Sain aikuisena tietää että minulla on velipuoli

Eija30

Eikä minua kiinnosta olla hänen kanssaan tekemisissä. Tilanne on hankala, sillä oma siskoni on aloittanut yhteydenpidon velipuolemme kanssa ja on siitä innoissaan ja saa minut puheillaan tuntemaan velvollisuudentunnetta yhteydenpitämiseen. Olen nähnyt velipuoleni vasta ollessani aikuinen, ja hän tuntuu yhtä vieraalta kuin kuka tahansa jonka tapaan ensi kertaa. Minulla ei ole sellaista tunnetta, että tämä tässä on veljeni. Sekä siskoni että velipuoleni odottaa että pitäisin velipuoleeni yhteyttä, nyt kun olemme aikuisena tavanneet. Olisi erittäin vaikeaa sanoa velipuolelleni suoraan, etten halua olla tekemisissä, sillä hän ei välttämättä ymmärtäisi, koska itse haluaisi pitää yhteyttä. En myöskään halua sanoa siskolleni omaa mielipidettäni, sillä tiedän kuinka innoissaan hän on kun on omien sanojensa mukaan saanut uuden veljen, ja siksi tuntuu että hän ei ymmärtäisi kun itse ajattelen päinvastoin. Siskoni tuntien, hän varmaankin pitäisi minua sulkeutuneena ihmisenä joka ei halua tutustua uusiin ihmisiin. Mikä ei pidä paikkaansa, vaan en vain osaa pitää veljenäni vieraalta tuntuvaa ihmistä, sillä tiedän sen tunteen, mikä on oikeasti silloin kun on läheinen sisaruussuhde, eikä minusta varmasti ikinä tuntuisi velipuoleni kanssa samalta, sillä hän ei ole kuulunut elämääni. Kun mietin, että siskoni ei varmaankaan ymmärtäisi minun suhtautumistani, toisaalta itse ihmettelen, että miten siskoni voi muutaman yhteydenpitokerran jälkeen velipuolemme kanssa kokea hänet niin läheiseksi mitä hän on minulle kertonut. Mietin mikä mahtaisi olla ns. normaali suhtautuminen tällaiseen asiaan?

8

606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika auttaa

      Anna asialle aikaa. Kaikki järjestyy tavalla tai toisella. Yritä pitää sen verran yhteyttä, että ei tule liian isoa kynnystä siihen. Tai sitten voit kertoa heille molemmille, että tarvitset aikaa totutella tilanteeseen (joka ei varmaankaan ole teidän lasten syytä). Itse saattaisin myös läksyttää niitä aikuisia, jotka ovat pitäneet teidät erillään aikuiseksi asti...

    • Omilla jaloilla

      En lähtisi läksytyksiin, turha tehdä asiasta isompaa "perhedraamaa", tekivät varmasti mihin kykenivät aikanaan, kukaan ei ole virheetön.

      Toimi tuntojesi mukaan, ihan hyvä kertoa että tarvitset aikaa asian sulatteluun, sitä luulisi aikuisten osaavan kunnioittaa.

    • Eija30

      Kiitos vastauksista! :) Vielä mainitsen että eniten mietityttää siis se, että onkohan normaalia jos en vain yksinkertaisesti ole kiinnostunut olemaan tekemisissä velipuoleni kanssa tällaisessa tapauksessa. Siis asian sulattelun jälkeenkään.

    • erilaiset sisarukset

      Sinulle kovastikin läheinen ja tähän mennessä ainoa sisarus keskittää nyt sisarellisen huomion yllättäen löytyneeseen veljeensä - sinun sijasta. Mieti myös rehellisesti oletko sisarestasi mustasukkainen ja hyväksy tunne koska asian toteaminen eli myöntäminen lieventää 'ongelmaasi'.
      Anna itselles aikaa, sisaresi ja veljesi yhteydenpidon arkipäiväistyä. Usein sanotaan kuinka jotkut ensi kertaa tavatessaan tuntevat kuin olisivat aina toisensa tunteneet.

    • minä olen kokonainen

      Ei ole olemassa puolikkaita.Millainen on puolikas ihminen?

      • ihaaihaa

        Puolikas. Se on vaan sanonta. Ei kaikkea tarvitse ottaa kirjaimellisesti senkin aasi


    • sanakirja lissuille

      Sanaa "puoli" lisättynä etuliitteeseen (äiti, isä, veli, sisko. mummi, pappa, jne...) käytetään selventämään perhesuhteita uusperhettä perustettaessa. Myös muita aihepiirin vaikeaselkoisia sanoja selvennetään seuraavassa. Tässä muutama esimerkki ja perustietoja, joiden ymmärtämistä tällä palstalla keskustelijalta edellytetään:

      ydinperhe=perhe, jossa kaikki lapset ovat samoista vanhemmista

      uusperhe=perhe, jossa toisella tai molemmilla perheen aikuisilla on lapsi/ lapsia edellisestä parisuhteesta. Saattaa olla myös yhteisiä lapsia.

      -->Kumpikin perhemuoto voi olla toimiva, tai epätoimiva, riippuen perheen ulkopuolisista ja sisäisistä paineista, sekä yksilöiden tekemistä valinnoista.

      puoliso=parisuhteen toinen osapuoli. Kokonaisuutena, eli molemmat puolisot yhdessä=pariskunta. Useita eri muotoja. Jälkeläiset voivat olla "meidän" ,"sinun", "minun", "sinun ja meidän" ,"minun ja meidän" sekä "sinun, minun ja meidän". On myös mahdollista ettei jälkeläisiä ole ollenkaan.

      Äitipuoli/isäpuoli= vähän niin kuin isän/äidin sijainen. Hoitaa taloudessa niitä asioita mitä äidit/isät yleensä hoitavat, mutta ei ole kuitenkaan lapsen oma biologinen äiti/isä. Isän/äidin uusi puoliso. Myös varaäiti/varaisä voisivat olla sanoja kuvaamaan näitä perheen aikuisia. Usein kutsutaan etunimeltä.

      Velipuoli/sisarpuoli= toinen vanhemmista on sama, eli geenit on puoliksi samat. Usein lapset itse puhuvat siskoista ja veljistä.
      Velipuoli/sisarpuoli voi tarkoittaa myös äitipuolen/isäpuolen lapsia, joihin lapsilla ei ole verisidettä. Sisarer/veljen asemassa oleva henkilö taloudessa.

      Tässä muutamia avainsanoja merkityksineen, toivottavasti tästä saat hyvät eväät älylliseen ja rakentavaan keskusteluun tällä palstalla.

    • Anonyymi

      Sain 15vuotiaana velipuolen jolla sama isä ja eri äiti .Nyt velipuoli on sairastunut syöpään.Hän oli jo Intissä ollessaan Tilkassa hoidettavana. Minulla ei ole omasta äidistä veljeä eikä sisarta. Selviääkö velipuoli syövästä vai jäänkö ihan yksin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe