APUA! Minulle tapahtui outo juttu rentoutusharjoiuksen aikana

ylirentoutettu

Voisiko joku kokeneempi kertoa mitä minulle oikein tapahtui? Olin eräänlaisessa rentoutusharjoituksessa jonka aikana kuunneltiin meren aaltoja. Mukana oli joitakin tuoksukynttilöitä. Istuin tuolilla ja hengitin syvään silmät kiinni kunnes pääni notkahti alas päin ja vaivuin johonkin syvään "transsi tilaan".En ole ikinä mielestäni ollut noin syvällisessä olotilassa kun olen esim. meditoinut.

Kuitenkin kun harjoitus loppui ja avasin silmät mieleni oli täysin valpas ja kirkas. Eli eli sama kuin olisin vain räpäyttänyt silmät kiinni ja avannut ne samantien. Yleensä jos vaikka meditoin silmät avatessa on hieman pöhnäinen olo jos näin sanotaan.

Tuo harjoituksen jälkeen olen muuttunut erilaiseksi ihmiseksi. Tuntuu että välillä samaistun kaikken ympärillä olevaan. Kun luen iltalehteä tuntuu alitajuisesti siltä että jutut ovat minusta tai mieleni löytää joitakin piiloviestejä rivinvälistä jotka koskisivat minua. Kun katson elokuvaa tuntuu kuin olisin itse päähenkilö. Kuulostaa varmaan joltain mielisairaudelta. Mutta tämä on kait jonkinlainen transsi tila? Olen kokenut että toiset ihmiset välillä pystyvät vaikuttamaan ajatuksiini ym. käyttäytymiseen. Teen kuten he tekisivät tai tekevät. Kuin olisin he eikä minulla olisi omaa egoa. Välillä kyseenalaistan jokaisen oman kantani, mielipiteeni tai tekoni; tulee tunne että muut ovat oikeassa.

Tämän tilan aikana olen kyllä kokenut niin omalaatuisia kokemuksia ettei niitä pysty edes sanoin kuvaamaan eikä minulla riitä järki niiden selittämiseen. Omaksun vahvasti erilaisten ihmisten "rooleja". Eli saatan alkaa käyttäytyä täsmälleen kuin esim. joku kaverini ja mielenkiinnon kohteenikin voivat muuttua tämän henkilön mukaisiksi. Saatan tulla erittäin itsevarmaksi tai päinvastoin riippuen henkilöstä johon samaistun.

Nyt tämä tila on helpottanut ihme kyllä kun olen meditoinut erittäin paljon. Sen keksin ikäänkuin viimeisenä keinona ja se tuntuu auttavan vaikka alussa pahensi oloa entisestään. Silti tuntuu että en ole ihan oma itseni. Toisaalta olen saanut paljon tietoa itsestäni, heikkouksitani ja vahvuuksista kun olen ollut egoni "ulkopuolella". Tosin olen joutunut kohtaamaan niin paljon omia heikkouksia että morkkistakin on tullu. Välillä olen pelännyt mielenterveyteni puolesta kun toisinaan tuntuu siltä että jokainen asia liittyy jollain tavalla minuun.

Eli kertokaa joku mitä tämä voi olla ja voiko tämän tilan kytkeä pois päältä. Tuo harjoituksen pitäjä ei osannut antaa mitään vastausta tähän eikä ottanut vastuuta.

14

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+4

      Eipä kuulosta mitenkään pelkästään kauhean hyvältä tuo tapahtuma.
      Mitä harjoituksen vetäjä sanoi, kai hän jotenkin kommehtunutta?

      • 3+4

        siis kommentoi tapahtunutta, piti olla.


    • dggdgdgggdg

      No hän oli ihmeissään. Sanoi että tälläisten harjoitusten tarkoitus olisi rentouttaa ja tehdä hyvä mieli.

    • Rentoutunut

      Nukahdit istuallasi ei sen kummempaa. Meditoidessa nukahtelee tietoisena joskus. Ainut ero nukkumiseen on se, että tietoisuus päällä. Samaistuminen ja kopioiminen kuuluu persoonan luonteeseen eikä siinä ole mitään erikoista. Kaikki kopioivat toisten käyttäytymistä, sanoja ja maneereja jos eivät osaa olla tarkkaavaisia. Kopioimisen avulla ihminen oppii. Ihminen oppii vähitellen kopioimisesta itsenäiseen ajatteluun.

    • kokija

      Kultainen keskitie: tasapaino samaistumisen ja irrottautumisen välillä. Molempia sopivassa määrin. Meditoija määrittelee mikä on sopivassa määrin. Sopivassa määrin tarkoitttaa terveyttä, balanssia, harmoniaa. Mitä tahansa sopivassa määrin. Elämän kulku tasapainottelua samaistumisen ja irrottautumisen välillä. Kumpikin pitkälle kehittyneinä ja balanssissa = sopiva tarkkaavuus. Ei liian passiivinen ulospäinsuuntaunut, ei liian aktiivinen sisäänpäinkääntynyt. Harmoninen keskitiellä.

      • kokija

        Hoh. tasapainoa tarvitaan. Nimittäin aktiivinen ja passiivinen menivät väärinpäin. Tästä huomaa että ulospäinsuuntautumista tarvitaan lisää, jotta osaa kirjoittaa :D


    • sfsffsfssff

      Tilanne on rauhoittunut ja tuntuu siltä että olen alkanut tulla "omaksi itsekseni". Olen jonkinlaisella matkalla kohti parempaa itsetuntemusta ja rauhaa.

      Minulla on alkanut kolmas silmä aueta ja chakrat eivät ole balansissa. Muistan kun töissä välillä olin erittäin pirteä sitten yhtäkkiä alkoi tarmo hävitä ja otsaa vihloi jatkuvasti.

      Olen alku syksystä silloin tällöin meditoinut pieniä 10-15 min pätkiä enkä ole tarkoituksella yrittänyt avata tuota silmää. Olen tosin käyttänyt "puhdistavia" luontaistuotteita kuten pakurikääpä teetä ja erilaisia viherleviä kuten spirulinaa. Tuossa kolme kk sitten alkoi nämä otsan vihlomiset. Myös henkinen puoli on herännyt ja menneisyyden asioiden käsittely on vienyt paljon energiaa mutta toisaalta menneet asiat eivät vaivaa enään.

      Taitaa johtua tämän kolmannen silmän avautumisesta että muistan niin paljon erilaisia asioita jotka ovat kuin unohtuneet ja olen alkanut nähdä tilanteet erilaisessa valossa. Eli paljon suuremmasta näkökulmasta kuin egostani. Tarkoitan sitä että meillä kaikilla on tietyt ennakko käsitykset ym. erilaisista tilanteista. Nyt koen pystyväni katsomaan niitä neutraalista näkökulmasta ja ymmärrän omaa toimintaakin paremmin.

      Olen jotenkin irtautunut egostakin, kait. Sillä olen kelannut menneisyyttä ja katsonut elämääni toisesta näkökulmasta, kuin katsoisin elokuvaa jossa itse olen pääosassa. Tämä on ollut rankkaa kun joutuu kohtaamaan sen todellisen minän, sen jonka olen aina kieltänyt. Tästä sitä on hyvä lähtä kehittämään parempaan suuntaan.

      Tarkoituksella keskityin viikon ajan tuohon kolmanteen chakraan kokeillakseni olisiko se oikeasti aukeamassa ja sehän on. Pikkuhiljaa olen oppinut hieman paremmin kontrolloimaan sitä. Se ei ole vielä kunnolla avautunut mutta katsoessani seinää saatan nähdä valkoisia pisteitä ja tunnistan erilaisia energioita ihmisistä. Välillä on vaikeaa kun en osaa hallita sitä kunnolla.

      Luin että chakrat pitäisi tasapainottaa; varsinkin juuri chakra. Nyt stressaa kauheasti että miten saan asiat tasapainoon. Meditoin kyllä mutta se ei tunnu yksin riittävän vaikka työstän chakroja samalla.

      • kokija

        Yleisenä elettynä kokemuksena voi sanoa, että johonkin kehon osaan yksipuolinen keskittyminen on riskialttiimpaa kuin kokonaisvaltaisesti koko kehoon keskittyminen. Lisäksi hyvä olla sopivasti spontaaniutta, ettei jäykisty siihen kurinalaiseen keskittymiseen. Sopivasti kurinalaisuutta, sopivasti spontaania eloisuutta.

        Kun keskittyy kehoon, voi käsitellä ns. varjoansa. Kun varjo on prosessoitu, tie on auki. Buddhalaiset menetelmät eivät keskity chakroihin, koska niihin keskittyminen on epäoleellista. Theravada-meditaatio hidas mutta varma. Maustettuna altruistisella yleishyödyllisellä asenteella. Mietitään usein, miksi tehdään kun tehdään? Ihmiskunnan hyödyksi tehdään, kun jotain tehdään. Tämä on asenne.


    • Vugcibm

      Kun itsensä avaa, pitää tietää mille avaa!!

    • silmu4

      Olet ollut/ja olet psykoosissa ja tarvitset psykiatrista hoitoa. Miksi sanon näin? Siksi, että olen itse käynyt läpi vastaavat kokemukset ja se oli helvetillistä. Pääsin psykiatriseen hoitoon ja oikealla lääkityksellä palauduin normaalitilaan. Diagnoosini oli reaktiivinen psykoosi.

    • Mamaki1

      Minullakin oli paljon erilaisia meditaatiokoemuksia aloittaessani, ei ehkä ihan niin vahvoja kuin sinulla. Tapasin hyvän kansainvälisesti tunnustetun buddhalaisen meditaatio-opettajan, jonka kanssa keskustelu rauhoitti minua ja onneksi jatkoin buddhalaista meditaatioharjoitusta. Minusta kuulostaa siltä, että aloittelijana ehkä jouduit vahingossa liian syvälle, eikä nykyinen minäsi näitä tahdo oikein kestää. Luultavasti olet harjoittanut meditaatiota jo edellisessä elämässäsi. Suosittelen että teet jatkossa kohtuullisia määriä buddhalaisia perusmeditaatioita ja jätät kokeilut sikseen. Se, ettet tunne olevasi "ihan oma itsesi" lienee merkki muutoksesta - ja siihenhän meditaatiossa pyritään, henkiseen muutokseen. Tilaa ei voi "kytkeä pois päältä", ainoastaan aika auttaa siihen. Buddhalainen meditaatio ei ole vaarallista.

      • 17+13

        oletko itse kokenut kokenut suuren ymmärryksen edellisistä elämistä vai miksi uskot tuollaiseen? sen takiako, että perinne ja kirjoitukset sanovat näin? koetko olevasi itsellesi rehellinen?


      • Katsopa tuosta
        17+13 kirjoitti:

        oletko itse kokenut kokenut suuren ymmärryksen edellisistä elämistä vai miksi uskot tuollaiseen? sen takiako, että perinne ja kirjoitukset sanovat näin? koetko olevasi itsellesi rehellinen?

        https://www.youtube.com/watch?v=_wgw2SFE8yE


    • Buddhalainen J.

      Aloittajalle. Kiinnität paljon huomiota chakroihin yms, ehkä vähän liikaakin. Mutta arvaan ongelmasi johtuvan siitä, että sinulta on jäänyt meditoidessa ns. maadoitus liian vähälle huomiolle. Joissain ohjeissa neuvotaan esim. ajattelemaan 1. chakrasta linja maan keskipisteeseen.
      Ikäänkuin vain leijailisit hajanaisena. Minuuden katoaminen väärällä tavalla on vaarallista, mutta nyt-hetkessä eläessä, ns. flow tilassa se kuuluu asiaan: silloin nimenomaan elää.
      Tarkkailijan asema on toisinaan hyväksi, mutta hallittuna.
      Kirjoitan lisää, jos vaan jotain järkevää tulee mieleen/osaan. Kun en meinaa löytää näistä asioista puhumiseen sanoja, mutta tämä tuli ensi alkuun mieleen.

      Erittäin suositeltava kirja meditoimisesta on Osho: Meditaatio - ainoa tie vapauteen. Tämä löytyy useista kirjastoistakin. Kokeneempienkin kannattaa lukea vähintään ainakin viimeiset n.25 sivua, eli osa 4, meditaation vaikeudet. Auttanee aloittajaakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe