Kertokaa kustantamon nimi ja aika, joka siltä meni käsikirjoituksen lukemiseen ja hylkykirjeeseen? (Paras kustantamo ei jätä kirjoittajia kitumaan.)
Jos joku on onnistunut saamaan neronleimauksensa kansien väliin, kertokaa tekin, miten kauan kiinnostuksen ilmaisemiseen meni.
Nopein voittakoon, kustantamot kilpasille
20
2411
Vastaukset
- Toimittaja
Ap saa kai etiketin mukaan toivoa eli ei keskustelua, jotta ketju säilyy nopealukuisena ohikulkijoille.
- Liljan kukkanen
Vastailkaa vielä siihenkin kauanko talon ulkopuolinen lukija kässäriä hautoo, mikä on hänen merkityksensä kustannusprosessissa jne.
Freet ja free-tyypeistä tietävät, kertokaa. - Readeri
Gummerus 3vk (hylky)
Myllylahti 3vk (ehkä, kaipaa muokkausta)
Nordbooks 2 vk (ehkä, kaipaa muokkausta) - Readeri
Karisto 1 kk (hylky)
- nopiaa
Minerva 1 viikko (kehuva hylky)
Minerva 2 vuotta (ei vastausta)
- Mie2234567
Siis nimenomaan noita ei vastausta -juttuja vaikka kuinka paljon.
- eivaustaustuuuu
onko ei vastausta sama kuin kommentoitais että et voi olla tosissas että meidän pitäs tämä julkaista
- noin n
Karisto, hylky 2 vk
WSOY, ei vastausta 4 v
Loput siltä väliltä, keskimäärin 2-4 kk. - Hurlumhei
Hylkykirjeet nopeusjärjestyksessä:
Karisto: 4kk
Gummerus:6kk
Atena: 6kk
Otava: 9kk
Tammi: 11kk
Nemo:12 kk
WSOY: ei vastausta (1,5 vuotta) - Readeri
Eli mikä on anti? Ei voi vetää mitään johtopäätöksiä. Pitäisi tuntea kunkin kustantamon linjat, periaatteet ja toimintatavat kässäreiden käsittelyssä.
Nekin voivat vaihdella vuodesta toiseen ja kässärin genrestä riippuen. - Kustaa8
Kässäri A:
julkaisupäätös 1 vrk 2009
Otava (3 kk, hylky) 2009
Sammakko (4kk, hylky) 2009
Tammi (8kk, hylky) 2010 (huvittavaa kun kirjani oli jo kaupoissa ja lehtiarvioissa)
Kässäri B:
Otava (3 vkoa, hylky) 2011
Gummerus (2 kk, hylky) 2011
Kässäri C:
Tammi (5 vkoa, hylky) 2012
Gummerus (2 kk, hylky) 2012
Kaikki kässärit lähetetty kymmenelle kustantamolle, vain noista on koskaan tullut EDES hylkyä! - Hylsyt pikana
Minulla marraskussa 2012 läheteystä kässäristä
Myllylahti alta kaksi viikkoa, vakiohylsy.
Gummerus ja Karisto yksi kuukausi, vakiohylsyt.
Schildts, kannustava hylsy, yksi kuukausi
Paasilinna, yhden kuukauden jälkeen kuittasivat saaneensa käsikirjoitukseni ja tutustuvansa siihen.
Muista kustantamoista (Otava, sammakko, nemo) ei ole kuulunut mitään, enkä enää odottelekaan.
Homman opetus oli ainakin minulle, että silmäilevät vain kässäriä ja tekevät hylsypäätöksen todella nopeasti.- kuyrf5y
Kuittaako Paasilinna automaattisesti saamansa kässärit?? Ite lähetin sinne myös marraskuussa, ei ole kuulunu mittään...
Kokemuksia, kennelläkään???? - Hylsyt pikana
kuyrf5y kirjoitti:
Kuittaako Paasilinna automaattisesti saamansa kässärit?? Ite lähetin sinne myös marraskuussa, ei ole kuulunu mittään...
Kokemuksia, kennelläkään????Minulla Jan Erola kuittasi (tosiaan kuukausi lähetyksen jälkeen) sähköpostitse lähettämääni käsikirjoituksen. Ainoa muuten, joka on on kuitannut.
- mikälie_zenigma
Kerran erehdyin lähettämään materiaalia johonkin pienkustantamoon.
Kielteinen vastaus tuli ehkä päivässä tai kahdessa. Hassuinta oli, eikä välttämättä asiayhteydestä irrallaan, että samainen pienkustantamo julkaisi pian blogikirjoituksen, jossa tähdennettiin että omakustanteisesta harrastelijasta ei voi tulla oikeata kirjailijaa.
Tapaus on huvittanut minua jälkeenpäin, sillä vaikka se olisikin sattumaa, niin oikeaanhan tuo osui, ja minulla on nykyään (kuten silloinkin) oma, ihan virallisestikin rekisteröity kustantamo, joten voin hylätä omat käsikirjoitukseni yleensä jo ennen, kuin edes kirjoitan niitä.
Kyllä koko asetelma pitää tietysti kääntää päälaelleen. Pitäisi voida kehittyä niin hyväksi kirjoittajaksi, että sitten olisi ovella jono nälkiintyneitä kustantajia, joista voisi valita. Sitä odotellessa meneekin sitten se loppuelämä.
Kustantaja hyödyntää kaupallisesti kirjoittajan julkisuusriippuvuutta ja tahtoa "jäädä elämään", vaikka tämä onkin absurdi ja hyödytön pyrintö, kun katsotaan mihin suuntaan maailma on menossa. Joku nimimerkki kehoitti tällä foorumilla jossain väittelyssä kirjoittamaan kuolleille, ja se on mielestäni niin vahvasti sanottu, että pohtinen sitä lopun elämääni.
Olen nimittäin samaa mieltä, mutta en osaa sanoa miksi.- julkine eläin
> Kustantaja hyödyntää kaupallisesti kirjoittajan julkisuusriippuvuutta
> ja tahtoa "jäädä elämään"
siinäpä syy kustantamoiden laadulle ja järjelle
siksi julkaisevat p''''' kuten joku täällä ilmaisi
siksi ottavat leiriinsä vain sellaisia joista voi tulla __Julkisia. 1. ehto tälle on että kirjoittaa useamman kirjan. Yhden käsiksen ihmiset karsitaan heti
- mikälie_zenigma
On esitettävä itselleen kysymyksiä ja päättäväisesti vastattava niihin.
-Mitä on menestyminen ja mihin tarvitsen sitä?
-Tarvitseeko joku muu minun menestystäni ja mihin?
-Missä arvossa pidän taiteellista vapautta?
-Mikä on todellinen suhteeni kirjoittamiseen?
-Mihin tarvitsen lukijoita?
-Tarvitsevatko lukijani minua tai edes tekstejäni?
Elämä on lyhyt, se voi olla arvaamattomasti ohitse. Jotkut kirjoittajista havahtuvat taiteelliseen työhönsä kovin myöhään, tilastojenkin osoittamat lukemat indikoivat esikoiskirjailijoista yllättävän korkeita ikälukuja.
Jos kirja ei menesty ilmaisesti jaettavana, ei se voi tehdä sitä kaupallisessakaan mielessä, tai jos näin on todella asian laita, lienee tarpeen ottaa kirjallisuuden laadun arviointi uusiksi?
Markkinoistako tässä vain olikin kyse?
Tänä päivänä on niin paljon vähävaraisia, että uusien kirjojen ostaminen on heille tekemätön paikka, hyvä kun poistolaareja kiertelevät. Kirjasto palvelee toki osaltaan, siinä missä aikanaan antikvariaatitkin, mutta uskon hiljaisen ja vähäväkisen massan löytävän luettavaa Internetin sivupoluilta, ja olevan ilmaisiin löytöihinsä kohtalaisen tyytyväisiäkin.
Omaa tuotantoani on "mennyt" vajaa tuhat kappaletta ilmaisesti levitettävänä PDF-tiedostona. Laskurin seuraamisen lopetin jossakin seitsemänsadan paikkeilla, arvio tuhannesta perustuu vakiintuneeseen "menekkiin".
En tarvinnut näiden tuhannen tavoittamiseen edes sitä omaa "kustannusyhtiötäni", kunhan laitoin materiaalin saataville. Jos näistä tiedoston ladanneista kymmenenkin prosenttia on todella lukenut tekstejäni, on sekin satakunta ihmistä, joista uskon osan pitäneen lukemastaan, osan jääneen mietteliääksi.
On tietysti reilua muistaa, että monille se perinteinen menestymisen tie on sekä tavoiteltava että luonteva suunta ponnistaa. Tuo tie on kuitenkin niin kapea ja liukas, että pelkään useimpien kompastuvan ja syöksyvän rotkoon. Niin muodoin tulee tärkeäksi todella käydä keskustelua itsensä kanssa ja tehdä päätöksiä.
Oma päätökseni muotoutui seuraavaksi:
"Elämää on jäljellä rajallisesti, eikä reaalisia läpimurron mahdollisuuksia oikean kirjallisuuden maailmaan ole. Sen sijaan voin aivan hyvin kirjoittaa ikiomaa "kokoelmaani" niin pitkään kuin se minusta tuntuu hauskalta, päivittää teosta silloin kuin huvittaa, lopettaa kirjoittamisen hetkeksi tai ikiajoiksi jos koen tarpeelliseksi. Tuotokseni asetan ilmaiseksi saataville Internetiin ja sillä siisti."
Huvikseni joskus osallistun vapaisiin kirjoittajakilpailuihin, joissa tähän mennessä on kertynyt "melkein menestymistä", sanotaanko riittävästi, että olen voinut kokea olevani jollain tasolla kehittynyt harrastuksessani.
Minä en tarvitse kustantamoja, jos opin kirjoittamaan hyvin, he tarvitsevat minua.- Cast
Puhut asiaa zenigma. Itse aloitin kirjoittamisen vasta yli viisikymppisenä ja olen usein miettinyt, miksi en aikaisemmin? Mutta ei se kirjoituskipinä ikää katso, kun se on tullakseen. Esikoisteos on julkaistu, paljon novelleja on tullut kirjoitettua ja toinen romaanin käsikirjoitus viimeistelyvaiheessa. Lisäksi aloitin kirjoittamisen yliopisto-opinnot viime vuonna. Erittäin mielenkiintoista ja kehittävää.
- vetten
Kustannus-Mäkelä oy. Kustannuspäätös kolmessa viikossa.
- 9+2
Robustos 4 vrk: hylky.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865