tulin 1.8.


      • matka-matti

        minulle väitettiin siljalta että pitää mennä aina passintarkastuksen läpi kun vaihtaa tallinnassa laivaa.valehtelivatko?


      • J_K

        Kyllä siellä tulli ja passintarkastus on, kun kuitenkin vieraanmaan maaperän kautta koukataan. Itse tulin pari viikkoa sitten. Tallinnan kääntö sujui nopeasti, tosin satama-alue tuttu. Seurasin myös, että jotkut selvästikkään ei tiennyt, mihin ajaa. Muutama kyltti ei mahtaisi paljoa maksaa.


    • Matkaaja

      Itsellani on myos vastaavanlainen kokemus Finnjetista. Matka oli sikamaisen kallis: 1000 Euroa meno Rostokista Tallinnan kautta Helsinkiin, yksi aikuinen seka yksi henkiloauto!! Matkan hinta-laatusuhde eivat kohdanneet missaan vaiheessa matkaa. Tein valituksen matkasta, johon Silja Line vastasi lahettamalla Silja Line-keittokirjan seka valittelukirjeen. Reissuni Siljalla ovat kylla ohi.

      Lahtiessa laiva oli yli tunnin myohassa. Hyttini oli pieni luukku, joka oli sisustuksesta paatellen uusittu joskus 80-luvun alkupuolen samoin kuin wc-suihkuluukku, joka tietenkin meni epakuntoon. Itseasiassa koko laiva oli ankea seka iloton. Ruoka oli ala-arvoista tapaan kylmia kanankoipia seka kylmaa pastaa. Palvelua ei saanut suomeksi missaan muualla kuin tax-free-myymalassa, joka oli valikoimineen surkea naky. Laivan henkilokunta puhui venajaa, englantia seka auttavasti saksaa. Laivan henkilokunta naytti koostuvan paaosin venalaisesta seka filippiinilaisesta halpatyovoimasta.

      Laivan kuntosali-saunakompleksi Silja Spa oli kaikessa ankeudessaan huvittava: kuntosali koostui kahdesta vanhasta kuntosalilaitteesta seka yhdesta vanhasta kuntopyorasta jotka olivat pienessa nurkkauksessa uima-altaiden vieressa. Nama uima-altaat olivat lahinna tarkoitettu lapsille ainakin kokonsa puolesta. Virkistysmahdollisuuksia ei todellakaan ollut, vaan suurin osa matkaa kului joko hytissa tai kannella odotellen saapumista Tallinnaan.

      Tallinnan paassa auto piti ajaa Super Sea Catiin, joka oli lahdossa Helsinkiin. Opastukset seka satamahenkilokunnan toiminta Tallinnassa oli sekavaa seka palvelu toykeaa. En voi suositella Finnjettia, sen verran ankea kokemus oli.

    • T.K

      Minun mielestäni on hirvittävän surullista, että Finnjetin kohtalo on tällainen.

      Aikojen alussa se oli uusi ja hieno laiva, josta monella suomalaisella on vain ja ainoastaan hyviä muistoja. Näin minullakin. Onhan "vanha rouva" pieni ja reissussa hieman rähjääntynytkin, mutta silti pidin sen ilmapiiristä silloin kun se vielä kulki Helsingin ja Tallinnan välillä.

      Ei ollut Siljalta kovin hyvä teko iskeä se tuolle reitille. Kuka suomalainen voi odottaa moista palvelua varsinkin kun aiemmin palvelu oli hyvätasoista ja sen sai omalla äidinkielellään??

      • Matkaaja

        Olen kuullut aidiltani, joka tyoskenteli laivalla, samaa mita kerroit: laiva oli noihin aikoihin tulitera, uusi risteilija ja ilmapiiri oli ollut tosi viihtyisa seka palvelu ensiluokkaista. Aitini oli ihmeissaan ja surullinen kun kerroin hanelle kammottavasta Finnjet-matkastani.

        Lisaksi Silja Linen toiminta oudoksuttaa. Olen aina pitanyt Siljaa korkeatasoisena yrityksena kunnes astuin Finnjettiin. Mistahan lahtien Silja on alkanut kayttaa filippiinilaista seka venalaista halpatyovoimaa. Filippiinilaiset ovat kuukausikaupalla tuossa purkissa, maissa voi kayda ostamassa lehden jos sitakaan ja palkka on tietysti huomattavasti alhaisempi kuin muilla. Koko reissusta jai ankea, rahat pois-fiilis.


    • pöysti

      työvoimaa.
      Jollei muuta niin sitten rantaruotsalaisia kultsipuppeleita. Ei nekään mitään kieliä puhu. Palvelusta puhumattakaan kun on totuttu herraskaiseen kartanoelämään jo vuosisatoja.

      • Että silleen

        Voisiko kenties Schengen-sopimus olla syynä siihen että passi on tarkastettava uudestaan! Ja tietenkin Finjet ei ole mikään uusi laiva, se nyt varmasti on kaikkien tiedossa. Silloin pitää lentää jos ei kyyti kelpaa(minä viihdyin hyvin)...ja venäläisiä tuolla aluksella on töissä tod.näk sen takia että alus liikennöi myös pietari-tallinna-rostock väliä! Tarkoittaen että suuri osa matkustajista on Venäläisiä, koska varmasti volyymillisesti siellä on isommat markkinat!


    • muistan.toisin

      Ihan hyvä palvelu oli ainakin 1970-luvulla kun Travemündessä kävin. Finnjet oli silloin vielä hyvän värinenkin.

    • neuvokasta

      Minä matkustin Finnjetillä Travemundestä Helsinkiin vuonna 1991. Matka kesti vajaan vuorokauden. Kaikki sujui hyvin, ja sääkin oli hyvä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe