Tjäreborgin maakuntalennot

Hannele

Tjäreborg ilmoitti juuri lisäävänsä lomalentojensa määrää Tampereelta ensi talvikaudella. Aluksi oli suunniteltu koko kauden kestävä lentosarja Las Palmasiin, mutta koska useita lentoja on jo kokonaan loppuunmyyty Tjäre päätti aloittaa viikottaiset lomalennot Tampereelta myös Teneriffalle. Lennot ovat Spanairin Airbus koneilla. SAS omistaa Spanairista 95%. Lisäksi Tjäreborg lentää viikottain Spanairilla Kanarialle myös Turusta (2 lentoa), Kokkolasta ja Kuopiosta ja kaksi kertaa viikossa Finnairilla Oulusta yhdessä muiden matkanjärjestäjien kanssa.

Koska Tjäreborg saa yksin koneensa täyteen maakuntakentiltä ihmettelen Finnairin nihkeyttä liikennöidä muilta kentiltä kuin Helsingistä ja Oulusta. Tjäreborgin kuusi viikottaista omaa lentoa Kanarialle vaikuttaa jo alentavasti Finnairin lomalentojen kysyntään Helsingistä. Varsinkin talvella ihmiset arvostavat suoria lentoja omalta kentältään ja se näkyy myös myynnissä.

Tjäreborgin lisäksi ainakin matkatoimisto Hispania lentää talvella Malagaan Oulusta, Tampereelta ja Turusta espanjalaisella Futuralla ja Matka-Montella on lentoja maakunnista Egyptiin ja Deturilla Turkkiin.

12

7756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      Matka-Montella ei ole lentoja Egyptiin maakunnista vaan ne on Top Matkoilla. Lentävät mm. Kemistä ja Savonlinnasta, aika eksoottiset valinnat...

    • foku

      Tämä on sitä kansainvälistä ilmailua, joka vaatii suuret ihmismäärät ollakseen kannattavaa. Helsinki-Vantaan vaikutusalueella asuu lähes 2 miljoonaa ihmistä, joten tietysti se nähdään parhaimpana liikennöintipaikkana myös lomalennoille verrattuna reippaasti harvemmin asuttuihin alueisiin, joissa ostovoima voi olla kiven alla. Näiltä pienemmiltä alueilta liikennöidään juuri periaatteella pari lentoa vuodessa.

      • Jakke J.

        Tiedättekö muuten miksi suuri osa ihmisistä
        ei käytä niitä maakuntalentoja vaikka olisi
        lyhyempi matka lomalle ?
        No kun siellä kumminkin on liikkaa naapureita/tuttuja ;)
        Tämä on ihan tutkittu juttu.


      • Hahahn
        Jakke J. kirjoitti:

        Tiedättekö muuten miksi suuri osa ihmisistä
        ei käytä niitä maakuntalentoja vaikka olisi
        lyhyempi matka lomalle ?
        No kun siellä kumminkin on liikkaa naapureita/tuttuja ;)
        Tämä on ihan tutkittu juttu.

        Mutta kun Tjäreborgin lomalentojen menestys näyttääkin kumoavan aikaisemmat olettamukset. Tjäreborg kuljettaa maakunnista Kanarialle kuusi noin 200-paikkaista koneellista matkustajia JOKA VIIKKO. Kyse siis ei ole jostakin muutamasta lennosta vuodessa vaan isoista lentosarjoista. Ja ainakin viime vuonna koneet oli myyty loppuun jatkuvasti lähes viimeistä paikkaa myöden ja tämän vuoden myynti on ollut niin hyvää, että Tampereelle lisättiin yksi viikottainen lento ja uutena, esitteen painamisen jälkeen, otettiin mukaan viikottaiset lennot Kuopiosta. Kysyntää siis näyttää olevan ja alkuperäinen kysyjähän ihmetteli miksei Finnair halua omaa osaansa tästä kysynnästä.
        Tosiasiahan on myös se, että ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja merkittäviä meskuksia muodostavat mm. Turun, Tampereen ja Oulun seudut. Kyllä niistä suorat lomalennot kannattavat. Kentät haravoivat matkustajia laajalta alueelta maakunnista.


      • VilleJ

        On aivan totta, että Helsinki-Vantaan ympäristössä väkimäärä on suurin. Kokonaisuutena katsottuna kuitenkin myös Helsinki-vantaan kansainvälisten lentojen tarjonta on melko vaatimatonta verrattuna esim. Lontooseen, Frankfurtiin, Pariisiin tai jopa Kööpenhaminaan.

        Viime vuosina suorat ulkomaan lennot maakuntakentiltä ovat kylläkin lisääntyneet merkittävästi. Ja tässä tarkoitan nyt säännöllistä reittiliikennettä. Esim. Tampereelta on ensi talvikaudella päivittäin 13 kansinvälistä reittilentoa kohteina SAS:n Tukholma-Arlanda, Kööpenhamina sekä Ryanairin Lontoo, Frankfurt-Hahn ja Riika. Turusta SAS lentää Tukholmaan ja Kööpenhaminaan yhteensä 10 lentoa viikossa. Ja kiitos SAS:n myös Oulusta ja Vaasasta on useita päivittäisiä lentoja Tukholmaan.
        SAS tarjoaa varsinkin Turusta ja Tampereelta hyvät syöttölentoyhteydet Tukholmaan ja Köpikseen. Erityisesti Kööpenhaminasta on erinomaiset jatkolentomahdollisuudet kaikkialle maailmaan. Maakunnissa asuvien kannattaa siis usein ohittaa Helsinki-Vantaa kokonaan lentäessään maailmalle. Lentojen hinnat ovat yleensä aivan samat kuin Helsingistä ja säästyy hikoilulta Helsinki-Vantaan lähtöselvitysjonoissa.
        Vielä noin kymmenen vuotta sitten kansainvälisiä reittilentoja oli Suomessa vain Helsinki-Vantaalla. Tilanne on siis maakuntien kannalta parantunut tosi paljon.


      • Vertailija
        VilleJ kirjoitti:

        On aivan totta, että Helsinki-Vantaan ympäristössä väkimäärä on suurin. Kokonaisuutena katsottuna kuitenkin myös Helsinki-vantaan kansainvälisten lentojen tarjonta on melko vaatimatonta verrattuna esim. Lontooseen, Frankfurtiin, Pariisiin tai jopa Kööpenhaminaan.

        Viime vuosina suorat ulkomaan lennot maakuntakentiltä ovat kylläkin lisääntyneet merkittävästi. Ja tässä tarkoitan nyt säännöllistä reittiliikennettä. Esim. Tampereelta on ensi talvikaudella päivittäin 13 kansinvälistä reittilentoa kohteina SAS:n Tukholma-Arlanda, Kööpenhamina sekä Ryanairin Lontoo, Frankfurt-Hahn ja Riika. Turusta SAS lentää Tukholmaan ja Kööpenhaminaan yhteensä 10 lentoa viikossa. Ja kiitos SAS:n myös Oulusta ja Vaasasta on useita päivittäisiä lentoja Tukholmaan.
        SAS tarjoaa varsinkin Turusta ja Tampereelta hyvät syöttölentoyhteydet Tukholmaan ja Köpikseen. Erityisesti Kööpenhaminasta on erinomaiset jatkolentomahdollisuudet kaikkialle maailmaan. Maakunnissa asuvien kannattaa siis usein ohittaa Helsinki-Vantaa kokonaan lentäessään maailmalle. Lentojen hinnat ovat yleensä aivan samat kuin Helsingistä ja säästyy hikoilulta Helsinki-Vantaan lähtöselvitysjonoissa.
        Vielä noin kymmenen vuotta sitten kansainvälisiä reittilentoja oli Suomessa vain Helsinki-Vantaalla. Tilanne on siis maakuntien kannalta parantunut tosi paljon.

        Helsinkiä onkin tosi hyvä verrata Lontooseen, Pariisiin ja Frankkiin! Vertaa mielummin vaikka Osloon tai Tukholmaan. Niissä tarjonta on melko vaatimatonta. Kyllä täältä (Helsingistä) loppujen lopuks aika hyvät suorat yhteydet on maailmalle.


      • Matkailija
        Vertailija kirjoitti:

        Helsinkiä onkin tosi hyvä verrata Lontooseen, Pariisiin ja Frankkiin! Vertaa mielummin vaikka Osloon tai Tukholmaan. Niissä tarjonta on melko vaatimatonta. Kyllä täältä (Helsingistä) loppujen lopuks aika hyvät suorat yhteydet on maailmalle.

        Siis ymmärsinkö oikein, että Tampereelta pääsee kahdesti viikossa etelään tjäreborgin matkoilla? Tuo alkuperäinen matkapäivä eli keskiviikko, mutta siis toinenkin lento?
        Tiedän kyllä että lauantaisin lentää Hispanian järjestämänä Futura Malagaan.


      • Ciampino
        Matkailija kirjoitti:

        Siis ymmärsinkö oikein, että Tampereelta pääsee kahdesti viikossa etelään tjäreborgin matkoilla? Tuo alkuperäinen matkapäivä eli keskiviikko, mutta siis toinenkin lento?
        Tiedän kyllä että lauantaisin lentää Hispanian järjestämänä Futura Malagaan.

        Spanairin Airbus 320 lähtee 19:00 Tampereelta sunnuntaisin, saapuu 17:45 Tampereelta


      • Airbus
        Ciampino kirjoitti:

        Spanairin Airbus 320 lähtee 19:00 Tampereelta sunnuntaisin, saapuu 17:45 Tampereelta

        Perillä hotellissa puolenyön jälkeen.


      • Sakke
        VilleJ kirjoitti:

        On aivan totta, että Helsinki-Vantaan ympäristössä väkimäärä on suurin. Kokonaisuutena katsottuna kuitenkin myös Helsinki-vantaan kansainvälisten lentojen tarjonta on melko vaatimatonta verrattuna esim. Lontooseen, Frankfurtiin, Pariisiin tai jopa Kööpenhaminaan.

        Viime vuosina suorat ulkomaan lennot maakuntakentiltä ovat kylläkin lisääntyneet merkittävästi. Ja tässä tarkoitan nyt säännöllistä reittiliikennettä. Esim. Tampereelta on ensi talvikaudella päivittäin 13 kansinvälistä reittilentoa kohteina SAS:n Tukholma-Arlanda, Kööpenhamina sekä Ryanairin Lontoo, Frankfurt-Hahn ja Riika. Turusta SAS lentää Tukholmaan ja Kööpenhaminaan yhteensä 10 lentoa viikossa. Ja kiitos SAS:n myös Oulusta ja Vaasasta on useita päivittäisiä lentoja Tukholmaan.
        SAS tarjoaa varsinkin Turusta ja Tampereelta hyvät syöttölentoyhteydet Tukholmaan ja Köpikseen. Erityisesti Kööpenhaminasta on erinomaiset jatkolentomahdollisuudet kaikkialle maailmaan. Maakunnissa asuvien kannattaa siis usein ohittaa Helsinki-Vantaa kokonaan lentäessään maailmalle. Lentojen hinnat ovat yleensä aivan samat kuin Helsingistä ja säästyy hikoilulta Helsinki-Vantaan lähtöselvitysjonoissa.
        Vielä noin kymmenen vuotta sitten kansainvälisiä reittilentoja oli Suomessa vain Helsinki-Vantaalla. Tilanne on siis maakuntien kannalta parantunut tosi paljon.

        Tampere-Pirkkalan kenttä on todella vahvassa kasvussa! Vielä 90-l:n alussa matkustajia oli muistaakseni about 160 000 vuodessa, nyt 250 000 on jo mennyt tältä vuodelta rikki ja 500 000 ylittynee vuoden loppuun mennessä. Tuolla määrällä Tampere-Pirkkala olisi Suomen 3. suurin kenttä Hki-Vantaan ja Oulun jälkeen. Kv-matkustajissa Tampere onkin jo selvästi kakkosena.

        Kiitos kasvusta kuuluu etupäässä Ryanairille, mutta myös
        SAS/Blue1:lle sekä pienessä määrin Söderille. Finnairilla kun ei enää pääse kuin Hki-Vantaalle. Lisäksi kasvaneella Charter-tarjonnalla on osansa kasvaneissa matkustusmäärissä.

        Hki-Vantaa on tietysti Suomen ylivoimainen ykköskenttä, siitä ei ole epäilystäkään. Ja näin tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Silti minusta on mukavaa, että enää ei ole pakko _AINA_ mennä Vantaalle ensin, jos haluaa esim. Ruotsiin.

        Tampere-Pirkkala on kuitenkin merkittävästi lähempänä tiettyjä keskisuuria suomalaisia kaupunkeja kuin Hki-Vantaa. Esim. Jyväskylästä, Vaasasta/Seinäjoelta tai Porista on Tampereelle selvästi lyhempi matka. En ollenkaan ihmettelisi, vaikka osa ko. kaupunkien matkustajista käyttäisikin Tre-Pirkkalaa
        Hki-Vantaan sijaan "kotikenttänään", päinvastoin.

        Syksyllä lentotarjonta lisääntyy Tampereelta vielä ennestään, kun Blue1 alkaa lentää Kööpenhaminaan neljä kertaa päivässä, Ryanair avaa reitin Riikaan ja myös Söder on ilmoittanut ainakin pyrkivänsä jatkamaan lentoja Ouluun pari kertaa ja Tallinnaan kerran päivässä.

        Summa summarum: Hki-Vantaa on suvereenisti suurin kenttä, mutta kiva, että myös Turun/Tampereen/Oulun yms. maakuntien kentiltä pääsee hyvien yhteyksien pariin (Köpis, Tukholma).


      • Spanair Teneriffalle
        Airbus kirjoitti:

        Perillä hotellissa puolenyön jälkeen.

        Niin makuasia, minusta mukavampaa saapua hotelliin myöhään illalla kuin lähteä reissuun kotoa aamuyöstä.


      • matkalla taas
        Sakke kirjoitti:

        Tampere-Pirkkalan kenttä on todella vahvassa kasvussa! Vielä 90-l:n alussa matkustajia oli muistaakseni about 160 000 vuodessa, nyt 250 000 on jo mennyt tältä vuodelta rikki ja 500 000 ylittynee vuoden loppuun mennessä. Tuolla määrällä Tampere-Pirkkala olisi Suomen 3. suurin kenttä Hki-Vantaan ja Oulun jälkeen. Kv-matkustajissa Tampere onkin jo selvästi kakkosena.

        Kiitos kasvusta kuuluu etupäässä Ryanairille, mutta myös
        SAS/Blue1:lle sekä pienessä määrin Söderille. Finnairilla kun ei enää pääse kuin Hki-Vantaalle. Lisäksi kasvaneella Charter-tarjonnalla on osansa kasvaneissa matkustusmäärissä.

        Hki-Vantaa on tietysti Suomen ylivoimainen ykköskenttä, siitä ei ole epäilystäkään. Ja näin tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Silti minusta on mukavaa, että enää ei ole pakko _AINA_ mennä Vantaalle ensin, jos haluaa esim. Ruotsiin.

        Tampere-Pirkkala on kuitenkin merkittävästi lähempänä tiettyjä keskisuuria suomalaisia kaupunkeja kuin Hki-Vantaa. Esim. Jyväskylästä, Vaasasta/Seinäjoelta tai Porista on Tampereelle selvästi lyhempi matka. En ollenkaan ihmettelisi, vaikka osa ko. kaupunkien matkustajista käyttäisikin Tre-Pirkkalaa
        Hki-Vantaan sijaan "kotikenttänään", päinvastoin.

        Syksyllä lentotarjonta lisääntyy Tampereelta vielä ennestään, kun Blue1 alkaa lentää Kööpenhaminaan neljä kertaa päivässä, Ryanair avaa reitin Riikaan ja myös Söder on ilmoittanut ainakin pyrkivänsä jatkamaan lentoja Ouluun pari kertaa ja Tallinnaan kerran päivässä.

        Summa summarum: Hki-Vantaa on suvereenisti suurin kenttä, mutta kiva, että myös Turun/Tampereen/Oulun yms. maakuntien kentiltä pääsee hyvien yhteyksien pariin (Köpis, Tukholma).

        Finnmatkoilla on paljon hyviä suoria lentoja:
        http://halvat-matkat.net/suorat-lennot-turkkiin-2009-ja-matkakohteet/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe