Paljonko täydessä akussa on virtaa yleensä

Tumpelo

Tumpelo tietää, että 12 voltin 12 Ah akussa riittaa 1 A virtaa 12 tunniksi tai 12 A yhdeksi tunniksi.

Tumpelo tietää myös, että startin pyöritys imaisee jopa 300 A kerralla.

Tumpelo ei kuitenkaan tiedä, kuinka paljon virtaa (A?) akussa on jollain tietyllä hetkellä. Onko siellä keskimäärin 500 A vai 5000 A vai mitä, kertokaa?

Tumpelo yritti mitata yleismittarilla akkua 10 A asennossa ja kuului poks ja piuhat taisi kärähtää mittarista. :-)

19

30339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköisku

      jos saat selville paljonko on akussa virtaa.

      Miksi ihmeessä pitäis saada selville?

      • Tumpelo

        No pyörä ei käynnisty ja epäilen että syy akussa. Siksi yritin mitata sen varaustasoa. Voltit saan mitattua (reilut 12 näyttää), ampeereja yritin mutta ilmeisesti mittarin asteikko ei riitä (?). Kuten näet en tajua sähköstä mitään, jos tajuat älä panttaa vaan kerro.


      • Sähköisku
        Tumpelo kirjoitti:

        No pyörä ei käynnisty ja epäilen että syy akussa. Siksi yritin mitata sen varaustasoa. Voltit saan mitattua (reilut 12 näyttää), ampeereja yritin mutta ilmeisesti mittarin asteikko ei riitä (?). Kuten näet en tajua sähköstä mitään, jos tajuat älä panttaa vaan kerro.

        12.5-13V pitäis olla riittävä, mutta jos huono akku on juuri ladattu täyteen, niin kyllähän se voi olla hetken olla tuota luokkaa. Mittaa paljonko on parin päivän päästä.

        On aivan turhaa ajella huonolla akulla. Syö tehoja, lisää bensan kulutusta, kuormittaa laturia. Akku on niin halpa, että sen takia ei kannata laturia rikkoa.

        Onkos sulla ruiskukone pyörässä, jossa sähköinen bensapumppu

        Eräs kiinnostava seikka.

        Akkujen maksimi virranantokyvyssä voi olla suuriakin eroja.

        Itselläni oli Opel Omegassa joskus sellainen vika, että joskus kun talvella starttasi, niin moottori pyöri ja lupaili kauankin, mutta ei jaksanut lähteä käyntiin. Aivan niinkuin ei olisi saanut bensaa. No kun akku oli startattu tyhjäksi, niin lisävirralla lähti heti käyntiin. Tuntuipa kummalliselta.

        Noh. Eräs kaverini kertoi, eräässä mersussa oli ollut sama vika, ja vika ilmenee vain ajoittain. Mersun merkkikorjaamolla oli erääseen Mersuun vaihdettu ensin laturi, sitten startti, ja lopuksi bensapumppu. Bensapumpun tuotto oli mitattu päästämällä pumpusta astiaan minuutin ajan samalla kun startataan.

        Noh. Hetken taas toimi, kunnes taas jatkui oikuttelu. Omistaja osti uuden akun. Vika korjaantui. Noh. Äijä tästä suivaantuneena urputtamaan merkkihuoltoon. Autoon oli vaihdettu kalliita osia ja vika korjaantui uudella akulla.

        Selitys sitte keksittiin: Ruiskumoottori ottaa startatessa huomattavasti enemmän virtaa kuin kaasutinmoottori, johtuen sähköisestä bensapumpusta. Eli kun startti ottaa minkä ottaa, niin ei bensapumpulle jäänytkään enää riittävästi virtaa. Bensaa ei ruiskumoottorissa tule moottoriin jos ei tule bensapumpulle virtaa. Kaasutinmoottorissa bensaa tulee moottoriin aina kun moottori pyörii.

        Akun vaihdolla korjaantui myös mun omega. Panin tuolloin merkille, että:

        Vanha akku: 60 Ah ja starttivirta 170 A
        Ostamani akku: 70 Ah ja starttivirta 570 A
        Suositeltu akku: 62 Ah ja starttivirta 620 A


      • Sähköisku
        Tumpelo kirjoitti:

        No pyörä ei käynnisty ja epäilen että syy akussa. Siksi yritin mitata sen varaustasoa. Voltit saan mitattua (reilut 12 näyttää), ampeereja yritin mutta ilmeisesti mittarin asteikko ei riitä (?). Kuten näet en tajua sähköstä mitään, jos tajuat älä panttaa vaan kerro.

        Sinun ei tosiaankaan tarvitse yrittää saada selville paljonko akussa on virtaa. En nyt jaksa selittää enempää sähköfysiikasta. Oman turvallisuutesi kannalta on parempi, että et yritä mitata amppeereja enää ikinä. -->poppaa


      • ämpäri
        Tumpelo kirjoitti:

        No pyörä ei käynnisty ja epäilen että syy akussa. Siksi yritin mitata sen varaustasoa. Voltit saan mitattua (reilut 12 näyttää), ampeereja yritin mutta ilmeisesti mittarin asteikko ei riitä (?). Kuten näet en tajua sähköstä mitään, jos tajuat älä panttaa vaan kerro.

        Juu... kyllä näkyy että et tajua aiheesta yhtikäs mitään. Miksi muuten yrität mitata sitä akkua kun et tiedä edes mikä on ampeeri? Mitäs johtopäätöksiä tekisit noista luvuista?


    • Kari

      Akun kyljessä olevat 12V/12Ah merkinnät tarkoittavat "nimellisarvoja". Ehjästäkään akusta ei saa koskaan ulos tuota kaikkea kapasiteettia.

      Maksimi sallittu/suositeltava kuormitusvirta vaihtelee akun koon ja tyypin mukaan. Akun myyjillä on yleensä aika hyvä käsitys siitä, miten akkua voi "kiusata".

      Akun varaustilasta/kunnosta saa aika hyvän käsityksen kotikonsteinkin.

      - volttimittari akun napoihin valmiiksi ja suurin vaihde päälle, takajarru päälle ja painat starttinappia 1-2 sekuntia. Jos napajännite putoaa alle 9 voltin kokeen aikana, niin akku on joko vajaa tai muuten vaan finaalissa.

      Tietysti jos pyörässä on käynnistyksen esto vaihde päällä, niin se pitää ohittaa/poistaa testin ajaksi.

      Happoakun nesteen ominaispainon voi myös mitata itse ominaispainomittarilla, 1,28 on aika hyvä arvo. Jos luku jää alle tuon on varaustila vajaa.

      • Tumpelo

        Mielenkiintosia veijareita nää akut.


      • chris
        Tumpelo kirjoitti:

        Mielenkiintosia veijareita nää akut.

        Kotikonstein on yksinkertaisinta mitata akun jännite. 12,5 V tarkoittaa sitä että akku on täynnä. Jos, taas volttimittari näyttää vain 12 V niin akku ei ole kuin puoliksi varautunut.
        9 V akulla saattaa kone vielä pyöriä, mutta boxi ei näillä jännitteillä normaalisti enää toimi.


      • Akkumulaattori
        chris kirjoitti:

        Kotikonstein on yksinkertaisinta mitata akun jännite. 12,5 V tarkoittaa sitä että akku on täynnä. Jos, taas volttimittari näyttää vain 12 V niin akku ei ole kuin puoliksi varautunut.
        9 V akulla saattaa kone vielä pyöriä, mutta boxi ei näillä jännitteillä normaalisti enää toimi.

        Täyden akun jännite on kuormittamattomana 12,7 v ja tyhjän 12 v.

        Ihan tarkasti täyden kennon jännite on 2,12v eli 12 voltin akun 6 x 2,12v = 12,72v
        Jännitemittaus ei anna oikeaa tulosta heti varauksen jälkeen koska akkuun jää ns. pintavarausta joka nostaa volttilukemaa todellista korkeammaksi.
        Volttimittaus ei myöskään kerro akun kunnosta oikeastaan mitään ja varaustilan mittaukseen tarvitaan siis tarkka mittari.

        Kotikonstein, ja paremmin kuin volttimittauksella, on akun varaustila selvitettävissä ominaispainomittarilla. Siis pikkuakuille sopivalla happomittarilla, jollaisen löytää halvalla esim. Biltemasta


      • Voihan Watti
        Akkumulaattori kirjoitti:

        Täyden akun jännite on kuormittamattomana 12,7 v ja tyhjän 12 v.

        Ihan tarkasti täyden kennon jännite on 2,12v eli 12 voltin akun 6 x 2,12v = 12,72v
        Jännitemittaus ei anna oikeaa tulosta heti varauksen jälkeen koska akkuun jää ns. pintavarausta joka nostaa volttilukemaa todellista korkeammaksi.
        Volttimittaus ei myöskään kerro akun kunnosta oikeastaan mitään ja varaustilan mittaukseen tarvitaan siis tarkka mittari.

        Kotikonstein, ja paremmin kuin volttimittauksella, on akun varaustila selvitettävissä ominaispainomittarilla. Siis pikkuakuille sopivalla happomittarilla, jollaisen löytää halvalla esim. Biltemasta

        Bilteman digivolttimittarin autonakulle antama (täydelle) jännitearvo on n.14,4V, josta kennoa kohden tuleepi n.2,2V. Mp:n akun rakenne on hieman erilainen ja sen jännitettä ei saada noostettua yleensä täytenäkään yli 13.5V:n.
        Edellä höpötelty on teoriaa ja ei mitenkään liity oikeeseen elämää. Oikeesti kokeile käynnistyyks pyörä, jos käynnistyy aja, jos ei kato vmistajan akkusuositus ja osta sitten selainen akku. Jos kauppiaalla ei oo sitä, niin katso AKKUVALMISTJAN VERTAILUTAULUKOSTA, vastaava malli. ÄLÄ usko kauppiaan selitystä että tää on vastaava, sillä akkujen merkki ja mallikohtaiset käynnistysTEHOT on erilaiset.
        Esim. Ah arvo voi olla sama jolloin startti pyörittää hyvin mutta syttyä ei tapahdu koska akun napajännite laskee liikaa starttihetkellä.
        Edellämainittu voi koskee muitakin mopoja ku kireitä Kawoja. Voi sen kauppiaan suositus olla oikeekin, joten jos ostat sen alan liikkeestä ne yleensä vaihtaa sen oikeeks jos ovat mokanneet.
        Ja sitten kiireesti kaupankautta tielle, ajokelejä piisaa vielä ennen lumien tuloo.


      • Nimen tai Viestin sisällön.
        Voihan Watti kirjoitti:

        Bilteman digivolttimittarin autonakulle antama (täydelle) jännitearvo on n.14,4V, josta kennoa kohden tuleepi n.2,2V. Mp:n akun rakenne on hieman erilainen ja sen jännitettä ei saada noostettua yleensä täytenäkään yli 13.5V:n.
        Edellä höpötelty on teoriaa ja ei mitenkään liity oikeeseen elämää. Oikeesti kokeile käynnistyyks pyörä, jos käynnistyy aja, jos ei kato vmistajan akkusuositus ja osta sitten selainen akku. Jos kauppiaalla ei oo sitä, niin katso AKKUVALMISTJAN VERTAILUTAULUKOSTA, vastaava malli. ÄLÄ usko kauppiaan selitystä että tää on vastaava, sillä akkujen merkki ja mallikohtaiset käynnistysTEHOT on erilaiset.
        Esim. Ah arvo voi olla sama jolloin startti pyörittää hyvin mutta syttyä ei tapahdu koska akun napajännite laskee liikaa starttihetkellä.
        Edellämainittu voi koskee muitakin mopoja ku kireitä Kawoja. Voi sen kauppiaan suositus olla oikeekin, joten jos ostat sen alan liikkeestä ne yleensä vaihtaa sen oikeeks jos ovat mokanneet.
        Ja sitten kiireesti kaupankautta tielle, ajokelejä piisaa vielä ennen lumien tuloo.

        Jännitemittaus ei anna oikeaa tulosta heti varauksen jälkeen koska akkuun jää ns. pintavarausta joka nostaa volttilukemaa todellista korkeammaksi.
        Elikkäs, kyllä akkumulaattori taitaa olla oikeassa.


    • Pesialisti

      Jos haluat tietää onko sulla oikeasti hyvä akku niin laita se yleismittari jännitemittaukselle ja pistät sen mustan johdon - napaan ja punaisen napaan. Tällöin yleismittarin ruudulla pitäis lukea jotakin yli 12voltin. Seuraavaksi asetat rautakangen akunnapojen välille ja tarkkailet yleismittarin lukemaa. Jos yleismittarin lukema on edelleen (rautakangen hohtaessa punaisena) yli 12voltttia, sinulla on mitä todennäköisimmin todella hyvä akku!

      (HEI! ÄLÄ OIKEASI KOKEILE!!)

      • Viksu

        aamulääkkeet ottamatta pesialistilta.


      • mäntti?
        Viksu kirjoitti:

        aamulääkkeet ottamatta pesialistilta.

        Siltä vaikuttaa. Pesialistin neuvo alkuperäiseen kysymykseen on tähän mennessä tulleista parhaimmasta päästä. Rautakangen tosin voi korvata jollain vähemmän virtaa kuluttavalla.

        Ennenkuin akusta mitataan mitään pitäisi ymmärtää mitä voltti, amppeeri, ampeeritunti ja watti tarkoittavat ja mitenkä ne suhtautuvat toisiinsa.
        Tiedot löytyvät es. koululaisten fysiikan kirjoista. Periaattessa jokainen oppivelvollisuutensa suorittanut on asiasta kuullut jos on nenän sijasta kaivanut es. korvaansa.

        Pelkkä amppeerien mittaaminen oikosulkemalla ei vielä kerro mitään. Samalla pitäisi mitata voltit. Kuormitus pitäisi tehdä sillä kuormalla mihin akkua on tarkoitus käyttää. Es. akku kiinni ajoneuvoon, käynnistys ja saman aikainen jännitteen mittaus. Lukemista saadaan myös akun antama teho. Kun peliin otetaan myös aika saadaan selville akun kapasiteetti.

        Varaustilan ja kennojen kunnon selvittämisessä ominaispainomittaus on paras. Napajännittellä saadaan selville summittainen varaustila mutta mittaus saattaa johtaa harhaan es. silloin kun joku kennoista on vioittunut.

        Akut ovat niin halpoja, että niiden kanssa ei juuri kannata aikaansa tuhlata - ellei sitten muuten ole kiinnostunut akkujen saloista. Mutta sitä ennen kannattaisi petrata teoreettista puolta. mj.


      • Pesialisti jatkaa...
        mäntti? kirjoitti:

        Siltä vaikuttaa. Pesialistin neuvo alkuperäiseen kysymykseen on tähän mennessä tulleista parhaimmasta päästä. Rautakangen tosin voi korvata jollain vähemmän virtaa kuluttavalla.

        Ennenkuin akusta mitataan mitään pitäisi ymmärtää mitä voltti, amppeeri, ampeeritunti ja watti tarkoittavat ja mitenkä ne suhtautuvat toisiinsa.
        Tiedot löytyvät es. koululaisten fysiikan kirjoista. Periaattessa jokainen oppivelvollisuutensa suorittanut on asiasta kuullut jos on nenän sijasta kaivanut es. korvaansa.

        Pelkkä amppeerien mittaaminen oikosulkemalla ei vielä kerro mitään. Samalla pitäisi mitata voltit. Kuormitus pitäisi tehdä sillä kuormalla mihin akkua on tarkoitus käyttää. Es. akku kiinni ajoneuvoon, käynnistys ja saman aikainen jännitteen mittaus. Lukemista saadaan myös akun antama teho. Kun peliin otetaan myös aika saadaan selville akun kapasiteetti.

        Varaustilan ja kennojen kunnon selvittämisessä ominaispainomittaus on paras. Napajännittellä saadaan selville summittainen varaustila mutta mittaus saattaa johtaa harhaan es. silloin kun joku kennoista on vioittunut.

        Akut ovat niin halpoja, että niiden kanssa ei juuri kannata aikaansa tuhlata - ellei sitten muuten ole kiinnostunut akkujen saloista. Mutta sitä ennen kannattaisi petrata teoreettista puolta. mj.

        Näppäränä kaverina varmaan huomasitkin että ohmin lain mukaisesti jännitteen ollessa vakio ja rautakangen resistanssin pieni, täytyy akun antamat ampeeriluke olla kohtuulliset suuri eli kyllä siellä akussa sitä varausta riittää ainakin siihen asti kun volttimittarissa lukemat pysyy vakiona... =o)


    • Boxer

      Kysyjä taisi vastata itse kysymykseensä, on siis ilmeisesti viisaampi kun itse tietääkään. Siis jos akku on 12v 12Ah, niin siinä on ampeereja juuri se määrä eli 12Ah. Mutta jos se koko virtamäärä otetaan akusta esim minuutin aikana, on virta siis 60x12=720A. Mutta koska akku pystyy luovuttamaan vain tietyn maksimivirran, joka on ominaista akun rakenteelle ja lyijyakuissa se on jotakin 300-500A välillä, niin maksimikuormalla akku on siis periaatteessa tyhjä noin kahdessa minuutissa.

      Virta on siis verrannollinen VAIN kulloisenkin kuorman (vastus) suuruudelle. Virta EI ole mikään mitattavissa oleva suure akussa, ainoastaan tietylle kuormitukselle voidaan mitata jokin tietty virta.

      Jos kysyjä tietäisi edes hitusen sähkötekniikkaa(peruskoulutaso), hän ymmärtäisi miksi yleismittari sanoi poks hänen mitatessaan "virtaa". Mittarihan on virtamittauksessa oikosulussa eli kysyjä oikosulki mittarilla akun jolloin virta kasvaa tuohon akun suurimpaan antovirtaan, eli noin 300-500A eikä yleismittari kestä yleensä kuin 10-20A virtoja.

      Akun paras testaus tehdään kuormituskokeella, eli laitetaan jokin kuorma akulle ja mitataan samalla jännitettä. Kuormitus testerin saa vaikka Biltemasta eikä taida maksaa kun parikymppiä. Mutta taitaa soveltua vain auton akuille??

    • sämb

      tuo 10a asento mistä puhuit niin on virrankulutus mittausta varten. ja jos on mittari missä on sulake tälle kymmenen ampeerin asennolle niin vaihtamalla se toimii taas sekin. josei niin on aika varmasti mittari sökö.

    • ari_zwag

      Täällä Suomessamme on tapana ***tuilla kaverille, joka kysyy jotain mitä ei tiedä? Ja tämä ilmiö on lähes saitilla kuin saitilla, asiasta kuin asiasta. Varsinkin tredin alkupään vastaukset tyyliin "älä mittaa jos et osaa, pösilö" ovat tätä itsensä vihaajien vakio-kauraa.

    • 56783A

      Sähkönmäärän saat seuraavasta
      12V (jännite) x 12 (ah) = 144Wh

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe