Järkyttävä käsittelyaika hakemuksella

HelpHelp

Kelan sivulla mainitaan työkyvyttömyyseläkehakemuksen keskimääräiseksi käsittelyajaksi 7 viikkoa. Vuosi sitten, kun hain sitä, Kelan virkailijat laittoivat kolme kertaa sinne kiirehtimismaininnan. Silti meni kaikki raha-asiani sekaisin. Päätöksen mukaan kuntoutustuki jatkui edelleen vuoden. Eläkkeensaajan asumistuki ehti kuitenkin katketa ja piti hakea yleistä tukea, jonka käsittelyssä olisi mennyt tosi pitkä aika. Millä siis sillä välin olisin maksanut vuokrani sekä ruoan ja muut laskut.
Edellisestä viisastuneena tämä uusi hakemus laitettiin vielä kuukautta aikaisemmin eli 3 kuukautta ennen päättymispäivää Kelaan ja työeläkelaitokseen. Mutta eihän siitäkään ole ollut mitään hyötyä. Taas olen samassa tilanteessa, että tuet on katkeamassa. Onkohan tarkoituksena kenties, että epätoivoiselta hakijalta toivotaan verisuonen katkeavan päästä, että hakemuskäsittely loppuisi hautajaisiin. Pitäisikö työkyvyttömyyseläkettä hakea puoli vuotta ennen määräräaikaa vai kuinka asia on?

12

1972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtä helvettiä

      Itse olin samassa tilanteessa. Sairaspäivärahaa piti hakea 2-3 kk pätkissä,uutta lääkärintodistusta ja taas hakemusta Kelaan ja päätöksissä kesti aina se 1-2 kk. Laskut laahasi jäljessä,sossusta jouduin hakemaan toimeentulotukea joka taa perittiin tulevista Kelan rahoista ja taas meni talous sekaisin kun ei tiennyt miten paljon peritään ja mistä tai milloin. Minullakin pysyväissairaus joka vain pahentunut mutta työkyvyttömyyseläke,määräaikanenkin hylättiin.

    • tuloton

      Sama juttu minulla. Mutta onneksi on toimeentulotuki. Kun muualta ei rahaa tule niin sossu maksaa kaiken. Kela myöntänyt minulle terapiaan tukea mutta sinnekään ei varaa mennä että edes mahdollisuus olisi parantua. Sossu ei myöntänyt maksusitoutumista terapiaan vaan kulut pitäisi ensin itse maksaa ja sen jälkeen niistä voi hakea tukea. Aika mahdoton yhtälö toteuttaa reaalielämässä kun sitä rahaa ei muualta tule kuin sossusta. Ja se on sen verran pieni raha että kun vuokran ja elämisen maksan ei siitä rahaa riitä kalliiseen terapiaan. Mahtaako kela jatkossa myöntää terapiaan tukea kun en ole edellisiäkään käyttänyt. Epäilen.

    • eraSSHJCVB

      20.7. tein työkyvyttömyyseläkehakemuksen, ilmarinen antoi myönteisen päätöksen 10.12. , Kela miettii vieläkin.
      eläke alkaa 1.6. sairaspäivärahaa myönnetty 31.3. saakka, haettu 31.5. asti.

    • nustu

      kela ei yleensä anna tk päätöstään ennen sairauspäivärahaoikeuden päättymistä. joten hoputa sitä päätöstä ennemminkin.

    • eraSSHJCVB

      Kela päätti jo onneksi , ja läpi meni sielläkin. Soitin kelan puhelinpalveluun ja pyysin kiirehtimään.

    • Eskoliini

      Minä olen odotellut jatkoa eläkkeelle kolmatta kuukautta. Eikä heillä ole mikään kiire tehdä mitään.

      • jfijsfjjfdijflkdjf

        Soita sinne. Itsellä meni työkyvyttömyyseläkepäätöksessä noin seitsemän päivää. Kuntoutustuissakaan ei mitään ongelmaa ikinä ollut.


      • neitigroovi

        mä sain eläkkeen 24h jättöpäivästä! 1950e/kk ja 28 v olen


      • erqr

        Hieno juttu !


    • näintäällä

      Vaikka tämä keskustelu on vaha niin kommentoin kuitenkin tässä. Kelan käsittely ajat on tosi pienet verrattuna Ilmariseen. Työkyvyttömyys eläkkeen käsittely kestää 4kk ja jatkohakemus 2kk. Heidän sivuillaan kerrotaan, että käsittelyajat ovat lyhentyneet, että näin Ilmarisella.

      • 98988989

        Mulla kesti Ilmarisella 7 päivää.


      • kyselisin55

        Voiko eläkettä hakea suoraan ilman sairaspäivärahaa vai missä tapauksessa voi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe