Suonikohjut

Amalia

Voisiko joku kertoa kunka suonikohjut leikataan? Tuleeko pitkä sairasloma? Joutuuko sairaalassa oleen kauan? Entä jälkikivut?

28

58709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antsu1

      Itse seurasin HUSissa samassa huoneessa pariakin suonikohjupotilasta. He olivat nuorehkoja naisia, joilla oli todella pahat kohjut.

      Tulivat muistaakseni sairaalaan edellisenä päivänä, seuraavana leikattiin ja seuraavana pääsivät pois.

      Kivuista en tiedä, mutta ainakin heille opastettiin kovasti sitomaan pohkeat oikein sellasella pitkällä idealsiteen näköisellä siteellä.

      Ja sairasloma riippuu ainakin esim. siitä onko seisomatyö. Muistelen, että naisista toinen sai kolme viikkoa sairaslomaa. Toista en muista.

      • rutiini

        Suonikohjuleikkaukset hoidetaan yleensä alavartalon puudutuksella ja tähystyksenä. Yleinen leikkaustoimenpide ja lääkitystä annetaan tarpeen mukaan kipuihin. Älä pelkää hyvin se menee..


      • Kokenut
        rutiini kirjoitti:

        Suonikohjuleikkaukset hoidetaan yleensä alavartalon puudutuksella ja tähystyksenä. Yleinen leikkaustoimenpide ja lääkitystä annetaan tarpeen mukaan kipuihin. Älä pelkää hyvin se menee..

        Suonikohjuja leikataan yleensä alavartalopuudutuksessa tai nukutuksessa. Leikkauksessa poistetaan viallinen pintalaskimo ja sen haaroja. Tähystysleikkaukset ovat harvinaisempia, yleisin tapa on poistot pienistä 1-2 cm viilloista,lisäksi nivustaipeeseen tulee hieman pidempi viilto. Suonikohjuleikkauksia tehdään usein päiväkirurgisesti, aamulla sairaalaan illalla kotiin. Jalkojen sitomiseen käytetään toki vielä elastisia siteitä, mutta yksilölliset omien mittojen mukaan ostetut tukisukat ovat myös yleisesti käytössä. Sukat ovat myös jalkojen jälkihoidossa kätevät. Leikatun jalan/jalkojen kanssa voi leikkausta seuraavina päivinä liikkua voinnin mukaan, jalkoja pitää myös lepuuttaa ylhäällä. Kovia kipuja ei yleensä ole, tavallisilla särkylääkkeillä pärjää. Jaloissa on turvotusta ja mustelmia parin viikon ajan ja sairaslomaa saa kahdesta neljään viikkoon, riippuen työstä. Rohkeasti vain valittamaan kohjuistasi terveyskeskukseen tai työterveyteen, josta saat lähetteen eteenpäin.


      • leikkaus vs. muut hoidot

        Onko kellään kokemuksia suonikohjujen ruiskutushoidosta ja/tai laserhoidosta ?


      • epä onnistui
        leikkaus vs. muut hoidot kirjoitti:

        Onko kellään kokemuksia suonikohjujen ruiskutushoidosta ja/tai laserhoidosta ?

        minulle tehtiin maaliskuussa ruiskutushoito polvenyläpuolelle ja toinen kerta piti operoida pohje, menin toukokuussa että pohkeeseen ruiskutetaan vaahto,oli muuten aika kivulias hoito siis eka kerta, jouduttiin tekemään puudutus ja haava yksilöllistä minulla kuulema oudot suonet,niin toisen kerran mentäessä todettiinkin ultrassa että ensinmäinen vaahtohoito kertani on epäonnistunut, eli suoni on avautunut, joten jonoon ja leikattiin selkäpuudutuksella eilen päiväsairaalassa,nyt jalka mustana mutta ei kipuja saikulla kolme viikkoa:)


      • höpöhöpö-
        rutiini kirjoitti:

        Suonikohjuleikkaukset hoidetaan yleensä alavartalon puudutuksella ja tähystyksenä. Yleinen leikkaustoimenpide ja lääkitystä annetaan tarpeen mukaan kipuihin. Älä pelkää hyvin se menee..

        tekevänä tiedän, ettei suonikohjuja kyllä tähystyksellä leikata,korkeintaan suljetaan Cocetin perforanssi pohkeesta.


      • Anonyymi

    • satu

      Minkä hintainen lienee suonikohjun poisto???Toivottavasti joku kertoisi

      • Santtu

        Kunnallisessa sairaalassa hintaa ei paljoakaan kerry. Ensin esim. terveyskeskuslääkäriltä (tk maksu, paikasta riippuen n.10-20 €) saat lähetteen joko suoraan leikkaukseen tai tavallisemmin kirurgian poliklinikalla (polimaksu samoin n.10-20€) ja itse leikkaus on tavallisesti päiväkirurginen eli aamulla sairaalaan ja iltapäivällä/illalla kotiin, ja siitä reissusta menee päiväkirurginen maksu, joka luonnollisesti myöskin vaihtelee (n. 50 €, haitari voi olla melko suuri).
        Toinen vaihtoehto on leikkauttaa suonikohjut yksityisellä, mutta sitten puhutaankin jo aivan eri summista (n. 500 €, osan toki saa Kelasta takasin)


      • mäkin haluun
        Santtu kirjoitti:

        Kunnallisessa sairaalassa hintaa ei paljoakaan kerry. Ensin esim. terveyskeskuslääkäriltä (tk maksu, paikasta riippuen n.10-20 €) saat lähetteen joko suoraan leikkaukseen tai tavallisemmin kirurgian poliklinikalla (polimaksu samoin n.10-20€) ja itse leikkaus on tavallisesti päiväkirurginen eli aamulla sairaalaan ja iltapäivällä/illalla kotiin, ja siitä reissusta menee päiväkirurginen maksu, joka luonnollisesti myöskin vaihtelee (n. 50 €, haitari voi olla melko suuri).
        Toinen vaihtoehto on leikkauttaa suonikohjut yksityisellä, mutta sitten puhutaankin jo aivan eri summista (n. 500 €, osan toki saa Kelasta takasin)

        He,he. Ei mahda tohon hintaan kohjut jaloista lähtee. Itse asiassa ei ees yhdestä jalasta. Kyllä hinta tulee keikkuu 2000ekun pinnassa. Ja loppujen lopuksi kelan osuus ei ole kuin muutama satku. Halvinta ehkä yleissairaaloissa yksityisesti tekevillä. Eli samat lekurit leikkaa lähete juttui ja sit niil on omat ajat yksityisesti. Lähetteil on todella vaikea päästä. Voi olla et nyt tullut hoitotakuu helpottaa ihan pahinpii tapauksii. Voivat olla todella pahan näköiset röllykät. Mut kun tohtori katsoo, et suonis virtaa .Niin leikikausta ei tipu. Rouva kulta osta tuki sukat ,tää on vain kosmeettinen haitta. Ja lääkärihän tietää paremmin.. niihinhän ei edes koske...Auts


      • mä vaan

        Multa leikattiin pari viikkoa sitten toisen jalan kohjut pois(pääsuoni ja muutama muu kohta). Aamulla menin sairaalaan ja illalla viiden aikaan jo kotiin. Ei tuntunut koko operaatio juuri missään, kivuliainta oli tipan laittaminen käteen(ja sekään ei paljoa kirpassut!) Sairaslomaa sain 2 viikkoa, mutta töihin menmin jo 5 päivän päästä, eikä kyllä ollut ongelmia. Hoitosukkaa käytän loppu elämäni!
        Hintaa toimenpiteelle kertyi n. 75 euroa, jossa oli jo sairaslomakin kirjoitettuna. Ei muuta ku leikkaukseen, jos suonikohjut vaivaa!


      • Leikkaus edessä
        Santtu kirjoitti:

        Kunnallisessa sairaalassa hintaa ei paljoakaan kerry. Ensin esim. terveyskeskuslääkäriltä (tk maksu, paikasta riippuen n.10-20 €) saat lähetteen joko suoraan leikkaukseen tai tavallisemmin kirurgian poliklinikalla (polimaksu samoin n.10-20€) ja itse leikkaus on tavallisesti päiväkirurginen eli aamulla sairaalaan ja iltapäivällä/illalla kotiin, ja siitä reissusta menee päiväkirurginen maksu, joka luonnollisesti myöskin vaihtelee (n. 50 €, haitari voi olla melko suuri).
        Toinen vaihtoehto on leikkauttaa suonikohjut yksityisellä, mutta sitten puhutaankin jo aivan eri summista (n. 500 €, osan toki saa Kelasta takasin)

        Yksityisellä Turussa, sain itse hinta arvion noin.1600e, vasemmassa pohkeessa ja reidessä kohjuja, riippuu tietysti kuinka pahat on.


    • tTukisukkanainen

      Olin suonikohjuleikkauksessa tammikuussa silloin leikkattiin vasen jalka ja nyt parhaillaan olen toipumassa oikean jalan leikkauksesta.Minulle se tehtiin selkäydinpuudutuksessa. Jalan iso iholaskimo ja sen sivuhaarat, joissa on kohjuja poistetaan erillisistä ihoviilloista. Olin päiväkirurgisessa toimenpiteessä eli tarkoittaa tulen osastolle aamulla kello 8 .Ilmoittaudun sihteerille ja sen jälkeen tulevat sairaanhoitajan haastattelu, leikkaavan lääkärin tapaaminen hän piirtää mustalla tussilla jalkaan leikkaus suunnitelman ja sen jälkeen vielä anestesia lääkärin tapaaminen. Anestesialääkärille voi mainita jos on pelkotiloja ja yleensä suunnittelee siihen sopivan rauhoittavan aineen. Sen jälkeen odotellaan tomenpiteen alkamista. Sairaanhoitaja toi minulle kipulääkettä ja laittoi minulle vasempaan jalkaan tukisukan ehkäisee laskimotulppaa. Sen jälkeen tuli anstesiahoitajia pari kappaletta viemään minua leikkaussaliin ensin minulle laitettiin tippa käteen ja ainetta alkoi tulla suoraan suoneen ilmeisesti rauhoittavaa ja jotain jota he sanoivat humaukseksi. Sen jälkeen minun piti mennä kissanköyryyn kylkiasentoon jollon he pistivät minulle selkäydinpuudutuksen. Minun jalkani olivat hetkessä puutuneet ja olo oli tosi rauhallinen mielestäni ajan kulu meni nopeammin mitä tavallisesti. Hoitaja raakasi ihokarvat pois ja sen jälkeen jodioi jalkani kauttaaltaan. Sen jälkeen odottelin kirurgia noin 5 minuuttia. Virolainen verisuonikirurgi suoritti toimenpiteen sujuvasti aikaa siihen meni 50 minuuttia. Hoitajat laittoivat haavateipit ja struva sukan jalkaan. Minut tuotiin sen jälkeen heräämöön ,makoilin siinä puolitorkuksissa noin kaksituntia. Koneet tarkkailivat vointiani jatkuvasti. Hoitaja kysyi vointiani ja kysyi onkotunto palautunut jalkoihini. Aloin tuntea jalat omikseni ja sen jälkeen sain kahvia ja konjakkia. Hetken kuluttua sain myös syödäkseni makaronilaatikkoa, kylläpä ruoka maitui tosi hyvältä. Hoitaja siirsi minut 2-heräämöön ja tuli auttamaan minut ylös, ihan hyvin onnistui. Vessa asia hoitui toisella yrittämällä niinpä kotiin lähdön kriteerit täyttyivät.Mieheni tuli hakemaan minut 15.40. Lääkäri kirjoitti minulle 3-viikkoa sairaslomaa olen keittiöalalla. Toipumiseni on sujunut hyvin haavat eivät tulehtuneet. Tukisukka on ehdoton asia suonikohjuleikkauksen jälkeen. Esimerkiksi vasen jalka leikattiin tammikuussa, olen pitänyt polvitukisukkia aina töissä jalassa ne ovat aivan ihanat kun niihin tottuu. Minulla on positiivinen kokemus suonikohjuleikkauksesta. Minulle riitti tuo sairasloma varsin hyvin ja lisää voi ottaa jos ei tule siinä ajassa kuntoon.Mustelmat ehkä olivat tässä hommassa ne kipeimmät. Särkylääkettä söin kolme päivää toimenpiteen jälkeen.

      • pelokas käi katumaan

        minulla oli vihdoin aika lähetteellä parisen vuotta sitten keskisuomen keskussairaalaan molempien jalkojen kohjujen leikkauseen.pelkäsin niin paljon toimenpidettä että jänistin enkä mennytkään leikkaukseen lainkaan! arvatkaapa olenko katunut joka ainoa pvä pelkuruuttani!!kesäisin en enää käytä hameita tai shortseja suonikohjujeni takia.joka pvä mietin että olisi pitänyt mennä ja kadun lopun ikäni saamattomuuttani.yksityiselle ei ole varaa ja asia masentaa koska olen kärsinyt vuosia ja kun sain mahdollisuuden mennä niin pelko oli esteenä ja se masentaa minua itsestäni hyvin huolta pitävää naista!!


      • pelokas katuja
        pelokas käi katumaan kirjoitti:

        minulla oli vihdoin aika lähetteellä parisen vuotta sitten keskisuomen keskussairaalaan molempien jalkojen kohjujen leikkauseen.pelkäsin niin paljon toimenpidettä että jänistin enkä mennytkään leikkaukseen lainkaan! arvatkaapa olenko katunut joka ainoa pvä pelkuruuttani!!kesäisin en enää käytä hameita tai shortseja suonikohjujeni takia.joka pvä mietin että olisi pitänyt mennä ja kadun lopun ikäni saamattomuuttani.yksityiselle ei ole varaa ja asia masentaa koska olen kärsinyt vuosia ja kun sain mahdollisuuden mennä niin pelko oli esteenä ja se masentaa minua itsestäni hyvin huolta pitävää naista!!

        kirjoitin kirurgille kirjeen jossa mainitsin kovasta pelosta ja jännityksestäleikkausta kohtaan.kirurgi ei kommentoinut asiaan mitään vaan sanoi että teidät on poistettu jonosta ja ette ilmeisesti tosissaan haluakaan leikkauseen. tylyä mutta kaipa hän oli oikeassa!nyt asia oikesti vaivaa ja tämä ei johdu pinnallisista syistä vaan kärsin oikeasti rumista jaloista ja se aihuttaa sosiaalisia ongelmia esim .uimahallit ja rannat ei kiinnosta missä joudun jalkoja esiin tuomaan.naiset kyllä välittävät näistäseikoista!ja ompa toisen jalan pohje ollut arkakin ja kipeä joskus!


    • pelokas katujatar

      sen verran lisään kirjoitukseeni vielä että minua ei ole koskaan leikattu,ja jännitys oli sen verran kova,etten keskittynyt oikein mihinkään edellisenä päivänä ja itkin kun pelotti,ehkäpä asia näyttää naivilta,koska olen muuten sosiaalinen ja pelöton elämässä ja kokenut kaikenlaista eikämikään oikein hätkäytä.synnytyskin sujui aikaoinaan hyvin ja traumoja ei jäänyt siitäkään.jotkut hammaslääkäripelkoiset saavat oikein ymmärrystä heitä hoitavilta hammaslääkäreiltä.jotkut pelkäävätvaan sairaalamiljöötä kuten minä vaikka olen jo kypsässä aikuisiässä.kirurgi ei korviaankaan lotkauttanut tylyyttänsä!

      • !

        Hei, teen akupunktiohoitoja ja tulokset suonikohjuihin ovat olleet hyviä.
        T. Irina Havaste


      • Akupunktiohoitoako?
        ! kirjoitti:

        Hei, teen akupunktiohoitoja ja tulokset suonikohjuihin ovat olleet hyviä.
        T. Irina Havaste

        Voitko kertoa lisää? Minkälaisissa tapauksissa siitä on parhaiten apua? Miten homma toimii?


    • ostettu lentolippu jo

      terve olen kuullut että leikkauksen jälkeen ei saisi mennä ilma tilaan 2kk aikaan vähintään olis kiva jos joku voisi kertoo totuuden olisin lähdössä berliiniin.tietty toinen vaihto ehto on ottaa linja auto tukholmasta aikaa on.arvostaisin paljon tämmöisen imformaation antamisesta.ps lento ja leikkaus vähän liian lähellä toisiaan.heippa

    • annaliisa

      Hei! olin leikkauksessa 28.08 ja se onnistui erinomaisesti,selkäpuudutus ei tuntunut lainkaan ja leikkaus kesti 1tunti35min.toinen jalka leikattiin nyt ja toinen sitten myöhemmin,sairausloma on 3vkkoa.tikit otettiin perj.nivustaipeen haavasta nipisti tikkien poisto muttei muualta,olen kävellyt joka pvä tänään jopa 4km ja kävin saimaassa uimassa pikaisesti.moikka

      • Nimetön

        Sain juuri tietää, että pääsen suonikohjuleikkaukseen Jorviin noin puolen vuoden päästä. Tietääkö kukaan Hesan seudun yksityisistä mahdollisuuksista?


      • kaikki tehty
        Nimetön kirjoitti:

        Sain juuri tietää, että pääsen suonikohjuleikkaukseen Jorviin noin puolen vuoden päästä. Tietääkö kukaan Hesan seudun yksityisistä mahdollisuuksista?

        mulla on leikattu suonikohjut 1990 joka meni miten meni tosi huonosti, suonet jäi ja lisäksi leikkaus arvet.joku lääkäriksi opiskeleva leikkas.Nyt olen käynyt yksityisellä vaahtohoidossa ja laaserhoidossa. en osaa vielä sanoa onko hoidot ohi ja kivut. tukisukka on vielä jalassa.maksaa olen saanut tähän mennessä 3000. Ja luultavasti maksan lisää vielä. Laser maksoi 1500 vaahtohoito 800 ja toisen kerran 500.Mitä ei tekisi kipujen tähden.


      • serrapeptaasi
        kaikki tehty kirjoitti:

        mulla on leikattu suonikohjut 1990 joka meni miten meni tosi huonosti, suonet jäi ja lisäksi leikkaus arvet.joku lääkäriksi opiskeleva leikkas.Nyt olen käynyt yksityisellä vaahtohoidossa ja laaserhoidossa. en osaa vielä sanoa onko hoidot ohi ja kivut. tukisukka on vielä jalassa.maksaa olen saanut tähän mennessä 3000. Ja luultavasti maksan lisää vielä. Laser maksoi 1500 vaahtohoito 800 ja toisen kerran 500.Mitä ei tekisi kipujen tähden.

        Jos pelkää mennä leikkaukseen, niin kannattaa kokeilla Serra Peptase, serrapeptaasi 100.000 U nimistä valmistetta, josta monet ovat saaneet apua ja muutenkin hyvä tuote.

        Lainattu:

        Saksalainen lääkäri Hans Nieper on käyttänyt serrapeptaasia menestyksellisesti valtimotukosten hoitoon ja suosittelee sitä erityisesti, jos tavanomainen leikkaus on liian riskialtista. Vuoden kertäneen kaksoissokkotutkimuksen jälkeen voitiin havaita huomattavia parannuksia kaulavaltiomoiden verenkierossa.


    • :D

      Onko suonikohjut/veritulpat yleisiä??

      • aijai7

        Hoitamaton suonikohju vie ennenaikaiseen hautaan.


    • yksPäivitys

      Olen yli 50 nainen. Minulta suonikohjut leikattu viimeisen lapsen synnytyksen jälkeen n.26v sitten. Nyt jälleen suonikohjut särkee; ei näy pinnalle, mitä ne eivät tehneet yli 20v sittenkään, mutta olivat sisäisiä suonikohjuja..Mutta, nilkat ovat aivan siniset.
      Kävin paikallisessa sairaalassa kirurgin juttusilla ja näyttämässä näitä kohjujani, ja hän totesi vaan, että verenkierto on häiriintynyt. Määräsi tukisukkahousut!!! Ei muuta! Ei tarvitse leikata, vaikka särky on aivan kamala.

      Mun on mennyt usko julkiseen terveydenhoitoon aivan totaalisesti! Rahaa ei ole yksityisellekkään. Ehkä koetan uudestaan ja mahd. pääsen leikkaukseen ja TOISEEN sairaalaan?

    • Anonyymi

      Torvelot
      Joka tanssi iltaan näitä kkärrjalkoja ei tarvitse liittää ja jalkakrsmpeja tehdä

    • Anonyymi

      Vaahtohoito ei oikein tunnu tepsivän.itselläni tehty muutaman kerran ku tulee aina uusia kohjuja. ja leikattuki on 3 × .alkaa hermot vähän kiristyä ku vaivaan ei oikein tunnu apua löytyvän.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe