Peloittavaa!

.......

35

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siiri-Ellen

      Kauheata katsottavaa! Oma äitini on ollut puoli vuotta yksityisessä hoivakodissa ja vaikka huonosyömäinen onkin, on muutaman kerran maininnut siitä, että ruoka on kovin heppoista. Kesäkeittoa tai pinaattivelliä tuntuu olevan tarjolla useamman kerran viikossa, liharuokaa harvemmin.

      Äiti kuitenkin maksaa omasta kukkarostaan hoivapaikastaan 2350 euroa kuussa. Luulisi sillä rahalla saavan ainakin riittävästi tasokasta ruokaa.

      Omalta osaltani toivon, että kuolema minut korjaisi, ennenkuin tulen niin vanhaksi ja huonokuntoiseksi että en pärjää omillani kotona.

    • elina-

      Hirvittän paljon äitisi joutuu maksamaan hoidosta. Ei tuota ainakaan tappiota yhteiskunnalle.
      Äitini on vanhainkodin vuodeosastolla, ollut jo toista vuotta. Hän on vuodepotilas. Käyn usein katsomassa, ruoka on hyvää, hoitokin on hyvää, jonkinverran riippuu siitä ketä hoitajia on vuorossa. Siitä huomaa että henkilökunnan vähyys ei ole ainoa syy laiminlynteihin, kyllä hoitajissa on isoja eroja.
      Ihmisen ahneus ja tunteettomuus on suorastaan peloittavaa,
      Olen tehnyt hoitotestamentin, siinä on elvytyskielto. Toivon että ei pidetä väkisin hengissä. Olen äitini luona käydessä katsellut vanhuksia jotka makaavat suu auki tietämättä mitään maailmasta, nieleminen onnistuu jotenkuten, ovat laihoja mutta elämänlanka ei vain katkea. Vanhuus peloittaa.

      Meillä menee 1150 euroa kk. Äitini maksaa enemmän kuin moni muu mummo, hänellä on kohtalainen eläke.

      • ghghghghhg

        Vanhuksen hoito laitoksessa maksaa helposti yli 4000 euroa/kk. Tuetuessa palveluasumisessa kustannukset 3000 euroa/kk. Jos vanhus maksaa 2350, niin eihän se kata kustannuksia vaan yhteiskunnan rahaa tarvitaan paljon lisää.

        Omaishoito on tolkuttoman halpa vaihtoehto yhteiskunnalle, mutta silti siitä yritetään säästää ensimmäisenä, kuten nyt Jyväskylässä. Päättäjien hulluudelle ei ole mitään rajaa. Rahat Kreikan huijareille ja tämän maan rakentaneet vanhukset saavat maata paskoissaan epäinhimillisissä oloissa.


      • uiueiuieu
        ghghghghhg kirjoitti:

        Vanhuksen hoito laitoksessa maksaa helposti yli 4000 euroa/kk. Tuetuessa palveluasumisessa kustannukset 3000 euroa/kk. Jos vanhus maksaa 2350, niin eihän se kata kustannuksia vaan yhteiskunnan rahaa tarvitaan paljon lisää.

        Omaishoito on tolkuttoman halpa vaihtoehto yhteiskunnalle, mutta silti siitä yritetään säästää ensimmäisenä, kuten nyt Jyväskylässä. Päättäjien hulluudelle ei ole mitään rajaa. Rahat Kreikan huijareille ja tämän maan rakentaneet vanhukset saavat maata paskoissaan epäinhimillisissä oloissa.

        Mistähän hatusta sinä näitä lukuja oikein vetelet???


      • hattu+mummo
        uiueiuieu kirjoitti:

        Mistähän hatusta sinä näitä lukuja oikein vetelet???

        Kerro sinä mitkä ovat mielestäsi oikeat luvut. Minusta ei kritiikki riitä ilman perusteluja :)


    • ristiina ja tytär

      Ja sitten vielä ihmetellään miksi on niin vaikeeta laittaa omainen hoitoon,ja koittaa kotona kärvistellä!

      • Riippuu omaisesta

        Eihän esim. oman äidin kuluja joudu lapset maksamaan, vaan ne katsotaan mummon omista tuloista. Avioliitto on eri asia, kun on elatusvelvollisuus toiseen, mutta lapsilla ei ole elatusvelvollisuutta vanhempiinsa.


    • :::...::)

      Eläkkeestäänhän jokainen hoivakulunsa kustantaa, maksukykynsä mukaan. Jokaiselle täyty jäädä myös n. 200e. käyttöarhaa kuukaudessa, joten ainakin kunnallisissa hoitolaitoksissa näin. Hoitomaksu ei voi olla suurempi kuin eläke .

      Huomasitteko muuten , hoitajien parjaajat että juuri hoitajat ilmiantoivat työpaikkansa epäkohdat puuttuen niihin rohkeasti.

      • ei epäselvyyttä

        Minä maksan mieheni hoitomaksun joka kuukausi, se on yli1300 euroa. Lasku tulee minun nimelläni. Meillä on yhteinen tili johon tulee oma ja mieheni eläke.
        Miehelläni on parempi eläke, maksua kohtuullistettiin, minulle jää noin 60% kaikista yhteenlasketuista tuloista, tuloiksi lasketaan myös Kelan erityishoitotuki.
        Jos mies joutuu sairaalaan joudun maksamaan sen erikseen, se vähennetään sitten hoitomaksusta. Myös partavaedet, hammastahnat ja kaikki hygieniatarvikkeet pitää ostaa itse, samoin parturi, käyn itse leikkaamassa mieheni hiukset.
        Hoidin aikani, sitten en jaksanut joten luovutin.
        Ihmetyttää kuinka eräillä on huolta siitä että omaishoitaja hyötyy jotain hoidettavastaan, eikö käy mielessä että tärkeintä sairaan ihmisen kannalta on se, eettä saa hyvän hoidon. Hän ei enää rahaa tarvitse kuin välttämättömään. Maksan myös kuntoutuksesta vaikka ei siitä näkyvää hyötyä olekaan.


    • eläs nuole

      No aika monet hoitajat sallii kaltoin kohtelun hiljaa hyväksymällä,monet ei tee mitään vaikka ovat samas vuoros kuin joku roikalehoitaja!Eipä nyt tarvitse hoitajien vielä hurrata,aika paljon asennevammasia nykyään!
      Hoitomaksuista ei monesti jää se lain määrääma,oma kokemus,varsinkaan niille jotak asuvat aplvelukodeissa!

    • Ei tarvitse kuin lukea Mtv 3 sivuja tänään ,omaisten kertomuksia vanhusten hoidoista.
      Joten ei hoitajilla mitään kehumista vielä.Harmittaa kun alalle tulee niitä joilla ei ole empatiaa ,saatikka kutsumusta ,tehdä hoitotyötä,muistan erästä pomoa,joka sanoi että nykyajan hoitajien olisi syytä muistaa,että menevät vanhuksen kotiin kun menevät osastolle,se vanhuksen viimeinen koti ja hoitajien kuuluu hoitaa heitä arvokkuudella ,kunnioittaen,niinkuin olisivat toisen kotona,

      • Toimintaa eikä ihmet

        Niin pitäis joo. Mutta kun palkkaus on ihan p----seestä, niin minkäs teet. Sinne tulee sitten vähemmän priimaa työntekijäainesta, ja heitäkin aivan liian vähän. Nostakaa vanhustenhoitajien palkkausta, se on ainut ratkaisu tähän ongelmaan. Tehkää joku mielenosoitus eduskuntatalon portaille, mukana rullasängyssä ja pyörätuolissa potilaita. Säätäkää, että vanhusten terminaalihoidossa on erityinen vaikean työn (reilu) lisä.


      • eläpä nyt r+t

        Onkos sulla itselläs empatiaa....?!
        Olet kertonut olevasi "hoitoalalla", siis mitä ilmeisimmin hoitoapulaisena tai kodinhoitajana. Ikinä ei tyylisisesi ihminen ole hoitoalaa nähnytkään! Et sovi hoitajaksi, olet kirjoitustesi mukaan täysin huumorintajuton, yhtesityökyvytön,empaatiton, yhden napin ihminen !!
        En usko että olet koulutettu hoitaja, ja siksi kadhdit heitä.


      • paljon nähnyt H
        eläpä nyt r+t kirjoitti:

        Onkos sulla itselläs empatiaa....?!
        Olet kertonut olevasi "hoitoalalla", siis mitä ilmeisimmin hoitoapulaisena tai kodinhoitajana. Ikinä ei tyylisisesi ihminen ole hoitoalaa nähnytkään! Et sovi hoitajaksi, olet kirjoitustesi mukaan täysin huumorintajuton, yhtesityökyvytön,empaatiton, yhden napin ihminen !!
        En usko että olet koulutettu hoitaja, ja siksi kadhdit heitä.

        Käyn lukemassa palstaa. Lukemani perusteella voin sanoa olevani eri mieltä.
        r t on realisti, mutta on myös empaattinen. Itse en pidä hymistelystä, asiat voi sanoa suoraan kuten ne ovat. Myös omaishoitajalla on oikeus väsyä.
        Hoitoalalla jos missä kaivataan napakkaa, jopa ronskia otetta, jos ei ole tajua hoitoalan, varsinkin vanhustenhoidon realiteeteistä voi tulla yllätys. Eivät kaikki vanhukset ole herttaisia mummeleita ja ukkeleita, joskus heidän kielenkäyttönsä voisi saada satamajätkänkin punastumaan.
        Varsinkin miehissä on joskus uhkaavasti käyttäytyviä dementikkoja.
        Kaikista on huolehdittava. Eipä käy kateeksi hoidettaviasi eikä työkavereitasi jos olet työpaikalla yhtä hyökkäävä kun olen viesteistäsi saamani kuva sinusta.


    • "eläpä nyt " mulla runsaasti huumorintajua,kun olen tällä hetkellä omaishoitaja,sain jopa makeat naurut sinun kirjoituksesta.
      Mulla n 27 v kokemus hoitoalalta,sekä osastotyöstä että kentällä olosta.Minulla ollut se onni että on ollut hyvät työnjohtajat,en ole edes nähnyt vanhuksen laiminlyöntiä saatikka kaltoin kohtelua,siellä missä olen itse ollut töissä.Aina tietysti tuli narsistihoitajia vastaan,mutta osastonhoitajat siirsivät ne "muihin tehtäviin".
      Nyt kun olen olllut omaishoitajana 5 vuotta,olen järkyttyneenä huomannut miten hoitajien taso laskenut,siis jotkut sopisi paremmin vankeja vartioimaan,jos edes sinnekkään.Kielenkäyttökin ja käytös pöyristyttävää..On hyviäkin hoitajia,mieheni intervallipaikassa on hyvä osastonhoitaja,siitä näkee että homma toimii.!
      Tiedän kyllä että on äkäisiäkin muistisairaita,oma mieheni joskus sellainen,mutta siitäkin selvitty.Taitoa se vaatii ja kestävyyttä,mutta aina pitää muistaa että sairauden taustalla rakas ihminen ,joka ei mahda tilanteelleen mitään,turha siitä rangaista!
      Olen pitänyt jöötä muistisairaiden hoidosta,aion edelleen pitää!Jokaisella oikeus saada hyvä inhimillinen hoito,oli sitten minkä sairauden kourissa tahansa!

    • Siiri-Ellen

      Selittyisiköhän tuo hoitohenkilökunnan viimevuosien tason lasku ainakin osaksi sillä, että ainakin täälläpäin maata on Kela "pakkokouluttanut" alalle pilvin pimein uusia lähihoitajia, jotka ovat persoonallisuudeltaan aivan sopimattomia hoiva-alalle. He ovat joko pitkäaikaistyöttömiä tai muilta aloilta siirtyneitä, joita työvoimaviranomainen ja Kela yhdessä työntävät enemmän tai vähemmän pakkokeinoin lähihoitajiksi tai yrittäjiksi, vaikkei heistä oikeastaan olisi kumpaankaan.

      Lähipiirissäni on parikin tällaista pakkokoulutettua alle viiskymppistä naisihmistä, joita heidän omia sanojaan lainatakseni v***ttaa lähteä töihin, kun on pakko. Ainoastaan tilipäivä kiinnostaa, muuten ei. Kumpikin on vähän väliä sairaslomalla, milloin mistäkin tekaistusta syystä. Eivät taatusti saa vakipaikkaa tuolla asenteella. Kielenkäyttökin on pöyristyttää, näiti v-alkuisia sivistyssanoja tulee solkenaan.

      Sääliksi käy niitä ihmisiä, joita nämä asennevammaiset pakkokoulutetut "ammattilaiset hoitavat" työkseen.

    • tunnen omani tarpeet

      Olen pannut merkille että joillakin terveydenhoidon ammattilaisilla on hyvin kielteinen asenne omaishoitajia kohtaan. Mistähän moinen, ei kai johdu siitä että omaishoitajat vaativat intervallijaksoilla kunnollista hoitoa omaiselleen. Itse en jätä sanomatta jos huomaan epäkohtia. Annan myös kiitosta kun on aihetta.

    • Silloin kun alettiin pakkokouluttaan hoitajia,mentiin kyllä alaspäin hoitoalalla!Hoitotyöhön pitää aina olla kutsumus ja tunne että haluaa auttaa,ja kyky katsella maailmaa hoidettavan silmin! Jos on kutsumusta ja asennetta työhönsä jaksaakin paremmin,koska hoitotyössä joutuu unohtamaan Minäminä-asenne ja ensin auttaa ja sitten on minun vuoro!
      Muistan kun ekan kerran,25 vuotta sitten,tapasin ekan kerran elämässäni omaishoitajia.Menin tuuraamaan heitä kun kävivät kaupas tai asioilla.Ihailin silloin sitä sitkeyttä ja miten he tunsivat hoidettavansa niin hyvin,pienistä eleistä tiesivät mitä puoliso haluaa,niinkun sanaton yhteys.Vaikka oli hyvin sairaita puolisoita,heillä oli aina hetki aikaa,itselleen ja muille.Ja se asenne ja välittäminen,kyllä oli nuorelle valaiseva kokemus.Pidä pää kylmänä ja sydän lämpimänä ,eräs hoitaja sanoi,se hyvä ohje !
      Mieheni intervallissa semmoinen kiva juttu,osastonhoitaja tulee aika ajoin ja istuu alas ja kyselee mitä kuuluu ja kuinka jaksan,ja miten kotona sujuu.Viimeksi kun hänellä oli hetken aikaa,tuntui kuin olisin sielunhoitoa saanut.Mutta sillä osastolla semmonen hyvä henki,sen aistii kun hoitajat tervehtii,iloisia vaikka kiire,ja se tarttuu hoidettaviin ja omaisiin.Jos suo hetken toiselle,antaa se runsain mitoin takaisin.
      Mulla oli vanhan ajan osastonhoitajia kun aloitin,eräs sanoi minulle aina,kun tulet osastolle,jätä oma elämäsi ulkopuolelle,täällä vanhukset pääosassa ja hoitaja vaan sivuroolis.Osasto on heidän koti !

      • oikein...

        Silloinhan olet toiveammatissasi omaishoitajana, kun kerran jo nuorena kaikkia omaishoitajia ihalit....::))


      • 15+1
        oikein... kirjoitti:

        Silloinhan olet toiveammatissasi omaishoitajana, kun kerran jo nuorena kaikkia omaishoitajia ihalit....::))

        hölmö!!kuka nyt toivoo olevansa omaishoitaja,tolvana


    • voi suanimi.,hehe,oikein jne jne,kaikki merkintöines, kun sun ainut ongelma taitaa olla mitä mie teen,seuraat ja odotat milloin taas kirjotan,onneksi en ole niin katkera kuin sinä....
      toivottavasti nautit,kuviani saan julkaista niin paljon kuin haluan ; )))

      • eteenpäin sanoi m..

        Minä olen lukenut ilolla tekstiäsi ristiina tytär. Siinä näkee nuoren omaishoitajan taistelun. Olen samassa tilanteessa, vaikkakin vanhempi, lapset ovat jo omillaan.
        Jatka samaan malliin, sinulla on täällä ystäviä.


      • marj
        eteenpäin sanoi m.. kirjoitti:

        Minä olen lukenut ilolla tekstiäsi ristiina tytär. Siinä näkee nuoren omaishoitajan taistelun. Olen samassa tilanteessa, vaikkakin vanhempi, lapset ovat jo omillaan.
        Jatka samaan malliin, sinulla on täällä ystäviä.

        ristiina,seuraan kirjoituksiasi sinulla on tosi hyvä taito kohdella sairaita.Tässä taistelussa me ollaan mutta onhan meillä rakas jonka puolesta taistella.En ole katkera minäkään,tämä on minun elämääni tällä hetkellä vaikka väsyttääkin monesti.Onhan intervallijakso,sitten taas kuin uusi ihminen jaksamaan.


    • ihmettelevä.

      Tuo, että poistat tekstejä joissa kysytään ammattiasi, siis mitä hoitoalan tutkintoja olet suorittanut, kertoo kyllä paljon.
      Jos sulla tutkintoja olisi niin tottahan ne voisit kertoa täällä...::)Ja mitä salattavaa suoritetussa koulutuksessa olisikaan

      Kukaan ammattilainen ei solvaisia ammttitovereitaan tavallasi ristiinatytär, ei varmasti. Sinä haukut oman paikkakuntasi hoitajia koko ajan teksteissä, on kyllä aika outoa
      .Hoitajilla todellakin on useita muita hoidettavia , ei heillä riitä resurssit eikä voimat omaisten huomioimisiin niin paljon kuin jotkut kaipaisi , joista näissä taitaa olla suurimmalta osalta kyse.

    • Voi sua ; ),jospa olen yliopiston käynyt tai elämäkoulun ,siinäpä sinulla purtavaa.En saa mitään kiksejä siitä että kerron sinulle,eikä mulla tarviskaan !Haluatko tietää muutakin ?
      En osaa poistaa tekstejä täällä,se kuuluu suomi24 ylläpidolle,jospa sinä se häirikkö ??
      En ole solvannut vaan todennut että taso on alentunut,ja järkyttäviä tapauksia löytyy.
      Tuttavia ja hoidettavia jotka on laitoksissa,hoitajat uhkailleet,hälytyskellojen poistoilla,lääkkeiden poistoilla,eivät pissata,huutaneet ja kovakouraista käsittelyä,kerran eräs hoitaja uhkaili morfiinipistoksella jos ei lopeta valitttamista.
      Mieheni hoidosta suuressa sairaalassa on menossa valitus viranomaislle,suuri liitto takana joka tukee ,siinäkin oli vain kyse,piittaamattomuudesta muistisairasta kohtaan.
      Kiitokset ja palautteen annan kyllä itse aina henk.kohtaisesti jos tarvetta ilmenee,ja olen antanutkin.Olen myöskin kehunnut mieheni hoitopaikkaa,miten hyvää hoitoa hän saa nykyisessä paikassa.Eli on hoitopaikkoja ja on hoitajia,jos otat nokkiis,ehkä silloin on syytäkin.En pidä sellaisten hoitajien puolta jotka ei edusta miun näkemystä siitä mikä on hyvä hoito!Aina vedotaan ettei ole "resurseja",parranajokin oli resursseista kiinni !
      Ja yhä edelleen aion vaatia inhimillista hyvää hoitoa,sekä meille että muille ja teen ilmoituksen kyllä jos vanhuksen arvokkuutta loukataan!

      • ps.Ai niin,mistähän johtuu että mtv3 tulvi ilmoituksia huonosti hoidetuista omaisista,minäkö ne tein ?


      • oikein!

        Veikkaan emätäkoulua, ainakaan oikein kirjoituksesi ei juuri yliopistoon viittaa..:))


      • mee hoitoon
        oikein! kirjoitti:

        Veikkaan emätäkoulua, ainakaan oikein kirjoituksesi ei juuri yliopistoon viittaa..:))

        Onko sinulla joku paha ongelma,moonailonaikupekka,kun nautit saadessasi mollata omaishoitajaa?


    • sakon paikka

      "Ei tässä ole aikaa vessaan kuskata, laske vaippaan vaan"
      Tietääkö hoitajat että tämä on ihmisoikeuksia loukkaavaa ,jos hoidettava pyytää päästä vessaan,jos muistisairas/vanhus/liikuntakyvytön osaa käydä pytyllä ja hoitaja kieltää viemästä ?

    • kivoja olivat.

      Hoidon taso on Suomessa hyvä. Juuri hoitajat olivat tehneet ilmiannon kyseisetä hoitopaikasta, eivätkä ole millään lailla syyllistyneet huonoon kohteluun .

      Minun omaiseni on aina saanut hyvää hoitoa dementiayksikössä, ja hän myös kiittää kauniisti hoitajia avusta.
      Myös itse muistan hoitajia usein, vien itse leipomiani kakkuja hoitajien kahvipöytään, suklaarasioita ym. pientä aina silloin tällöin.
      Kun olin hoitajana, huomasin usein että naispuoliset omaiset olivat usein jopa mustasukkaisia meille hoitajille omaisestaan, mikä oli täysin aiheetonta. Eihän kukaan toki ottane muistisairaan ihastumista vakavasti. Tälläistä usein sattui, ja erään rouvan mies jopa kosi hoitajia. Ei hän enää hahmottanut eolevansa naimisissa eikä muistanut vaimoaan ....))

      Sitten taas joku omaismies oikein halusi antaa rahaa , kukkia yms. kiitokseksi omaisensa hyvästä hoidosta, tarjota kahvit yms. pientä kivaa. Tälläinen tietysti lämmittää mieltä vieläkin, mutta eihän toki rahalahjoitukset käy päinsä, riittää kun kertoo että saamme palkkaa työstämme.
      oIKEIN MUKAVIA JA LÄMPIMIÄ MUISTOJA ON , juuri tuolta jaksolta jolloin työskentelin muistisairaiden parissa. En muista yhtään hankalaa saati tyytymätöntä omaista.

      • Hienoa että on hyviäkin kokemuksia,niin minullakin mieheni nykyisestä hoitopaikasta,saisivatpa kaikki niin hyvää hoitoa tässä maassa!Osastolla jopa tekevat yhteistyötä Muistiliiton kanssa jos on pattitilanteita!
        Huomenna taas vien,vaikka surullista,niin on luottamusta siihen että on hyvissä käsissä,niin vapaatkin sujuu helpommin,ei tarvitse niin murehtia!Hyvä ettei tarvi olla mustasukkainen,kait niitäkin on ; )


        nimim."oikein" väärin arvasit,mutta jatka ihmeessä ihmettelmistä,saan hyvät naurut !


    • "Joskus kun itket,kukaan ei näe kyyneleitäsi.Joskus kun murehdit,kukaan ei näe tuskaasi.Joskus kun olet onnellinen,kukaan ei näe hymyäsi...Mutta pieraiseppas kerran....:",
      Nyt meen pakkaamaan,pärjäilkää.;)

    • hyi helvata

      Voivoi,kyllä on taas surullisia kertomuksia hoitajista mtv 3 sivuilla!
      Mitä ihmeen narsisteja eksyy hoitoalalle?
      Ilmoitus vaan kaikista tunareista,jo on saamari ettei vanhukset saa edes IHMISELLE kuuluvaa hyvää hoitoa!!!!!

      • ahaa, niinkö..

        Sielläpä fiksu ja sivistyneesti käyttäytyvä omainen taas asialla..::)


    • kokenut omaish.

      On hoitajia jotka pitävät omaishoitajia riesana ja jarruna heidän työlleen.
      Uskoisin että juuri tällaiset hoitajat ovat pahimpia laiminlyöjiä ja vahuksia huonosti kohtelevia. Jos tekee työnsä hyvin, ei tarvitse salailla eikä suhtautua vihamielisesti omaisen käynteihin.
      He eivät myöskään siedä sanomista, vaikka olisi ihan asiallistakin puhumista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe