Vaihtoon kolmosella/tuskin enää mahdollista sen jälkeen?

tyttö -96

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt vaihtoon lähtemistä. En ole asiaa kuitenkaan viitsinyt vielä kotona ehdottaa ja ajattelin sen katkaisevan ikävästi opinnot (olen siis tällä hetkellä lukion ensimmäisellä). Nyt haluaisin kuitenkin todella palavasti päästä lähtemään ja minua kiinnostaisikin Etelä-Korea.

Nyt olen kuitenkin miettinyt, että onko kakkosen jälkeen kolmosella enää järkevää lähteä vaihtoon? Muistanko ensimmäisistä kahdesta vuodesta enää mitään vaihdon jälkeen? Minulla ei ole mahdollisuutta suorittaa lukiota kahdessa vuodessa, sillä kursseja on siihen tavoitteeseen aivan liikaa.

Kuitenkaan vaihtoon lähteminen lakin saannin jälkeen ei näytä olevan kovinkaan mahdollinen yhtälö. Tämä siis johtuu siitä, että ylä-ikäraja tuntuu jokapaikassa olevan 18 ja lukion saisin pakettiin vasta saman vuoden keväänä, jona täytän 19.

Pitäisikö minun siis riskistä huolimatta lähteä kolmantena vuotena vaihtoon? (hyvässä lykyssä käy vielä niin, että lähtö helmikuussa ja olen käynyt jo suuren osan kursseistani...)

2

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exvaihtari

Mitä mieltä opinto-ohjaajasi on? Ainakin minulle tulisi ensimmäiseksi mieleen käydä hänen kanssaan juttelemassa vaihtosuunnitelmista ja siitä, miten vaihto kannattaa ajoittaa lukio-opintoja ajatellen. Vanhempasikin saattavat olla helpommin taivuteltavissa puolellesi, kun sinulla on esittää suunnitelmat siitä, miten opinnot jatkuvat vaihdon jälkeen.

Pidä myös mielessä, että ei ne vaihtoonlähtömahdollisuudet lopu lukioikään, vaan sinulla on vielä paljon mahdollisuuksia tulevina vuosina. Varmasti aiot lukion jälkeen jatkaa opintojasi jossain yliopistossa tai korkeakoulussa? Silloin on myös oikein hyvä aika lähteä vaihtoon, vaikka muutaman vuoden kauemmin joutuisit odottamaankin. Myös kustannukset saattavat olla pienemmät, sillä korkeakouluvaihtoihin on saatavilla erilaisia stipendejä ja apurahoja. Missään nimessä sinun ei siis kannata luopua unelmastasi, vaan tehdä sen eteen valmisteluja ja töitä.

• itselähdin

itse lähdin lukion kolmosella. ei siinä mitään ongelmaa ole. kirjotukset tulee vaan päälle heti syksyllä, mutta kannattaa vaan miettiä mitä haluu kirjottaa. kyllä siitä selviää, ja kannattaa ehdottomasti lähteä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      341
      7705
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      75
      5456
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      111
      4623
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      27
      4420
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      143
      4290
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3947
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      157
      3819
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3717
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3606
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3451
    Aihe