Kuun kuvaus?

amatöörikuvaaja

Millaisilla kameran säädöillä kannattaisi lähteä kokeilemaan kuun kuvausta. Kamera on sonyn järkkäri ja objektiivi 300mm. Jonkinmoinen jalusta löytyy myös.
Millaiset säädöt kameraan. Aukko ja suljinaika ja ISO-arvo. Onko vielä muita säätöjä?
Nettikeskusteluja olin tutkiskellut ja ja yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta kameran säätöihin ei taida olla kuitenkaan kun mennä vaan kokeilemaan mutta millä säädöillä lähtisin liikkeelle?

13

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonnisatan

      On tuosta täällä väännetty kovastikin jokin aika sitten, tosin siinä väännössä taidettiin eksyä varsinaisesta kuvaamisesta johonkin kohinoista väittelyyn. Itse räppäsin joskus arvoilla ƒ/5.6, 1/400s, ISO100 ihan käsivaralta. Jalustan kanssa jos puuhailee, niin voi varmaan säätää aukon terävyyden kannalta optimaaliseksi, herkkyyden pienimmälle ja aika sitten on mitä on. Ei siitä kuitenkaan niin pitkä tule, että maan ja kuun liikkeestä alkaisi tulemaan suttua, luulisin. Kuu on kuitenkin aika kirkas.

    • djhdjhfjh

      Ei ne säädöt vaan aika. Älä kuvaa täysikuuta vaikka se tuntuisi fiksulta ajatuselta.
      Täysi kuu on lattea ja tylsä. Aaringon porotellessa hieman vinompaa näkyy kuussa varjojakin ja saa kuviin jotain näytettävääkin.

      • jerssi letrssi

        "Ei ne säädöt vaan aika"
        eikö kamerassasi ole säädettävä valotusaika?


        "Älä kuvaa täysikuuta vaikka se tuntuisi fiksulta ajatuselta.
        Täysi kuu on lattea ja tylsä. Aaringon porotellessa hieman vinompaa näkyy kuussa varjojakin ja saa kuviin jotain näytettävääkin. "

        tuo on hyvä vinkki.
        Täyden kuun aikaan aurinko paistaa kohtisuoraan kohti kuuta ja siinä käy varjoille ohrasesti.
        Jos haluaa niitä pinnan muotoja kuvaansa niin pikkusen vinommassa valossa toimii paremmin :-)

        Mitä tulee noihin arvoihin, niin pistemittaus, jos kamerassa sellainen on ja matala ISO.
        Valotusaika on esim ISO200-herkkyydellä kuitenkin nopea.
        Jalustaa kannattaa käyttää kun sellainen löytyy :-)


      • djhdjhfjh
        jerssi letrssi kirjoitti:

        "Ei ne säädöt vaan aika"
        eikö kamerassasi ole säädettävä valotusaika?


        "Älä kuvaa täysikuuta vaikka se tuntuisi fiksulta ajatuselta.
        Täysi kuu on lattea ja tylsä. Aaringon porotellessa hieman vinompaa näkyy kuussa varjojakin ja saa kuviin jotain näytettävääkin. "

        tuo on hyvä vinkki.
        Täyden kuun aikaan aurinko paistaa kohtisuoraan kohti kuuta ja siinä käy varjoille ohrasesti.
        Jos haluaa niitä pinnan muotoja kuvaansa niin pikkusen vinommassa valossa toimii paremmin :-)

        Mitä tulee noihin arvoihin, niin pistemittaus, jos kamerassa sellainen on ja matala ISO.
        Valotusaika on esim ISO200-herkkyydellä kuitenkin nopea.
        Jalustaa kannattaa käyttää kun sellainen löytyy :-)

        ""Ei ne säädöt vaan aika"
        eikö kamerassasi ole säädettävä valotusaika?"
        Jep, mutta tarkoitin aikaa jolloin kuuta kannattaa mieluummin kuvata. En valotusaikoja vaan se oikea aika kuukaudesta.


    • Jos sulla on pitkä

      Tele (n. 500mm tai yli) jalustalla, niin huomaat että 'kuu kulkee' ;-)
      Välillä tuntuu ettei perässä pysy.

      • 1200mm

        "Tele (n. 500mm tai yli) jalustalla, niin huomaat että 'kuu kulkee' ;-)
        Välillä tuntuu ettei perässä pysy. "

        kyllä.
        tuohon 300mm joka kysyjällä oli voi laittaa telejatkeen, jolloin pääsee heleposti 600mm pitkulaisuuteen.
        Tällöin tosiaankin kuu olkaa jo liikkumaan ja jalustalle tulee käyttöä.


    • on juteltu jo
    • hemmynen

      aukoksi 8, iso 100, valotusaika: 1/8 sekuntia. ja tukeva jalusta.

      nikon V1 1836mm kinovastaava optiikka, 2600 pikseliä kuun halkaisija

    • Hyviä "ohjeita" kuun kuvaukseen löytää vaikka http://www.flickr.com, hakusanaksi moon, ja siitä valitsemaan hienon näköisiä kuita. Kuvan alta Additional info -kohdasta show more, ja siinä settings -kohdassa näkyykin millä asetuksilla se on ammuttu :). Ja siitä jos vielä klikkaa niin näkee koko exif-datan.
      Tämä tietty olettaen että exif -data on jätetty kyseiseen kuvaan, jos ei ole, siirry seuraavaan, niitä on todella paljon.

    • amazooni2
    • Kuu on auringossa oleva kohde. Jos ei paksua pilvipeitettä oikea valotus on sama kuin päivänvalossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe