KALA JA LIHA KOIRALLE

AMLmtt

Miten ja mitä kalaa annatte koirallenne ? Entäs kumpi on parempi, tonnikala vedessä vai öljyssä?

Mitä ja minkälaista lihaa kannattaa tarjota koiralle?

13

1393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+1

Muschin jauhettua lohta näyttäisi olevan pakkasessa.. Mutta varmaan se ihmisten pakastettu seiti ajaa saman asian huonommassa tapauksessa

• lihhoo
    • tälleen

Kaloista lohta, seitiä, kuhaa, ahventa, haukea, mitä nyt milloinkin on kaapissa ja mitä itsekin syömme. Ainoastaan silakka ja muikku eivät tunnu sopivan, muutaman kerran olen kokeillut ja aina on tullut oksu hetki syömisen jälkeen (en tiedä miksi nuo koiran vatsaa selväästi ärsyttävät?!).
      Lihoista nautaa, broileria, possun sydäntä useimmin, välillä muutakin (maksaa, possua, riistaa...). Yleensä tarjoan kalan / lihan haudutettuna vihannesten ja esim. ohran, riisin tai yrjölänpuuron kera. Raakaa lihaa koirani sietää huonosti.

• fisua

Eläinten sisäelimiähän kuuluis antaa vain kerran viikossa, niin miten on kalan laita? Onko sillä jotain lukumäärää jota ei kannattaisi ylittää viikossa.
      Kiitoksia vain jollekkin viisaammalle joka osaa vastata :)

• Pilkkijät kuriin

Hanget kutsuvat, ja paras paikka ulkoiluttaa koiraa hiihdon ohella on jää. Koira saa juosta vapaana ja itse saa liikuntaa. Haittapuolena ovat verkkoavannot ja pilkkijöiden ja verkkomiesten jäälle jättämät kalat ja kalojen päät.

Onko koiralle haittaa, jos se pistelee poskeensa muutaman jäätyneen särjen? Poiskaan niitä ei siltä siellä ulkona saa. Hauen päät se sentään kuljettaa kotirappusille, jossa ne hyvin nuoltuina voi takavarikoida.

Vai onko lopetettava ulkoilu kevätjäillä.

• drfgdxdg

Eipä siitä muuta haittaa ole kuin mahdollinen loisten vaara. Niitähän voi saada järvikaloista, merenelävistä harvemmin. Jos huolestuttaa, niin voit madottaa koiran.

Erittäin hyvä ravinnonlähde muuten. Suosittelen. Tosin itse keitän kalat ennen kuin tarjoan annan koiralle. Itse syön ahvenet ja muut, koira saa "roskakalat".

• Markku

Raa'asta järvikalasta on mahdollista saada leveäheisimato eli lapamato. Raa'asta tai huonosti kypsennetystä naudan tai sian lihasta voi koira/kissa saada mm. toksoplasmoosin ja/tai ekinokokkoosin.

• ...?
        Markku kirjoitti:

Raa'asta järvikalasta on mahdollista saada leveäheisimato eli lapamato. Raa'asta tai huonosti kypsennetystä naudan tai sian lihasta voi koira/kissa saada mm. toksoplasmoosin ja/tai ekinokokkoosin.

Toksoplasmoosi on kissojen sairaus, sitä ei karjasta löydy.

Ja ekinokokkoosiakaan en ole kuullut suomi lihasta kenenkään saaneen.

joskus ennen vanhaan siasta saattoi saada trikiinin mutta nykyään sekin on äärimmäisen harvinaista kiitos eviran vaatimusten.

• kalaa koirille

Kuten edellinen jo kirjoittikin, kala on erittäin hyvä proteiinin lähde. Meillä koira elää kalalla lähes koko kesän, pikku sintit syö kokonaisina ja raakana, isommat keitän pikaisesti tai kypsennän uunissa (ruodot irtoaa helposti). Talvisaikaan tilaan kennelrehulta lohta jota annan pari kolme kertaa viikossa, jäisenä tuo sen mielellään nakertelee :) Madotus pari kertaa vuodessa riittää pitämään madot kurissa.

• Raakaa ruokaa

Meillä noutaja syö kaloista vain lohta, paikallisesta eläinkaupasta tai kennelrehun rekalta haettu.
      Oikein hyvin riittää pelkkä lohi, koska kalat ovat kaikki samaa kastia, eikä niissä ole erikseen sen kummallisempia vaikutuksia.
      Itse en ole ikinä antanut ihmisille tarkoitettua tonnikalaa koiralle(koska meillä koira ei syö muutenkaan mitään ihmisille tarkoitettua, täysin erilaisen ruuansulatuksensa vuoksi, koiralla omat ruokansa) , mutta jos olisi pakko koittaa, valitsisin tonnikaloja vedessä!
      Meillä noutaja syö broileria(siipiä, selkärankoja, kauloja, jauhelihaa, kivipiiraa) sikaa(jauhelihaa, kurkkutorvia, sorkkia, sisäelinseosta, rintarustoja ja muita rustoluita), naudan jauhelihaa ja mahaa, lohta.. Silloin tällöin vaihdellen myös poronjauhelihaa, hevosen luita ja kasvisseosta.

Ruokintatapoja on hyvin monia, meillä tämä toimii!

• lkjhui

"Raa'asta järvikalasta on mahdollista saada leveäheisimato eli lapamato"

-Tästä olen samaa mieltä ja syötänkin koirilleni vain merikalaa (lähinnä lohta) tai laitan ruokaan lorauksen salmopetin lohiöljyä (omasta mielestäni laadukkain lohiöljy).Itse en uskalla alkaa pelailemaan noiden järvikalojen kanssa.
      Kalaakin suositellaan syötettäväksi vain n.2x/vk.

"Raa'asta tai huonosti kypsennetystä naudan tai sian lihasta voi koira/kissa saada mm. toksoplasmoosin ja/tai ekinokokkoosin."

Tämän perusteella ei koiran kanssa voisi siis barffata tai antaa raakaruokaa :O
      Yhtään raa-alla tai barffilla olevaa koiraa (omani mukaan lukien) en ole koskaan kuullut saaneen moista tartuntaa..
      Nykyään evira valvoo myös näitä firmoja,jotka myyvät raakaliha tuotteita lemmikille (much,kennelrehu ym.ym),joten pidän varsin luotettavana.
      Silloin tällöin saan hevosta suoraan tuoreena teurastajalta ja tähänkin lihaan luotan,kun on tuoretta (pari tuntia aikaisemmin teurastettu) ja tuntee eläimen taustan ja alkuperän.

• ...?

Suomessa on äärimmäisen harvinaista että lihasta voisi saada yhtään mitään.
      Nautaa voi ihminenkin syödä raakana saamatta mitään.

• ...?

Muoks!
        Ja itsellä koirat on lääkitty ekinokokkoosia vastaan jo sen takia että ulkomailla köydään näyttelyissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe