Aihe

Avensis 2001 öljynkulutus

a6vision

Ehehdyinkäö ostamaan paskan. Tarttui mukaan -01 vvt 1.6 mukaan.
Oljyä näyttää kuluvan ihan kiitettävästi. Olen lukenut puolimootorinvaihdoista.
Vieläkö maahantuoja vaihtelee? Ajettu tuolla on vasta reilu 200 tkm.
Auttaisiko jos vaihtaisin öjyt 0w30 vaikka 5w50 onko kellään oikeasti kokemusta?
Oljyä vie ehkä 0,7 l /1000 km. Kestääkö kone oljynsyönnistä huolimatta?
Toivoisin asiallisia vastauksia kiitos.
Muuten toimii loistavasti, mutta taidan laittaa tojon kiertoon jonkin jopparin iloksi.

38

2014

    Vastaukset

    • Uudessa Avessani öljynkulutus 1l / 1000km sanoo ohjekirja. Tuohon verraten sinulla huippukunnossa.

    • Kun sun nää Provo alotukset alkaa olemaan tätä luokkaa niin eiköhän olisi edes aika pitää pieni tauko ja KEKSIÄ parempia provoja....nää samat kliseet ku paistaa niin lävitse että ei edes herkkä uskoinen ihminen moiseen vipuun mene, jos taas tämä on sinusta kovin hauskaa ja tämä on sinun elämääsi suurimpia sisältöjä niin siinä tapauksessa tulevaisuutesi ei oikein valoisalta näytä.

      • tahotko tulla ajamaan tuon tuhat kilsaa. Ostin auton marraskuussa ja nyt olen ajanut sillä noin 3500 Km. Öljyä olen joutunut ostamaan 2 litraa. Nyt on tikku puolessavälissä kuten oli silloin kun ostin auton.
        Ekaa kertaa eksyin toyota palstalle jotain kysymään.
        Näkyy kuitenkin olevan aika kuuma aihe. Provoilusta on ihan turha syyttää. Voin toimittaa sinulle auton avaimen jos lupaat maksaa remontin jos vie öljyä tuon mitä sanoin.
        Jos ei vie öljyä minä syön hatullisen paskaa.
        Laita yhteystietosi niin tehdään diili katotaan oliko provo. VITUN PELLE.
        Pyysin asiallisia kommentteja.


    • Tuon aikakauden zz-sarjan koneet ovat jokereita, ja ongelma on tunnettu.
      Etsi netistä tämä doku: gen7_oil_consumption.pdf.

      Auto on sen verran vanha että maahantuojaa on turha pyytää apuun. Halvin korjaus, jos korjausta teet, on vaihtomoottori. Ks. dokumentista milloin ongelma on korjattu ts. koneen pitäisi olla tarpeeksi tuore. Vaihda öljyksi aluksi vaikka 5W40. Mulla vie Teboilin 5W40 Diamondia 2-3 desiä per tonni. 5W50 on vähän vanhanaikainen öljy vaikka ohjekirja ei tuollaista viskositeettia kielläkkään.
      Olen kokeillut myös Mobilin 5W50 ja kulutusero ei ollut mittaustarkkuuden rajoissa.

      Koneen kestoon ei vaikuta ellei päästä sitä kuivaksi. Katalysaattori saattaa jossain kohtaa tykätä huonoa, mutta tarkkaa rajaa tuskin kukaan pystyy sanomaan.

      • hyvä doku. Onko tosiaan, niin, että vasta 2005 heinäkuun jälkeen valmistetun 1,4-1,8-litraisen Toyotan uskaltaa ostaa (eikös näissä kaikissa ole sama mäntä renkaineen)?

        Olin siinä uskossa, että vika saatiin korjattua joskus 2002/2003.


      • ile D-4D kirjoitti:

        hyvä doku. Onko tosiaan, niin, että vasta 2005 heinäkuun jälkeen valmistetun 1,4-1,8-litraisen Toyotan uskaltaa ostaa (eikös näissä kaikissa ole sama mäntä renkaineen)?

        Olin siinä uskossa, että vika saatiin korjattua joskus 2002/2003.

        Mäntien uusi design tuli tuotantoon vuonna 2005 - näin olen myös brittipalstaa lukiessani ymmärtänyt. Tuota ennen on tietysti parannuksia tullut, mm. renkaitten materiaaliin. Riski on pienempi uusi kanssa.


      • Kiitos ja syvä kumarrus sinulle. Koitan tuota 5W40 diamondia josko auttaisi edes vähän. Lohduttaa edes hieman ettei ehkä tule heti jotain isompia ongelmia.


      • kyllä maahantuojan täytyy vaihtaa moottori vaikka takuu on mennyt
        moottorin pitää kestää auton iän.
        joutuu maksamaan sen välirahan kun tulee uudempi osa tilalle
        mulle vaihdettiin 8v vanhaan autoon uusi moottori
        jouduin maksamaan työt ja 2000e moottorista.


    • Ei ole provo. Ohjekirjassa sivu 490 kerrotaan öljynkulutuksesta.
      Siihen vedoten autosi on todella hyvässä kunnossa ja öljynkulutus todella pieni.

    • Kuinkahan paljon tuohon ongelmaan vaikuttaa käytetyn öljyn viskositeetti ja öljynvaihtoväli. Esim. 15tkm on aika pitkä väli, varsinkin jos ajetaan paljon lyhyttä ajoa.

    • Tuo 0,7 l/1000 km oli juuri se raja, jolla kulutuksella Toyotalla vaihdettiin puolimoottori vielä 7 v vanhoihin autoihin. Öljynkulutuksen syynä jonkun alihankkijan toimittamat vialliset männänrenkaat, joita oli aika suuressa osassa 1,6 ja 1,8 l moottoreita, ilmeisesti eniten ykköskopan Avessa (ennen v.2003.)

      Useimmiten vika ilmeni jo alle 100tkm ajetuissa, itselläni oli ajettu n.75tkm, Ave I, vm.2002, 1,8 l.

      Harmi, että noita vielä on liikenteessä korjaamatta...

    • Ite en uskaltaisi ostaa kyseisiä vuosimalleja jos en tietäisi että moottori on korjattu, melkein viisain laittaa auto kiertoon ennenkun leviää lopullisesti. Tai sitten pitää kauppa-autona aikansa mutta pidempään ajoon en kyllä jättäisi.

    • Miten niin ?

      Monissa saksalaisissa on normaali öljynkulutus tuota suuruusluokkaa.
      Monet tilaavat esim. longlife öljyjä suoraan Saksasta parinkymmenen litran pöniköissä, tulee halvemmaksi niin.

      Aveen kelpaa halvempikin öljy.

    • älä lyö rahaa korjaukseen.Lisää öljyä vaan.Hyvä 5w-40/5w-30 synteettinen öljy maksaa luokkaa 20-25 per kannu.Esim gm 5 litraa hyvää öljyä maksaa motonetis/puuilossa alle 25e.remppa maksaa tuhansia ja aina riski että myös pytty väljä.Sen mitta tikun ylärajan yli voi ihan vähän täyttää ja lisätä öljyä vasta pikkuisen alle alarajan.Bensaa ei syö liikaa?Sittei muuta kuin kovaa ajoa,nuo öljyn lisäykset 5 e litra öljyillä on halpaa(vastaa et vie bensaa 100 kilsalla toiseen verraten 50 centtiä eli n 3 desiä enempi)

      • Kiitos tuosta. Tuli vaan mieleen että nyt on koneessa mobil 1 0w30 mutta voinko heittää sekaan esim mobilin 5w40 öljyä tai esim.teboil diamontia 5w40? Vai tuleeko tuhoa?
        Tuossa edellä joku sanoi että voisi auttaa kulutukseen.
        Nyt viikonloppuna ajoin noin 500 km matka-ajoa ja näytti että tuo öljynkulutus oli ehkä hieman pienempi pitkällä matkalla.Johtuneeko lauhemmista keleistä vai mistä.Onko tuosta havaintoja tai kokemuksia?


      • a6vision kirjoitti:

        Kiitos tuosta. Tuli vaan mieleen että nyt on koneessa mobil 1 0w30 mutta voinko heittää sekaan esim mobilin 5w40 öljyä tai esim.teboil diamontia 5w40? Vai tuleeko tuhoa?
        Tuossa edellä joku sanoi että voisi auttaa kulutukseen.
        Nyt viikonloppuna ajoin noin 500 km matka-ajoa ja näytti että tuo öljynkulutus oli ehkä hieman pienempi pitkällä matkalla.Johtuneeko lauhemmista keleistä vai mistä.Onko tuosta havaintoja tai kokemuksia?

        Voit sekoitella täysisynteettisiä keskenään.Yksi halpa kikka kokeilla onko väljä vai karstaa on että tulpan reijistaä yöksi dieseliä liottaa karstaa männän renkaista.Aamull öljyt pois ja uudet ns halpa motox 5v-40 kera motor flush(forte kalllis,mut valvoline ym toimii yhtä hyvin hinta n 7e se myrkky)sitten ohjeitten mukainen sisäpesu.Sen jälkeen suosittelisin öljypohjan imu sihdin tarkistusta(joutuu vaihtaa samalla toki pohjan tiivisteen)sittten perus hyvät 5v-40 öljyt sisään.Jollei tuolla öljyn syönti kato,on siis väljää.Tietty vvti tapaukses liki satavarmasti väljää(toki voinu sen väljyyden takia syödä aluks vähempi öljyä mut sen syönnin takia karstoittunu ja lisää öljyä kuluu)tuon kaltaisen pesun teetin vanhalle saabilleni(yli 300tkm ajettu turbo)ja tuolla pikku korjaamo 1.5 tuntia(n 100e)ja öljyt 50e(dieselin sain korjaamon pitäjältä/tuon tekemisen idean isä)Tuloksena laski kulutus luokkaa litra 1500km luokkaan litra n 4500km.Rahallisesti ei mikää lotto voitto,mut ei laiskana siel konepellin alla kokoajan jaksa pyöriä.Vaihdan nykyään tähän 98vm sotaratsuun n kaks kertaa vuodes eli n 8000km välein öljyt(ne mobil xprs mestas,eli tuo pikku korjaamo maksaa 4.5 l n 60e kaikkineen)


      • a6vision kirjoitti:

        Kiitos tuosta. Tuli vaan mieleen että nyt on koneessa mobil 1 0w30 mutta voinko heittää sekaan esim mobilin 5w40 öljyä tai esim.teboil diamontia 5w40? Vai tuleeko tuhoa?
        Tuossa edellä joku sanoi että voisi auttaa kulutukseen.
        Nyt viikonloppuna ajoin noin 500 km matka-ajoa ja näytti että tuo öljynkulutus oli ehkä hieman pienempi pitkällä matkalla.Johtuneeko lauhemmista keleistä vai mistä.Onko tuosta havaintoja tai kokemuksia?

        Miulla on ave -02 1.6. Öljyn kulutus oli vähän päälle 100tkm aika normaali, sitten alkoi kulutus. 10 000km joutui panemaan n.5l. Tympääntyin öljyn ostoon, ja vaihatin männät. Auto oli n.7vuotta vanha, kaikki tietenkin omaan laskuun 1500 euroa.. Nyt pääsee 10 000 öljyä lisäämättä.

        Vaihdelaatikon jurinaa voit myös kuulostella, 2 päälaakeria joutuu vaihtamaan usein samoilla kilometreillä, ja taas meni 1500 euroa. Kannattaa vaihattaa sitten ajoissa, kunnon laatikko remppa maksaa auton hinnan.

        Laatikko rempan yhdeydessä uusi kytkin paketti. Uusi kytkin alkoi luistamaan . 13kk päästä, ajettu 20 000km, eikun soitto Nopan autoon, takuu 12kk, meni jo,
        kytkin paketti 670 euroa, pannaanko pakettiin?


    • No niin tarina saa ehkä yllättävää jatkoa. Kertokaas hyvät avelaiset mistä johtuu kun tuo aloituksessa mainittu öljynkulutus on vähentynyt. Noin 1000 km ajon jälkeen oli öljyä kulunut ehkä 1 dl. Tuo ostamani ave oli seissyt ennen ostoa pari kuukautta ajamatta.
      Nyt kun ajelin sillä pidempiä matkoja kulutus näyttää miltei loppunee.Oljytyyppiä ei ole vaihdettu.Henkimaailman juttujako vai mitä. Ihmettelen kyllä, mutta suht onnellisena.

      Olisiko mahdollista että öljyrenkaat olisivat jostain syystä elpyneet. Ennen minua auto on ollut vuosia sellaisella vanhemmalla miehellä. Liekö ajanut kauppaan ja takaisin, eli eikö auto lie saanut tarvitsemaansa kyytiä. Ja provoilusta on edelleen turha syyttää. tämä tarina on tosi ja kertoja elää.

      • Polttomoottoritekniikan perusasioita on pätkäajon seuraukset varsinkin huonoilla öljyillä. Männänrenkaiden jumittuminen on tosiaan yksi niistä.


      • niin missä me tehdään ne treffit ja ajetaan sillä 1tkm ja saanko minä määrätä hatun koon?


      • kysyn vaan kirjoitti:

        niin missä me tehdään ne treffit ja ajetaan sillä 1tkm ja saanko minä määrätä hatun koon?

        Oisit iskenyt heti kiinni. Turha nyt on ruikuttaa. Tuo on muuten jo seuraavalla onnellisella omistajalla tuo avensis. Hyvä auto oli. Itse maksoin himpun yli kolmetonnia kun myin pois sain 4300. Nyt taas ois uusi auto etsittävä, mutta mikä?


      • a6vusion kirjoitti:

        Oisit iskenyt heti kiinni. Turha nyt on ruikuttaa. Tuo on muuten jo seuraavalla onnellisella omistajalla tuo avensis. Hyvä auto oli. Itse maksoin himpun yli kolmetonnia kun myin pois sain 4300. Nyt taas ois uusi auto etsittävä, mutta mikä?

        Kiinnostaisiko Toyota Avensis 2003 (T25) ajettu 96 000 km.


      • t251 kirjoitti:

        Kiinnostaisiko Toyota Avensis 2003 (T25) ajettu 96 000 km.

        Ei sillä löydy rahaa noin kalliiseen autoon.
        Autosi arvo näyttää olevan 13- 15k.


    • Eihän jatkuva lyhyt ajo moottorille hyväksi ole. En tiedä voisiko se jumittaa öljyrenkaan jotenkin uraan, kun moottori ei ehdi kunnolla lämmetä ja öljy likaantuu nopeammin.

      • No niin. Nyt soitteli tuon aloituksen aven uusi omistaja ja kyseli miksi rupesi viemään öljyä melkein litran/ 1000 km. Sanoin että empä oo minä aiemmin huomannu. katso vaikka netistä niin olet väärässä. EI SE SAATANAN TOJO VOI VIEDÄ OLJYÄ. On nämä tojotan omistajat sen ilon varmasti kokeneet vaikka toista väittävät.

        SIellä olis varmaan nyt se hatullinen paskaa taas tarjolla, jos kiinnostaa vielä. Varmaan saa jokainen määrätä hatun koonkin ihan vapaasti. Oli kyllä viimenen tuonmerkkinen öljypoltin minulla.


      • a6vision kirjoitti:

        No niin. Nyt soitteli tuon aloituksen aven uusi omistaja ja kyseli miksi rupesi viemään öljyä melkein litran/ 1000 km. Sanoin että empä oo minä aiemmin huomannu. katso vaikka netistä niin olet väärässä. EI SE SAATANAN TOJO VOI VIEDÄ OLJYÄ. On nämä tojotan omistajat sen ilon varmasti kokeneet vaikka toista väittävät.

        SIellä olis varmaan nyt se hatullinen paskaa taas tarjolla, jos kiinnostaa vielä. Varmaan saa jokainen määrätä hatun koonkin ihan vapaasti. Oli kyllä viimenen tuonmerkkinen öljypoltin minulla.

        "et ole aiemmin huomannut"...heh heh, täällähän sä marisit kuinka ave vie öljyä ja sitten kun oli vedonlyönnin aika tuli vellit housuihin ja yht!äkkiä se ei enää vienytkään öljyä.

        Toki kyseessä on 12v auto , joten eipä nyt moisesta autosta kovin moni jaksa keskustella palstalla....aika alkaa olla ohitse 2001 mallin autoista oli merkki mikä hyvänsä.

        Toki on myönnettävä että meillä on edelleenkin käytössä 98 mallin ave 1.6 koneella ja pelannut suorastaan loistavasti ,toki ajettu sillä ei ole kuin 365tkm..esim pakoputkisto alkup.koskaan ei ole tielle jättänyt ja akkukin kesti 11v-aika hyvin sanoisin.eikä ole tarvinnut öljyjä lisäillä, toki 10tkm välein oon öljyt vaihdettu mobil 1 Rally Formula 5W-50.

        "viimeinen öljypoltin minulla" ... ja nimim. A6 joka viittaa Audiin ja siinähän se öljypoltin juuri onkin...ei tainnut sitten omena kauaksi puusta pudota...oot huvittava pelle


      • järki hoi älä jätä kirjoitti:

        "et ole aiemmin huomannut"...heh heh, täällähän sä marisit kuinka ave vie öljyä ja sitten kun oli vedonlyönnin aika tuli vellit housuihin ja yht!äkkiä se ei enää vienytkään öljyä.

        Toki kyseessä on 12v auto , joten eipä nyt moisesta autosta kovin moni jaksa keskustella palstalla....aika alkaa olla ohitse 2001 mallin autoista oli merkki mikä hyvänsä.

        Toki on myönnettävä että meillä on edelleenkin käytössä 98 mallin ave 1.6 koneella ja pelannut suorastaan loistavasti ,toki ajettu sillä ei ole kuin 365tkm..esim pakoputkisto alkup.koskaan ei ole tielle jättänyt ja akkukin kesti 11v-aika hyvin sanoisin.eikä ole tarvinnut öljyjä lisäillä, toki 10tkm välein oon öljyt vaihdettu mobil 1 Rally Formula 5W-50.

        "viimeinen öljypoltin minulla" ... ja nimim. A6 joka viittaa Audiin ja siinähän se öljypoltin juuri onkin...ei tainnut sitten omena kauaksi puusta pudota...oot huvittava pelle

        Suomessa on käytössä enemmän ennen 2001 käyttöönotettuja Tojoja kuin uudempia.


      • totuus kuitenkin kirjoitti:

        Suomessa on käytössä enemmän ennen 2001 käyttöönotettuja Tojoja kuin uudempia.

        Meinaan vaan että jos autolla on ikää yli 10v niin vikoja saattaa tulla jopa toyotaan.

        Minä taas väitän että eka kopan avensikseen aika suuri osa OMISTAJISTA ovat olleet erittäin tyytyväisiä autoon ja esim. melutason alhaisuus on vieläkin vertailukelpoinen monien uusien mallien/merkkien kanssa.
        Ja se parjattu toyotan muotoilukin vaikuttaa vielä ihan siedettävältä 15v jälkeenkin.


      • cc¨<cc kirjoitti:

        Meinaan vaan että jos autolla on ikää yli 10v niin vikoja saattaa tulla jopa toyotaan.

        Minä taas väitän että eka kopan avensikseen aika suuri osa OMISTAJISTA ovat olleet erittäin tyytyväisiä autoon ja esim. melutason alhaisuus on vieläkin vertailukelpoinen monien uusien mallien/merkkien kanssa.
        Ja se parjattu toyotan muotoilukin vaikuttaa vielä ihan siedettävältä 15v jälkeenkin.

        Tyytyväisyys tippuu aika rajusti tuon öljyhomman tultua ilmi. Itse jaksan vielä lisätä öljyä pari litran pulloa per huoltoväli.

        Itse asiassa melutaso on jopa parempi monissa uusissa. Uudet autot eivät ole hiljaisia ellei sitten puhuta esim. Mersun, Volvo tai BMW:n isommista malleista. Palstoilla ja lehdissä kehutaan usein Golf-kokoluokan uutuuksien hiljaisuutta. Totta hitossa kaikki autot ovat hiljaisia uusilla kitkarenkailla. Totuus on kuitenkin aivan eri.


      • järki hoi älä jätä kirjoitti:

        "et ole aiemmin huomannut"...heh heh, täällähän sä marisit kuinka ave vie öljyä ja sitten kun oli vedonlyönnin aika tuli vellit housuihin ja yht!äkkiä se ei enää vienytkään öljyä.

        Toki kyseessä on 12v auto , joten eipä nyt moisesta autosta kovin moni jaksa keskustella palstalla....aika alkaa olla ohitse 2001 mallin autoista oli merkki mikä hyvänsä.

        Toki on myönnettävä että meillä on edelleenkin käytössä 98 mallin ave 1.6 koneella ja pelannut suorastaan loistavasti ,toki ajettu sillä ei ole kuin 365tkm..esim pakoputkisto alkup.koskaan ei ole tielle jättänyt ja akkukin kesti 11v-aika hyvin sanoisin.eikä ole tarvinnut öljyjä lisäillä, toki 10tkm välein oon öljyt vaihdettu mobil 1 Rally Formula 5W-50.

        "viimeinen öljypoltin minulla" ... ja nimim. A6 joka viittaa Audiin ja siinähän se öljypoltin juuri onkin...ei tainnut sitten omena kauaksi puusta pudota...oot huvittava pelle

        HEHHEHHEE hahhahhahahahah Arvaappa huvikseni olisiko joku ostanut tuon öljypolttinmen jos olisin sanonut kaupantekohetkellä että vei hetki sitten litroittain öljyä vaihtovälillä? No en sitten todellakaan ruvennut puhelimessa selittämään sedälle kuinka huoleton tojota on jo aiemmin osoittanut laatunsa. Sanoin vaan kylmästi etten ole aiemmin huomannut.
        Jotkut tojo omistajat ei vaan näköjään sitä hyväksy mikä on totta. Sama vika on sitäpaitsi myös uudempikoppaisissa avensiksissa joten ei koske pelkästään vm 2001 autoja.
        Nimimerkki on tempaistu tuosta läppärin kyljessä olevasta lappusesta jossa lukee
        A6
        vision
        AMD
        Et silleen. Huvittava pelle. Vai audi VOI VITTU.


      • a6vision kirjoitti:

        HEHHEHHEE hahhahhahahahah Arvaappa huvikseni olisiko joku ostanut tuon öljypolttinmen jos olisin sanonut kaupantekohetkellä että vei hetki sitten litroittain öljyä vaihtovälillä? No en sitten todellakaan ruvennut puhelimessa selittämään sedälle kuinka huoleton tojota on jo aiemmin osoittanut laatunsa. Sanoin vaan kylmästi etten ole aiemmin huomannut.
        Jotkut tojo omistajat ei vaan näköjään sitä hyväksy mikä on totta. Sama vika on sitäpaitsi myös uudempikoppaisissa avensiksissa joten ei koske pelkästään vm 2001 autoja.
        Nimimerkki on tempaistu tuosta läppärin kyljessä olevasta lappusesta jossa lukee
        A6
        vision
        AMD
        Et silleen. Huvittava pelle. Vai audi VOI VITTU.

        no ainakaan omissani aveissa ei ole ollut öljynkulutusta eli ei ole tarvinnut öljyjä vaihtovälillä lisäillä ja ei kyllä mittatikustaan ole huomannu et pinta vajoisi alas.

        On 98, 2003, 2007, 2010 mallin aveista kyse eka on siis vieläkin 365tkm ajettuna, ja nää kaikki muut ovat olleet mulla noin. 100tkm asti...huolettompia autoja mitä meidän taloudessa on ollut ja on ollut paljon muitakin merkkejä.

        Mitä merkintää A6 vision amd...niin sama lukee omassa tietokoneessani AsusX73T mallissa


    • Toyota Avensis vm 2001 ajettu 460 000 km. Ei tarvi lisätä öljyä vaihtovälisä 15 000 km. Avensista ei saa ajamalla loppumaan. Muistaa vain perushuollot ja asiallisen ajamisen ja käytön. Roikan päähän, eli koneen lämmitys jo lähes nollakelissä. Ei kylmäkäynnistyksiä jne. 800 000 km pitäisi pelittää ;)

    • Toyotan laadun on todettu olevan täysin ala-arvoista useimmissa testeissä.

      Toyota on myöskin yleisesti kaikilta ominaisuuksiltaan huono auto.

    • Tervetuloa joukkoon!
      Mulla Avensis -01 1.6 ja syönyt nyt muutaman vuoden öljyä. Nykyisin käytän Teboil 5W 30 öljyä ja kulutus on edelleen juuri tuota luokkaa. Muista vaihtaa suodatin ainakin ensimmäisellä kerralla kun vaihdat öljyn viskositeettia. Nyt mittarissa 183000 km. Ei tuonnut mitään muuta haittaa kuin muistaa öljyn tarkastuksen. Kyllä Toyota vaihtaa vieläkin ½ moottoria mutta se maksaa... Tulin siihen tulokseen, että lisäilen mieluimmin öljyä. Tarkistakaa bensa ja lisätkää öljyä (bensan kulutus kesällä 5,8L/100 km).

    • Joop... Itsekin ehdin ostaa -01 Avensiksen ennen kuin luin tämän vuosikerran öljynkulutuksesta ja viallisista öljyrenkaista. Koneessa oli öljynä Castrol 0W30 kuravesi ja sehän se tuntui kelpaavan. Öljyn kulutus oli reilu 3 litraa kymppitonnille. Tulpat ja palotilat niin karstaiset kuin vaarivainajan pappatunturissa.

      Laitoin mäntien päälle poltto-öljyt muhimaan vuorokaudeksi. Mäntiä piti hiukan liikutella, että joka pytystä poltto-öljyt valui läpi. Sitten kuraöljy ja suodatin vaihtoon. Koneeseen 5W40 öljyt (tai 5W50) ja öljynkulutus putosi niin, että 10 tkm menee noin puolet merkkien välistä. Merkkien väli on ilmeisesti litran paikkeilla joten öljyn kulutus on noin puoli litraa kymppitonnille. Minusta tuo ei ole paha kulutus vajaa 200 tkm ajetulle autolle. Karstoittumista vastaan olen laittanut muutamia kertoja vuodessa bensan sekaan ”Valve Cleaner” litkua. Viimeksi kun vaihdoin tulpat, niin ne ja palotilat näyttivät ihan normaaleilta.

      Katsotaan nyt miten tuo tuosta kehittyy…

      • Korjaamon aineilla tehty Forte-käsittely ajanee saman asian ja on turvallisempi.

        Ko. viskositeetin Castrolista on samat havainnot. Mieluummin käyttäisin 5W40 kuin 5W50, koska tuo on kuitenkin 2000-luvun auto.

        Jos 1.8:sta puhuttiin, niin MAX-MIN -väli on 1.3 litraa.


    • Rohkenisin väittää, että Forte käsittely on vaarallisempi! :D Kun polttoöljy laitetaan männän päälle, niin se valuu männänrenkaiden kautta suoraa öljyn sekaan. Öljyt vaihdetaan ja öljyrenkaat SAATTAA näin irrota. Homma hoidettu!

      Forte tai joku muu ”engine flush” käsittelyssä aineet (suurimmaksi osaksi löpöä) laitetaan öljyn sekaan ja konetta käytetään. Tällöin se liuottaa ja pehmittää karstaa ja saostumia. Välttämättä se ei pysty liuottamaan sellaista kovaa karstaa jota esiintyy esim. mäntien alapinnalla. Kova karsta kuitenkin voi irrota ja tukkia öljypumpun sihdin tai kanavissa ollessaan, tukkia öljykanavia. Öljypumpun siivilä pitäisi tarkastaa tuollaisen käsittelyn jälkeen. Parempi olisi teetättää liikkeessä ammattimiehillä noin raju käsittely. Jos öljyt ja tulpat osaa vaihtaa omaan autoonsa, niin ensiksi mainittu homma on hyvin helppo ja turvallinen tapa yrittää vähentää öljynkulutusta.

    • Kannattaa seurata tiheästi öljynkulutusta ja tarvittaessa lisätä. Kaikesta huolimatta Avensis on hyvä käyttöauto. Säilyttää arvonsa hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      33
      3361
    2. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      28
      1352