Pitoteipistä

kuntohiihtäjä

Startin pitoteippipaketissa lukee, että sitä laitetaan 5-10 senttiä lyhyemmälle alueelle kuin voidetta. Voiko sitä laittaa kuitenkin koko pitoalueelle ja sitten ottaa pätkän pois, jos tuntuu, että haittaa luistoa. Tai voiko vaihtoehtoisesti laittaa lyhyemmälle matkalle ja sitten jatkopätkän, jos ei olekaan pitoa.

19

7544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SAS*

Helpompi on lisätä, kun ottaa pois.

• vuosien kokemus

Hei ! Älä turhaan laita kokoalueelle toimii upeasti jos jäykkyys kohdallaan !
      Pistäs lylyä lykkien vrk ,kaksi vanhalla lumella !!

• timppasen Jazka

Aivan, niinkuin tuossa kaveri sanoo, vain pitoalueelle muutenhan se jarruttaa luistoa.Eli suksen sivussa on merkit, mutta jos et osaa niin laita vaan suksen keskikohtaan suksen keskiuran molemmille puolille n. 20cm pituiset teipit, niin eiköhän skulaa.

• kuntohiihtäjä

Laitoin tuota teippiä vähän lyhyemmälle alueelle kuin pitoalue on. Hieman lipsui, vaikka oli uuden lumen keli. Toisaalta ei vaikuttanut luistoon mitään. Huomenna lisään etuosaan puuttuvan 15 sentin pätkän ja katson, miten toimii.

• hkjhkjhkhj

Mulla on omissa suksissa jotka on 206 pitkät, tuota teippiä 30cm. Monon kiinnityskohdasta eteen 20cm ja taaksepäin 10cm. Alueet joutui etsimään just lisäämällä ja poistamalla teippiä, kunnes oikea kohta löytyi.

• MuuraNisse

Tärkein on suksen sopiva jäykkyys. Jos suksen keskikohtaan ei jää pitovoidepesää, ei auta vaikka laittaisit vain sentin teippiä, ei se riitä pidoksi mutta toimii jarruna. Älkää ostako suksia tarjouksista, tarjouksiin on jäänyt joko liian jalkavat tai pullopohjaiset yksilöt. Ensimmäinen saattaa luistaa mutta jälkimmäinen ei luista eikä pidä. Ostat sukset useammaksi vuodeksi jos ne ovat sopivat, mutta sopimattomille riittää yksi hiihtokerta. Ostat ehdottomasti ammattitaitoiselta myyjältä ja ei ole pahitteeksi vaikka itsekin ottaisit asiasta selvää.

• kuntohiihtäjä

Muuranisse antoi ohjeita suksen ostamisesta, vaikka kyse on pitoteipistä. Minulla on 5 vuotta vanhat sukset, joilla olen hiihtänyt reilut 3000 km. En siis tarvitse ohjeita suksen ostamiseen, kiitos.

Nyt noista on kuitenkin alkanut pito heiketä, luisto on kohdallaan. Pitoteipillä, jota laitoin koko mitatulle pitoalueelle, saan samanlaisen pidon kuin voiteilla. Olen nyt hiihtänyt pitoteipillä 75 km ja pito alkaa taas heiketä. Eli eipä se taida kestää sitä luvattua 200-300 kilometriä. Lienee paluu takaisin voiteluun.

• Santapaperia
        kuntohiihtäjä kirjoitti:

Muuranisse antoi ohjeita suksen ostamisesta, vaikka kyse on pitoteipistä. Minulla on 5 vuotta vanhat sukset, joilla olen hiihtänyt reilut 3000 km. En siis tarvitse ohjeita suksen ostamiseen, kiitos.

Nyt noista on kuitenkin alkanut pito heiketä, luisto on kohdallaan. Pitoteipillä, jota laitoin koko mitatulle pitoalueelle, saan samanlaisen pidon kuin voiteilla. Olen nyt hiihtänyt pitoteipillä 75 km ja pito alkaa taas heiketä. Eli eipä se taida kestää sitä luvattua 200-300 kilometriä. Lienee paluu takaisin voiteluun.

Kai muistit karhentaa pitoaluetta huolellisesti ennen teipin laittoa?

• kuntohiihtäjä
        Santapaperia kirjoitti:

Kai muistit karhentaa pitoaluetta huolellisesti ennen teipin laittoa?

Pysyykö teippi pohjassa ilman karhennusta?

• utelias...

Jokin kumma herättää teippiasiassa intohimoja tai sitten kokemukset ovat huippua tai karmivia. Keskusteluissa jopa työpaikalla kokemukset jakautuvat täysin ääripäihin. Haluaisin pitoa suksiini näin pitkän tauon jälkeen ja teippi kiinnostaa.

Silloin aikanaan ei ollut näitä pitoteippejä. Uskaltaako sellaisten kanssa alkaa kokeilla ja saako ne tosiaan kohtuullisen helposti myös pois?

• kuntohiihtäjä

No minä puhun nyt omasta kokemuksestani. Intohimoja ei ole tässä suhteessa.

Olen hiihdellyt aktiivisemmin reilut 15 vuotta eikä pidon kanssa ole juurikaan ongelmia ollut, siis pakkaskelillä. Minulla on noin 5 vuotta vanhat, ehkä vähän liian jäykät, sukset. Olen saanut niihin ihan kohtuullisen pidon voiteilla ja pakkaskelillä. Nyt ajattelin kokeilla, mitä on pitoteippi. Nyt sitä on ollut pohjassa vajaan 100 kilometrin ajan ja vaihdan takaisin voiteisiin.

Pito oli samaa luokkaa kuin voiteilla, mutta hintahan on paljon kalliimpi. Paketti maksoi 9.90 ja sillä "voitelee" sukset kahteen kertaan. Tavallinen purkkivoide on vähän halvempaa, mutta kestää useamman talven. Lisäksi ihmetytti sen teipinkin roskaherkkyys. Hiihdin eilen jäällä noin 25 km. Muutaman kerran latu meni kaislikon poikki ja suksen pohjaan tarttui aika herkästi kaislan päässä olevan tupsun höytyviä. Pari kertaa piti jopa puhdistaa pohjia.

• purkkiteippi

Kyllä se ihan hyvä on. Kun on sopiva suksi ja kun teippiä on sopiva pituus tai jos suksi on hieman liian jäykkä, niin teippiä sopiva paksuus. Kestää sitten satoja kilometrejä. Mutta ongelmia tulee, kun lämpötila huitelee nollan tienoilla ja sataa lunta (silloin tulee vaikeuksia kaikille). Muulloin pääosin hyvä. Tepin poissaanti ei ole helppoa. Ensin puukko tai muu kaavin. Sitten poistoaineita, hankaamista ja hankaamista. Hankalaa on. Selvintä onkin, että kun suksissa on teippi, niin se siellä aina ja niillä suksilla hiihdetään silloin, kun pitoteippi pelaa. Sitten muilla suksilla hiihdellään noilla toisilla keleillä. Mutta helppoa se pitovoitelu on purkillakin. Tarvitaan vain yksi vaaleansininen purkki ja se käy aina, kun on pakkasta -½ tai enempi. Kun rupeaa lipsumaan, lisätään pitoa, vaikka kesken hiihtolenkin. Sitten kevään pluskeleillä liisterit pohjaan. Pahimmmilla ongelmakeleillä nollan tienoilla makoilllaan kotona tai hankitaan ne zerosukset. Niillä muilla pitopohjasuksilla ei tee mitään - niin kertovat - itse en ole kokeillut.

• kuntohiihtäjä
        purkkiteippi kirjoitti:

Kyllä se ihan hyvä on. Kun on sopiva suksi ja kun teippiä on sopiva pituus tai jos suksi on hieman liian jäykkä, niin teippiä sopiva paksuus. Kestää sitten satoja kilometrejä. Mutta ongelmia tulee, kun lämpötila huitelee nollan tienoilla ja sataa lunta (silloin tulee vaikeuksia kaikille). Muulloin pääosin hyvä. Tepin poissaanti ei ole helppoa. Ensin puukko tai muu kaavin. Sitten poistoaineita, hankaamista ja hankaamista. Hankalaa on. Selvintä onkin, että kun suksissa on teippi, niin se siellä aina ja niillä suksilla hiihdetään silloin, kun pitoteippi pelaa. Sitten muilla suksilla hiihdellään noilla toisilla keleillä. Mutta helppoa se pitovoitelu on purkillakin. Tarvitaan vain yksi vaaleansininen purkki ja se käy aina, kun on pakkasta -½ tai enempi. Kun rupeaa lipsumaan, lisätään pitoa, vaikka kesken hiihtolenkin. Sitten kevään pluskeleillä liisterit pohjaan. Pahimmmilla ongelmakeleillä nollan tienoilla makoilllaan kotona tai hankitaan ne zerosukset. Niillä muilla pitopohjasuksilla ei tee mitään - niin kertovat - itse en ole kokeillut.

Minulla kesti vajaat 100 km eli vajaat kaksi kertaa sen mitä voide.

Poistaminen oli todella simppeliä. Terässiklillä ensin olaan molemmilta puolilta erikseen ja sen jälkeen puhdistus t-paidan riekaleella, joka oli kasteltu lakkabensalla. Pohja on taas valmis purkkivoiteelle. Voiteen poistoon on varmaan hienompiakin aineita, mutta minä saan noillakin riittävän hyvän tuloksen.

• hkkjkjkk
        kuntohiihtäjä kirjoitti:

Minulla kesti vajaat 100 km eli vajaat kaksi kertaa sen mitä voide.

Poistaminen oli todella simppeliä. Terässiklillä ensin olaan molemmilta puolilta erikseen ja sen jälkeen puhdistus t-paidan riekaleella, joka oli kasteltu lakkabensalla. Pohja on taas valmis purkkivoiteelle. Voiteen poistoon on varmaan hienompiakin aineita, mutta minä saan noillakin riittävän hyvän tuloksen.

Teippi pitää mutta myös jarruttaa menoa. Eli pitää hyvin mutta luisto kärsii. On hyvä kuntoilijalle ja helppo. Mutta jos haluaa vauhtia hiihtoon niin purkkivoiteet pohjiin...

Hiihtelin pitkään yeipeillä mutta kunnon lisääntyessä halusin myös vauhtia kota teippi jarrutti.

• pitoteipit
        hkkjkjkk kirjoitti:

Teippi pitää mutta myös jarruttaa menoa. Eli pitää hyvin mutta luisto kärsii. On hyvä kuntoilijalle ja helppo. Mutta jos haluaa vauhtia hiihtoon niin purkkivoiteet pohjiin...

Hiihtelin pitkään yeipeillä mutta kunnon lisääntyessä halusin myös vauhtia kota teippi jarrutti.

Siihen vaikuttaa myös voidepeän korkeus ja suksen jäykkyys. Löysä suksi jossa matala voidepesä jarruttaa enemmän. Teippejä on myös eri paksuuksia. Rexin teipit ovat ohuemmat kuin Startin.

• kuntohiihtäjä
        hkkjkjkk kirjoitti:

Minulla ei kyllä luisto kärsinyt yhtään, vaikka teippiä oli koko pitoalueella. Jääladullakin pystyi käytännössä koko ajan menemään vuoropotkuisella tasatyönnöllä.

• helppohese
        kuntohiihtäjä kirjoitti:

Minulla ei kyllä luisto kärsinyt yhtään, vaikka teippiä oli koko pitoalueella. Jääladullakin pystyi käytännössä koko ajan menemään vuoropotkuisella tasatyönnöllä.

Joo tuntuu tuo teippi toimivan, mutta minusta purkkivoide on kaikinpuolin helpompi.

• huoletonta
        helppohese kirjoitti:

Joo tuntuu tuo teippi toimivan, mutta minusta purkkivoide on kaikinpuolin helpompi.

Noinhan se on. Mutta teippi on sopiva sellaiselle hiihtäjälle joka ei halua tai osaa voidella suksiaan. Kun joku hänen suksiinsa tepin pistää, niin satoja kilometrejä saa lykkiä hulettomasti. Ja kyllä se perinteisen suksi ladulla riittävästi luistaa, vaikka luistoparkut häviääkin ennen kuin edes 100 km on tullut täyteen.

• utelias...

Nyt on sitten Startin pitoteipit 5--20 lämpötiloille asennettu pitoalueelle --3cm molemmista päistä. Ja Swixin sininen fluoriluisto muualle.

Voitelusuksina en saanut pitoa onnistumaan alkuunkaan ja nyt jännittää teippien ominaisuudet käytännössä. Odotan pikkupakkasia, että pääsee kokeilemaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3655
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1361
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1303
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1172
    6. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1100
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      931
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      912
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe