Joo elikkäs päätin hommata soneran valokuituliittymän, sain postissa sitten uuden modeemin. Kuitenkin se liitäntä, jonka pitäisi mennä siihen TV-liittimeen seinässä, onkin sellainen missä on 3 "piikkiä" kolmion muotoisesti. Eikä huoneistossani ole siis mitään pistorasiaa mihin tuollaisen voisi edes tökätä. Siis mitä hittoa?
Valokuitumodeemi
7
625
Vastaukset
Tuo viittaisi ADSL modeemiin joka liitetään tuolla pistokkeella vanhanajan lankapuhelin " pistokkeeseen" eli tämän näköiseen: http://bot.fi/4cw
- kysyjä9134
Okei kiitokset vastauksesta. En siis kuitenkaan jostain syystä voi käyttää "tavallista" modeemia valokuitiliittymän kanssa? Löysinkin tuon "puhelinpistokkeen" seinästä, mutta senhän taas on joku insinööri sijoittanut suoraan etuoven viereen eteiseen! Voi hyvä tavaton taas näitäkin suunnittelijoita...
- narmanova kaija
Eikös viittaisi VDSL-modeeliin kuitenkin?
- 6tVmc4l6
Olet ostanut niin sanotun "fake valokuidun". Oikeassa valokuituliittymässä kuitu tulee kotiin asti.
Tuo pistoke viittaa siihen että kyseessä on ADSL-modeemi, joka liitetään puhelinpistorasiaan. Puhelinpistorasiassa voi nykyään olla myös pieni neliskulmainen liitin.
Television antennipistorasiaan liitettävät taas ovat kaapelimodeemeita ja kuvauksesi perusteella kyse ei ole siitä.- ksyj4545
Vai niin. Onkos noilla fake- ja oikealla valokuidulla jotain käytännönkin eroa? :O
- vdsl
ksyj4545 kirjoitti:
Vai niin. Onkos noilla fake- ja oikealla valokuidulla jotain käytännönkin eroa? :O
Sonera taitaa käyttää valokuidun päässä ns. VDSL modemia, joka mahdollistaa kunnollisen laajakaistan elokuville ja TV-ohjelmille. Eili yli 10 megaset yhteydet.
Se välitetään talon jakamosta usein vielä valmiina olevaa puhelinpistoketta käyttäen.
Harvempiin taloyhtiöihin on erikseen kaapeloitu Ethernettiä. - 6tVmc4l6
ksyj4545 kirjoitti:
Fake-valokuitu on sama kuin entinen dsl, adsl tai vdsl. Eli samaa vanhaa kuparilankatekniikkaa. Valokuitu on vain niin myyvä sana ja operaattorien moraali on aina ollut erittäin joustava.
Oikeassa valokuituliittymässä kuitu tulee kotiin asti. Valo muutetaan sähköksi sitten kotona olevalla päätelaitteella. Mahdolliset nopeudet ovat aivan omaa luokkaansa. Minulla on käytössä "karvalakkinopeus" 50/50 Mb/s mutta kukkaron nyörejä höllentämällä nopeutta saisi aina 1000/1000 Mb/s asti. Sitten päätelaitteesta loppuu vääntö. Myös etäisyydet keskuksesta voivat olla suurempia. Minulla on matkaa 10 km. Sellainen ei enää kuparilla onnistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799