Eikö altaita oikeasti lämmitetä?

Tarkeneeko uida?

Esimerkiksi Finnmatkat mainostaa, että Lanzarotella Blue Village Flamingossa altaat ovat 24-asteisia 1.11.-31.3. Tästä huolimatta useat Tripadvisorissa hotellia arvostelleet ovat kertoneet, että vesi oli kylmää, eivätkä edes lapset viihtyneet kauaa altaassa. Onko kellään kokemuksia siitä, että lämmitetäänkö altaita oikeasti vai onko kyseessä vain markkinointikikka? Jos altaan vesi olisi oikeasti 24, niin siinähän lilluisi miten kauan tahansa, ainakin Suomen kesässä tuon lämpöinen vesi on jo todella mukavan tuntuista. Toki tiedän, että Lanzarotellakin tulee ajoittain kovaa, mutta ei se voi selittää altaiden viileää vettä semminkin, jos niitä kerran lämmitetään. Oletko itse palellut altaassa, jota mainostetaan lämmitetyksi ja jopa 23-25-asteiseksi?

29

950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heippa!

Yleensä kaikkia hotellin altaita ei lämmitetä. Hotelleista kyllä löytyy lämmitettyjäkin altaita. Kysy respasta neuvoa.

• vespedot

Olen aina varannut sellaisen hotellin,jossa on lämmitetty allas,ihan jo tyttären takia
      ja tykkään itekkin jos tosiaan vesi on lämmintä,
      mutta se ei todellakaan takaa sitä että näin tosiaan olisi.
      Monien matkojen jälkeen voin sanoa,että ainoastaan kahdessa hotellissa se on
      käynyt toteen.
      Maspalomasin Koalassa ja Inglesin Las Gondolasissa oli lämmintä,mutta esim.
      Americaksen Andorrassa oli niin jäätävän kylmää,että sinne ei mennyt edes
      lapsi uimaan ja samoin oli Fanaben El Duguessa.Joten ei todellakaan ole luottaminen
      matkanjärjestäjän lupauksiin lämpimästä altaasta.

• harmillista

Koska olit tuolla Andorrassa? Pari vuotta sitten kun itse olin niin silloin ainakin oli lämmitetty ja kun oli ilma muuten kylmä ja sateinen niin tuossa altaassa tarkeni loistavasti uida.

• vespedot
        harmillista kirjoitti:

Koska olit tuolla Andorrassa? Pari vuotta sitten kun itse olin niin silloin ainakin oli lämmitetty ja kun oli ilma muuten kylmä ja sateinen niin tuossa altaassa tarkeni loistavasti uida.

Olimme Andorassa joulukuussa 2008 ja silloin ei myöskään ollut mikään kovin
        lämpöinen ilma,mutta se vesi oli oikeesti niin kylmää,
        etten koko viikon aikana nähnyt siellä kenenkään uivan,
        paitsi yhden saksalaisen iäkkäämmän ihmisen.

• Estella

Bambissa/Astoriassa, Puerto de la Cruzissa oli niin lämmintä (jotain 25), ettei viitsinyt uida. Oksettaa niin lämmin vesi.

• Fanabefani

Edell. viitaten olimme viime talvena El Duquessa ja pienemmässä altaassa oli ihan lämmin vesi. Siellä oli päivittäin vesijumppaa ja vesipalloa. Ajankohta helmikuun alkupuoli 2 vk. Kiva uida meressäkin Del Duque rannalla.

• vespedot

no niin oli meidänkin tarkoitus uida siin el duguen pienemässä altaassa,
        mutta kyllä se vesi oli ihan yhtä kylmää mitä isommassakin.
        Meidän matkan ajankohta oli maaliskuun loppu,joten ehkä lämmitykset oli pois päältä
        tai jotain,mutta pirun kylmää oli.
        Mutta fm:n sivuilla kyllä luvattiin lämmin allas myös tuolle ajanjaksolle.

• Teneriffalle :)
        vespedot kirjoitti:

no niin oli meidänkin tarkoitus uida siin el duguen pienemässä altaassa,
        mutta kyllä se vesi oli ihan yhtä kylmää mitä isommassakin.
        Meidän matkan ajankohta oli maaliskuun loppu,joten ehkä lämmitykset oli pois päältä
        tai jotain,mutta pirun kylmää oli.
        Mutta fm:n sivuilla kyllä luvattiin lämmin allas myös tuolle ajanjaksolle.

Hei, olitko El Duquessa viime vuonna? Oliko teillä all inclusve, millaiset ruoat olivat? Piditkö huoneesta, hotellin yleisvaikutelmasta, lasten leikkipuistosta, oliko mitään iltaohjelmaa minidisco yms? Varasin matkan perheellemme El Duqueen pääsiäiselle ja Finnmatkat vakuuttaa edelleen että siellä olisi 23 asteeseen lämmitetty uima-allas vappuun saakka, joten alkoi vähän mietityttää...

• Olin lapsen kanssa tuolla Flamingossa vuosi sitten helmikuun lopulla. Siellä oli monia altaita mutta ei niissä kovin lämmin vesi ollut. Jos sattui vielä tuulinen keli, uintireissut oli aika lyhyitä. Merivesi oli 18. Rannalla oltiin ja poika juoksenteli rantavedessä mutta eipä sielläkään paljoa uitu.
      Tehtiin matka Corralejoon ja siellä matalissa vesissä dyyneillä oli lämpimämpi vesi. Tosin siellä oli jonkin verran meduusoja.
      Nyt haluttiin kunnon uintiloma ja helmikkuussa lähtö Nai Yang Beachiin Thaimaahan.

• 1vilukissa

Hyvä valinta. Itse olin kans phuketissa ja nautin todella siitä, että merivesi oli niin ihanan lämmintä samoin ilma.

• Perussissi
        1vilukissa kirjoitti:

Hyvä valinta. Itse olin kans phuketissa ja nautin todella siitä, että merivesi oli niin ihanan lämmintä samoin ilma.

Varmaan tarkoitit sanoa tukahduttavan kuumankostea ja ällöttävän lämmn?

• Bath
        Perussissi kirjoitti:

Varmaan tarkoitit sanoa tukahduttavan kuumankostea ja ällöttävän lämmn?

Mielummin niin kun kylmänkosteaa ja tuulista.

• heh heh

ei Flamingossa ole kuin 2 allasta.....

• heh heh kirjoitti:

ei Flamingossa ole kuin 2 allasta.....

Terveisiä heh hehille. Flamingossa on 1 pääallas jonka vieressä on 2 lastenallasta. Vähän matkan päässä on Mikki-allas ja siitä vähän edempänä on 1 keskikokoinen allas. Mun laskujen mukaan enemmän kuin 2.

• Palelija

Kyllä vaan on meilläkin kokemusta ainakin yhdestä paikasta, jota juuri FM mainosti lämmitetyllä altaalla, ja niin kylmää oli vesi, ettei lapsetkaan uineet, jotka sentään aika kylmässä tarkenevat uida. Paha mennä sanomaan oliko lämmitettyä vai ei, mutta ei missään nimessä meikäläiselle uimalämmintä. Huomasin muuten, että tänä vuonna FM ei enää väittänyt että olisi lämmitetty allas tuossa kyseisessä paikassa. Paha näistä reklamoidakaan, kun ei voi todistaa, ettei vesi ollut lämmitettyä, voihan se olla lämmitetty esim 15 asteeseen. Mulle kelpaisi tuo Bambin 25-asteinen oikein hyvin.

• Perdone

Helppoa tarkistaa altaan veden lämpötila kun sen viitsii itse mitata ostamallaan mittarilla tai pyytää respaa mittaamaan. Kaikki muu on tuntuu-tilanteita.
      Vesi tosiaan voi tuntua kylmemmältä kuin onkaan.

• Oiliop

Oltiin vuosi takaperin Lanzan Flamingossa. Muuten ihastuttava paikka muttei takuulla ollut lämmitettyä vettä pääaltaalla.

• nähty ja koettu
        Oiliop kirjoitti:

Oltiin vuosi takaperin Lanzan Flamingossa. Muuten ihastuttava paikka muttei takuulla ollut lämmitettyä vettä pääaltaalla.

näitä huolia ei ole kunnon rantalomilla...merivesi ympäri vuoden yli 30...ja kelit että yölläkin on enemmän kuin päivällä Kanarialla...ainoa asu on uima-asu...yöllä ei sitäkään...laittakaa ihmiset rahanne sinne missä niistä voi nauttia...Kanarialla ne menee ihan hukkaan....

• b_br

En ole vähään aikaan törmännyt Aurinkomatkojen sivuilla mainintaan lämmitetystä uima-altaasta. Johtuisikohan juuri asiakaspalautteesta?

Parque Vacaciona Edenissä Puerto dela Cruzissa oli ainakin lämmitetty allas. Henkilökunta seurasi altaan lämpötilaa ja merkitsi sen liitutaululle. Mielestäni luvut olivat suurinpiirtein oikeat.

Missään en ole törmännyt niin ihanan lämpimään uima-altaaseen kuin San Bartolomessa sijaitsevassa Paradise las Tirajanasissa. Saatoin kellua tunninkin altaassa yhteen menoon. Olin usein ainoa allasalueella kun muuta hotellin asukkaat harrastivat lähinnä patikointia. Allasalueen lisäksi minulla oli käytännössä yksin käytössä tavallinen sauna, höyrysauna ja poreallas. Paradise las Tiarajanasilla oli yllättävän hyvä allasalue vuoristohotelliksi.

blues_brother

• mummu2

Monessa paikassa ei ole lämmitettyä allasta. Vesi lämpiää minkä aurinko lämmittää. Lämmintä vettä on vielä lokakuussa, mutta marras-helmikuussa ei, kun taas maaliskuulla alkaa vesi lämmintä. Jos on lämmitetty allas se yleensä mainitaan hotellien sivuilla. Esim Arcosissa mainitaan että yksi allas on lämmitetty marras-maaliskuun , on se hiukan lämpimämpää kuin kolmessa muussa,

• mitä maksaa, sen saa

Lämmitettyä allasta ei voi vaatia, jos siitä ei maksakakaan. Sähkö on kallista Kanarialla, se on huomattu, kun talvella on käytetty sähkölämmitintä.
      Halpahotellien hintaan ei sisälly lämmitetty allas, se pitäisi ymmärtää.

Kokeilkaapa pitää kotona parvekkeella kattilallinen vettä lämpimänä tunnin ja katsokaa sähkön kulutusta.

• kul2

Itse valitsin tammikuun takia poikkeuksellisesti tasokkaan hotellin, koska niissä vesi on aina lämmintä altaassa ja allasalueet suojattua tuulelta. Halvemmista ei koskaan tiedä kun sana lämmitetty voi tarkoittaa montaa eri lämpötilaa

• Viluissaan

Vaan kun se altaiden lämpimyys nimenomaan ei ollenkaan korreloi hotellin hinnan tai tähtiluokituksen kanssa, siitähän tässä oli kysymys. Hotelli voi olla tasokaskin, ja mainostaa lämmitettyjä altaita, ja totuus on ihan muuta. Siksi itsekin yritän hakea muiden matkaajien kokemuksia tästä altaiden oikeasta lämpötilasta, kun hotelleja vertailen. Kiva että täälläkin on muutama viitsinyt kommentoida hotelleja nimeltä. Itse muistan, että ainakin Americasin Mar Ola Parkissa ja Portosinissa oli oikeasti lämmintä vettä altaissa, altaat tosin ei olleet kovin suuret, mutta ehkä sen takia ne raaskittiin lämmittää. Muutenkin niissä oli lämmin, tuuleton allasalue. Ja eivät todellakaan ole mitään erityisen hinnakkaita, vaan ihan keskivertoa.

• vilukissa myös

Sunwing Fanabessa on lämmin vesi. Olimme lokakuussa viikolla 43 ja vesi oli 29-30 asteista. Tjäreborg mainostaa että aina olis vähintään 25. Uskon että pitää paikkaansa.

• kul2

Ai sorry, minä kuvittelin että kalliisiin voi luottaa. Me oltiin Faro Maspalomasissa PAlm Beach hotellissa ja kaikki kolme allasta olivat juuri niin lämpimiä kuin luvattiin, kylmin 25 vähän liiankin lämmmin. Siellä oli myös kaksi lastenallasta, jotka varmasti olivat tosi lämpimiä kun muutamat muksut asuivat siellä koko päivän

• Johtopäätös

Eli tällä otannalla voisi vetää johtopäätöksen, että FM vedättää, AM vaikenee ja Tjäre saattaa jopa kertoa totuuden.

• Suomessa puhdasta

Suomen direktiivien mukaan, jos altaiden vesien puhtauden taso tutkittaisiin, niin yli puolet altaista menisi kanarialla uimakieltoon. Että niin likaisia on siellä altaiden vedet. Oli se sitten lämmitetty tai ei niin, ei kiitos uinnille altaissa. Tästä hyvä esimerkki 3 vuotta sitten saatu ihottuma minulla ja naapurin emännällä sekä aiemmilta vuosilta pari kertaa korvakipu. Molemmat jouduimme lääke ja salvakuurille. Asiasta jälkeenpäin informoitu kyseistä hotellia, mutta tuskin siellä mitään parannusta tapahtuu. Kyseisen tapahtuman jälkeen uitu vain Atlantissa ilman pienintäkään ongelmaa.

• Vuosien mittaan olen Kanarian suunnalla tavannut 2 lämmintä uima-allasta talviaikaan.
      Toinen oli Amadoresissa Riu Vistamar ja toinen oli Puerto de la Cruzissa
      Carabela. Muissa on ollut aika viileät allasvedet.

• Tosi on,.,.,

On muuten ihan tosi, että lämpimissä altaissa muhii usein bakteereita.
      Tutkittu on sekin , että kloori yhdessä auringon palvonnan kanssa aiheuttaa syöpää ! ! !
      Miettikääpä Kanarian altaiden puhtautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      359
      2493
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      60
      2044
    3. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      111
      1712
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1425
    5. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      185
      1400
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      74
      1375
    7. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      27
      1355
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      80
      1267
    9. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1247
    10. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1086
    Aihe