Pakkasrajasta

Sonna

Tästä on aikaisemminkin kirjoiteltu tänne. Tänään pakkasta oli melkein koko päivän noin -20 astetta. Yksi äiti kysyi lasta hoidosta hakiessaan, että oltiinko aamulla ulkona. Vastattiin sitten ettei oltu. Katsoi hiukan kummissaan.
Olisiko pitänyt viedä taaperot ja vähän vanhemmat lapset ulos palelluttamaan kasvonsa?

17

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merellinen sää

      Makuasia, mutta meillä lapset kotona ollessaan ulkoilevat säällä kuin säällä. Ulkoiluaikaa vain lyhennetään ja vaatetus pitää olla säänmukainen. Jos on pakkasen kanssa kova tuuli, ulkoilu jätetään väliin. Tyyni sää ja jopa 30 asteen pakkanen, ei ole meillä poskia palelluttanut, kun ulkoiluaika on max 10-15 minuuttia. Ymmärrän kyllä, että isoa lapsilaumaa ei viitsitä lyhyen piipahduksen vuoksi pukea ulkovaatteisiin, kun ensimmäisten pitää tulla jo sisään, kun viimeisiä vasta puetaan ulos.

      • Näin käytännössä..

        Ei ole viitseliäisyydestä kysymys. Ryhmässäni on lapsia ikähaarukalla 10kk- 3v 14 kappaletta. Henkilökuntaa on paikalla yhtäaikaa 2 suurimman osan päivää (Iltavuoro tulee 10:ltä ja aamuvuoro lähtee yhdeltä.) Olisi mukava , jos voisi jakaa lapset ulkoillessa pienempiin osiin, mutta kun ulkoiluaika osuu pienimmän ruokailu- ja uniaikaan. Aikuisia ei vaan yksinkertaisesti riitä..


      • merellinen sää
        Näin käytännössä.. kirjoitti:

        Ei ole viitseliäisyydestä kysymys. Ryhmässäni on lapsia ikähaarukalla 10kk- 3v 14 kappaletta. Henkilökuntaa on paikalla yhtäaikaa 2 suurimman osan päivää (Iltavuoro tulee 10:ltä ja aamuvuoro lähtee yhdeltä.) Olisi mukava , jos voisi jakaa lapset ulkoillessa pienempiin osiin, mutta kun ulkoiluaika osuu pienimmän ruokailu- ja uniaikaan. Aikuisia ei vaan yksinkertaisesti riitä..

        Sitäpä tuolla viitsimisellä juuri tarkoitinkin, minkä itsekin perustelit. Eli homma ei vain toimi samaan tapaan suuressa lapsirymässä, kuin esim. kolmen lapsen kanssa kotona.


    • yksi täti

      Kyllä ainakin päiväkodit missä itse olen työskennellyt ovat pitäneet pakkasrajoina -15 astetta yli 3v. ryhmissä ja pienemmillä -12 astetta. Huomioon otetaan lisäksi tuuli, joka lisää pakkasen purevuutta. Eikä kyse ole hoitajien laiskuudesta. Vaan lasten terveydestä. Ei esim. pienet keuhkot kestä sellaisia pakkaslukemia. Vanhemmat voivat itse viedä lapsensa ulos noilla ilmoilla mikäli haluavat.

    • pakkasakkako

      Meillä ei ole mitään pakkasrajaa. Ihan tilanteen mukaan mennään. Välillä -10 asteen pakkasessa voi olla liian kylmä, jos tuulee kovasti. Ja välillä taas yli -20 pakkasella mennään vähäksi aikaa isompien kanssa ulos, jos muuten on hyvä ilma. Ja välillä voi mennä isommat ulos ja pienemmät jää sisälle. Ihan omaa järkeä on käytetty näissä asioissa. Joku joskus valittaa, jos on ollut muutama sisäpäivä, mutta sitten on selitetty, että isoa ryhmää ei niin vaan viedä ulos vartiksi, vaikka se kotona onnistuukin. Eikä pienimpiä voi viedä, kun ne vaan seisoskelevat tai istuvat maassa, ja ovat ihan jäässä heti.

    • pph.

      Olen pph. Pakkasta 27 astetta ja lapset iältään 2-3 vuotiaista. Annoin lasten päättää menemmekö hetkeksi ulos vai emme. Halusivat ja pukivat päälleen kaiken mahdollisen. Ulkoilivat, liikkuivat iloisesti 15 min. jonka jälkeen myös hyväntuulisina halusivat tulla jatkanmaan sisäleikkejään.

      • boois

        Annatko tosiaan 2-vuotiaitten päättää asioista?


      • lapseenääni
        boois kirjoitti:

        Annatko tosiaan 2-vuotiaitten päättää asioista?

        Miksi ei voi joskus kysyä lapsilta mielipiteitä, ovat sitten kaksi vuotiaita taikka kuusi. Kyllä meillä päiväkodissakin kysytään välillä lapsilta että haluatteko tehdä tätä vai tuota. Mitä ihmeellistä siinä on. Ei kyse ollut kuitenkaan mistään syödäänkö ruokaa vai karkkia tai nukutaanko vai ei -asiasta. Kyllä saa päivähoidossa joskus näkyä ja kuulua myös lapsen ääni.


      • mater
        lapseenääni kirjoitti:

        Miksi ei voi joskus kysyä lapsilta mielipiteitä, ovat sitten kaksi vuotiaita taikka kuusi. Kyllä meillä päiväkodissakin kysytään välillä lapsilta että haluatteko tehdä tätä vai tuota. Mitä ihmeellistä siinä on. Ei kyse ollut kuitenkaan mistään syödäänkö ruokaa vai karkkia tai nukutaanko vai ei -asiasta. Kyllä saa päivähoidossa joskus näkyä ja kuulua myös lapsen ääni.

        Siis sun mielestä 2-vuotias on kypsä päättämään siitä, onko 27 pakkasastetta sopiva ulkoilusää vai ei? Mistä se lapsi edes voi tietää, mitä tuollainen pakkaslukema tarkoittaa?


      • pph minäkin
        mater kirjoitti:

        Siis sun mielestä 2-vuotias on kypsä päättämään siitä, onko 27 pakkasastetta sopiva ulkoilusää vai ei? Mistä se lapsi edes voi tietää, mitä tuollainen pakkaslukema tarkoittaa?

        Kyllä lasten kanssa voi käydä pyörähtämässä pihalla kovalla pakkasellakin jos kenelläkään ei ole mitään sairautta, joka sen estäisi.
        Kaikilla ei ole autoa, joten hoitoonkin on tultava siellä pakkasessa. Tuskin kukaan sen takia jää pitämään rokulipäivää kun pakkasmittari näyttää yli -20 astetta.

        Itse en kyllä ala pukemaan porukkaa 10-15 minuutin takia. Pukemiseen menee jo paljon enemmän aikaa ja sitten pitää tulla heti taas riisumaan.

        Meillä keskitytään paukkupakkasilla sisäjuttuihin. Askarteluun ja muuhun mitä ei joka päivä ehdi tekemään. Ja lapset tykkäävät kun saavat enemmän aikaa ihan omiin leikkeihinsä.
        Hoitajalle (ainakin minulle) sisäpäivät ovat pitkiä, mutta ei niitä nyt niin kovin hirveästi tule. Ja sitten kun lauhtuu niin ollaankin mahdollisimman paljon ulkona.


      • lapsenääni
        mater kirjoitti:

        Siis sun mielestä 2-vuotias on kypsä päättämään siitä, onko 27 pakkasastetta sopiva ulkoilusää vai ei? Mistä se lapsi edes voi tietää, mitä tuollainen pakkaslukema tarkoittaa?

        Jos hoitaja on jo tehnyt päätöksen, että uloskin voidaan mennä, niin miksi ei voi kysyä kaksi vuotiailta haluavatko mennä ulos hetkeksi aikaa vai jatkaa leikkejä sisällä? Ei tietenkää silloin kysytä, jos hoitaja itse ajattelee, ettei ulos voi mennä. Eihän lapsen anneta päättää syökö hän tänään puuroa vai pullaa. Mutta saa ainakin meillä valita, jos tarjolla on muroja ja puuroa (pienten ryhmässä näin on välillä) haluaako syödä puuroa vai sitten muroja. Se on ihan aikuisesta kiinni miten antaa lapsille vaikutusmahdollisuuksia. Pitää osata antaa vaihtoehtoja, jotka voidaan totetuttaa ja mitä on itse valmis toteuttamaan.


    • pph.

      Joo. Kyllä minä kysyn yksivuotiaaltakin että ottaako hän lisää maitoa vai eikö ota. Kysyn myös potalla että onko hän valmis jne. Samoin kysyn -27 asteessa että mennäänkö hetkeksi pihalle vai haluavatko he leikkiä vielä sisällä. Minä päätän ulkoilun ajan, ellei kukaan halua ennemmin sisälle.) Päätän sen sen mukaisesti miten tuulee,miten lapset liikkuvat, miten paleltuvat, mitä on päällä jne.)
      Minusta pukeutumien ja riisuuntuminen on yksi tärkeä asia jota opetellaan pph:ssa, siksi , jos lapset haluavat itse sen tehdä jotta pääsisivät hetkeksi ulos, se on mielestäni hyvä asia.

      • ksfhfj

        Etkö tosiaan näe mitään eroa noissa kysymyksissä (otatko lisää maitoa, mennäänkö ulos 27 asteen pakkasella)? En tiedä yhtäkään lasta, joka kieltäytyisi menemästä ulos, jos kysytään, että lähdetäänkö, tai vaikka niin, että lähdetäänkö ulos, vaikka pakkasta on 27 astetta. Mutta lapsi ei tiedä, mitä tarkoittaa ulos meneminen paukkupakkasella. Sen se tietää, jaksooko juoda vielä maitoa. Eihän tuossa oikeasti kysytä lapsen mielipidettä pakkasella ulkoilusta vaan sitä, haluavato he ylipäätään lähteä ulos. Ja sinähän sen päätöksen olet jo tehnyt, että ulos mennään joka tapauksessa.


      • pph.
        ksfhfj kirjoitti:

        Etkö tosiaan näe mitään eroa noissa kysymyksissä (otatko lisää maitoa, mennäänkö ulos 27 asteen pakkasella)? En tiedä yhtäkään lasta, joka kieltäytyisi menemästä ulos, jos kysytään, että lähdetäänkö, tai vaikka niin, että lähdetäänkö ulos, vaikka pakkasta on 27 astetta. Mutta lapsi ei tiedä, mitä tarkoittaa ulos meneminen paukkupakkasella. Sen se tietää, jaksooko juoda vielä maitoa. Eihän tuossa oikeasti kysytä lapsen mielipidettä pakkasella ulkoilusta vaan sitä, haluavato he ylipäätään lähteä ulos. Ja sinähän sen päätöksen olet jo tehnyt, että ulos mennään joka tapauksessa.

        Ei pidä paikkaansa. Meillä lapset leikkivät niin mielellään ja antaumuksella myös sisällä, että vastaus olisi saattanut olla ihan kumpaa vain ja minä olisin sen hyväksynyt. Kyllä lapsi osaa päättää haluaako jatkaa leikkiään vai malttaako hetken ulkoillakin.
        Kunnon vaatetuksella ei pienikään lapsi ehdi paleltua vartissa. (Varsnkin kun ei tuule ollenkaan)


      • ,.-,.-,.-,.-,.-
        ksfhfj kirjoitti:

        Etkö tosiaan näe mitään eroa noissa kysymyksissä (otatko lisää maitoa, mennäänkö ulos 27 asteen pakkasella)? En tiedä yhtäkään lasta, joka kieltäytyisi menemästä ulos, jos kysytään, että lähdetäänkö, tai vaikka niin, että lähdetäänkö ulos, vaikka pakkasta on 27 astetta. Mutta lapsi ei tiedä, mitä tarkoittaa ulos meneminen paukkupakkasella. Sen se tietää, jaksooko juoda vielä maitoa. Eihän tuossa oikeasti kysytä lapsen mielipidettä pakkasella ulkoilusta vaan sitä, haluavato he ylipäätään lähteä ulos. Ja sinähän sen päätöksen olet jo tehnyt, että ulos mennään joka tapauksessa.

        Eihän tuossa kysyttykään lapselta, että haluaako hän mennä ulos pakkasessa, vaan haluaako hän mennä ulos NYT. Pakkanen on ihan sivuseikka, hoitaja kun sattui olemaan ihanan viitseliäs ja oli valmis pukemaan/puetuttamaan lapset ulos pienemmänkin ajan takia.

        Arvostaisin suuresti sitä, jos meidänkin hoitopaikassa ulkoiltaisiin käytännössä säällä kuin säällä, mutta ei. Itse toki vien lapseni ulos viikonloppuisin ja vapaapäivisin joka säässä, mutta iltaisin en talviaikaan enää, koska on niin pimeää ja olemme kotona lasten kanssa vasta klo 17.15 ja klo 19 pitää alkaa syödä iltapalaa ja valmistautua nukkumiseen, sitä ennen jo rauhoittua, joten ei siinä välissä kauheasti aikaa ole ja muutakin pitäisi ehtiä tehdä kuin ulkoilla.

        Minusta kuulostaa muuten omituiselta tuo "en viitsi pukea lapsia 10 minuutin takia" perustelu. Olisipa minullakin työ, missä voisin päättää, että en nyt viitsi tehdä sitä mistä minulle palkka maksetaan, vaan mieluummin jätän tämän asiakkaan tarvitseman homman tekemättä, kun se on niin työläs. Ei, ei se vain onnistu minun työssäni, vaan mitä typerimpiä ja turhempia asioita on pakko tehdä ihan vain siksi, että maksaja haluaa. Mutta eihän lastenhoitajan tarvitse maksajia miellyttää, kun vanhemmilla ei juuri ole muita vaihtoehtoja kuin viedä lapsi hoitoon sinne mistä hoitopaikan saa ja maksaa siitä, oli palvelua tai ei.


      • järjenkäyttösallittu
        ,.-,.-,.-,.-,.- kirjoitti:

        Eihän tuossa kysyttykään lapselta, että haluaako hän mennä ulos pakkasessa, vaan haluaako hän mennä ulos NYT. Pakkanen on ihan sivuseikka, hoitaja kun sattui olemaan ihanan viitseliäs ja oli valmis pukemaan/puetuttamaan lapset ulos pienemmänkin ajan takia.

        Arvostaisin suuresti sitä, jos meidänkin hoitopaikassa ulkoiltaisiin käytännössä säällä kuin säällä, mutta ei. Itse toki vien lapseni ulos viikonloppuisin ja vapaapäivisin joka säässä, mutta iltaisin en talviaikaan enää, koska on niin pimeää ja olemme kotona lasten kanssa vasta klo 17.15 ja klo 19 pitää alkaa syödä iltapalaa ja valmistautua nukkumiseen, sitä ennen jo rauhoittua, joten ei siinä välissä kauheasti aikaa ole ja muutakin pitäisi ehtiä tehdä kuin ulkoilla.

        Minusta kuulostaa muuten omituiselta tuo "en viitsi pukea lapsia 10 minuutin takia" perustelu. Olisipa minullakin työ, missä voisin päättää, että en nyt viitsi tehdä sitä mistä minulle palkka maksetaan, vaan mieluummin jätän tämän asiakkaan tarvitseman homman tekemättä, kun se on niin työläs. Ei, ei se vain onnistu minun työssäni, vaan mitä typerimpiä ja turhempia asioita on pakko tehdä ihan vain siksi, että maksaja haluaa. Mutta eihän lastenhoitajan tarvitse maksajia miellyttää, kun vanhemmilla ei juuri ole muita vaihtoehtoja kuin viedä lapsi hoitoon sinne mistä hoitopaikan saa ja maksaa siitä, oli palvelua tai ei.

        No on se välillä vähän turhauttavaa pukea 20 lasta 10 min pihalle, kun ensimmäiset ovat joko olleet ulkona jo yli tuon 10 min viimeisten tullessa ulos tai sitten heillä on kuuma odotellessaan sisällä viimeisiä pukeutujia. Ja kyllä, joskus iltavuoro tulee töihin niin myöhään ettei ole mukana pukemistilanteissa tai joku on koulutuksessa tai joku on sairaana tai auttamassa toisessa ryhmässä, kun sieltä on joku pois. Tällöin kyllä miettii, viitsitäänkö keskeyttää lasten leikit ulkoilun takia, missä pukeminen vie saman verran ellei enemmänkin kuin itse ulkoilu, vai annetaanko lasten jatkaa leikkejä tämän kerran keskeytyksettä tai keksitään sisällä jotain muuta tekemistä. Ei ne lapset siihen paukkupakkaseen kuole, mutta eivät myöskään siihen, jos silloin tällöin viettävät päivän sisällä. Ja tällaisena päivänä, kun vanhemmat hakiessaan kuulevat, että on oltu sisällä, voivat he itse olla pienen hetken lapsen kanssa ulkona, jos pitävät sitä välttämättömänä.


    • Hei..

      Enpä ole juurikaan viikonloppuisin nähnyt lapsiperheitä happihypyllä jos on pakkasta esim. 20 astetta. Eivät ne äidit ja isätkään innoissaan vie lapsiaan silloin ulos. Mutta kuitenkin samat vanhemmat haluavat, että päiväkodissa ulkoillaan säällä kuin säällä- siis kovalla pakkasellakin.
      Itse nautin lasten kanssa ulkoilusta työssäni päiväkodissa, mutta mielestäni on maalaisjärkeä tässäkin käytettävä.
      Kova pakkanen on kova rasite pienen lapsen keuhkoille. Järki käteen siis ulkoilussakin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe