Moi vaan kaikille. Haluaisin tietää paljonko tulisi maksamaan oikeudenkäyntikulut, jos riitauttaa testamentin? Sukulaisemme testamentti on epäselvä. Meitä on useita, jotka emme ole hyväksyneet testamenttia. Haetaanko me erikseen vai yhdessä testamentin purkua? Voiko meillä olla sama asianajaja? Kuinka kauan kestää, kun asia tulee esille oikeudessa?
Testamentin purku
11
2458
Vastaukset
- ex-ltm
Yhdessä haette purkua ja yhteinen asinajaja ja silloin oikeudenkäyntikulunne tasataan ja jos teillä on oikeusturvavakuutus, niin kovin paljon purku ei tule maksamaan. Etukäteisarviota ei voi antaa. Jokainen tapaus on omansa.
Kesto riippuu siitä miten paljon käräjäoikeudessa on edellä juttuja, joten aikaakaan ei voi määritellä. Haaste annetaan aika nopeasti, mutta jatkosta ei sitten tiedä. - xxx
että kannattaako riitauttaa. Testamentin kumoaminen onnistuu käsittääkseni vain jos rikkoo rintaperillisten oikeuksia (siis siltä osin purku), on muodollisesti pätemätön (ei täytä testamentille asetettujan muotovaatimuksia), testamentin tekijä ei ole ollut kelvollinen tekemään testementtia (aika vaikea todistaa jälkikäteen, käytännössä katsoen mahdoton) tai jos se on väärennetty.
Tulee todennäköisesti hyvin kalliiksi, jos menee riitaiseksi. - Joppe
En suosittele riittauttamista. Usein helppoa rahaa kärkkyvät sukulaiset hermostuvat, kun lähisukulainen onkin testamentannut kaiken omaisuutensa paikalliselle kissayhdistykselle tai muulle vastaavalle.
Yleensä siihen on vainajalla ollut perusteltu syy.
Lähisukulaisia ei vainajan eläessä ole näkynyt mailla ei halmeilla. Kun kuolemantapaus yllättää, ovat kaikki kyttäämässä "ilmaista rahaa".
Vainajan tahtoon on tyytyminen.- Make
Mulla on kanssa sama juttu, että antaako olla vai tyytyä. Mikä on yleensä vähin , onkse 10.ooo euroa ? Kuka olisi käynyt tämmösen perintöriidan joka osaisi neuvoa ?
Vastaisi tähän? Hävinnyt maksaa vastapuolen oikeudenkäyntikulut,eiks´ niin? Voiko olla niinkin että joutuu maksamaan osittain?
Jossain oikeusturvavakuutuksissa on ettei korvaa kaikkea vastapuolen kuluja, jos häviää pitääkö paikkansa? - vakuutus
Make kirjoitti:
Mulla on kanssa sama juttu, että antaako olla vai tyytyä. Mikä on yleensä vähin , onkse 10.ooo euroa ? Kuka olisi käynyt tämmösen perintöriidan joka osaisi neuvoa ?
Vastaisi tähän? Hävinnyt maksaa vastapuolen oikeudenkäyntikulut,eiks´ niin? Voiko olla niinkin että joutuu maksamaan osittain?
Jossain oikeusturvavakuutuksissa on ettei korvaa kaikkea vastapuolen kuluja, jos häviää pitääkö paikkansa?Vakuutus korvaa, jos joku haastelee vakuutuksen ottajan. Vakuutuksen turvin ei varmasti voi ajaa perintöriitaa.
- kukaan ei tiedä
Tähän kysymykseen ei voi vastata. Kulut riippuvat täysin asian laajuudesta.
kuluja tulee:
- Oikeudenkäyntimaksut 130 euroa
- Yksinkertainen haastehakemus 140 euroa
- Asianajaja suullisessa käsittelyssä 450 euroa
- Asiantuntijan lausunto 500 euroa
- Todistajan palkkiot
ym ym ym mym ym mym mymym m - vapaaehtoinen
- Kuinka monta asianajajaa tarvitaan riitauttamaan testamentti?
- Kuinka moneen sinulla on varaa? - itku silmässä
testamentti lelli lapselle eikö se ole suuri vääryys muita lapsia kohtaan
- liuii
LELLILAPSELLA ON ON KUULEMMA HYVÄ AMMATTI ON YLIOPPILAS AINA OLLUT KILTTI , ON KOMEIN LAPSISTA , NÄMÄKÖ RIITTÄÄ KRITEERIKSI ANTAA ETUJA ENEMMÄN KUIN MUILLE ? KYSYTÄÄNPÄ VAAN RUMAT JA MITÄTTÖMÄT LAPSET
- testaattori määrää
liuii kirjoitti:
LELLILAPSELLA ON ON KUULEMMA HYVÄ AMMATTI ON YLIOPPILAS AINA OLLUT KILTTI , ON KOMEIN LAPSISTA , NÄMÄKÖ RIITTÄÄ KRITEERIKSI ANTAA ETUJA ENEMMÄN KUIN MUILLE ? KYSYTÄÄNPÄ VAAN RUMAT JA MITÄTTÖMÄT LAPSET
Kyllä siihen riittää ihan mikä tahansa kriteeri. Omaisuutensa saa määrätä testamentilla ihan kenelle tahansa ilman sen kummenpia perusteluja, vaikka arpaa heittämällä. Rintaperillinen voi vaatia lakiosansa (puolet perintöosasta), jos haluaa. Jos ei vaadi, toimitaann kaikilta osin testamentin mukaisesti.
- Hankala änkyrä
Ei ole olemassa toimenpidettä nimeltä "testamentin purku". Kyseessä lienee tulkintakanne, jos testamentti on epäselvä, mutta näitä ei paljon käytännössä esiinny koska pesänjakajan hakeminen epäselvää testamenttia tulkitsemaan on yleisempää. Testamentin hyväksyminen taas ei tarkoita samaa mieltä olemista testamentin sisällöstä, vaan se on tarkkaan määritelty tahdonilmaisu. Testamentti pätevöityy hyväksymisestä riippumatta jos moitekannetta ei nosteta 6kk aikana. Moitekanteeseen tarvitaan myös joku peruste, et ole kertonut mikä laissa erikseen luetelluista moiteperusteista soveltuu tapaukseesi. (Jos et edes tiedä, mitä nämä perusteet ovat, niin oikeasti unohda koko ajatus testamentin riitauttamisesta) Joka tapauksessa asian hoitaminen edellyttää välttämättä lakimiehen palkkaamista, hän osaa kertoa, voiko asiaa edes viedä eteenpäin mitenkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395248- 853752
- 483145
- 623045
- 113025
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562383- 411878
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1451848Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101825- 181751