"Äiti, minua sattuu. Sinä pelotat minua. Älä lyö."

haavoittunut

Olen jo 19-vuotias nuori aikuinen, ja vasta nyt uskallan puhua aiheestani - edes tämän verran. Aiheesta ei ole voinut puhua kavereille, se olisi ollut noloa ja nöyryyttävää, eikä sitä edes saisi puettua sanoiksi. Kaverini usein kehuvatkin äitiäni ihanaksi ja rennoksi tyypiksi - tietäisivätpä he totuuden. Isää ei paljon kiinnostanut, vaikka kyllä hän joskus tuleekin väliin, mistä seuraa usein karmea riita äidin ja isän välille, joka tietenkin on minun syytäni. Millainen äiti lyö lastaan? Mikä saa äidin satuttamaan niin henkisesti kuin fyysisestikin?
Varhaisimmat lapsuusmuistoni liittyvät nahkanojatuolin takana piileskelemiseen ja eteisen oven takana olevaan turvapaikkaan, pyykkihuoneen taisteluun ja kyyneleisiin. Olen esikoinen, ja minulla on kaksi nuorempaa sisarusta. Olen aina saanut enemmän iskuja osakseni, sillä olen ottanut vastaan myös heille tarkoitetut iskut. Ja ei, ei äitini sentään nyrkkejä käytä. Repiminen, avokädellä lyöminen, puristaminen, tavaroilla heittely, raahaaminen, tukistaminen ja potkiminen ovat minulle tutumpia asioita. Henkisestä puolesta en voi sanoa samaa - siinä äiti on aina onnistunut käyttämään pahimmat mahdolliset loukkaukset ja solvaukset saadakseen minut murtumaan. Olen usein kuullut, kuinka p***a lapsi olen ja kuinka äitini toivoisi etten koskaan olisi syntynyt. Miten paljon paremmin asiat olisivat, jos minua ei olisi. Kuinka ruma ja lihava olen, ja miten säälittävän huomionhakuinen kakara hänelle onkaan suotu. Kuinka hän olisi valmis heittämään minut pihalle heti kun se on lain mukaan mahdollista. No olen saanut asua kotona, vaikka laillisesti hän jo voisi minut pois heittää. Henkinen väkivalta satuttaa yhtä paljon kuin fyysinen. Fyysisessäkään väkivallassa ei satuta iskun lujuus tai syntynyt mustelma, vaan se hetki, kun näkee oman äitinsä, kasvattajansa, ihannoimansa henkilön, syöksyvän kohti kädet nyrkissä vihan leiskuessa silmissä ja solvausten lennellessä suusta. Se satuttaa. Se on kamalinta, mitä olen eläissäni kokenut. Äidin vihansekaiset kasvot, joiden uurteista näkyy epätoivo, eivät poistu mielestäni koskaan.
Ihminen on luotu lujaksi. Toiset ovat vahvempia kuin toiset. Itse taidan olla vahvimmasta päästä. En väitä, etten olisi ollut rasittava, vastaanväittävä ja valittava teinipissis, joka sanoo joskus äidistään rumasti ja unohtaa kunnioittaa tätä, mutta en siltikään pidä oman äitini toimia hyväksyttävinä. Lapsella on oikeus turvalliseen ja tasapainoiseen lapsuuteen. Omani ei sitä ollut. En osaa sanoa, millainen suhde minulla on äitiini nyt. Lyömiskohtaukset ovat muuttuneet rajummiksi, sillä nyt se ei ole enää lapsen ja aikuisen välistä yhteenottoa, vaan kahden aikuisen. Kun äiti lyö, minä puolustaudun. En lyö häntä, mutta työnnän kauemmas minusta ja revin hänen käsiään irti iholtani. Emme ole koskaan sopineet riitoja kunnolla, ne vain loppuvat. Niistä ei puhuta. Välillä halailemme ja juoruilemme, leivomme ja katselemme televisiota - se on kai tavallista äiti-tytär -käytöstä? En vihaa äitiäni. En vain aio ikinä tulla samanlaiseksi kuin hän. Kun joskus tulevaisuudessa suutun omille lapsilleni, katselen mielessäni kuvaa päällekäyvästä äidistäni, ja toimin niin, etten herätä lapsissani pelkoa, kauhua ja järkytystä. En satuta.
Tiedän, ettei oma äitini ole ainoa laatuaan maailmassa, tai edes Suomessa. Pyrin tällä tekstilläni vaikuttamaan niihin, joiden elämän on vallannut samanlainen mielipaha, mikä äitini mieltä kalvaa. Me lapset näemme, tunnemme ja muistamme. Älkää jääkö omien lastenne mieliin sellaisina, kuin minun äitini tulee jäämään minun. Sinä joka satutat, anna lapsellesi turvaa ja rakkautta. Saa suuttua - muttei satuttaa. Minä olen kunnossa. En enää pelkää äitiäni. Hän on arvostukseni ulottumattomissa, mutta kuitenkin lähellä sydäntä. Ihmismieli on kummallinen, miksi rakkaus ei lopu vaikka toinen on niin paha? Kiitos jos jaksoit lukea tarinani. Toivon, ettet voi samaistua tähän tarinaan.

20

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmätauki

      voimia!! vahvat ihmiset pärjäävät tässä karussa maailmassa.

    • Vain raukat lyö!

      Väkivalta ei ole koskaan lääke mihinkään, eikä edes oikeutettu tapa näyttää muka vahvuuttaan, henkisellä tai ruumiillisella tasolla..
      Mutta jos yhtään lohduttaa, niin se käy useinmiten kipeämpää jälkikäteen lyöjään kuin lyötyyn, ainakin henkisesti.

    • turistiii1

      pahoittelen kohtaloasi, itselläni on parikymppinen tytär enkä koskaan voisi kuvitella oelvani hänelle ilkeä tai että kävisin kiinni. en osaa antaa vastausta äitisi käytökseen, en muuta kuin että hänellä on henkisiä ongelmia. isäsi vastuu olisi ollut aina puolustaa sinua.

      yritä todella muistaa ettet lyö kun saat omia lapsia, monesti lapset tekee niin kuin heidän vanhemmat ovat tehneet. se on aika kumma juttu kun he kuitenkin ovat kärsineet itse ja luulisi että sitä ei tahdo tehdä samaa pahaa toiselle mitä on itse kokenut.

      eikö sinulla ole mahdollisuutta muuttaa kotoa pois ?

      • haavoittunut

        En voi rahatilanteeni takia muuttaa pois, enkä ole valmis elämään yksin. Tarvitsen perhettäni, vaikka äitini ja minun tilanne on tämä. Se tekeekin asiasta vielä mutkikkaampaa. En hyväksy äitini käytöstä, enkä aio tulla samanlaiseksi, mutta kaikesta huolimatta tunnen myös rakkautta häntä kohtaan.. Moni saattaa ihmetellä, että miten pystyn edes sanoa noin. Mutta loppujen lopuksi hän on minun äitini. Satunnaisesti hän käyttäytyykin niin kuin äidin kuuluukin. Rakkaus on kummallista.


    • uhri1

      Voimia ja jaksamista. Surullinen tarinasi kuulostaa ikävän tutulta, ja pelottavalta. Olen 40v isä, enkä pääse tapaamaan 4 vuotiasta tyttöäni kuin valvotusti, oikeuden päätöksestä huolimatta. valvotutkin ovat oikeuden väliaikasesti määräämiä, kun tapaamiset eivät suju. Pelkään, että tarinasi on kohdallani totta... pelkään olevani se piittaamaton isä, tai että näin lapselle kerrotaan. Mitä äitin tulee... riittäköön siitä se, ettei lastensuojelun kriisikunta ole ole ottanut huoltani vakavasti, enkä tiedä auttaako asiaa sekään, että joku vielä onneksi välittävä naapuri ilmoitti eteenpäin itkuista, ja "ei äiti, sattuu" -huudoista. Toivon että välittämistä löytyisi enemmän. Ja sinulle rohkaisuksi, asiasta puhuminen helpottaa. Iteäni auttoi paljon se, kun lopetin itseni syyttämisen, ja perheväkivallan salaamisen. Tänä päivänä uskallan sanoa suoraan ja häpeilemättä, että olen mies, ja henkisen väkivallan uhri. Uhrina oleminen ei ole häpeä, muista se, ja se, että heikolta ihmiseltä voit odottaa vain julmuutta, vahvalta lempeyttä ja ymmärrystä.

      • haavoittunut

        Kiitos sanoistasi. Voimia myös sinulle! Elämä kolhii, toisia rajummin kuin toisia. Kun näet lastasi, muista välittää rakkautesi ja välittämisesi häntä kohtaan silmistäsi lapselle. Silmät ovat sielun peili, sanotaan. Isäni silmät ovat vain katse, vilkaisu ja unohdus. Lapsi muistaa kyllä tukesi, ja tietää sinun olevan turva. Usko pois.


    • mek

      LAitappa kerran kunnolla takaisin siihen kuritukseen niin että äidilläsi on silma mustana ja jos tulee sanomista niin kerrot äidillesi ettää näinhän sinä olet väkivaltaa opettanut ja nyt saat takaisin ja kunnolla.

    • srdtyfugihjokplå

      http://www.youtube.com/ watch?v=BeGCusfqF8c&feature=related 9/11: Ashleigh Banfield reports secondary explosions

      Huomaa taustalla taas samat kaverit, pitkätukkainen ja laukkumies, tällä kertaa ilman pölysuojaimia, ja yrittävät peittää näkyväisyyden tapahtumapaikkaan.

      LAUK KUMIES NYÖKKÄÄ MERKIT.SEVÄSTI HIP PITUKKAISELLE.

      Siis näiden juutalaisten selän takana tapahtuu vuosituhannen spektaakkelimaisin terrori-isku, mutta miehet eivät ole kiinnostuneita siitä, kaveruksia kiinnostaa enemmän kuvausryhmän työskentely, ja sen toiminnan häirintä.
      Kuvausryhmän jäsen joutuu työntämään miehet sivuun, ja naisreportteri on juuri näyttämässä jotain reunoilta palanutta paperia, ja selittämässä siitä jotain, kun yhteys katkeaa.
      Olisiko noilla kavereilla ollut jotain tekemistä tuohon häiriöön.

      Löytyykö samat, S I V A N and P A U L. K U R Z B E R G, O D E D. E L L N E R, O M E R. M A R M A R I, ja Y A R O N. S H M U E L mo ss adin ag entit tästä videosta. Tanssivat is ra elin juu talaiset, joiden -tehtävänä oli dokumentoida 911 tapahtumat. Kuka antoi heille tämän tehtävän? Heidän pakettiautostaan löytyi rä jäh teitä, po rukka pidädettiin 71 päiväksi, mutta laskettiin sitten vähin äänin vapauteen

    • synkkkää

      minulla on äiti joka oli minulle killtti ehdin tottua siihen mutta sitten han rakastui toiseen mueheen ja hänellä oli kova kuri ja siitä asti mulla on ollut synkkä maailma

    • Nain meilla

      Muuta pois kotoa ja katkaise valit aitiisi. Pida yhteytta sisaruksiisi ja isaasi aitisi tietamatta. Voit myoskin tehda paihonpitely ilmoituksen poliisille, vaikka se ei johtaisi mihinkaan, se saattaisi havahduttaa aitisi tajuamaan kuinka vaarin hanen kaytoksensa on. Aitisi saattaa olla henkisesti sairas, juttelu laakarin kanssa voisi auttaa. Han saattaa olla myoskin kade sinulle, nuorelle naiselle, jolla on elama mahdollisuuksia taynna edessaan.

      Kirjoitan omasta kokemuksesta, olen paljon vanhempi kuin sina ja aiti nyt itsekkin. Kadun, etta en aikanaan hakenut apua itselleni ja aitini alistamisella ja haukkumisellaan ajoi itsetuntoni nollaan. Jos olisin tajunnut aikaisemmin, etta ongelma oli aitini, enka ole huora, laiska, saamaton ja tyhma olisi elamani hahmottunut aivan toisella tavalla ja pitaisin itsestani paljon enemman. Aidilla oli tapana repia hiuksista ja lyoda avokammenella ja kerran koiranremmilla silmaan niin, etta siita alkoi vuotaa verta. Olin silloin 17-vuotias ja aiti sai selville, etta minulla oli poikaystava. Muuta ei tarvittu. Sisuunnuin ja vedin aidin pitkasta letista ja uhkasin poliisilla ja sosiaaliviranomaisilla. Ruumiillinen pahoinpitely loppui siihen. Henkinen jatkuu edelleen.

      En juuri pida yhteytta aitiini enaa, mutta katson, etta lapsillani on oikeus tavata mummoaan. Aitini haukkuu heitakin, lihaviksi (eivat ole) ja arvostelee kasvatuskykyani ja ihmettelee, ettei mieheni, jonka kanssa on avioliittoa takana kaksikymmenta vuotta, ole viela jattanyt minua nuoremman, kauniimman ja hoikemman naisen takia.

      Ala jaa aitisi alistettavaksi. Syy ei ole sinun, vaan aitisi. Vaikka olisit ollut hankalakin murkku, se ei anna aidillesi oikeutta sinun terrorisoimiseen. Lahde pois, oman mielenterveytesi sailyttamiseksi.

    • järkyttynyt

      Hakeudu ensi- ja turvakodille. Sinne voi mennä kuka vain joka kokee väkivaltaa kotona.
      Luultavasti olet opiskelija joten välttämättä ei ole takuuvuokriin ym. rahaa. Voisit aloitella tuolla ensi- ja turvakodilla ja saada sitä kautta apua oman kodin hankkimiseen, terapioihin yms. Ja rohkeutta tehdä rikosilmoitus äidistäsi.

      Voimia sinulle! Arvosta itseäsi niin paljon että lähdet!

    • Päin silmiä

      Elääkö äitisi?
      Toivon, että elää pitkään, sillä hänen on aika nähdä kasvatuksensa tulokset.
      Nyt otat käyttöön kaiken äidiltä oppimasi. Eli halveksunnan syyttelyt, epäilyt, ylenkatsomisen. Teet juuri niin kuin hän on opettanut, paitsi et käy käsiksi. Voit ihan sanoa, että et ole niin halpamainen, että löisit ja potkisit, mutta muuten kyllä noudatat kaikin voimin äitisi antamaa opetusta.
      Muista korostaa, että hänhän on toivonut, ettet olisi koskan syntynytkään, ja sen sinä muistat koko elämäsi ajan.

      Äitiys ei ole oikeutus mihin tahansa käytökseen.

    • Petu...

      Vaikuta asiaan huomenna!

      kansalaisaloite.fi/fi/aloite/187

      • Petu...

    • 13v...

      voin samaistua tuohon tarinaan ihan liian hyvin......

    • Hei haavoittunut,

      Kiitos, että rohkenit kirjoittamaan tarinasi tänne palstalle. Äidilläsi ei ole mitään oikeutusta kohdella sinua kuvaamallasi tavalla. Olet joutunut vuosia kokemaan sellaista, jota lapsen ei pitäisi joutua kokemaan. Tuohon käyttäytymiseen pitää saada muutosta tai sinun ei ole turvallista asua kotosalla. Sama koskee nuorempia sisaruksiasi. On kova pala kertoa ulkopuolisella perheensä sisäisistä asioista, mutta rohkaisisin sinua ottamaan asian puheeksi vaikkapa terveydenhoitajan kanssa. Äitisi tarvitsee apua reagoimiseensa ja siihen, miten kohtelee teitä lapsiaan.

      Monesti lapset ovat valmiita antamaan vanhemmilleen anteeksi kohtuuttomiakin nöyryytyksiä. Mutta niitä ei pidä sietää eikä salata. Äitisi tarvitsee apua, jotta hän lopettaa teidän nöyryyttämisen ja satuttamisen niin henkisesti kuin fyysisestikin.

      Voit myös kääntyä seurakuntasi diakonin tai nuorisotyöntekijän/papin puoleen ja kertoa heille luottamuksellisesti kokemastasi. He osaavat neuvoa sinua omalla paikkakunnallasi, mistä voisitte saada apua tilanteenne purkamiseen.

      t. Maarit-pappi

      • Zardus77

        "Voit myös kääntyä seurakuntasi diakonin tai nuorisotyöntekijän/papin puoleen ja kertoa heille luottamuksellisesti kokemastasi. He osaavat neuvoa sinua omalla paikkakunnallasi, mistä voisitte saada apua tilanteenne purkamiseen."

        Jos väärinkäytäjä on ollut uskovainen, kuten usein on, niin aloittaja tuskin ensimmäisenä näkee uskonnollista järjestöä avun lähteenä.

        Varsinkin kun viimeaikoina on tullut lisää paljastuksia siitä miten yhteisön sisällä salataan ja suojellaan väärintekijöitä.


      • Zardus77 kirjoitti:

        "Voit myös kääntyä seurakuntasi diakonin tai nuorisotyöntekijän/papin puoleen ja kertoa heille luottamuksellisesti kokemastasi. He osaavat neuvoa sinua omalla paikkakunnallasi, mistä voisitte saada apua tilanteenne purkamiseen."

        Jos väärinkäytäjä on ollut uskovainen, kuten usein on, niin aloittaja tuskin ensimmäisenä näkee uskonnollista järjestöä avun lähteenä.

        Varsinkin kun viimeaikoina on tullut lisää paljastuksia siitä miten yhteisön sisällä salataan ja suojellaan väärintekijöitä.

        Hei Zardus77,

        Uutisoidut väärinkäytökset eivät ole viime aikoina koskeneet seurakunnan diakoneja, nuorisotyöntekijöitä tai pappejakaan vaan erään herätysliikkeen jäseniä. En yhtään puolustele, etteikö ne olisi kamalia ja väärin.

        Seurakunnan työntekijät auttavat myös uskontojen/herätysliikkeiden uhreja.
        Kirkko on puuttunut napakasti menneinä vuosina väärinkäytöksiin, joissa kirkon työntekijöitä on ollut mukana. Kaikilta työntekijöiltä vaaditaan ns. rikosrekisteriotekin, jos työskentelee lasten tai nuorten kanssa.

        t. Maarit-pappi


    • älä yritä

      Maarit, lut.kirkko tekee itse uhreja!

    • didiid

      En ehtinyt lukea koko juttua, mutta kerron vain että olen kohtalontoverisi. Lapsuutesi kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin omani. Lyö takaisin vaikka kättä pidemmällä, itse pamautin mutsia paistinpannulla päähän niin sen jälkeen ei ole enää mua hakannu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe