Bad sectorin lukeminen

jokuvaan.

Osaisko joku kertoa ohjelmaa (mielellään ilmaista) jolla oikeasti voidaan lukea tietoa myös bad sectorilta eikä vain sivuuttaa ja lukea muu tiedoston osa? Voi olla windows-ohjelma tai linux-ohjelma, molemmat käyttikset on käytössä. Windowsin CHKDSK käsittääkseni lukee vain tiedoston ne osat jotka on terveillä sektoreilla ja sivuuttaa ne osat jotka on bad sectoreilla joten jotain muuta tarvis olla.
Jos ohjelmaa ei ole ilmaisena niin sitten mieluiten mahdollisimman edullinen, en aio maksaa 200-300 euroa sellaisesta ohjelmasta kuitenkaan. :)

Ja onko CHKDSK:lle olemassa ilmaisia vaihtoehtoja, siis ohjelmia joka tarkastaa tiedostojärjestelmän ja sen jälkeen tekee levyn pinnan tarkistuksen kuten vanhempi Scandisk teki?

17

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F4Pfkn1b

      Rikkoutuneita sektoreita ei oikeastaan voi lukea koska levyn oma firmware hoitaa lukemisen ja tekee virheilmoituksen mikäli jonkin sektorin luku ei onnistu. Levy tallentaa jokaisesta sektorista korjaustietoa mutta se ei pysty korjaamaan liian monta virhettä. Pitäisi päästä lukemaan levyn raakadataan käsiksi. Sitten analysoida ja lopuksi pystyä päättämään mitkä bitit ovat poikittain sektorilla.

      Levyn pinnan tarkistusta ei enää tarvita koska levyjen oma ohjelma hoitaa rikkoutuneiden sektorien korvaamisesta varasektoreilla ilman että ulospäin asiasta näkyy mitään.

      Levyt testaavat itseään ja keräävät tilastoa. Mikäli SMART tietoja lukevalla ohjelmalla näkyy uudelleensijoitettujen sektorien määrän nousua on levy vaihdettava ennen kuin varasektorit ovat loppu ja rikkinäiset sektorit alkavat näkyä käyttöjärjestelmälle.

    • olet väärässä

      "Levyn pinnan tarkistusta ei enää tarvita koska levyjen oma ohjelma hoitaa rikkoutuneiden sektorien korvaamisesta varasektoreilla ilman että ulospäin asiasta näkyy mitään."

      Levyn pinnan tarkistuksen tarpeellisuus ei ole kadonnut mihinkään, erityisesti koska kun varasektorit loppuu, on tarpeellista tarkastaa levyn pinta. Ei kai Mikkiskään turhaan ole CHKDSK:iin laittanut levyn pinnan tarkistusta ja Nortonissakin on edelleen Disk Doctor mukana. Eli ei pelkästään SMARTIN tietoihin voi luottaa.

      Ja mitä tulee rikkinäisten sektorien lukemiseen niin kyllä niitä voi yrittää lukea mutta tarvitaan sopivat ohjelmat ja niitä aloittaja juuri kyseli.

      • Sellainen oikaisu, että varasektorien loppuessa on tarpeellista vaihtaa kiintolevy.

        Mieluummin jo aikaisemmin.


    • jokuvaan.

      Kukaan muka tiedä sopivia softia?

      • Kiintolevyvalmistajalta mahdollisesti löytyy. Hajonneet sektorithan ovat kätkettyjä, eivätkä enää käyttöjärjestelmässä näy, kun kaikki viittaukset niihin ohjautuvat käyttöön otetulle varasektorille.


      • jaahas.
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kiintolevyvalmistajalta mahdollisesti löytyy. Hajonneet sektorithan ovat kätkettyjä, eivätkä enää käyttöjärjestelmässä näy, kun kaikki viittaukset niihin ohjautuvat käyttöön otetulle varasektorille.

        Entäs milläs luetaan levykkeiltä bad sectoreita, niissähän ei ole varasektoreita käytössä? Tai usb-tikuilta?


      • jaahas. kirjoitti:

        Entäs milläs luetaan levykkeiltä bad sectoreita, niissähän ei ole varasektoreita käytössä? Tai usb-tikuilta?

        Joskus muinoin olen jollain PC-Toolsin tai Peter Nortonin levytohtorilla lerppuja tutkinut, mutta eipä ole ollut ainakaan viiteentoista vuoteen ollut mitään tarvetta. Varmuuskopiothan pitää pitää kunnossa, joten täysin turhaa.


      • entä usb-tikut
        Kollimaattori kirjoitti:

        Joskus muinoin olen jollain PC-Toolsin tai Peter Nortonin levytohtorilla lerppuja tutkinut, mutta eipä ole ollut ainakaan viiteentoista vuoteen ollut mitään tarvetta. Varmuuskopiothan pitää pitää kunnossa, joten täysin turhaa.

        Mut pystyykö PC Tools lukemaan myös viallisten sektorien tietoja eli palauttamaan ne? Ja millä luetaan usb-tikkujen viallisia sektoreita? PC Tools ei siihen ainakaan pysty kun ei MS DOSissa ole USB-tukea.


      • Rt6qsryI
        entä usb-tikut kirjoitti:

        Mut pystyykö PC Tools lukemaan myös viallisten sektorien tietoja eli palauttamaan ne? Ja millä luetaan usb-tikkujen viallisia sektoreita? PC Tools ei siihen ainakaan pysty kun ei MS DOSissa ole USB-tukea.

        Mitä hyötyä rikkoutuneen sektorin lukemisesta olisi kun vastaukseksi tulisi bittimössöä?


      • ei välttämättä
        Rt6qsryI kirjoitti:

        Mitä hyötyä rikkoutuneen sektorin lukemisesta olisi kun vastaukseksi tulisi bittimössöä?

        Ei välttämättä tule bittimössöä.


      • Rt6qsryI
        ei välttämättä kirjoitti:

        Ei välttämättä tule bittimössöä.

        Aha. Tiedon häviämättömyyden laki tekee varmuuskopiot turhaksi. Ihmettelen vain miksi sektori on rikki vaikka siinä ei ole vikaa.


      • voi olla noinkin
        Rt6qsryI kirjoitti:

        Aha. Tiedon häviämättömyyden laki tekee varmuuskopiot turhaksi. Ihmettelen vain miksi sektori on rikki vaikka siinä ei ole vikaa.

        Sektorihan voi olla merkitty huonoksi esim. tiedostojärjestelmän sekoamisen vuoksi, eli kyseessä ns. soft bad sector.


      • Rt6qsryI
        voi olla noinkin kirjoitti:

        Sektorihan voi olla merkitty huonoksi esim. tiedostojärjestelmän sekoamisen vuoksi, eli kyseessä ns. soft bad sector.

        Levyn lukuohjelmat dd, ddresque ja muut lukevat vain sektoreita. Ne eivät ymmärrä "hölkäsen pöläystä" tiedostojärjestelmistä.


      • vau!
        voi olla noinkin kirjoitti:

        Sektorihan voi olla merkitty huonoksi esim. tiedostojärjestelmän sekoamisen vuoksi, eli kyseessä ns. soft bad sector.

        "soft bad sector"

        olet keksinyt ihan uuden vian ja nimikeen sille.


      • voi olla noinkin
        vau! kirjoitti:

        "soft bad sector"

        olet keksinyt ihan uuden vian ja nimikeen sille.

        En ole itse tuota keksinyt uutta vikaa vaan olen lukenut noista asioista. Eli levyssä voi olla ihan fyysinen bad sector jolloin se on todellakin rikki, tai sitten softan sotkema tiedostojärjestelmä merkannut sektorin huonoksi jolloin puhutaan soft bad sectorista. Soft bad sectorit voidaan korjata mutta ei niitä fyysisesti rikki olevia.


      • Rt6qsryI
        voi olla noinkin kirjoitti:

        En ole itse tuota keksinyt uutta vikaa vaan olen lukenut noista asioista. Eli levyssä voi olla ihan fyysinen bad sector jolloin se on todellakin rikki, tai sitten softan sotkema tiedostojärjestelmä merkannut sektorin huonoksi jolloin puhutaan soft bad sectorista. Soft bad sectorit voidaan korjata mutta ei niitä fyysisesti rikki olevia.

        On olemassa tosiaan termit hard bad sector ja soft bad sector.

        Had bad sector on fyysisesti vioittunut sektori eikä sen korjaamiseksi ole tehtävissä mitään. Levyn ohjauslogiikka korvaa sen varasektorilla eikä käyttöjärjestelmä tiedä asiasta mitään.

        Soft bad sector on esimerkiksi virtakatkon takia sekaisin mennyt sektori, jonka sisältöä korjausdata ei pysty palauttamaan. Tällaisesta sektorista levy antaa virhekoodin. Tilanne korjaantuu kun sektorille kirjoitetaan jotain. Nykyään nämä ovat erittäin harvinaisia.

        Tiedostojärjestelmän kanssa asialla ei ole tekemistä. Niiden sotkut eivät levylle kuulu. Levy ei edes tiedä mitään tiedostojärjestelmistä. Se vain lukee ja kirjoittaa sektoreita käskyjen mukaan ymmärtämättä mitä ne sisältää.


      • voi olla noinkin
        Rt6qsryI kirjoitti:

        On olemassa tosiaan termit hard bad sector ja soft bad sector.

        Had bad sector on fyysisesti vioittunut sektori eikä sen korjaamiseksi ole tehtävissä mitään. Levyn ohjauslogiikka korvaa sen varasektorilla eikä käyttöjärjestelmä tiedä asiasta mitään.

        Soft bad sector on esimerkiksi virtakatkon takia sekaisin mennyt sektori, jonka sisältöä korjausdata ei pysty palauttamaan. Tällaisesta sektorista levy antaa virhekoodin. Tilanne korjaantuu kun sektorille kirjoitetaan jotain. Nykyään nämä ovat erittäin harvinaisia.

        Tiedostojärjestelmän kanssa asialla ei ole tekemistä. Niiden sotkut eivät levylle kuulu. Levy ei edes tiedä mitään tiedostojärjestelmistä. Se vain lukee ja kirjoittaa sektoreita käskyjen mukaan ymmärtämättä mitä ne sisältää.

        Kiitoksia täsmennyksestä, jostain vain luin että myös softa pystyy sekoittamaan niin että osa sektoreista merkitty huonoksi ja siksi tuo väittämä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      14
      557
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      521
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      486
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      23
      443
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      46
      407
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      29
      405
    Aihe