Ristiriitaiset tunteet tulevaa lähtöä kohtaan

lastlinks

Minulla on pian lähtö vaihtoon, ja pakko sanoa, että olen täynnä ristiriitaisia ajatuksia. Toisaalta minusta on todella mukava mennä, mutta toisaalta olen kauhuissani. Tämä on varmaan ihan normaali reaktio, mutta pelkään, että se koituu lopulta kohtalokseni. Vaihtooni on käytetty niin suuri rahasumma ja tiedän että yksinhuoltajaisälleni on tehnyt tiukkaa toteuttaa unelmani ja olen tuntenut suurta syyllisyyttä sitä kohtaan, ehkä se luo joitain paineita pärjäämisestä ja tekee oloni entistä ahdistuneemman.

Ollaan nyt siinä vaiheessa, että kaikki kyselevät milloin lähtö on. Isäntäperhekin jo on, mutta aina kun ajattelen lähtöä minua alkaa ahdistamaan ja tahtoisin kadota. Olen asunut 11-vuotiaasta lähtien (pian 18v.) isäni kanssa yhdessä pikkusiskoni kanssa. Äitini kuoli minun ollessa kymmenen vuotias, ja tämän jälkeen olemme asuneet yhdessä isäni kanssa. Isäni on minulle kaikki kaikessa, ja en tiedä, miten pärjään ilman häntä. En ole koskaan ollut pitkiä aikoja erossa hänestä, alle viikon, ja poden hyvin usein jonkinsortin koti-ikävää ensimmäisinä eropäivinä, mutta se on kuitenkin nopeasti ohimenevää.
Minua voisi melkeimpä haukkua kotikissaksi ja jonkin sortin luuseriksi kun olen niin kiintynyt häneen, että vuosi tuntuu lähinnä itsemurhalta.

En tiedä miten on käynyt niin, että ihminen joka on täysin epäluottavainen itseensä on lähdössä vaihtoon. Joskus ajattelin, että kyllä minä pärjään ja kaikki menee hyvin, mutta nyt tuntuu vain siltä että epäonnistun. Helsinki-Vantaan lentokentällä lähden karkuun ja itku ei lakkaa. En tiedä miten pärjään sen vuoden. Miten pärjään koti-ikävän kanssa jos se jo pohjoisemmassa Suomessa tuntuu kamalalta. Miten pärjään lähes maapallon toisella puolella?

Kaikki tuntuu olevan vieläpä hyvin täällä Suomessa. On kavereita ja perheessä kaikki hyvin kerrankin ja vihdoinkin. Koulussakin menee hyvin. Meidän naapuritkin ovat kivoja ja kaikki pienimmätkin asiat tuntuvat naurettavan hyviltä ja tärkeiltä tällä hetkellä.

Onko kenelläkään mitään sanottavaa? Kirjoitin tämän lähinnä oman ahdistukseni purkamiseksi, mutta jos jollain on jotain kerrottavaa niin kertokaa ihmeessä. Auttakaa hädässä.

:)

3

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin menee

      Mä lupaan, että sä pärjäät. Lähes kaikilla vaihtoonlähtijöillä on samanlaiset fiilikset. Itsekin olin aivan paniikissa ja itkuinen, kun olin lähdössä. Vuosi oli kuitenkin mahtava, kaikkineen vuoristoratoineenkin. Mutta hei oikeasti, lähde! Nauti ja koe! Kyllä sun kaltanen kotikissakin siellä pärjää:) Tsemppiä.

    • Usa vaihtari

      Pari päivää ennen lähtöä tulee tilanne että tajuat oikeasti olevasi lähdössä ja olet ulkomailla sen vuoden (tai puoli vuotta). Itselläni tästä tilanteesta on 5kk ja muistan sen päivän todella helposti. Itkin 2 edellistä päivää ja ykskaks en halunnutkaan lähteä. Halusin jäädä kotiin. Pahin hetki oli kun olin menossa turvatarkastukseen ja äitinikin alkoi itkeä. Kun pääsin turvatarkastuksesta läpi itku kuitenkin loppui ja jännitys alkoi. En ole sen jälkeen itkenyt kuin 1 tai 2 kertaa kohdemaassani.

      Olen jutellut muillekkin vaihtaritutuilleni ja he sanovat samaa, pari pv ennen lähtöä ja lähtöpäivä olivat vaikeita ja tuntui että ei haluakkaan lähteä. Se fiilis kuitenkin on monilla mennyt nopeasti ohi ja uskon että se menee sinullakin!

      Paljon tsemppiä vaihtovuoteesi, välillä on vaikeata mutta pitää vain osata nauttia! :) Itse tajusin juuri olevani jo puolessa välissä, aika menee tosi nopeeta!

    • vaihtari95

      Ma olen 17 vuotias tytto, talla hetkella USAssa vaihdossa, ollut nyt reilut 5 kuukautta ja oon jo itkenykki sen vuoksi etta on enaa toiset 5 kk jaljella! En halua lahtea kun mulla tulee niin ikava kakkia taalla mutta silti samalla on ikava myos suomalaista perhettani.

      Sellaista sanon sulle etta usein kuulee vain taydellisia tarinoita vaihtovuodesta, etta kavereita saa heti ja se on mahtavaa 24/7. Ala oleta etta se menee niin. Itsella oli vaikeaa ekat kaksi kuukautta, kielen ja kavereiden hankkimisen kanssa vaikka olenkin super sosiaalinen henkilo. Kannattaa menna ihan kaikkeen mukaan, vaikka ei tuntuisikaan silta. Mua on pyydetty rullaluistelemaan, raamattupiiriin ja tekemaan vapaa-ehtoistyota jos missa. Vaikka ei aina ole huvittanu menna ni oon aina menny koska jokainen uusi kokemus tuo lisaa tietoa, ja uusia kavereita. Minun neuvoni on se etta mene kaikkeen mukaan ja ala ajattele etta on itsestaan selvaa etta kaikki nuoret tulee sun luokse ja haluaa heti olla sun kavereita. Sun pitaa itse hankkia niita :) muista myos "mainostaa" itseasi. eli kerro etta olet vaihtari suomesta ja levita sanaa, ainakin jenkit on kiinnostuneita taalla minusta. Taa on tosi kasvattava kokemus ja ihan mahtavaa! Vaihtovuosi on taysin omasta asenteesta kiinni.
      Tsemppia ja ihan mahtavaa vaihtovuotta!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe