Onkos kellään tietoa tästä traktorista?
MF 130
25
4559
Vastaukset
- Ranskan verku
Täällä jotain tietoo.
http://konedata.net/Traktorit/MF135.htm - Ihan susi massikka
Ei mikään erikoinen traktori omana aikanaan, olisi varmaan myyty enempikin, jos sillä olisi ollut tekoa. Isäni kaverilla oli tälläinen ja kävi meillä usein lapsuuteni aikana. Vaihtoi pois varsin pian, Ford 3000 tuli tilalle. MF 135 oli paljon suositumpi malli noista pienistä Massikoista, lähti käyntiinkin paremmin. Nykyään ehkä keräilyyn ja entisöintiin tuo MF 130 parempi, kun harvinaisempi. Ihan käyttöön on traktoriksi parempiakin tarjolla.
- Ranskalaiset 1
ovat parhaimmillaan roskaruokana, että näin!
- Ihan susi massikka
Ranskalaiset 1 kirjoitti:
ovat parhaimmillaan roskaruokana, että näin!
En nyt yleistäisi yhden MF 130 perusteella... Itselläni on ihan kelvollisiä ranskalaisia autoja juuri nytkin omistuksessani mm. 8kpl Peugeot merkkiä, vanhin vm. 1959, 1kpl Citroen 2CV vm. 1960 ja 1kpl Renault 5 vm. 1973. Tilamme käytössä on 2kpl isoja ranskalaisia leikkuupuimureita. Lisäksi olen aikeissa ostaa ranskassa valmistetun lentokoneen, joka on mielestäni lento-ominaisuuksiltaan hyvä.
- laes
Ihan susi massikka kirjoitti:
En nyt yleistäisi yhden MF 130 perusteella... Itselläni on ihan kelvollisiä ranskalaisia autoja juuri nytkin omistuksessani mm. 8kpl Peugeot merkkiä, vanhin vm. 1959, 1kpl Citroen 2CV vm. 1960 ja 1kpl Renault 5 vm. 1973. Tilamme käytössä on 2kpl isoja ranskalaisia leikkuupuimureita. Lisäksi olen aikeissa ostaa ranskassa valmistetun lentokoneen, joka on mielestäni lento-ominaisuuksiltaan hyvä.
Meille kans on ranskasta tulossa ilimalaeva.
- tinurii
Ranskalaisia autoja täytyykin olla useita jos meinaa jokapäivä ajella, eikös tää 130 MF ollu kans ranskasta
- Ihan susi massikka
Joo oli se MF 130 ranskalainen, mutta ei se kestänyt päivittäisessä ajossa. Mulla on kyllä ihan päivittäisessä ajossa vaan yksi ranskalainen auto, muut autot ovat harrasteautoja, joilla ajetaan vaan satunnaisesti.
Ei niissä mitään ongelmaa ole sen kummemin, kuin jossain muissakaan. Asenne vaan.
Mutta toi Massikka 130 traktori oli kuitenkin semmoinen, että se ei toiminut kunnolla silloin kun niillä yritettiin tehdä töitä. Vaan vanhalla Rätti-Sitikalla pystyy ajamaan rallia vielä vaikka Afrikassa taikka Australiassa tänäkin päivänä. - glglkglk
Kaipa jokin hinta edellä ajatus ollut tuoda viimeisille pienviljelijöiden hevostiloille.
- Ranskan verku
On kyllä pöljää olettaa että jossain maassa ei muka osata tehdä (kasata) esim. traktoria.
Massikkaakin on valmistettu ja valmistetaan edelleen useassa maassa.
80-luvulle asti Massikankin oli tehtaat vielä länsimaissa.
Nykyään ei voi olla varma että missä maassa komponentit esim. vaihteisto on tehty. Ehkä Suomessa, Intiassa tai Turkissa.
Sama juttu on lähes kaikilla merkeillä. Osat tekee halvin tehdas.- MF vät
25,30 ja 130 mikä niissä oli epävarmaa käyttäjän kannalta?
- Ihan susi massikka
MF vät kirjoitti:
25,30 ja 130 mikä niissä oli epävarmaa käyttäjän kannalta?
Nyt ei olekaan kyse siitä, etteikö jossakin maassa osattaisi kasata jotain tuotetta, vaan siitä, että joku malli oli susi määrätyiltä osin, teki sitä kuka hyvänsä. Ranskassa on osattu tehdä varsin hyviä tuotteita, niistä on itselläni runsaasti kokemuksia, kuten olen tuolla aiemmin kertonut.
Omakohtaista kokemusta näistä nyt esillä olevista "ranskan-ferguista" ei minulla ole, mutta jotain olen nähnyt ja kuullut; hyvin yleinen vitsi oli, että jopa kesällä käynnistyminen diesel moottorille oli vaikeaa, että nähdessään emännän ripustamat valkoiset lakanat narulla, ei tuo fergu suostunut lähtemään kunnolla käyntiin, kun luuli lunta olevan ilmassa... myös jostain puunvarjosta viisasteltiin, ettei lähde varjosta käyntiin. Itselläni on ollut vastaavalla Perkinsin etukammiomoottorilla varustettu ajoneuvo käytössä ja aika tunkkainen käyntiin laitettava oli. Kesälläkin oli käynnistettävä hehkulla. Sama vika vaivasi myös ns. "kultamaha-ferguja" ja ensimmäisiä MF 35 traktoreita, joissa oli 4-sylinterinen moottori. Huono käyntiinlähtö oli monille isännille syynä näiden "ranskan-fergujen" karttamiseen.
Toisille riitti jarruongelmat, kun oli muutaman kerran tullut peruuttamalla työmaalta pois taikka viennyt peruuttamalla traktorinsa kyläsepälle, kuten isäni kaverille kävi muutamia kertoja. Jarrujen ongelma saattoi olla käyttäjienkin vikaa, mutta olen käsittänyt aikalaisten kertomuksista, että ongelma oli varsin yleinen ja mm. perälevyn kanssa ojamaiden levityksessä takuu varma työmaalta poistumistapa, jarrut kaiketi jotenkin (?) kiilaantuivat ja traktorilla pystyi jotenkin kulkemaan vain pakilla.
Raidetankoja tiedän vahvistetun, kun raidetangot hurahtivat luokille vaatimattomankin ojan ylityksessä.
Palaisin vielä jonkin verran tuohon jossain maassa kasaamiseen. Vanhimmat palstan lukijat muistanevat Kaiser ja Willys merkkiset autot, joita tuotiin Suomeenkin 1950-luvulla tuontisäännöstelyn puitteissa jonkunmoisia määriä. Osa näistä autoista oli kasattu Israelissa ja näiden autojen kohdalla laatu ei sitten vastannut lainkaan vastaavaa USA:n tehtailla tehtyä ja kun käyttäjät olivat ainakin Kaiserin osalta ammattiautoilijoita, en epäile asian paikkansa pitävyyttä. Samoja syytöksiä myös kohdistui Volkswagenin Jugoslavian tehtailla valmistettuihin ajoneuvoihin, joita joskus tuotiin Suomeenkin. Tuoreemmassa muistissa on monilla Brasiliassa valmistetut Ford Escort LX mallit, joille tuli käytettyinä aivan eri markkinat... - Hemmo Haittaeläin
MF vät kirjoitti:
25,30 ja 130 mikä niissä oli epävarmaa käyttäjän kannalta?
Ei mullakaan omakohtaista kokemusta, mutta laitetaan toisen käden tietoa. Osia on kai vaikea saada näihin, vaikka yleensä MF varaosat löytyy helposti monesta paikasta. Tavallaan ei aito massikka, vaan massikan pelteihin laitettu joku traktori. Takapyörän navat kuulemma heikot. Ei kannata ainakaan sokeesti maksaa yhtä paljon kuin on hintataso muissa massikoissa.
- Anonyymi
Ihan susi massikka kirjoitti:
Nyt ei olekaan kyse siitä, etteikö jossakin maassa osattaisi kasata jotain tuotetta, vaan siitä, että joku malli oli susi määrätyiltä osin, teki sitä kuka hyvänsä. Ranskassa on osattu tehdä varsin hyviä tuotteita, niistä on itselläni runsaasti kokemuksia, kuten olen tuolla aiemmin kertonut.
Omakohtaista kokemusta näistä nyt esillä olevista "ranskan-ferguista" ei minulla ole, mutta jotain olen nähnyt ja kuullut; hyvin yleinen vitsi oli, että jopa kesällä käynnistyminen diesel moottorille oli vaikeaa, että nähdessään emännän ripustamat valkoiset lakanat narulla, ei tuo fergu suostunut lähtemään kunnolla käyntiin, kun luuli lunta olevan ilmassa... myös jostain puunvarjosta viisasteltiin, ettei lähde varjosta käyntiin. Itselläni on ollut vastaavalla Perkinsin etukammiomoottorilla varustettu ajoneuvo käytössä ja aika tunkkainen käyntiin laitettava oli. Kesälläkin oli käynnistettävä hehkulla. Sama vika vaivasi myös ns. "kultamaha-ferguja" ja ensimmäisiä MF 35 traktoreita, joissa oli 4-sylinterinen moottori. Huono käyntiinlähtö oli monille isännille syynä näiden "ranskan-fergujen" karttamiseen.
Toisille riitti jarruongelmat, kun oli muutaman kerran tullut peruuttamalla työmaalta pois taikka viennyt peruuttamalla traktorinsa kyläsepälle, kuten isäni kaverille kävi muutamia kertoja. Jarrujen ongelma saattoi olla käyttäjienkin vikaa, mutta olen käsittänyt aikalaisten kertomuksista, että ongelma oli varsin yleinen ja mm. perälevyn kanssa ojamaiden levityksessä takuu varma työmaalta poistumistapa, jarrut kaiketi jotenkin (?) kiilaantuivat ja traktorilla pystyi jotenkin kulkemaan vain pakilla.
Raidetankoja tiedän vahvistetun, kun raidetangot hurahtivat luokille vaatimattomankin ojan ylityksessä.
Palaisin vielä jonkin verran tuohon jossain maassa kasaamiseen. Vanhimmat palstan lukijat muistanevat Kaiser ja Willys merkkiset autot, joita tuotiin Suomeenkin 1950-luvulla tuontisäännöstelyn puitteissa jonkunmoisia määriä. Osa näistä autoista oli kasattu Israelissa ja näiden autojen kohdalla laatu ei sitten vastannut lainkaan vastaavaa USA:n tehtailla tehtyä ja kun käyttäjät olivat ainakin Kaiserin osalta ammattiautoilijoita, en epäile asian paikkansa pitävyyttä. Samoja syytöksiä myös kohdistui Volkswagenin Jugoslavian tehtailla valmistettuihin ajoneuvoihin, joita joskus tuotiin Suomeenkin. Tuoreemmassa muistissa on monilla Brasiliassa valmistetut Ford Escort LX mallit, joille tuli käytettyinä aivan eri markkinat...On myös etu moottorille ettei se pamahda käyntiin heti kun starttia näyttää. Hitaasti syttyvässä ehtii alkupyörityksessä mukavasti lähteä öljyt kiertämään ja paineet nousta. Itse ainakin pyöritän eri vehkeissä sammutin päällä aluksi että öljynpaineita on varmasti.😃🚜
- taavi 990
Joo Ranskiket osaa tehrä kortonkeja ja hajuvesiä, vähä erijuttu kun tehrä työkoneita
- Traktoriharrastaja
MF-130 ollut lähes jokapäiväisessä käytössä ja hyvin on pelannut. Osia löytyy niin Suomesta kuin ulkomailtakin ja vielä ei ole tullut vastaan mitä ei olisi löytynyt. Lähinnä metsästä haen puuta ja teen polttopuita. Lisäksi auraan perälevyllä sekä lingolla. Muistaa laittaa piuhan päähän niin hienosti käynnistyy kylmälläkin.
- mikolat
Rellut ja Sitikat saa vidä varikolle ei niistä ole minekään.
Sama kun tekee rasvaukset ilman kumia.
Vai miten se oli. - mf130
Kerroppas traktoriharrastaja löytyiskö jostain hydraulipumppua kyseiseen traktoriin!
- liianharvinainen
Taitaa olla kiven alla. Ainakaan miltään kotimaiselta varaosamyyjältä ei näytä saavan eikä vapormatic:lta.
- Akseli_Kampi
Tutulla isännällä, jo kuolleella oli tuollainen rimpula. Ei kyllä kehuja saanut. Mutta vitriinissä pidettäväksi koneeksi arvokas keräilyharvinaisuus.
- liianharvinainen
liianharvinainen kirjoitti:
Taitaa olla kiven alla. Ainakaan miltään kotimaiselta varaosamyyjältä ei näytä saavan eikä vapormatic:lta.
Ei löydy pumppua mutta muuta harvinaista saattaa olla: http://www.traktoritjavaraosat.fi/-4558?filter=34
- perkinssoni
Mulla tuommoinen harrastelaitteena, lumityöt ,polttopuut ja tien lanauksen hoidellu tässä pikkutontilla, hyvin toiminu ja käyntiinkin on aina lähteny ilman mitään kikkailuja (pakkasilla noin tunti lohkolämmpärin johto kii) . Eihä tuota nyt tietenkään voi mihinkään uudempaan kunnon traktoriin verrata, rimpula mikä rimpula! Osien saannista en tiedä kun mitään isompaa ei ole tarvinu ostaa. Suodattimet yms. löytynu aina liikkeen hyllystä. Voihan se olla että jos tuosta jotain isompaa hajoaa joutuu soittaa romu-ukon noutamaan :)
- Kullero_Kovakanki
Ei mitään muuta ranskalaista ikinä eikä koskaan. Paitsi yksi asia joka menettelisi, nimittäin ranskalainen rakastajatar, se voisi olla poikaa.
- Silminnäkijäö
Minulla on ollut MF 130 käytössä jo yli 20 vuotta. Lumenlinkous, puutavaran ajoa, soran ajoa jne. Toimii moitteettomasti. Kun ostin niin tein koneremontin. Vesipumppu on uusittu myöhemmin. Pakkasella lämmittää letkulämmittimellä niin lähtee käyntiin. Jarrut pitää aina välillä laitella, uudet palat jonkin automerkin paloista olen itse tehnyt. Suodattimia löytyy kaupoista. Tässä mallissahan on tosi harvinainen hydrauliikkaöljyn suodatin PAINEPUOLELLA ! Ei varmaan tuon ikäluokan (60.luku) malleista taida muista löytyä noin edistyksellistä tekniikkaa.
- varjokone
Kestää ne jäniksennahkaiset rahkeetkin naulassa... Ei varmaan ole se sinun Massikka 130 kovin kovassa käytössä, lähinnä varmaan luokiteltavissa mökkikäyttöön. Kyllä nuo tuollaiset Massikka 130 lähti isänniltä aika nopeaan vaihtoon, jos niillä piti ihan töitä kunnolla tehdä. Osalla oli tietty taitamattomuutta, mutta ei se sitä kaikilla voinnut olla. Eihän niitä alkujaankaan paljoa tänne tuotu, kun jo edelliset vastaavat MF 25 ja MF 30 olivat maineellaan luonneet ostajiin epäluulon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2462791Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691836- 681810
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä901687En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1741651Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke280141190-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1511363Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja581025- 1731017
Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62887