Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Omaishoitajille

Omaishoitaja.
Kuka hän on?
Mitä hän tekee?
Hän nostaa, kantaa,
pukee, syöttää, juottaa.
Touhuaa päivät, valvoo yöt.
Hän itkee, rukoilee, nauraa, laulaa.
Hän väsyy, tiuskii, komentaa.
Mutta ennen kaikkea hän
rakastaa.
Hän on ihminen ihmiselle.

Siksi tahtoisin sanoa sinulle,
joka hoidat omaistasi;
Rakasta häntä
niin paljon, että rakastat
ensin itseäsi.
Huolehdi itsestäsi,
omasta jaksamisestasi.
Vasta sitten voit
huolehtia hoidettavastasi
ja rakastaa häntä.

Mutta halauksessasi on voimaa.
Rutistat lujaa kaulasta ja
painat äänestä värisevän
suukon poskilleni.
Naurusi pulppuaa syvältä
vastasta asti.
Tunnen miten energia siirtyy
sinusta minuun.
Ja niin taas jaksan ja haluan
iloita sinusta ja siitä,
mitä perheellämme on.
Aina tulen tuntemaan
tuskaakin puolestasi.

Niin totta tässä tunteiden ja elämän mylleryksessä

14

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin hoidan.

      Näin se on. Näkee että sinulla ristiina on sydän mukana hoitaessasi.

    • Siiri-Ellen

      Runo kuvaa hyvin omaishoitajan arkea parhaimmillaan ja pahimmillaan. Hyvä, ristiina ja tytär. Voimia ja jaksamista sinulle...

    • Juu,tuo ei oma tekele,löysin netistä,kuvaa hyvin miltä tuntuu.
      Kiitos,tällä hetkellä tuntuu että jaksaa,rauhallinen jakso kotona,hyvä että joskus näinkin...
      Kohta Sydämen asialla-sarja,siitä mun mies tykkää.

      • Hymyt hyytyneet

        Meillä ei hoidokki halaa, ei hymyile, eikä naura :(. Odottaa vaan seuraavaa ruokaa, mikä syötetään puolesta, ja vessaan menoa, jonne loppuun uupunut hoitaja raahaa. Kai jotkut dementikot nauraa, mutta kyllä se enempi näyttää itkulta ja hammasten kiristykseltä :(. Kasvonpiirteet jäykistyvät.


    • Kiitos runosta

      Olen uudehkona omaishoitajana lukenut tämän palstan tekstejä ja se herätti joitain ajatuksia mielessäni.

      Olen vajaa 60 mies ja vaimoni omaishoitaja. Kutsun häntä vaimokseni vaikka olemme vasta kihloissa, olleet 25 vuotta. Olemme yhteisen polkumme aikana kohdanneet hyvinkin vaikeita aikoja mutta jostain olemme aina saaneet voimia ja suhteemme on kestänyt. Vaimolleni varmaan vaikein aika oli muutama vuosi sitten kun sain vakavan sairaskohtauksen ja makasin koomassa Meilahdessa muutaman viikon ja yli puoli vuotta sairaalassa. Hän piti sen aikaa taloa pystyssä voimiensa äärirajoilla.

      Mutta tuo aika jätti häneen jälkensä. Epäilin ensin hänellä masennusta kun alkoi vetäytyä omiin oloihinsa. Yritin piristää häntä siinä onnistumatta ja lopulta sain raahattua hänet lääkäriin. Asiansa osaava lääkäri tajusi tilanteen ja mentiin nopsasti neurologisiin tutkimuksiin. Tuloksena vaikea asteinen nopeasti etenevä frontaalinen dementia. Olen nyt ollut vuoden verran hänen omaishoitajanaan.

      Olen tehnyt samoja virheitä kuin muutkin omaishoitajat. Ensin olin varma että kyllä minä jaksan yksin ja ajoin itseni aivan loppuun. Viimeisillä voimilla älysin hakea apua ja saatiin vaimo kriisipaikalle pariksi viikoksi ja pääsin kotiin lepäämään. Nyt ehkä olen jo vähän viisaampi ja intervalli jaksot pyörivät.

      Mutta noista kirjoituksista piti puhumani. Niitä lukiessa tuntuu että meitä omaishoitajia pidetään tyhminä kun "heitämme elämämme hukkaan" ja olempa joskus aistivani melkeinpä vihaa ja halveksuntaa meitä kohtaan. Kehotetaan heittämään mummo koppiin ja eikun bailaamaan.

      Onko maailma tänä päivänä monelle todella niin kova että kaikki mistä ei saa mitään hyötyä ja rasittaa joutaa romukoppaan. Olkoonpa kyseessä ihminen tai kone. Ehkäpä aika on ajanut minusta ohi kun en tunne niin.

      Vaikka en olekaan naimisissa muistelen vihkikaavassa puhuttavan myötä- ja vastamäestä, taitaapa jossain olla jotain terveydestä ja sairaudestakin. Vaan eipä se taida nykypäivänä enää merkitä mitään kun katsoo ero tilastoja. Sukset vaan eri suuntiin jos kaikki ei mene juuri niin kuin MINÄ haluan.

      Itse ainakin aion hoitaa vaimoani niin kauan kun voimat kohtuudella riittävät. Enkä koe sitä vastenmieliseksi enkä velvollisuudeksi. Haluan vain tehdä hänen elämänsä niin helpoksi kuin pystyn. Tiedän että hän tekisi samoin ja on jo tehnytkin. Eikö se ole rakkautta eikä mitään muuta.

      Joku tuolla kirjoitti että elämä opettaa ja koulii ihmistä. Olen ainakin omalta kohdaltani huomannut että kaikilla tehdyillä asioilla on taipumus tulla jossain vaiheessa uudelleen esille, niin hyvillä ja etenkin pahoilla. Joskus kannattaisi hetki harkita ennen kuin tuomitsee toisten tekemisen tai tekemättä jättämisen. Kyllä täällä maailmassa on vielä tilaa meille kaikille.

      • hoitaja -65

        Siunausta ja voimia sinulle ja vaimollesi.
        Kaunista oli lukea tekstisi.Kerrot asian lämpimästi ja koruttomasti, haukkumatta ja moittimatta intervallipaikkaa ja hoitajia. Tälläistä on ilo lukea tälläisenkin, jo ikääntyvän , ikänsä dementiatyötä teheneen hoitajan. Että hoidat rakkaudella ja hellästi kumppaniasi on ihanaa kuultavaa.
        Tälläistä kiintymystä josta kerroit kohtaan paljon työssäni, ja moni hakee apua vasta loppuun uuvuttuaan, on totta myöskin.


      • 8+5
        hoitaja -65 kirjoitti:

        Siunausta ja voimia sinulle ja vaimollesi.
        Kaunista oli lukea tekstisi.Kerrot asian lämpimästi ja koruttomasti, haukkumatta ja moittimatta intervallipaikkaa ja hoitajia. Tälläistä on ilo lukea tälläisenkin, jo ikääntyvän , ikänsä dementiatyötä teheneen hoitajan. Että hoidat rakkaudella ja hellästi kumppaniasi on ihanaa kuultavaa.
        Tälläistä kiintymystä josta kerroit kohtaan paljon työssäni, ja moni hakee apua vasta loppuun uuvuttuaan, on totta myöskin.

        Pitemmän päälle hymy kyllä hyytyy.Laitoshoitajilla varsinkin.
        Omaishoitajilla ei ole vaihtoehtoa.Työ aina läsnä.


    • nimim. hoitaja

      Jaksamista sinulle vaimosi hoidossa. Hyvä että ymmärsit hakea apua, itselleni kävi samoin, vasta kun olin romahduspisteessä aloin hakea intervallipaikkaa.
      Kun väsyy tarpeeksi, ei jaksa hakea edes apua, raahautuu vain päivästä toiseen, kuten hymyt hyytyneet kirjoittaa. Hän kirjoittaa kuin minun elämästäni omaishoitajana ennenkuin aloin hakea vapaata.
      Kyllä tässä oppii tuntemaan oman rajallisuutensa, viimeistään sitten kun hoidettava menee todella huonoon kuntoon.
      Omaishoitajan jaksaminen on hoidettavankin etu. Liian usein huomio on pelkästään hoidettavassa, ei huomata kuinka lopussa hoitaja on, itse olin vielä sellainen että tsemppasin muiden aikaan, en näyttänyt kuinka väsynyt oikeasti olin.
      Kerran sattui viisas lääkäri kohdalle, vein hoidettavaani tutkimuksiin, lääkäri sanoi että hoidettavalla ei ole hätää, mutta nyt puututaan sinun jaksamiseesi. Olin ihan sanaton, kukaan ei ollut koskaan kysynyt minulta kuinka jaksan, varsinkin mieheni omaiset kyselivät vain kuinka teen minkin asian ja löysivät aina huomauttamista.
      Vaikka olin väsynyt, hoidin puolisoni hyvin, siihen tulee rutiini, hymyä ei kyllä löytynyt.
      Nyt menee paremmin, pidän vapaata ja saan myös kotiin apua.

    • Elämän raskaimpia kokemuksia on katsella vierestä kun toinen taantuu,joka päivä,oli nyt sairaus mikä hyvänsä.Muistisairaudessa se ikävä puoli,että se iskee kaikkiin opittuhin tapoihin.Minusta oli esim,järkyttävää kun mies ei osaa enää lukea,kääntää ja kääntää lehteä,tai kun ei muista miten syödään,miten päin haarukka suuhun,tai kysyy mikä tuo,ja osoittaa wc-pyttyä.
      Ja kyllä oli surun päivä ,kun ei muistanut enää minua,minä olin poissa muistoista.
      Minusta alzheimer surujen tauti,joka päivä se vie jotain pois,ihminen muuttuu lapseksi taas,yhteiset muistot katoaa.
      Joka päivä kun herään,koitan päivittää itseäni,miksi tätä teen,miten jaksan,mistä haen iloa,mihin tukeudun,koskaan ei ole kahta samanlaista päivää.
      Keväällä ja syksyllä oli rankkoja jaksoja,meinasin antaa periksi,kun mieheni oli niin aggressiivnen.Masennuin kovasti ,huomasin että nyt en jaksa enää.Onneksi meillä intervallit,ja onneksi tämä sairaus muuttaa aina muotoaan,tulee rauhallisempia jaksoja.
      Kaikkien omaishoitajien,joilla hoidettava kotona,pitäisi automaattisesti saada intervallipaikka hoidettavalleen,että saa ladata akkuja ja levätä.
      Hassua sekin kun koittaa rakentaa omaa elämää uusiks,niin on näitä loanheittäjiä,jotka ei ymmärrä omaishoitajuudesta mitään.
      Omaishoitajuus muuttaa koko elämän,perhe muuttuu ja arvot.
      Minä ainakin koitan elää niin,että aikansa kutakin,päivä kerrallaan ja jospa joskus muistelis tätä elämää ilman surua ja tuskaa.
      Surusta on tullut semmoinen ystävä joka kulkee vierelläni,surukin pitää käydä läpi.

      • intervallipaikka?

        Oliko vaikea saada intervallihoitopaikka? Missä se sijaitsee teidän paikkakunnalla, kun meillä päin se ehkäpä taitaa olla mielisairaala?? Vaikka muistisairaudesta kyse, saitteko paikan sosiaalihuollon kautta. Ajattelin että jos intervallihoito paikan saisi jostain mukavasta kodinomaisesta paikasta, vaikka taitaa oll turha toive.


    • Ei ollut vaikea saada intervallipaikka,mies kyllä jo vaikean alzheimerin kourissa,alussa mentiin silloin tällöin,nykyään säännöllisesti se 2 viikon paikka.Meillä se on lyhytaikaishoitoa saaville suunnattu osasto,siellä suurin osa muistisairaita.Samassa talossa sitten pitkäaikaispaikatkin.
      Täällä on semmoinen toimisto,joka sijoittaa nämä sairaat,tai sitten saa omashoidon toimiston kautta.
      Tää ollut ihan mukava paikka,ei sitä istumista vaan.Terapeuttikin touhuilee asukkien kanssa,ja viikkottain jotain ohjelmaa.Ihan ok,kun on joskus ollut huonompiakin paikkoja.

    • Yksi monista

      Näin on
      Mieti mistä vapaa aika sadaan.Seurana pitäisi aina olla,mukaan pitää päästä.
      Kun muistelee menneitä mitä on pitkän yhteisen elämän aikana ollut huomaa että aika on muuttunut haaveeksi.On totta että ilo tuo onnea.

    • J K

      NIINKÖ

    • Miriame

      Intervalliin meno on miehelläni muutman päivän päästä,tein olosuhteiden pakosta 7 viikkoa ilman vapaata.Nyt huomaan miten tuo vapaa on tarpeen,Uupumus on tavoittanut psyykkisesti että fyysisesti.En uskonut että omaishoitajuus voi käydä näin paljon voimille minunkin joka olen luullut vahvaksi itseäni.Niitä nuoruuden päiviä kun naurettiin pienistäkin asioista muistelen kaiholla.Kun saisi edes yhden tuollaisen huolettoman päivän itselleen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe