Vaihtoon kolmosella/tuskin enää mahdollista sen jälkeen?

tyttö -96

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt vaihtoon lähtemistä. En ole asiaa kuitenkaan viitsinyt vielä kotona ehdottaa ja ajattelin sen katkaisevan ikävästi opinnot (olen siis tällä hetkellä lukion ensimmäisellä). Nyt haluaisin kuitenkin todella palavasti päästä lähtemään ja minua kiinnostaisikin Etelä-Korea.

Nyt olen kuitenkin miettinyt, että onko kakkosen jälkeen kolmosella enää järkevää lähteä vaihtoon? Muistanko ensimmäisistä kahdesta vuodesta enää mitään vaihdon jälkeen? Minulla ei ole mahdollisuutta suorittaa lukiota kahdessa vuodessa, sillä kursseja on siihen tavoitteeseen aivan liikaa.

Kuitenkaan vaihtoon lähteminen lakin saannin jälkeen ei näytä olevan kovinkaan mahdollinen yhtälö. Tämä siis johtuu siitä, että ylä-ikäraja tuntuu jokapaikassa olevan 18 ja lukion saisin pakettiin vasta saman vuoden keväänä, jona täytän 19.

Pitäisikö minun siis riskistä huolimatta lähteä kolmantena vuotena vaihtoon? (hyvässä lykyssä käy vielä niin, että lähtö helmikuussa ja olen käynyt jo suuren osan kursseistani...)

2

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exvaihtari

      Mitä mieltä opinto-ohjaajasi on? Ainakin minulle tulisi ensimmäiseksi mieleen käydä hänen kanssaan juttelemassa vaihtosuunnitelmista ja siitä, miten vaihto kannattaa ajoittaa lukio-opintoja ajatellen. Vanhempasikin saattavat olla helpommin taivuteltavissa puolellesi, kun sinulla on esittää suunnitelmat siitä, miten opinnot jatkuvat vaihdon jälkeen.

      Pidä myös mielessä, että ei ne vaihtoonlähtömahdollisuudet lopu lukioikään, vaan sinulla on vielä paljon mahdollisuuksia tulevina vuosina. Varmasti aiot lukion jälkeen jatkaa opintojasi jossain yliopistossa tai korkeakoulussa? Silloin on myös oikein hyvä aika lähteä vaihtoon, vaikka muutaman vuoden kauemmin joutuisit odottamaankin. Myös kustannukset saattavat olla pienemmät, sillä korkeakouluvaihtoihin on saatavilla erilaisia stipendejä ja apurahoja. Missään nimessä sinun ei siis kannata luopua unelmastasi, vaan tehdä sen eteen valmisteluja ja töitä.

    • itselähdin

      itse lähdin lukion kolmosella. ei siinä mitään ongelmaa ole. kirjotukset tulee vaan päälle heti syksyllä, mutta kannattaa vaan miettiä mitä haluu kirjottaa. kyllä siitä selviää, ja kannattaa ehdottomasti lähteä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      60
      770
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe