Tästä keskusteltiin aamun radio-ohjelmassa. Esille tuli ainakin minulle aivan uusi asia. Pari henkilöä ilmoitti, että jalankulkijan heijastinliivi on vaarallinen, koska autoilija voi sekoittaa sen liikennemerkkiin. Se kun ei liiku mitenkään. Itse pelkän paljon, paljon enemmän täysin ilman heijastimia liikkuvia, en haluaisi ajaa kenenkään päälle. Ja kyllähän tiellä liikkuja jotenkin liikkuu. Lähestyvä liikennemerkkikin on otettava huomioon, eli on hiljennettävä vauhtia. Vai onko niin kuin juuri tehdyssä lääkärintarkastuksessa kävi ilmi, että melko heikolla näkökyvyllä voi ajaa autoa?
Pelkäätkö liikenteessä?
70
185
Vastaukset
Kyllä mielestäni on jo heikko näkö, jos ei liikennemerkkiä ja heijastinliivissä liikkuvaa erota toisistaan.
Mutta kyllä siellä varovaisena saa olla, jalankulkijana on vain odotettava, että reitti on selvä..- 1943
Niin, näe ja näy on hyvä ohje. Kiire ei passaa olla.Muistan kauan sitten Helsingissä, kun liikennevalot olivat vaihtumassa ja jalankulkijat yrittivät juosten ehtiä kadun ylitykseen. Minuunkin tuo tauti oli tarttua kunnes päätin, että vaihtuvathanne valot taas pian. Sen jälkeen olen päätöstäni noudattanut - myös autoilijana.
- ...............
ajan paljon autolla,
aina olen varautunu liikenteen vaarallisuuteen,
onneksi ei vielä ole mitään sattunu,
toivottavasti ei koskaan satukkaa,
rekat on pelottavin juttu pitkillä matkoilla, ne koen kaikein vaarallisimmaksi liikenteessä,,,- 1943
Samat sanat. Yhteen aikaan moitittiin venäläisiä rekkoja, joita silloin liikkui paljon kulkemillani reiteillä. Kerran ajoin Helsingistä Porvooseen ja tarkkailin erityisesti venäläisiä rekkoja. Silloin ajoivat erittäin hyvin, pitivät myös turvavälin. Miten lienee nykyään? Joskus moottoritiellä harmittaa, kun rekka nenän edestä alkaa ohittaa toista rekkaa. Se voi kestää tosi kauan.
- L - L
Pelkään / varon vastaan tulevia suuria ajoneuvoja.
Sellaisen takaa saattaa joku törppö lähteä ohittamaan sitä edessäni.
Pari kertaa olen onnistunut pakenemaan pientareelle. Hyvä, että sellainen oli.- 1943
Onhan noita tilanteita ollut, itsekin olen törttöillyt. Itse ohitan vain jos olen tosi varma, ettei vastaan tule ketään. Esimerkiksi Huittisten ja Hämeenkyrön välillä on pitkiä suoria, joissa on sen verran korkeuseroja, että joku tietä tuntematon lähtee ohittamaan, kun ei näe vastaantulevaa kumpareen takana. Keltaiset viivathan eivät näy talvella.
Miksi pitäisi pelätä?
En minä pelkää, koska minä en hölmöile liikenteessä.
Jos joku tulee päälle, enkä ehdi väistämään, niin mitä sitä pelkäisi jotain jolle ei voi mitään.
Tuolla asenteella saisi pelätä koko elämänsä.
Vaikka minulla onkin hyvä näkö-kyky, en kannata jalankiulkijoiden tai pyöräilijöiden heijastinliivejä.
Ne aiheuttavat liikenteessä kummallista ja vaarallista poukkoilua juoppojen ja huumehörhöilijöiden autoilussa.
Yhtä turhanpäiväistä ja tehotonta kuin tupakointi-kielto.
Taitaa kuitenkin käydä niin, että heti kun jonkinlainen eläke alkaa juosta, otetaan ajo-kortti pois, ei tietenkään mustilaisilta, ja kolmen vuoden välein testataan terkkarissa Nikotiini-taso.
H."en kannata jalankiulkijoiden tai pyöräilijöiden heijastinliivejä.
Ne aiheuttavat liikenteessä kummallista ja vaarallista poukkoilua juoppojen ja huumehörhöilijöiden autoilussa."
Niin että noi juopot ja hörhöt eivät muuten aiheuttaisi kummallisia liikkeitä?
Entäs päiväkotilapset kun ne pitkässä letkassa kulkee kadulla heijastinliivit päällä onkos sekin vaarallista?Nittaminax kirjoitti:
"en kannata jalankiulkijoiden tai pyöräilijöiden heijastinliivejä.
Ne aiheuttavat liikenteessä kummallista ja vaarallista poukkoilua juoppojen ja huumehörhöilijöiden autoilussa."
Niin että noi juopot ja hörhöt eivät muuten aiheuttaisi kummallisia liikkeitä?
Entäs päiväkotilapset kun ne pitkässä letkassa kulkee kadulla heijastinliivit päällä onkos sekin vaarallista?"Nittaminax"
Kaikesta voi aina saivarrella.
Jos kaikilla olisi aina liivit ulkosalla, olisiko turmien määrä nolla?
Kerroin omista kokemuksistani, ja ne kokemukset ovat alkaneet kertyä jo kauan ennen heijastinliivejä.
Alkuaikojen autoilujeni aikaiset lapset elävät vielä terveinä, mitä minuun tulee.
Kaikki liivit, jotka eivät ole Poliisilla tai kaduilla töitä tekevillä, ovat turhia.
Liivit kuuluvat poikkeustilanteisiin, silloin ne huomataan kun ne esiintyvät harvoin, eikä kaikkialla kaikkina aikoina. Heiluva laatu-heijastin on se paras juttu jalankulkijalle ja aina polvenkorkeuteen laitettuna.
H.hunksz kirjoitti:
"Nittaminax"
Kerroin omista kokemuksistani, ja ne kokemukset ovat alkaneet kertyä jo kauan ennen heijastinliivejä.
Alkuaikojen autoilujeni aikaiset lapset elävät vielä terveinä, mitä minuun tulee.
Kaikki liivit, jotka eivät ole Poliisilla tai kaduilla töitä tekevillä, ovat turhia.
Liivit kuuluvat poikkeustilanteisiin, silloin ne huomataan kun ne esiintyvät harvoin, eikä kaikkialla kaikkina aikoina. Heiluva laatu-heijastin on se paras juttu jalankulkijalle ja aina polvenkorkeuteen laitettuna.
H.Nythän saivartelet itsekkin. Vetoat siihen että vain poliiseilla ja töitätekevillä saisi olla liivit. Miksi vain heillä, oletko ajanut niin holtittomasti että olet luullut poliisin olleen pysäyttämässä sua ja ruvennut panikoimaan.
Polvenkorkuisella polvenkorkuinen heijastin....:DDD apuva.
Se että olisiko turmien määrä nolla liivien käyttäjillä on myöskin saivartelua, kun pelkkien heijastimienkin käyttäjien kohdalla se ei ole nolla. En kyllä ole mistään lukenut että liivin käyttäjä olisi jäänyt auton alle.hunksz kirjoitti:
"Nittaminax"
H.Samaa saivartelua sultakin. Kerroin oman mielipiteeni ja sinä omasi. Yhden viestin jo kirjoitin tätä ennen mutta minne lie lensi ja toistakertaa en viitsi.
Nittaminax kirjoitti:
Samaa saivartelua sultakin. Kerroin oman mielipiteeni ja sinä omasi. Yhden viestin jo kirjoitin tätä ennen mutta minne lie lensi ja toistakertaa en viitsi.
Voi herse...nyt on jotain vikaa suolessa taas.
Nittaminax kirjoitti:
Voi herse...nyt on jotain vikaa suolessa taas.
"Nittaminax"
Auton valot ovat aina jossain kulmassa alaspäin suunnatut, joten varpaat näkyvät ensin, vaikka Marakatilla, joten oikeastansa liivien pitäisi olla nilkkapituisen päällystakin tyyppisiä.
Piti kaivella ihan nettiäkin:
http://www.iltalehti.fi/autot/2010110512632718_ae.shtml
H.hunksz kirjoitti:
"Nittaminax"
Auton valot ovat aina jossain kulmassa alaspäin suunnatut, joten varpaat näkyvät ensin, vaikka Marakatilla, joten oikeastansa liivien pitäisi olla nilkkapituisen päällystakin tyyppisiä.
Piti kaivella ihan nettiäkin:
http://www.iltalehti.fi/autot/2010110512632718_ae.shtml
H.Kun nyt linkitit niin luehan tarkemmin missä kohtaa sen heijastimen suositellaan olevan.
- 1943
Ei kai sullakaan yli-inhimillinen näkökyky ole? Mulla on koettuna läheisen kuolema liikenteessä ja olen tosi varovainen. Huonolla säällä en lähde autolla minnekään. Onneksi työelämän aikana oli useimmiten mahdollisuus käyttää bussia. Nytkin asun hyvien yhteyksien varrella.
- demeter
Meitä on täällä kotona huvittanut tuo sama asia: heijastiliivin sekoittaminen liikennemerkkiin. Ikäänkuin liikennemerkki olisi syytä jättää huomiotta, ajaa kumoon vaikka..))
Silmä taitaa olla vähän konstikas vekotin. Sekin "laiskistuu" vanhemmiten, ei pysty reagoimaan valon muutoksiin samalla tavalla kuin nuorempana. Sen vuoksi kai se hämärässä ajaminen koetaan hankalana."demeter"
En muuten pitäisi pahana, jos varakkaammat vanhukset hankkisivat tietokoneeseensa autoilu-simulaattorin, ratin vaihdevivulla ja polkimet.
Valot voi kammiostaan sammuttaa ja harjoitella pimeässä ajamista.
Simulaattoriin saa myös yö-ajon.
Kustannukset n. 100 €.
Antaa kummasti lisää varmuutta ajelemiseen.
Näin kertoi yksi kaverini ja hänen kaverinsa, jotka hankkivat moiset vehkeet.
Minulla on ihan ralli-simulaattori! :)
Joten satunnaiset luisut, heilahtelut ja oho-tilanteet ovat pala kakkua oikeallakin autolla.
H.- demeter
hunksz kirjoitti:
"demeter"
En muuten pitäisi pahana, jos varakkaammat vanhukset hankkisivat tietokoneeseensa autoilu-simulaattorin, ratin vaihdevivulla ja polkimet.
Kustannukset n. 100 €.
Joten satunnaiset luisut, heilahtelut ja oho-tilanteet ovat pala kakkua oikeallakin autolla.
H.Hyvä vihje hunksi. Täytyypä kertoa kavereille. Itsehän en tuollaista harjaannusta tarvitse, kun en autoa aja - kuski ajaa, ellei oma, niin yleinen (bussikuski). Rallikuskit ovat liikenteen syöpä. Nuoret ovat saaneet pahimman tartunnan.
demeter kirjoitti:
Hyvä vihje hunksi. Täytyypä kertoa kavereille. Itsehän en tuollaista harjaannusta tarvitse, kun en autoa aja - kuski ajaa, ellei oma, niin yleinen (bussikuski). Rallikuskit ovat liikenteen syöpä. Nuoret ovat saaneet pahimman tartunnan.
"demeter"
Vai syöpä, ansaitset kyllä piiskaa nyt :)
Minun syöpäni alkoi 1964, ja jatkuu....
Lyönpä vetoa että luonnottoman taitava ja kaikenlaiset huomioon-ottava ajotaitoni on rallin ansiota.
Tämän päivän nuoriso tappaa itsensä yleensä asfaltilla, kiitos Räikkösten ja Häkkisten ja F-ykkösten.
Olet varmaan tietoinen että useat auto-koulut ajattavat ajo-simulaattorilla?
Sillä tehdään myös tieteellistä tutkimustakin.
Peloton liikenne-ritarisi
H.- demeter
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Vai syöpä, ansaitset kyllä piiskaa nyt :)
Minun syöpäni alkoi 1964, ja jatkuu....
Lyönpä vetoa että luonnottoman taitava ja kaikenlaiset huomioon-ottava ajotaitoni on rallin ansiota.
Tämän päivän nuoriso tappaa itsensä yleensä asfaltilla, kiitos Räikkösten ja Häkkisten ja F-ykkösten.
Olet varmaan tietoinen että useat auto-koulut ajattavat ajo-simulaattorilla?
Sillä tehdään myös tieteellistä tutkimustakin.
Peloton liikenne-ritarisi
H.Ihan piruuttani laitoin tuon "liikenteen syövän"..)) (hunksi) Osaa se olmikin..))
Mutta aina totta toinen puoli. En nyt kuitenkaan viitsi vihersaanaa pitää.
Liikenne kun on tullut jäädäkseen, sanovat...
En ole tietonen ajo-simulaattoreista autokouluissa. Kannatettava idea. Ei tarvi bensaa polttaa... Ja tappovehjehän se auto on, taitamattoman käsissä. - 1943
Liikennemerkkihän voi varoittaa esim. esteestä tiellä. Itse pelkään hämärässä eniten eläinten hyppäämistä eteen ja ajan hitaammin, jos eläimistä varoitetaan.
- 1943
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Kustannukset n. 100 €.
H.Pidän autolla ajamisesta, mutta luovun suosiolla ellei minulla esim. ole varaa, terveys ei salli jne.
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Kustannukset n. 100 €.
H.Ei se tämän ihmeempi tarvitse olla.
Polkimet on tietysti lattialla.
Ohjelmisto tietysti normaaliautoiluun.
http://www.youtube.com/watch?v=0RUoBtLT2CY
H.
Koska oma autoni on pieni kauppakassi pelkään ajaa talvella matka-ajoja.
Kävin viime viikolla mutkan Kuopiossa Petzen autolla. Kuopus ajoi menomatkan sillä lähdimme aikaisin aamulla, oli pimeää. Silmäni eivät tykkää pimeäajosta. Vastaantulevien autojen valojen räpseet pitkista lyhyisiin häiritsevät.
Siirryin kuskiksi kun ajoimme takaisin Korpeen puolenpäivän jälkeen, aurinko paistoi, oli pakkaskeli, nautin ajamisesta. Olihan alla iso auto, jossa oli uudet Nokian nastarenkaat.
Minuun iski autokuume, onneksi kuopukseenkin, jonka kanssa autoni jaan. Saattaapi olla, että syssymällä menee kauppakassi vaihtoon.- 1943
Onnea uuden ajokin ostoon. Eihän tuo valojen vaihtaminen mitään hauskaa hommaa ole. Nykyään en ole koskaan väsynyt öitä lukuunottamatta. Työssäollessa tuli univelkaa ja väsymyksen merkkejä oli se, etten vaihtanut valoja toisen tullessa vastaan. Silloin tiesin, että nyt pian pois liikenteestä.
- ...
Taitaa olla kyse vaikeudesta erottaa etäisyyksiä. Pimeällähän se on hankalaa. Heijastinliivi näkyy ällistyttävän kaukaa, se kai sotkee arviointia.
Ite olen alkanut pelkäämään muita autoilijoita, ne voi olla äärettömän arvaamattomia, lisäksi monet tuntuvat olemaan ajotaidottomiakin, sekä liikennesäännöistä tietämättömiä.
=DW=- 1943
Minusta heijastinliivi on hyvä. Itse käytän päivälläkin, kun kävelen kauppaan.Niinpä ovat nuo muut autoilijat. Ajavat kalliilla autolla, mutta vilkku ei toimi. Ajetaan ohi, mutta tuppaudutaan siihen turvaväliin, mitä yritän pitää edessä ajavaan. Joskus suivaannun ja ajan koko letkan ohi, saan ajella vähän aikaa rauhassa. Tämä koskee moottoritietä hyvällä kelillä.
- Pirre*
Empä erikoisemmin pelkää, mutta varovaisuutta ikä on kieltämättä tuonut.
Vältän lähteä ajamaan pitempiä matkoja sakealla pyrykelillä, ne vastaantulevat rekat pöllyttävät sokeaksi.
Sitten miulla on kitkarenkaat ja ne on aika mokomat sohjossa ja kierällä jääkelillä.
Noista liiveistä, hyvä vaan kun kulkijat näkyvät ajoissa.- 1943
Sohjokeli on pahin, pyry myös paha. Esim. joulun aikoihin oli tällaista huonoa keliä, en mennyt minnekään, vaikka alunperin olin suunnitellut.
En pelkää kun meillä ei edes autoa ole. Heijastin mulla on ainoastaan kävelykepissä ja jos joku ajaa päälle se ei johdu siitä ettenkö näkyisi, koska silloin ajajan täytyy muutenkin ajaa väärin ja pahasti, koska liikun jalkakäytävillä, en pientareella.
- 1943
Oot siis oikea kaupunkilainen. Etkö pelkää pyöräilijöitä? He saattavat olla tosi arvaamattomia
1943 kirjoitti:
Oot siis oikea kaupunkilainen. Etkö pelkää pyöräilijöitä? He saattavat olla tosi arvaamattomia
No ei tääl talvisin taida kukaan pyöräillä ja tosi sokea täytyy silloin sen pyöräilijänkin olla jos ei hyvin valaistulla kadulla näe jalankulkijaa jolla kuitenkin on heijastin. :)
Nittaminax kirjoitti:
No ei tääl talvisin taida kukaan pyöräillä ja tosi sokea täytyy silloin sen pyöräilijänkin olla jos ei hyvin valaistulla kadulla näe jalankulkijaa jolla kuitenkin on heijastin. :)
Pyöräilijät ovat kyllä vaarana jalankulkijoille. Monikaan ei osaa tai välitä yleisistä säännöistä.
Vastaan tulija ohitetaan oikealta puolelta, kun taas takaa tuleva ohittaa edellään menijän vasemmalta.
Kerran meinasin pyörän kanssa törmätä, kun ohitti jalkakäytävän oikeeta reunaa kulkiessani minut ns. penkan kautta, eli oikealta.
Kyllähän sitä varmaan itsekkin on virheitä tehnyt, kaikkia ei aina huomaa.maa1rina kirjoitti:
Pyöräilijät ovat kyllä vaarana jalankulkijoille. Monikaan ei osaa tai välitä yleisistä säännöistä.
Vastaan tulija ohitetaan oikealta puolelta, kun taas takaa tuleva ohittaa edellään menijän vasemmalta.
Kerran meinasin pyörän kanssa törmätä, kun ohitti jalkakäytävän oikeeta reunaa kulkiessani minut ns. penkan kautta, eli oikealta.
Kyllähän sitä varmaan itsekkin on virheitä tehnyt, kaikkia ei aina huomaa.Sitä en kiistä etteikö vaaratilanteita synny, mutta nythän oli kyse näkyvyydestä. :)
Nittaminax kirjoitti:
Sitä en kiistä etteikö vaaratilanteita synny, mutta nythän oli kyse näkyvyydestä. :)
Pelkäätkö liikenteessä? oli kysymys.
maa1rina kirjoitti:
Pelkäätkö liikenteessä? oli kysymys.
Ja siihen olen vastannut. Omassa viestissäni puhuin myöskin näkyvyydestä johon myös vastasin.
Heijastinliivi on maailman paras keksintö!
Jos sen sekottaa liikennemerkkiin, on valot päin peesettä suunnattu.- 1943
Samaa mieltä. Mulla on pari autossa ja muutama vaatenaulakossa.
En pelkää, jos noutaja sattuu tiellä vastaan tulemaan, niin se on sitten siinä.
Tätä "valtatietä" ammattikuljettajat pitävät yhtenä Suomen pahimmista ja vaarallisimmasta, mm. ränni ja vuoristorata ovat lempinimiä.
Yli 30 vuotta olen tätä pätkää ajanut ja vielä hengissä.
Heijastin on kyllä hyvä, kun jalkaisin liikkuu.- 1943
Olenkohan minä siinä rännissä koskaan ollut? Tuurista on kiinni, sekunnit ovat toistaiseksi olleet oikealla puolella. Miehelläni eivät olleet.
- ohhohh
Miten sokea voi ajaa autoa?
ohhohh kirjoitti:
Laita hyvin näkyvät heijastinliivit yllesi, jos näillä kulmilla liikut. :)
1943 kirjoitti:
Olenkohan minä siinä rännissä koskaan ollut? Tuurista on kiinni, sekunnit ovat toistaiseksi olleet oikealla puolella. Miehelläni eivät olleet.
Olet voinut ollakin, yleinen ja paljon käytetty tiehän tämä on. Myös venäläiset ajavat tätä kautta hyvin paljon.
Onneksi ei ole kovin pahoja tilanteita eteen tullut, muutama läheltä piti kyllä. Ihan tuossa omassa tienhaarassa lähti takaa tullut ohittamaan, vaikka minulla oli vilkku vasemmalle.. Hirveää jarrujen kirskuntaa kuului, mutta onneksi pääsi oikealta väistämään.ohhohh kirjoitti:
Tuli vielä mieleeni, oletko nähnyt leffan Naisen tuoksu, siinähän Al Pacino esittää sokeaa miestä.
Hän haluaa ajaa urheiluautolla kaupungin katuja, päästelee hurjaa vauhtia, poliisi pysäyttää, mutta ei huomaa, että kuljettaja on sokea.
No, hänellä oli kyllä apukuski vieressään.
Kaikki on mahdollista, kun uskoo oikein lujasti... :)- 1943
Anceli kirjoitti:
Tuli vielä mieleeni, oletko nähnyt leffan Naisen tuoksu, siinähän Al Pacino esittää sokeaa miestä.
Hän haluaa ajaa urheiluautolla kaupungin katuja, päästelee hurjaa vauhtia, poliisi pysäyttää, mutta ei huomaa, että kuljettaja on sokea.
No, hänellä oli kyllä apukuski vieressään.
Kaikki on mahdollista, kun uskoo oikein lujasti... :)En ole nähnyt, mutta mielestäni moisella asialla ei pidä leikitellä.
1943 kirjoitti:
En ole nähnyt, mutta mielestäni moisella asialla ei pidä leikitellä.
"1943"
Kuka ja miten, päättää mikä on leikittelyä?
En ota tässä kantaa näköön, kuuloon tai tuntoaistiin.
Minä leikittelen usein autollani liikenteessä, olen aina leikitellyt.
Ihmis-hengillä en koskaan ole leikkinyt.
100-varmasti tiedän itse, milloin on aikani poistua taka-vasemmalle.
Alzheimer-kirvesmieskin tietää, kun joutuu poistumaan raksalta peukaloaan imeskellen.
Minusta ei kannata kovin innokkaasti antaa päätösvaltaa laeille ja asetuksille missään asiassa.
Olkoot ne ohje-nuorana ja terveen järjen apureina.
H.- 1943
hunksz kirjoitti:
"1943"
Kuka ja miten, päättää mikä on leikittelyä?
En ota tässä kantaa näköön, kuuloon tai tuntoaistiin.
Minä leikittelen usein autollani liikenteessä, olen aina leikitellyt.
Ihmis-hengillä en koskaan ole leikkinyt.
100-varmasti tiedän itse, milloin on aikani poistua taka-vasemmalle.
Alzheimer-kirvesmieskin tietää, kun joutuu poistumaan raksalta peukaloaan imeskellen.
Minusta ei kannata kovin innokkaasti antaa päätösvaltaa laeille ja asetuksille missään asiassa.
Olkoot ne ohje-nuorana ja terveen järjen apureina.
H.Toivottavasti et sokeudu. Kyllä minäkin tiedän, milloin pitää luopua autolla-ajosta. Kyllä moinen hurjastelu voi toimia jollekulle arvostelukyvyttömälle esimerkkinä.
1943 kirjoitti:
En ole nähnyt, mutta mielestäni moisella asialla ei pidä leikitellä.
1943, vastasin hänelle joka sokeudestani kirjoitti. Ja kyse oli elokuvasta, ihan hyvä sellainen. Eihän sokea saa oikeasti autolla ajaa.
Heijastinliivit ovat hyvät.
Kunhan joku pukisi hirvillekin sellaiset.- 1943
Tuo eläin varmaan kihnuttelisi itseään puita vasten, niin, että liivistä eroon pääsisi.
- näkyvä-*
Heijastinliivit ovat hyvät koska erottuvat jo kaukaa pimeällä tiellä.
Meidän koirillakin on heijastinliivit. - ...
Epämääräinen muistikuva.
Muistelen ajat sitten lukeneeni, että jossain olisi koitettu maalata hirviä heijastinväreillä. Ei tarkempaa muistikuvaam edes sitä, oliko suomi vai joku muumaa. Ihan hyvä idea, huvittaisi nähdä riistansuojelumiehet syksyllä juoksemassa pitkin mettiä spraymaalipurkkien kanssa hirvien perässä :D
=DW= - 1943
näkyvä-* kirjoitti:
Heijastinliivit ovat hyvät koska erottuvat jo kaukaa pimeällä tiellä.
Meidän koirillakin on heijastinliivit.Tuo on hyvä juttu. Tässä taannoin ajelin täällä kotinurkilla tiellä, jolla ei ollut katuvalaistusta. Ensin ohitin koiranulkoiluttajan, joka oli varustautunut kuten sinä ja lemmikkisi. Heti pimeydestä ilmestyi toinen pari, tummiin pukeutunut henkilö ja lemmikki. Ei mitään heijastavaa kummallakaan. Kyllä siinä vähän säpsähti, vaikka vauhtia ei ollut paljon. Muuten katuvalotkaan eivät kovin hyvin paljasta edessäolevaa jalankulkijaa. Silloinkin heijastin auttaa huomattavasti
- 1943
... kirjoitti:
Epämääräinen muistikuva.
Muistelen ajat sitten lukeneeni, että jossain olisi koitettu maalata hirviä heijastinväreillä. Ei tarkempaa muistikuvaam edes sitä, oliko suomi vai joku muumaa. Ihan hyvä idea, huvittaisi nähdä riistansuojelumiehet syksyllä juoksemassa pitkin mettiä spraymaalipurkkien kanssa hirvien perässä :D
=DW=Siitä vaan haaste suomalaisille. Kaikki kynnelle kykenevät maalailemaan hirviä ja peuroja metsiin, liikakilotkin karisisivat ja kunto kohenisi.
- heijastinliivihyvä
En pelkää, mutta pitkiä matkoja en enää jaksa (1500km) kerralla.
46 vuotta olen ajanut monessa maassa ja usein asuntovaunu matkassa.
Vuosittain 25000-30000tkm vielä ei ole minkaanlaista lommoa tullut.
Kaikissa ikäluokissa on eritaitoisia kuljettajia.- tiinaex...
mää oo ajanu ennen tätä vuodenvaihdetta vaan suomessa ja rodoksella mutta nyt ajelin floridassa ristiin rastiin siellä oli helppo ajaa koska siellä kunnioitettiin toisia autoilijoita ja myöskin siellä oli helppo olla jalankulkijana koska autoilijat antoivat esim parkkipaikoilla jalankulkijoiden mennä aina ensin ja muutenkin sillä oli paljon sujuvampaa liikenne normaaliaikoina ja ruuhkissa kun suomessa paitsi että suomessa on todellisia ruuhkia näköjään vaan vähän.
- 1943
En ole tainnut koskaan ajaa 1500 km yöpymättä välillä. Ja muissa maissa ajaminen rajoittuu Pohjois-Norjaan ja -Ruotsiin. Siitäkin on aikaa. Ajoneuvoyhdistelmään mulla on lupa, en ole vielä käyttänyt.
tiinaex... kirjoitti:
mää oo ajanu ennen tätä vuodenvaihdetta vaan suomessa ja rodoksella mutta nyt ajelin floridassa ristiin rastiin siellä oli helppo ajaa koska siellä kunnioitettiin toisia autoilijoita ja myöskin siellä oli helppo olla jalankulkijana koska autoilijat antoivat esim parkkipaikoilla jalankulkijoiden mennä aina ensin ja muutenkin sillä oli paljon sujuvampaa liikenne normaaliaikoina ja ruuhkissa kun suomessa paitsi että suomessa on todellisia ruuhkia näköjään vaan vähän.
"tiinaex..."
Onks tää se Papu joksi luulen?
Kotiin palannut soutuveneen kokka-koriste? :)
Tervetuloa takaisin YT. värivammaisenakin.
Varo pakastealtaita kaunokainen.
YH.- tiinaex...
hunksz kirjoitti:
"tiinaex..."
Onks tää se Papu joksi luulen?
Kotiin palannut soutuveneen kokka-koriste? :)
Tervetuloa takaisin YT. värivammaisenakin.
Varo pakastealtaita kaunokainen.
YH.kyllä tää on ja on kyllä papu ihan oli päivälämpötilat 25-27 muutamaa lukuunottamatta parina aamuna oli vaan 5 astetta mutta taas seuraavina aamuina 20 melko suuria heittoja lämpötiloissa sielläkin niinkun täällä meilläkin kiitokset takaisintulotoivotuksesta.
yt
- L - L
Mikä lienee ikäluokkamme kaihitilanne keskimäärin?
Molemmat silmäni leikattiin muutama vuosi sitten.
En huomannut kaihien kehittymistä. Öisin oli aina vaan hankalampi ajaa vastaantulevien ajovalojen vuoksi mutta vähän ajavana arvelin sen olevan vain tottumattomuutta.
Sitten, yhden pitemmän poissaolon jälkeen, lähtiessämme pilvipoutaisena kesäpäivänä Seutulasta kotiin päin, totesin ettei minulle voi antaa ylinopeussakkoja.
En nähnyt kunnolla liikennemerkkejä enkä auton nopeusmittaria lainkaan.
Kierroslukumittarin yhden asennon näin.
Auto kotona seisomaan ja pikaisesti varaamaan silmälääkäriä ja leikkauksia.
En taatusti ollut ainoa huononäköinen ukko liikenteessä.
Vielä jollakin tapaa nähdessäni olin vaistomaisesti pidentänyt ajoneuvojen välejä ja ryhtynyt ajamaan rajoitusten mukaisesti.- 1943
Olet vastuuntuntoinen kuljettaja. Ystävättäreni kanssa keskustelimme tästä kaihin mahdollisuudesta. Hänelle silmälääkäri oli sanonut, että jos kaukonäkö muuttuu tässä iässä, voi olla merkki alkavasta kaihista. Edelliset silmälasini ovat vuodelta 1996 ja näen niillä vielä mainiosti. Näkökyky ei ole paljon muuttunut.
- 111
1943 kirjoitti:
Olet vastuuntuntoinen kuljettaja. Ystävättäreni kanssa keskustelimme tästä kaihin mahdollisuudesta. Hänelle silmälääkäri oli sanonut, että jos kaukonäkö muuttuu tässä iässä, voi olla merkki alkavasta kaihista. Edelliset silmälasini ovat vuodelta 1996 ja näen niillä vielä mainiosti. Näkökyky ei ole paljon muuttunut.
Nehän on jo epämuodikkaat!
- 1943
111 kirjoitti:
Nehän on jo epämuodikkaat!
Viis siitä. Niillä on tunnearvoa, mieheni osti ne minulle. Ovat hyvälaatuiset ja minulla on muutenkin ihan oma muotini.
Heijastin liivejä en omista, mut heijastimet heiluu aina liikkuessani.
Polven korkeudella, sääntöjen mukaan.- 1943
Hyvin olet varustautunut ja ainakin minä autoilijana ilahtuisin, jos ohi ajaisin.
- varovainen pitää oll
Muista aina liikenteessä monta vaaraa ompi eessä
- 1943
Niinhän se on, tänään ei ollut erityisiä vaaratilanteita. Melko tavallista on, ettei pysähdytä STOP-merkin edessä.
- Rimmir tänään
En enää ole niin paljon tien päällä auton kanssa , mitä vain täällä kaupungilla hurruuttelen. Eniten pelkään pyörä- ja jalkateillä nykyään monet kun ovat hankkineet sähkömoottorilla olevan pyörän eikä vielä ole oppinut kunnolla arvioimaan niiden nopeutta.
Suurkaupunkeihin en ole enää vuosikymmeneen lähtenyt omalla autolla kaahailemaan.- 1943
Todella vaikeaa on arvioida, milloin polkupyöräilijä ehtii risteykseen. Itse olen todella varovainen pyöräilijä, talutan aina pyörän suojatien yli esimerkiksi. Autoilijana olen nähnyt, miten heikoilla pyöräilijä on. Jotkut pyöräilijät unohtavat, että myös pyöräilijän on oltava varovainen risteyksissä. Suomessa ajelen missä vain autolla, niin on sukukin todennut- että Helsingissäkin? Jos minulla on asiaa vain keskustaan ja olen yksin, käytän yleensä bussia kuten ensi lauantainakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293315- 1201321
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101265- 711028
- 581021
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871006olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26957Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38921Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66900Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78855