Meidän erosta jo monia vuosia. Lapsi täytää tämän vuoden aikana 10vuotta ja minulla ei enään oikeutta olla kotona sairaan lapsen kanssa. Otin yhteyttä isään ja kerroin ongelmasta ja sanoin että nyt saa hänkin pistää kortensa kekoon. Kas kummaa, on kokouksia ja ei voi olla pois töistä. Minulla myös työ joka vaatii lässnäoloa. Jos olen poissa saan perua tapaamisia. Isä on näiden vuosien aikana ollut jonkun päivän sairaan lapsen kanssa kun minulla ollut menoa, ihan 3-4 kertaa jos oikein muistan. Mitä teen tai mitä voin tehdä jotta isä osallistuisi tulevaisuudessa sairaan lapsen hoitoon? Pari vuotta vielä niin pärjää yksin lenssujen kanssa mutta ei vielä. Palkatonta vapaata voin tietenkin ottaa mutta en mielellään ku elatuskin on 7kk maksamati.
Sairas lapsi. Kuka hoitaa?
12
553
Vastaukset
- niiiin
Anna lähihuoltajuus isälle ja loppuu murheet. ja maksamattomat elatukset voit viedä kelaan joka rupeaa maksamaan näitä sinulle.
- ???
Kyllähän nyt 10-vuotias pärjää yksinkin kotona lentsuilemassa!
Meidän lapsi osasi ainakin 10-vuotiaana ihan omatoimisesti katsoa telkkaria tai pelata, lämmittää ruokaa mikrossa, voidella voileivät ja niistää nenäänsä. Hänellä oli oma puhelin, tarvittaessa tiesi voivansa soittaa jos tulee jotain ja tiesi että naapurit ovat lähellä. Ei meistä kumpikaan, minä tai lapsen isä, jäänyt silloin yhdessäolommekaan aikana kotiin kun 10-vuotias sairasti.- neljän yh
Näin se on, kyllä 10 v pärjää...ainakin noin yleisesti. Tietysti on erityislapsia, joita ei voi välttämättä jättää yksin koko päiväksi vielä tuon ikäisenä. Työnantajan ei edes tarvitse antaa sitä palkatontakaan vapaata lapsen sairastumisen vuoksi kun lapsi yli 10v. Mitä voit tehdä että isä osallistuu...hmm, pyytää ja toivoa. Et muuta. Jos lapsi ei voi olla yksin etkä sinä pois töistä, eikä isä auta asiassa jää vaihtoehdoksi, että palkkaat lapsellesi hoitajan.
Toinen asia; kai olet tehnyt jotain asian eteen jos elarit maksamatta noinkin pitkältä ajalta? Ts hakenut kelasta, jolloin kela perii ne elatusvelvolliselta. LAPSELLA on oikeus elatukseen myös etävanhemmalta, ja lähivanhemman velvollisuus on pitää huolta lapsen oikeudesta. - tapauskohtaista
Kai se nyt vähän riippuu millaisesta sairaudesta on kyse. Jos lapsi on niin kovassa kuumeessa että hourailee eikä tajua itse ottaa tarpeeksi juotavaa niin en jättäisi silloin lasta yksin ja lääkkeen ottoakin on valvottava. Omalla lapsella on migreeniä joka vaatii aikuisen seuraa;oksentelua ja näköhäiriöitä ym.
- influenssa1
tapauskohtaista kirjoitti:
Kai se nyt vähän riippuu millaisesta sairaudesta on kyse. Jos lapsi on niin kovassa kuumeessa että hourailee eikä tajua itse ottaa tarpeeksi juotavaa niin en jättäisi silloin lasta yksin ja lääkkeen ottoakin on valvottava. Omalla lapsella on migreeniä joka vaatii aikuisen seuraa;oksentelua ja näköhäiriöitä ym.
Niin kyllähän se riippuu minkätyyppinen sairaus on kyseessä. On vähän eri asia olla puolikuntoisena kotona oireina ne tyypilliset nuha, yskä, lievä kuume kun taas jos on jokin vakava infektio jossa kuume voi nousta neljäänkymppiin tai keuhkokuumeen oireita niin ei sitä minkään ikäistä lasta voi yksin jättää, sehän olisi jo heitteillepano. Tällaisissa tapauksissa pitää seurata tilannetta tunneittain että kääntyykö parempaan tai huonompaan suuntaa ja tarvittaessa viedä heti lääkäriin.
- ..........
influenssa1 kirjoitti:
Niin kyllähän se riippuu minkätyyppinen sairaus on kyseessä. On vähän eri asia olla puolikuntoisena kotona oireina ne tyypilliset nuha, yskä, lievä kuume kun taas jos on jokin vakava infektio jossa kuume voi nousta neljäänkymppiin tai keuhkokuumeen oireita niin ei sitä minkään ikäistä lasta voi yksin jättää, sehän olisi jo heitteillepano. Tällaisissa tapauksissa pitää seurata tilannetta tunneittain että kääntyykö parempaan tai huonompaan suuntaa ja tarvittaessa viedä heti lääkäriin.
Jos on vakava infektio, kuume nousussa neljäänkymppiin tai keuhkokuumeen oireita, lapsen olisi parasta olla sairaalassa.
- -------------
.......... kirjoitti:
Jos on vakava infektio, kuume nousussa neljäänkymppiin tai keuhkokuumeen oireita, lapsen olisi parasta olla sairaalassa.
Kyllä on aika paljon sellaisia tiloja, joissa lasta ei vielä oteta sairaalaan sisään, mutta eivät myöskään voi olla yksin kotona jo ihan lain mukaisesti. Lastensuojelulaki ei salli huonokuntoisten lasten olla yksin kotona.
En minä jättäisi edes pahassa mahataudissa olevaakaan kymmenvuotiasta yksin kotiin. Hän siellä oksentelisi koko talon täyteen eikä pystyisi siivoamaan kuitenkaan perässään. Lisäksi jos hänen juomisiaan ei vahdita, niin ei välttämättä juo ja tilanne pahentuu.
Eikä se lapsen jättäminen sairaalaankaan "yksin" ole mitenkään erityisen suositeltavaa. - Tutkimukset kestää
.......... kirjoitti:
Ei sinne sairaalaan heti ensimmäisten oireiden takia oteta tai lähetetä vaan ensin käydään lääkärissa tutkimuksissa ja ehkä lähetetään sairaalaan jatkotutkimuksiin heti tai sitten pyydetään seuraamaan vielä kotona päivän pari ja lähtemään lääkäriin heti jos tilanne pahenee. Joka tapauksessa tällöin lapsi tarvitsee seurantaa ja pitää olla valmis läääkäriin tai sairaalaan heti eikä vasta sitten kun töistä ehtii.
Pelkkä korkea kuume harvoin on sairaalaan oton syy mutta jos kuume käy välillä tosi korkealla en kyllä suosittele kenellekään jättämään lasta yksin, ei vaikka olisi yli 10-vuotias. - Anonyymi
tapauskohtaista kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että 10v lapsi sairaana sekä terveenä ei ole vielä kykenevä olemaan omatoimisesti kotona yksin. Hän on lapsi, joka vasta opettelee elämää, eikä voi oppia ilman äidin läsnäoloa. Äidin merkitys ja tehtävä on elää kotona tehden kodin töitä. Lapsi tai lapset seuraavat ja välillä osallistuvat leikkiensä ohessa äidin kotitehtävien hoitoon ja näin myös oppivat, miten niitä tehdään. Ruoan laitto, suunnittelu ja valmistus. Kodin hoito, siivous , vaatehuolto, kaupasta elintarvikeostosten ostaminen, sekä lasten ohjaus ja neuvominen läksyissä ja kaikissa muissakin asioissa. Lasten opetus on hitaasti tapahtuvaa jatkuvaa työtä, sillä se ei tapahdu "saavista kaatamalla", vaan on taitoa vaativa laji, mitä opitaan hitaasti. Lapsi on kasvava niin kooltaan kuin järjeltäänkin. Jotta ihminen kasvaa inhimilliset tunteet omaavaksi yksilöksi, se tapahtuu omassa kodissa, kun siellä äidin olemassaolon kautta opitaan lähimmäisenrakkauden hänen huolenpitonsa kautta., joka syntyy juuri turvallisessa oppimisympäristössä omassa kodissa. Raamatussa, kaikkein parhaimmassa, ainoassa oikeassa lakikirjassa, opetetaan suorittamaan lähimmäisenrakkautta. Lähimmäisen rakkaus on siinä, että äidille annetaan mahdollisuus kasvattaa ja opettaa itse omia lapsiaan. Miten yksinkertaista ja selkeää. Yhteiskunnan tehtävä on tukea ja kannustaa juuri tätä toimintaa. Jos yhteiskunta ohjaa lapsia pois koti-
elämästä ja äidit työelämään, se rikkoo perhe-elämää, mikä on lapselle paras kasvualusta.
Jos perhe-elämä on tullut huonoksi, sekin on ohjaavan yhteiskunnan aikaansaannosta.
- Pirskattinpirskatti
Lapsi on joko yksin kotona tai hänelle pitää hommata hoitaja kotiin.
Tilapäistä hoitovapaata voi saada äkillisesti sairastuneen alle 10-vuotiaan lapsen tai vammaisen lapsen hoitamista varten enintään neljäksi työpäiväksi kerrallaan. Tilapäinen hoitovapaa on ensisijaisesti lapsen hoidon järjestämistä varten. Vasta silloin, kun tämä ei ole käytännössä mahdollista, voi itse jäädä hoitamaan lasta. - Etä ei ole lähi
Etävanhempi tapaa sovittujen tapaamisten puitteissa, ja jos lapsi sairastuu etällä ollessa hoitaa lapsen kuntoon ennen "palautusta". Muuna aikana lähivanhempi on sitoutunut hoitamaan lapsen "ilman etää". Näinhän se loppupeleissä pitäisi mennä.
Eli jos lapsi sairastuu, hoidat kotona kuntoon ennen etälle "passitusta". Jos lapsi sairastuu kotonaan eikä ole etäaika, hommaat hoitajan kuten muutkin lähivanhemmat, etällä ei ole velvollisuuksia, elämä on rankkaa.... Jos aiot nakittaa etälle lähin "velvollisuuksia" et voi muuta kuin yrittää keskustelemalla, toivottavasti kuitenkin asetat lapsen hyvinvoinnin itsesi edelle. - ihmmettelyä...
Siis onko kyse jostain pahemmasta sairaudesta? Jos nyt ihan normaalista 10-vuotiaasta on kyse, niin eiköhän ne flunssat, kuumetaudit ja ripulit selviä yksinään kotona! Siihenhän se lakikin perustuu. Oletetaan että ei tarvitse enää hoitajaa. Jos nyt ruuat jättää mikrotettavaksi kaappiin, niin ei sairaana tarvitse kokata. Itsestä ainakin tuntuisi ihan pöljältä jäädä kotiin hoitamaan 10-vuotiasta... Itse en muista että vanhempani olisivat koskaan ollessani kouluikäinen jääneen mun sairauden takia töistä pois. Enkä ole sellaista koskaan kaivannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.716167- 1335514
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4663412Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1091767Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3771271- 361213
- 671081
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46966Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110922Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52889