Minulla on ollut ystävä n 25vuotta yhdessä olemme jakaneet ilot ja surut,välillä ystävyytemme on ollut katkolla erilaisita syistä.
Myös minä olen aiheuttanut hänelle pahaa mieltä kun olen suuttunut,meillä on tapana varsinkin kun jihlimme provosoida toiiamme ja myös muita ihmisä.
Nyt ystävyytemme on tullut tien päähän viimeisen yhteisen illan vieton takia ja hyvä niin,alkoholi meille ei kummalekaan sovi.
Muuten meilä on aina ollut hauskaa ja olemme pystyneet puhumaan asiasta kuin asiasta.
Monet itkut ja naurut on naurettu mutta olen sitä mieltä ettei meidän kannata enää ystävyyttä jatkaa.
Keskustelimme illanvietosta ja mitkä syyt johtivat riitaan ja sovimme että annamme aikaa itsellemme,mutta minä en ainakaan voi unohtaa hänen sanoja ja tuskin hänkään minun loukkauksia häntä kohtaan.
Toivon että hänellä menee hyvin ja tietenkin kaipaan mutta se jokin on lopullisesti pois,liottamus molemmin puolin.
Onko täällä toisia jotka ovat kokoneet samoja ja miten olette päässeet asian ylin.
Pitkän ystävyyden loppu
17
2658
Vastaukset
- ---
Minulla loppui joku vuosi sitten ymmärrys yhden ystäväni suhteen, koska hän - juuri eronneena - yritti yllättäen iskeä minun puolisoani, vieläpä selvin päin! Niin alas en olisi hänen uskonut koskaan vajoavan, jo senkin takia, että me olimme keskustelleet koko hänen eroprosessinsa ajan ja minä luulin hänen päässeen jo pahimman yli.
Odotin aikani anteeksipyyntöäkin, mutta sitä ei tullut, ei minulle eikä edes kumppanillenikaan, joten poistin hänet kokonaan elämästäni. Tein tietysti surutyönkin, sillä olimmehan me olleet ystävät yli 10 vuoden ajan.
Puolisoni ymmärsi päätökseni ja tuki minua siinä.
En ole katunut päätöstäni eikä ystäväkään ole ottanut sen koommin yhteyttä, joten loppu tuli ehkä luonnostaankin.
Jokainen päättää itse omista sietorajoistaan kaikilla elämän alueilla ja kantaa siitä myös vastuun itselleen. Rehellisyys itseä kohtaan on kaiken a ja o.- herätys
Minulla päättyi vuosi sitten 30 vuotta kestänyt "ystävyys". Hän sanoi sellaisen loukkauksen, että en halua häntä elämääni. En kadu, ja jos hän soittaisi ja yrittäisi sovitella, teeskentelisin että puhelimeni on mykkä.
Tässä iässä, 47 - vuotiaana, sitä jotenkin paljastuu omat sokeat pisteet, ja oman lapsuuden ehdollistumat ja sieltä tulevat roolit. Minulla oli tässä, ja muissakin suhteissani rooli, joka saa nyt mennä. Ihme, että sitä ihminen kykenee pitämään yllä ihmissuhteita jopa vuosikymmeniä, ja sitten ne loppuvat kuin seinää päin kävelisi.
Toinenkin ystävyyssuhde katkesi. Samaten suhteet äitiin ja sisaruksiin ovat muuttumassa täysin, osittain jopa katkeamassa. Jospa sitä nyt voi avata sydämensä ja elämänsä ihmisille, jotka eivät ole vain saamassa ja ottamassa.
Minusta oudoimmalta tuntuu juuri tuo, että ikään kuin oppii näkemään minkälaisia ihmissuhteita, ihmisiä ja rooleja on elämässään raahannut, taakaksi asti. En ikävöi näitä ihmisiä. Luulen, että näiden lopillisten erojen myötä hekin osaltaan alkavat nähdä, miten he puolestaan ovat kohdelleet toisia. - herätys
herätys kirjoitti:
Minulla päättyi vuosi sitten 30 vuotta kestänyt "ystävyys". Hän sanoi sellaisen loukkauksen, että en halua häntä elämääni. En kadu, ja jos hän soittaisi ja yrittäisi sovitella, teeskentelisin että puhelimeni on mykkä.
Tässä iässä, 47 - vuotiaana, sitä jotenkin paljastuu omat sokeat pisteet, ja oman lapsuuden ehdollistumat ja sieltä tulevat roolit. Minulla oli tässä, ja muissakin suhteissani rooli, joka saa nyt mennä. Ihme, että sitä ihminen kykenee pitämään yllä ihmissuhteita jopa vuosikymmeniä, ja sitten ne loppuvat kuin seinää päin kävelisi.
Toinenkin ystävyyssuhde katkesi. Samaten suhteet äitiin ja sisaruksiin ovat muuttumassa täysin, osittain jopa katkeamassa. Jospa sitä nyt voi avata sydämensä ja elämänsä ihmisille, jotka eivät ole vain saamassa ja ottamassa.
Minusta oudoimmalta tuntuu juuri tuo, että ikään kuin oppii näkemään minkälaisia ihmissuhteita, ihmisiä ja rooleja on elämässään raahannut, taakaksi asti. En ikävöi näitä ihmisiä. Luulen, että näiden lopillisten erojen myötä hekin osaltaan alkavat nähdä, miten he puolestaan ovat kohdelleet toisia.PS Tämä minunkin ex-ystäväni flirttaili miehelleni epäsopivalla tavalla ja minun läsnäollessani. Hän tosin tekee sitä aina todistaakseen oman viehätysvoimansa mahdin rumempiensa seurassa. Ja aina miehen ja naisen väliin menevänä. Moni on pyyhkinyt tomut jaloistaan, mitä hänen läheisyytensä tulee.
Itse en katkaissut välejä yksin tuosta syystä. Aloin herätä näkemaan hänen tapaansa kohdella minua / muita, ja yleensä siihen vuorovaikutusmalliin, mihin "ystävyytemme" perustui. Hän oli myös kaksinaamainen, kun taas minä olen hyväuskoinen ja lojaali.
Minulla ei ole tarvetta eikä halua mennä edes hänen hautajaisiinsa, jos ja kun se aika koittaa. Jollakin tapaa koen ystävyytemme rikkinäisenä nyt sitä ajatellessani. Sen rikkinäisyys on ehkä kipeä kohta, yhä. En kuitenkaan kadu, en ikävöi, olen antanut anteeksi. Se ystävyys kuului tiettyyn rooliini. Se rooli saa nyt mennä. Ei siinä ole suremista. Sitä vain ihmettelee, miten "rakkaudettomien" suhteiden varaan elämänsä rakensi. Nyt olen enemmän ehyt minuudessani. Olen jopa utelias näkemään minkälaisia ystäviä elämä eteeni tuo. - kello käy
herätys kirjoitti:
Minusta oudoimmalta tuntuu juuri tuo, että ikään kuin oppii näkemään minkälaisia ihmissuhteita, ihmisiä ja rooleja on elämässään raahannut, taakaksi asti. En ikävöi näitä ihmisiä. Luulen, että näiden lopillisten erojen myötä hekin osaltaan alkavat nähdä, miten he puolestaan ovat kohdelleet toisia.Ikä tekee tehtävänsä. Ensimmäiset ystävyydet jäivät lasten tultua, nyt on sitten toinen vaihe. Miksi käyttää aikaansa ihmisiin, joista ei niin hirveästi välitä, joista tulee vain rasitusta, jotka eivät anna mitään takaisin. Yhtäkään ystävyyttä en ole kaivannut takaisin, joten se kertoo ratkaisun olevan oikea.
- 65tg
Mielestäni on aika mielenkiintoista, miten näissä "yritti pokata mieheni" -jutuissa se mies on aina täysin viaton mihinkään. En kyseenalaista edellisten kirjoittajien näkemystä näistä omalle kohdalleen tulleista kokemuksista, mutta noin laajempana ilmiönä tää on mielestäni aika omalaatuista. Siis että joku pitkäaikainen ystävä tosiaan käy yhtäkkiä aggressiivisesti piirittämään miestä ilman, että mies on itse tehnyt kertakaikkiaan mitään, esim. flirttaillut takaisin jne? Aina se on näissä tarinoissa se nainen, joka on kaiken pahan alku ja juuri, oma mies sen sijaan on niin täydellisen puhtoinen, että häikäisee. Vähän naiivia, ettenkö sanoisi.
- oman onnensa seppä
"Herätyksen" tekstiä lukiessani nousi monia tunteita pintaan.
Minut nimittäin hylättiin vuosikymmenien ystävyyssuhteen jälkeen, yllättäen ja täysin ilman varoitusta. Kun vaadin selitystä tältä entiseltä ystävältä mykkäkouluun, sain vastaukseksi lopulta aivan uskomattoman kirjeen uhkavaatimuksineen ja haukkumisineen. Nyt vähitellen, kun kohta kaksi vuotta tapahtuneesta on kulunut, alan tajuta miksi ja mitä tapahtui. Oman näkemykseni mukaan koko suhteemme perustui aika yksipuoliseen tapaan toimia ja minä olin se osapuoli, jonka täytyi olla valmis miellyttämään, ja sitten kun ensimmäisiä kertoja sanoin "ei" tiukasti, minulle suututtiin vaikenemalla. Itselläni oli juuri tuohon aikaan vaikeaa, sillä olin menettänyt rakkaan omaiseni ja terveys reistaili, en vaan enää jaksanut olla käytettävissä ja aina mukava. Toki ennen tätä sain itsekin paljon tästä ystävyyssuhteesta, olihan tämä ex-ystävä hyvää seuraa, taustamme olivat aika samanlaiset jne. Suurin ero oli se, että minulla on hyvä avioliitto, kun taas ex- ystäväni on vanhapiika. Jonkinlaista kateuttakin sain kokea tämän takia, miestäni ei sentään vokotellut.
Jollakin tasolla ymmärrän tätä ex-ystävääni, olihan hänellä itsellään vaikea lapsuus, jolloin oli ollut jonkinlaista hyväksikäyttöä, nykyisinkin huonot välit sukulaisiin, terveys- ja rahaongelmia ajoittain. Ehkä minä vain satuin olemaan tässä ketjussa se viimeinen, jolle kaikki pahat teot kostettiin, en tiedä. Mutta nyt pohdinkin sitä, että tulikohan hyväksikäytetystä lopulta se hyväksikäyttäjä. Kai tämä kaikki on osa jotain pitempää paranemisprosessia hänen kohdallaan. Ja varmasti iän mukana me kaikki muutumme, siinä samalla itsekkyys tai itsetuntemuskin lisääntyy.
Olin kyllä hetken aikaa syvästi järkyttynyt tästä kokemuksesta, vaikea on vieläkään toivoa mitään kovin hyvää kyseiselle ihmiselle. Mutta eiköhän tästä eteenpäin, minulla on edelleenkin ihana mies, joka on myös paras ystäväni, talous on kunnossa ym. Kuitenkin se syvä loukkaantumisen tunne edelleen kaihertaa, etenkin kun itse koin olleeni ihan kelvollinen ystävä läpi näiden kaikkien vuosien. En muutenkaan ystävysty ihmisen kanssa helposti ja tämä kokemus ei ainakaan lisännyt luottamustani kanssaihmisiin.
Riitatilanteissa suosittelenkin keskustelemaan tai vaikka huutamaan asiat halki, olkoonkin sitten lopputulos se, ettei ystävyyssuhde enää voi jatkua. Mielestäni puhumattomuus ja mykkäkoulu, toisen ihmisen epätietoisuuteen jättäminen on pahinta mitä voi toiselle tehdä. Ainakin jonkun ajan kuluttua vihan tunteen laannuttua, olisi hyvä pysähtyä pohtimaan sitä, että kannattaako sitä katkeruutta kantaa mukanaan lopun elämää..- herätys
Hyviä kirjoituksia kaikilla. On totta, että ei seinälle voi flirttailla. Minun mieheni tuolloin olisi ehkä mennyt jopa pitkällekin, jos tilaisuus olisi ollut otollinen. En minä miehistä syyttömiä tee. Tässä yhteydessä en vain jaksa veivata kaikkea. Paska haisee, kun sitä alkaa kaivelemaan.
Oman onnensa sepälle. Minun ja ystävieni kohdalla eivät olisi puheet auttaneet. Aivan kuten sinäkin, minä olin joustava ja sopeutuva. Oikeastaan itselleni tärkeä heräämisen paikka oli, että tajusin tekeväni kaiken, mikä vain mahdollista sopuun päästäkseni. Myös esim sisarusteni kanssa. Tajusin kuin Uuno, että yritys on yksipuolista, minua ei tulla vastaan. Päästin irti, lakkasin yrittämästä. Helpotus.
Minulla ei ole mitään paineita saada ystäviä. Tutustun tässä uuteen minuuteeni, vanha rooli saa mennä.
Älä sinä oman onnensa seppä sure menneitä. Sinä olet onnen tyttö, kun ystävä on vieressäsi. Iän myötä sitä tajuaa elämän rajallisuuden ja tutustuu paremmin siihen, mitä elämässään pitää tärkeänä. Molemmissa osapuolissa jotain "vikaa", mitä menetettyyn ystävyyteen tulee. Ihminen kasvaa ulos vanhoista vaatteistaan, aika aikaansa kutakin.
Olkaamme kaikki iloisia, tässä ja nyt. Ovathan nämäkin kohtaamiset eräänlaista ystävyyttä. Saamme avata sydäntämme, toiset lukevat ja jokainen tavallaan koskettaa toista. Kyllä elämä antaa, kunhan avaa sylinsä. Niin köyhälle kuin rikkaalle.
- kello käy
Omalla kohdalla olen ajatellut samalla tavalla kuin herätys, että vanha rooli saa mennä. Siitä voin kiittää entisiä ystäviä, että sain heittää vanhat vaatteet menemään täysin palvelleina. Eräiden tapahtumien jälkeen se vain kirkastui ja takaisin päin en ole menossa mistään hinnasta.
Olen nimittänyt koko juttua aikuistumiseksi ja harmitellut, että sitä pitikin odotella näin kauan. Olen nimittäin vuosia pitänyt yllä sellaisia ystävyyksiä, joita en edes halunnut. Se on varmasti syynä ärtymykseen, jota olen näitä "ystäviä" kohtaan tuntenut. Se ei tietystikään ole heidän vikansa, enemmän omaa kypsymättömyyttäni (järjetöntä kiltteyttä). En pidä heistä, siis en itse ole ollut heidän ystävänsä, joten he ansaitsevat minua paremman ystävän.
Iän myötä, kun tajuaa, ettei niitä päiviä ole enää loputtomasti ja jotkut ovat jo kuolleetkin, ei enää yksinkertaisesti jaksa raahata mukanaan mitään ylimääräistä roinaa. Turhia syyllisyyksiä, velvollisuuksia ja yhdentekeviä sukulaisia. Ei vain enää kiinnosta.- herätys
Kyllä on mukava lukea näitä aitoja keskusteluja. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on, jos vertaatte suhteitanne ystäviinne ja lähisukulaisiin? Oma nykyinen kokemukseni on, että yleisellä tasolla, jos on kielteisiä käytäntöjä tai ilmiöitä, niin ne ovat sekä ystävyyssuhteissa että suhteissa läheisimpiin (= lapsuudenperheen roolit).
Itse olen aloittamassa puhtaalta pöydältä, vanhat vaatteeni olen riisumassa. Välit joihinkin lähisukulaisiin ovat katkenneet kokonaan. Syynä esim lähisukulaisen puoliso ei noudata hyviä tspoja, huomioi vain omaa sukuaan, ja toinen antaa astua oman sukunsa päälle, miellyttämisen halusta. On toki jokaisella omavastuu. Oma läheinen ei ole tärkeä, ja loukkaaminen ei tunnu missään.
Näin on kohdallani ollut pitkään yhden lähisukulaisen kanssa. Aikanaan tein itse kaikkeni, suhteitani myöten, auttaakseni häntä elämässä. Oman eroni myötä meni "statussuhde" (joka oli siis molemminpuolinen rakkaussuhde, niin kauan kuin sitä kesti), ja yllättäen samalla katosi "läheinen" suhde tähän minulle rakkaaseen lähisukulaiseenkin...
Minulla memi tosin vuosia ja taas vuosia ennen kuin edes tajusin tämän. Ja ennen kuin tajusin, miten vastavuoroisuus puuttuu läheisistä suhteistani. Ja edelleen, ennen kuin tajusin, että eihän itselle tärkeitä ihmisiä kohdella näin (pohdin saamaani kohtelua). JA edelleen sitten vasta koitti todella läpimurtoon johtava oivallus: en taida olla tärkeä ko läheiselle.
Nämä oivallukset ja paljastukset liittyvät lähisukulaisiin. Kuitenkin rinnalla on samanaikainen muutosprosessi, joka liittyy ystävyyssuhteisiin.
Runoilija Koskenniemen (?)mukaan yksin tänne tullaan ja yksin lähdetään pois. Yksin täällä myös lopulta ollaan, joukossakin. Rauha ja onni tulevat oman erillisyyden ja yksin olemisen hyväksymisestä.
- oman onnensa seppä
Oivalluksia ja eräänlaisia heräämisiä on omalta osaltanikin tähän ketjuun osallistuminen minulle antanut. Kiitos siitä kaikille! Olen tämän ansiosta jollakin tapaa heittänyt menneet olkani yli, en niitä enää kanna mukanani, en ainakaan joka päivä. Uusia ystäviä ehkä saan jatkossa, ehkä en. Tällä hetkellä on kuitenkin hyvä näin.
Sukulaisuussuhteet on kyllä oma lukunsa, varsinkin laajassa perheessä ja isossa sisarusparvessa mahtuu joukkoon monenlaisia persoonia. Itselläni välit on hyvinkin etäiset kahteen veljeeni ja yhteen siskooni. Onneksi isossa sisarusjoukossa on pari, joihin taas välit ovat lämpimät ja tiiviit. En kyllä tajua sitä, että joillakin oma sisko voisi esim. olla se paras ystävä, mutta omalla kohdallani varmaan ikäero vaikuttaa tähän.
Ystävyyssuhteissa, niinkuin varmaan lähisuvunkin kanssa, toimimme varmaan pitkälti juuri opittujen kaavojen ja tiettyjen roolien mukaan. Tottumuksesta teemme ja käyttäydymme tietyllä tavalla. Mielestäni näin on ihan ymmärrettävää, esim. oman vanhemman kohdalla, silloin täytyy se lapsen rooli vaan viedä loppuun asti. Vaikka kuinka kiukuttaisi ja haluaisi huutaa, kunnioituksesta ikäihmistä kohtaan kestin itse aikoinaan kaiken vähemmän mukavankin. Pohjimmiltaan kuitenkin välitin tästä ihmisestä todella paljon. Toinen asia on sitten muiden sukulaisten kanssa pärjääminen/ sietäminen - itse en enää siihen teeskentelyyn aio ryhtyä. Siksi välit on pariin sisarukseeni lähes katkenneet. Eikä minua se kaduta, sillä vaikka ollaankin sukua, niin eihän minun tarvitse heistä kaikista pitää.
Mutta näin eteenpäin, kevätaurinko paistaa ja jotenkin täytyy vaan yrittää olla varovaisen toiveikas tulevaisuuden suhteen! - kello käy
Ymmärrän herätyksen mainitsemat kielteiset ilmiöt sillä tavalla, että itse (tapahtumien seurauksena) huomaa käyttäytyneensä tyhmästi. Omassa tapauksessani liian ymmärtäväisesti ja kiltisti. Ja nuo oivallukset johtavat ystävyyksien ja sukulaissuhteiden uudelleenarviointiin samanaikaisesti,
Ensin tunsin vähän syyllisyyttä minäkin, koska muutoprosessi ei ole toisen "syytä". Sitten huomasin yliarvioineeni omaa vaikutustani. Ei monikaan minusta niin paljon perusta, että kaipaisi, kuten en minäkään kaipaa heitä. Olin siis ihan turhaan yrittänyt pitää yllä ystävyyksiä, jotka eivät ole ystävyyksiä kummankaan puolelta. Pahimmillaan se johtaa haukkumakirjeisiin ja mykkäkouluihin sitten lopulta.
Olen sitä mieltä, että ystävyydeltä odotetaan ihan liikaa. Ei kukaan (paitsi ehkä rakastettu) ole niin kiinnostunut toisen hyvinvoinnista, vaikka jokainen kuvittelee olevansa itse valtavan hyvä ja luotettava ystävä. Moni riita tulee liian kovista odotuksista. (Vaikka se onkin ihan eri asia kuin nämä, menneet ystävyyteni ja sukulaiseni. He eivät ole ihmisiä, joista pidän, vaan vain ihmisiä, joihin tuli tavaksi pitää yhteyttä, vaikkei se ollut antoisaakaan. He ehkä kokivat minut yhtä rasittavana, ja huono ystävä olinkin, koska oikea ystävä ei mielessäänkään arvostele toista.)
Nykyisin ajattelen, että ystäviä tulee ehkä eri elämänalueilta eri tarpeisiin. Enkä itse niin hirveästi edes halua ystäviä. Työni ja harrastukseni ovat hyvin antoisia enkä ole niin kovin puhelias ja sosiaalinen tyyppi ikinä ollut. Pakotettu sosiaalisuus on johtanut kohdallani liialliseen ymmärtäväisyyteen ja parhain päin ajattelemiseen, vaikka minua ei ole kohdeltu asiallisesti, ei kuten ystävää. Olen ollut liian anteeksiantavainen enkä nytkään muistele menneitä vääryyksiä sen enempiä. Sellainen häiritsisi vain minua itseäni. Ystävyyden loppuminen on todella opettavainen kokemus, koska se parhaimmillaan antaa itsetuntemusta ja kokemuksen siitä, että omaan vaistoon voi luottaa. Jos ei tunnu hyvältä, kannattaa ystävyys lopettaa. Riitelystä ja valtataistelusta (kumpi on oikeassa) ei mielestäni ole mitään hyötyä. Loukkaukset kertovat enemmän sanojastaan kuin kohteesta. Ei ystävyys ole intiimiä, että loukkaukset voitaisiin jotenkin käydä läpi ja jatkaa. Toisin on rakkaudessa.
Itse varon nykyään ihmisiä, jotka vaikuttaisivat kyvyttömiltä näkemään omaa vastuutaan ihmissuhteissa. Sellaiseen pakettiin kuuluu yleensä muutakin salakuljetettua tavaraa, teräviä esineitä eli tiedostamattomia pahanlaatuisia tunteita. Kukaan ei voi havaita itseään täysin objektiivisesti, ja jokaisella on tiedostamattomia asioita, mutta niiden mättämisestö toisen niskaan on mielestäni silti vastuussa. - kello käy
Ai niin, ne sukulaiset. Heitä on pakko nähdä, joitakin on mukavakin nähdä, mutta siihen että itsestäänselvästi pyritään olemaan läheisissä väleissä, siihen minusta ei taida enää olla. Mutta sukulaiset ovat silti ihan mukavia pieninä annoksina. En kuitenkaan pidä heistä yhtäkään ystävänä ja läheisenä.
Joskus mietin, kuinkahan yksinäiseksi tällä menolla vielä päädynkään? Rima ystävyydelle on niin korkea. En ylitä itse itse, ei minusta taida olla kenenkään ystäväksi ainakaan tässä elämänvaiheessa. - Ystävänäni
Vielä muutama vuosi sitten arvostin todella paljon ystävyyssuhteiden kestämistä vuosikymmenien ajan. Ehkä jopa oman hyvinvointini kustannuksella. Vaikeiden elämänvaiheiden myötä havahduin tosiasiaan, että kukaan tärkeinä ja läheisinä pitämistäni ystävistä ei jaksanutkaan olla tukenani. Heräsin näkemään todellisuuden: minä olin ollut aina se, joka kuuntelee ja tukee muita. Luulin sen olleen ystävyyttä. Ystävyytemme ei kuitenkaan perustunut todelliselle vastavuoroisuudelle, eikä rehellisyydelle.
Vasta tiukan paikan tullen jouduin myöntämään itselleni, että minä olin kelvannut ystäväksi vain, jos minusta oli jotakin hyötyä. En ollut halunnut sitä itsellenikään myöntää, vaikka todellisuudessa olin tämän jo tiennyt kauan sitten.
Toivon, että voin vielä löytää oikeitakin ystäviä. Ne vanhat ystävät eivät ehkä sitten kuitenkaan ole niitä kaikkein todellisimpia. Ehkä vain toivoin aina niin, enkä halunnut luopua haavekuvastani.- herätys
Taas ovat ihmiset kirjoittaneet todella aitoja tekstejä itsestään. Minusta niiden lukeminen voimaannuttaa, ja rakentaa siltaa välillemme, vaikka olemmekin tässä yhteydessä kasvottomia. Tosi mielenkiintoista lukea jokaisen omakohtaisista tuntemuksista. Pitää sulatella.
Eilen 18.1.12 tuli yle teemalla elokuva Delirium (Usa 2006). Siinä käsiteltiin ystävyyttä. Mielestäni elokuva oli kiinnostava, nautin sen katselemisesta. Ystävyydessä olemme haavoittuvaisia, rikkinäiset osamme tulevat näkyville. On näennäisesti helpompaa olla ystävä hienoihin seurapiireihin kuuluvien kanssa, näin ihminen kai kuvittelee saavansa jonkinlaisen kovan "hammaskiilteen", "pepsodenttihymyn", niin ettei tarvitse kohdata itsessään eikä toisessa rikkinäisyyttä.
Eihän meidän kait lopulta tarvitse muuta kuin hyväksyä itsemme ja toisemme, ei vaatia tai odottaa mitään.
Palaan vielä toisten kirjoituksiin. Sen verran tässä vielä, että on ihan ok olla sellainen kuin on. Kuka tykkää, kuka ei. - kello käy
Nimimerkki Ystävänäni kirjoittaa täsmälleen sen, mitä itsekin koin ja ajattelen. Huvittavaa tässä on se, että joku on suuttunutkin tästä etäisyydenotosta! Nyt olen se itsekäs ihminen, joka hylkää ystävän.
Kävin läpi vanhoja päiväkirjojani ja vasta sitten huomasin, miten itsestäänselvää minulle oli, ettei itseni tarvitse odottaa keneltäkään tukea. Ja miten monet kerrat itse olen lähtenyt toiselta paikkakunnalta pelastamaan ystävää pulasta, lainannut rahaa, hoitanut lapsia, puhunut puheluita ja majoittanut vieraita. Kaiken tuon olen tehnyt mielelläni enkä sitä kadu, mutta oivalsin, etteivät ystävyyssuhteeni ole vastavuoroisia. Itse asiassa huomasin, että apuni on täysin itsestäänselvää. Siitä ei tarvitse edes kiittää.
Pitkällä perspektiivillä katsoen asiat näykyvät todella selvästi. Mikään yksittäinen riita ei suhdetta katkaise, kyllä siinä on takana enemmän. Opin, että kyllä minua pidetään itsestäänselvänä, jos itsekin pidän itseni itsestäänselvänä ja tyydyn liian vähään. Oma tarinansa on tietysti sekin, miksi olen valinnut juuri tuollaisia ihmisiä ystävikseni.
- kolkytvjarisat
Kuin kaksi puuta jotka nojaavat toisiinsa
vaan toinen nojaa liikaa
silloin toinen murtuu
eikä se toinen sitten autakkaan
murtunutta
hyvästi - Tosi pettynyt
Ystävyys loppuu, kun sisko oli taas kerran arkistoinut kaiken tekemiseni, myös ajatukseni ja sitten syyttää ja tuomitsee minut niistä alimpaan helvettiin tekstiviestein, koska ei osaa keskustella vaikka on jo 50v.
Tällä kertaa tuli ryöppy taas aivan puuntakaa, olin kuulemma nöyryyttänyt häntä serkkulikan läsnä ollessa ja olin hänen henkisen edistyksen jarruna ym. ym. joten hän ei voi enää jatkaa. Mieheni oli juuri hiljan kuollut ja tuntui, että nyt siskoni ”uskalsi” ilman pelkoa iskeä ja alistaa minut kaikella voimallaan. Hän yritti nostaa minua vastaan minun lapset, parhaan ystäväni ja tämän kyseisen serkkulikan. Olin näyttänyt heille hänen viestejään, joten he eivät uskoneet hänen kaunisteltuja tarinoitaan. Jouduin lääkäriin ja hän sanoi siskojeni viestit nähtyään, että hae lähestymiskieltoa, ettei kenelläkään ole oikeutta käyttäytyä noin. Nyt siskoni ihmettelee kun tuntuu ihan siltä kuin serkkulikka halveksisi häntä. Näin varmaan on ja niin halveksii ystäväni ja lapseni myös.
Toinen sisko yli 50v. on negatiivisin ihminen jonka tunnen. Hän uskoi siskoni manipuloinnin, koska sai häneltä niin hienon ”kirjoituksen henkimaailmasta”. Hän yhtyi myös haukkumiseeni kuulematta minua lainkaan ja sen taidon hän kyllä osaa niin hyvin, että jopa hänen omat lapsensa karttavat häntä. Siskoni ovat niin ylpeitä teinitaidoistaan eli siitä, kun uskaltavat ilman keskusteluja ja vastuuta sanoa ja arvostella kaikille päin naamaa mitä HE ajattelevat ja miten vain heidän näkemykset ovat oikeita.
Tästä kaikesta on nyt kasi vuotta. Myötätunnon kautta olen tajunnut sen, että silloin, kun siskoni ymmärtävät mitä ovat tehneet on se heille rangaistus, sekä tuska ja häpeä mikä siitä seuraa. Tämän kun sisäistin minun oli tosi helppo antaa heille anteeksi. Toivottavasti osaavat ja pystyvät antamaan joskus myös itselleen anteeksi. Anteeksiantaminen ei tarkoita, että hyväksyisin heidän teot. En usko, vaikka haluaisin, että voin enää koskaan arvostaa tai luottaa heihin. Nyt kun olen päässyt jotenkuten jaloilleni, en uskalla päästää heitä enää lähelleni, sillä olisinhan hullu, jos jatkaisin elämääni peläten kaiken taas alkavan uudelleen, minkä todennäköisyys on 110%, kun kyseessä on kuitenkin jo yli 50 v. naiset. Tämä on ollut toistuvaa käytöstä, joten kyseessä ei ole vaihdevuodet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703